Tändstift, beläggning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tändstift, beläggning

Inläggav 2652842 » 2013-07-13/19:48

Hej
Jag har en R100Rs -83.
Tändstiften är Bosch W5DC och är relativt nya. Utseendet på stiften är efter ca 35 mils körning, torra med färg från grå till brungrå. Jag har sett ett litet område med glasaktig beläggning på bygelns? kant.Tidigare har jag inte sett samma tendens. Ventiler nyställda; 0,1 in, 0,2 ut, lite lös passning. Toppen är momentdragen enligt instruktion.
Kan det bero på etanolhaltig bensin, att motorn går för varmt på grund av det , eller behöver tändläget justeras på grund av samma anledning? Jag har haft ganska jämnt varvtal, 2600-3100 varv/min. Motorn behöver både choke och lite gaspådrag vid start. CO-haltmätning och vakuumsynkning är inte gjord, jag tycker att motorn går jämnt och fint, men kan givetvis förbättras.
Hälsningar
Ingemar
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-07-19/12:01

Om du inte blyfrikonverterat topparna skall du rätta till ventilspelet till att börja med...
0.1 in
0.15 ut
Du har nu en blandning av bly och blyfritt => inge bra.

Vilken position sitter nålarna på?
Vilka munstycken sitter i dina förgasare?
Vad är dina förgasares nummer?
Har du bytt gummislangen mellan förasare och topp?
Sitter stosarna fast i topparna (de man monterar slangen på - de lossnar)?

Motorn går bättre o mår bättre på 98 och V-power. Du kör väl på det?

Vevhusventilationen pytsar ut olja genom förgasarna. Tar man bort det eländet bruka tändstiften se trevligare ut, och förgasarna slutar dumma sig (gugga i munstycken pga emulsion med kondens/vatten).

Jag föredrar Super stiften med 4 jordningar. BUR på NKG språk. Motorn går bättre med dem.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav olaabr » 2013-07-20/17:46

Är också nyfiken på temat. Hur gör du Albert ang vevhusventilationen? En flaska typ racing? Har samma hoj men 1982. Vad heter dessa "Super stiften med 4 jordningar..." exakt? Har letat men inte funnit dessa. Kör idag Idrium. Efter justering av nålhöjd, (till orginal 3:e position), ventilspel blandningsmunstycke, synkning börjar nu stiften se normala ut. Har tidigare haft problem med beläggning som antagligen är orsak till spikning i varma långa backar utanför Munchen, autoban.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-07-20/18:36

viewtopic.php?f=220&t=4411&p=57359&hilit=+bosch+super+4+#p57359

viewtopic.php?f=220&t=6109&p=38793&hilit=+bosch+super+4+#p38793

viewtopic.php?f=220&t=6310&p=39102&hilit=+bosch+super+4+#p39102

viewtopic.php?f=220&t=6476&p=39797&hilit=+bosch+super+4+#p39797

viewtopic.php?f=220&t=8999&p=53345&hilit=+bosch+super+4+#p53345

Hör med http://www.midland.se han har några riktigt fräcka/bra Bosch stift hemma.

Meca, Autoland, m.fl. tar hem stift på beställning - det kan dock löna sig att köpa från bilfrimor utomlands.

OBS! Dock att det finns ett antal klubbmedlemmar som har precis motsatt erfarenhet gällande Super 4 stiften. BUR stiften är mer robusta, men ger inte lika fin gång som Super 4.
Iridium = långt liv, f.ö. i stort sett samma som WD5DC/WD7DC, BP6ES/BP7ES, osv - enkel elektrod ger inte alls lika fin gång som multipel. Kört många år på NGK V-line eftersom de gör motorn mer lättstartad och mjukare gång än med Bosch stiften som BMW rekommenderar. Provade på ren chansning Super 4 pga div motorproblem - blev såld på dem direkt :)
De finns också is HS version för dem som har korta undre stift (dubbeltändning) fast då bara i WD 5-6... så de är lite i varmaste laget. WD7 (BP5) är lämpligare vid max 9.5:1 och 1000cc, 800cc bör inte ha kallare än WD5... (BP6).

4-elektroder; Bosch Super 4:
R100 = WR56
R75-80 = WR78

3-elektroder:
R100; NGK: saknas. Bosch: saknas, men W5 DP 0 har 1 sidoelektrod istället för bygel.
R75-80; NGK: BUR6ET, Bosch: W 7 LTCR, W 7 DTC



OBS!!!
Ingen motor går lika dant på samma stift som en annan motor!
Skiljer mellan motorer. Man måste testa fram vad den motor man pysslar om vill ha. Kan skilja på +/- 1-2 grader, och tillverkare av stift (mycket vanligt med bumsar att de går bra på antingen NGK -eller- Bosch; de brukar aldrig gå lika bra på olika märken. Anledning - okänd.)

