viewtopic.php?f=220&t=4411&p=57359&hilit=+bosch+super+4+#p57359viewtopic.php?f=220&t=6109&p=38793&hilit=+bosch+super+4+#p38793viewtopic.php?f=220&t=6310&p=39102&hilit=+bosch+super+4+#p39102viewtopic.php?f=220&t=6476&p=39797&hilit=+bosch+super+4+#p39797viewtopic.php?f=220&t=8999&p=53345&hilit=+bosch+super+4+#p53345Hör med
http://www.midland.se han har några riktigt fräcka/bra Bosch stift hemma.
Meca, Autoland, m.fl. tar hem stift på beställning - det kan dock löna sig att köpa från bilfrimor utomlands.
OBS! Dock att det finns ett antal klubbmedlemmar som har precis motsatt erfarenhet gällande Super 4 stiften. BUR stiften är mer robusta, men ger inte lika fin gång som Super 4.
Iridium = långt liv, f.ö. i stort sett samma som WD5DC/WD7DC, BP6ES/BP7ES, osv - enkel elektrod ger inte alls lika fin gång som multipel. Kört många år på NGK V-line eftersom de gör motorn mer lättstartad och mjukare gång än med Bosch stiften som BMW rekommenderar. Provade på ren chansning Super 4 pga div motorproblem - blev såld på dem direkt
De finns också is HS version för dem som har korta undre stift (dubbeltändning) fast då bara i WD
5-6... så de är lite i
varmaste laget. WD7 (BP5) är lämpligare vid max 9.5:1 och 1000cc, 800cc bör inte ha kallare än WD5... (BP6).
4-elektroder; Bosch Super 4:
R100 = WR56
R75-80 = WR78
3-elektroder:
R100; NGK: saknas. Bosch: saknas, men W5 DP 0 har 1 sidoelektrod istället för bygel.
R75-80; NGK: BUR6ET, Bosch: W 7 LTCR, W 7 DTC
OBS!!!
Ingen motor går lika dant på samma stift som en annan motor!
Skiljer mellan motorer. Man måste testa fram vad den motor man pysslar om vill ha. Kan skilja på +/- 1-2 grader, och tillverkare av stift (mycket vanligt med bumsar att de går bra på antingen NGK -eller- Bosch; de brukar aldrig gå lika bra på olika märken. Anledning - okänd.)
Så - ta rekommendationer och tips för precis vad de är; ett förslag på ett troligt hyfsat utgångsläge kring vilket du måste själv prova dig fram