Så - ta rekommendationer och tips för precis vad de är; ett förslag på ett troligt hyfsat utgångsläge kring vilket du måste själv prova dig fram :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav olaabr » 2013-07-21/07:52

Då ska jag se till och skaffa WR56 stift för att testa. Detta ska alltså funka till en r100rs 1982 med 1 stift per cylinder, rätt längd etc...?

Försökte att läsa om vevhusventilationen men länkarna fungerade inte:
http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/carb.html
Har du info på något mera ställe?

Jätte tack för all spännande information :)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Håkan » 2013-07-21/08:13

Mina erfarenheter av två-ventilsboxer (och även alla andra modeller) är att dom går väl snålt. Troligen av miljöskäl. För att få den riktigt rappa gången som dom kan ha behövs lite mer bensin skickas in.
På (alla) mina två-ventilare har jag bytt huvudmunstycken i Bing förgasarna till ett nummer större, (eller monterat Dellorto förgasare och optimerat dom).
Med det förfarandet får man en mycket rappare hoj, just i användbart varvtalsområde (vid omkörning).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-07-21/09:03

Nej!
1000cc fordrar kalla stift, WR78.
NGKs B6 är ungefär som Bosch 6-7 (mer så än 5-6), så de fungerar sisådär både på 800cc och 1000cc.

Länkarna till Svea Sidvagnsklubb fungerar inte längre eftersom Webstruktur raderat sidorna. Bemötandet från BMW klubben gjorde att jag inte fann intresse i att "flytta" artiklarna hit. OM jag ids publicera artiklarna igen blir det på http://www.maskinisten.net där bemötandet från Webmaster är trevligt.

Laddning:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=203&t=85681

Oljetrågsvärmare:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=203&t=60131

Bjuder på en bild:
LUFTA1.JPG


En kille i USA har precis (april-maj 2013) tillverkat en oljedimkondensator (Eng.: Catchtank) till sin R75; bygger på samma princip som på bilar. Finns endast det exemplaret i världen. Mer info finns på Airhead-tech Yahoo grp;
http://groups.yahoo.com/group/airhead-tech

Man kan göra som Håkan föreslår med huvudmunstycke. Det var en -mycket- vanlig åtgärd.
Finns budjet så rekommenderas -starkt- ett byte från Bing till trottelförgasare, ex., Dell'Orto PHM38 eller Mikuni Flatslide. Keihans bör fungera fint de med, men jag känner inte till någon som monterat Keihan än.
Finns de som monterat 4-ventilarens insprutningssystem på R100. Minns tyvärr inte var jag såg artiklar om det. Kan ev., ha varit genom http://www.BMWMOA.org .
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav 2652842 » 2013-07-27/16:22

Hej
Inte bara olja skapar diskussion. Tack för all nyttig information.
Jag skall besvara Alberts frågor så gott jag kan.
Nålen sitter på 3dje positionen.
Bestyckningen är original.
Gummislangarna tror jag att jag har bytt , men det var säkert över 10 år sedan.
Stosarna har jag inte kontrollerat.
Just nu är det Preem 98 och Shell V-power i tanken, ca 50/50. Båda dessa har ca 5% etanol inblandad.
Spelet på utblåset är 0,2 enligt Haynes manual, där man meddelar att BMW har haft olika bud genom årens lopp. Manualen är från början av 90-talet.
Jag har blyersättning i bensinen. Kan det tänkas vara kaliumrester som satt sig på elektroden?
Men det har dykt upp annat som jag kommer att ta upp i en annan tråd.
Ingemar
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-07-27/16:36

Behöver förgasarnumret också.
Utan det är det omöjligt att bedömma bestyckningsläget.
94/40/xxx och xxy
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav 2652842 » 2013-07-27/21:26

Hej Albert och alla andra.
Förgasartyp: V94/40/111 resp.112
Huvudmunstycke: 160
Nålmunstycke: 2,66 (nästan nytt)
Trottelnål: 46-341 (nästan ny)
Nålläge: 3
Tomgångsmunstycke: 45
Tomgångsluftmunstycke : diam. 1

Kommentar: Stiften är inte oljiga utan elektroderna är torra, grå till brungrå.
Hälsningar
Ingemar
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-07-27/22:02

http://www.bingpower.de/service/einstellblatter/

De har gjort om hemsidan så när man kopierar texten blir den...:

94/40/111A - Vergaser 94

Ersatz für
_

ersetzt durch
_

ähnlich
_

Motor/Ausführung
R 100 S_


Typ 247/81_


_

Takt
4_

Zylinder
2_

Hubraum
980_

Vergasergehäuse
13-310-39-017_

Motoranschluß
55_

Filteranschluß
52_

Deckelplatte
_

Deckelverschraubung
_

Gasschieber
22-913-131_

Mischkammereinsatz / Lufttrichter
_

Schwimmergehäuse /-kammer
30-911_

Schwimmergehäusedeckel
_

Kraftstoffanschluß
_

Schwimmer
35-300_

Gasschieberstellschraube
150-209_

Klemmschraube
_

Hauptdüse
44-051/160_

Reservedüse
_

Leerlaufdüse
44-353/45_

Startdüse
44-031/78_

Leerlaufluftdüse
_

Korrekturluftdüse
_

Nadeldüse / Mischrohr
45-196/2,66 / 45-437-101_

Düsennadel
46-371_

Nadelstellung
3_

Schwimmernadel
47-968_

Tupfer
_

für Ersatz
_

Luftregulierschraube
50-028-101_

offen
3 x_

Nadelventil
51-536-32_

Zerstäuber
51-590-1_

Rohrbogen
_

Isolierbuchse
_

Filter
_

sonstiges
^

160 är lite magert för 1000cc - precis som Håkan föreslog föreslår jag att du prövar 165 och 170 å ser vilket som ger bäst resultat.
Alternativt kan du prova att höja nålen till position 2, men det fetar bara från ca 2500rpm till ca 4000rpm (grovt uppskattat).
Lite förvånad att de använder 2.66 på RSn... har för mig att RT har 2.68...


Insugsgummina är slut. De håller inte i 10 år. Byt dem
- före du gör någon annan åtgärd, och kolla noga att stoserna sitter fast i topparna; är de loss fungerar Form-A-Gasget No.6 (ex.,) som både gänglåsning och tätning.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav olaabr » 2013-08-03/09:15

Hej! Har nu kört 30 mil varierad väg med Bosch Super 4 WR78 och jag tycker den går mera mjukt på låga varvtal för att därefter lättare accelerera upp. Även på marsch fart är det lugnare, mer harmoni. I stadstrafik är det jätte underlättande. Jag är så långt mycket förnöjd och glad. Jag har ännu inte kollat hur de ser ut.
Mekonomen tog hem i 4 pack. :D
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-08-04/21:19

Grattis !
Iof väntat resultat, men det är i alla fall lika roligt att höra :)

Räkna med en symboliskt förbättrad bränsleförbrukning också. 1-3% är vad jag uppmätt på mina mopeder.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav 2652842 » 2013-08-04/21:32

Hej.
Nålläget är 3dje från överänden på nålen. Det bör ju ge fetare blandning. 2dra läget från toppen är enligt manualen för USA-marknaden. Man flyttar således nålen neråt.
Men jag skall byta stosar och huvudmunstycken. Egentligen borde jag innan dess prova med nålen maximalt uppflyttad först. I regel går jag inte över 3500 v/min och då kör man väl fortfarande på nålmunstycket, eller hur man nu skall uttrycka det.
Det där med kaliumrester kom bort. Blir det nå't napp där.
Hälsningar
Ingemar
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-08-04/21:48

Ooops - du har rätt.
Position 4 var det jag menade - position 2 är åt änden till å inte spetsen till.
Bra att du tänkte till!

Kaliumresterna borta?
Förlåt - jag har helt missta vilken åtgärd du gjort.
Påminn mig (ser inte i dina sista inlägg heller vad du gjort för förändring).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav olaabr » 2013-08-05/10:11

Nu var jg ute en tur 60 mil med blandad körning. Bl.a. en längre tid säg 60 min på motorväg i 120 km/t + lite till. Låg väl runt 4000 rpm. Det var varmt, kanske 27 grader. Hojen gick kanonfint och gillade verkligen läget. Detta morrande är verkligen som musik. :lol:
Tog nu bort tändstiftet för inspektion. Det ser verkligen bra ut. Ingen beläggning som tidigare...
Jag hade beläggning när nålen var i positon 2. Jag har den nu enligt manualen i position 3 - räknat från övre ände, den med spåren.

Bifogar två bilder:
1375692866327.jpg
Koll av stift
1375693717467.jpg
Stiftet Super 4
1375693717467.jpg (81.46 KiB) Visad 5817 gånger
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav Albert » 2013-08-05/17:26

Aha!
Det var inte avlagringar du såg mao, utan "blåsor" pga för mager blandning.
Helt enkelt "brännskador".

Dina Super 4:or ser riktigt fina ut!
Det bruna du ser på ½ stiften beror på off-center placeringen. Det försvinner helt vid dubbel-stiftade toppar, liksom motsvarande på kolvtopparna.

Kör försiktigt nu!
Full gas 8-)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändstift, beläggning

Inläggav olaabr » 2013-08-06/08:53

Tack för förklaringen av halva bruna färgen. :D

Tack kör försiktigt du också. 8-)
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst