strömlös-rådlös

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

strömlös-rådlös

Inläggav ylande hunden » 2013-08-17/13:17

Hej,
min nyinköpta R75/6 1976 gick som ett spjut, hade en härlig tur på tolv mil. Stannade vid ett trafikljus och när jag lade i neutralläget slocknade allt och motorn stannade. Inget funkar någonstans. Totalmörker.
Batteriet är nytt, jag har kollat båda säkringarna i lamphuset (det finns väl inga andra säkringar?).
Någon som har en tips för en kille som inte vet riktigt hur el funkar.
Tack på förhand.
Hunden
ylande hunden
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-17/13:09

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Brooklyn » 2013-08-17/13:45

Någon kabel verkar ju ha lossnat, alternativt har någon av polskorna gett upp. Eller för all del - batteriet kortslutits och sagt godnatt.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Kovlingen » 2013-08-17/13:49

Kolla att alla kablar är ordentligt fastdragna efter batteribytet .
OBS både + och jordkabel .
( Hade du bytt batteri före eller efter död hoj ? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Sven-Gunnar » 2013-08-17/16:20

Tändningslåset ?
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Kovlingen » 2013-08-17/16:33

Hur funkar "dödarknappen" ? Stänger den allt eller ?
Fler än en som har råkat fippla till åt den :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Håkan » 2013-08-17/20:40

ylande hunden skrev: slocknade allt och motorn stannade. Inget funkar någonstans. Totalmörker.

Hej ylande hund.
Det är inte lätt att felsöka ett elsystem via internet...
Mät spänning, över batteripoler, vid tändningslås, vid tändspolar osv...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: strömlös-rådlös

Inläggav ylande hunden » 2013-08-20/19:47

Tusen tack för alla svar. Verkar vara batteriet som har kokat torrt och kortslutits. Slarvigt av mig, men har just köpt den o förre ägaren sa att batteriet var nytt. Får byta batteri. Nu återstår att montera bort det vilket inte verkar vara lätt. Ska man behöva skruva isär ramen?
Någon som har förslag på ett bra mindre batteri än Yuasaklumpen som sitter i nu, och hur man i så fall fäster det om man inte ska tillverka en ny batterihållare?
Har förresten aldrig varit med om att ett batteri gått torrt under samtliga korkar. Kan det bero på något annat än försummelse att fylla på destvatten?
Tack igen.
/hunden
ylande hunden
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-17/13:09

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Håkan » 2013-08-20/20:22

ylande hunden skrev: Får byta batteri. Nu återstår att montera bort det vilket inte verkar vara lätt. Ska man behöva skruva isär ramen?
Någon som har förslag på ett bra mindre batteri än Yuasaklumpen som sitter i nu, och hur man i så fall fäster det om man inte ska tillverka en ny batterihållare?
Har förresten aldrig varit med om att ett batteri gått torrt under samtliga korkar. Kan det bero på något annat än försummelse att fylla på destvatten?

1. Man lossar övre fästet på batterihållaren,tar bort de två övre M8 bultarna som håller fast bakramen, sedan går det att vicka batterihållaren bakåt och dra batteriet uppåt. Eventuellt får du även ta bort luftfilterburken för att få space.

2. BMW´s tvåventilsboxer går ganska tungt att starta (hög komp.), och kräver mycket batterikapasitet, speciellt med den gamla Bosch startmotorn. En nyare startmotor, fabrikat Valeo, finns i dag.

3. Om generatorn ger för hög spänning kan batteriet koka torrt. Nu brukar de gamle oftare lida av för låg spänning...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: strömlös-rådlös

Inläggav SuperMek » 2013-08-20/20:24

Att det kokar torrt beror med stor sannolikhet att laddspänningen är för hög! Mät över batteripolerna med motorn igång och du ska kunna läsa av ca 14 volt. Är det 15-16 eller ännu högre är det anledningen.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: strömlös-rådlös

Inläggav ylande hunden » 2013-08-22/22:06

Hej,
har skruvat upp diverse muttrar och fått ut batteriet. Beställt nytt på Kenneths i Gbg.
Återigen tack för vänlig hjälp.
/Hunden
ylande hunden
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-17/13:09

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Albert » 2013-08-25/08:10

Vad var det för batteri?
Märke?
Ah?
Å, jo då, de kan mycket väl koka torrt på bumsen utan att den överladdar "been there done that".

Vad har du för spänning?
Det sitter ett semi-mekaniskt eller mekaniskt laddningsrelä på den det mopederna - någon kan ha pillat på't...

BMW original är 13.7V.
Mina har 14-15V beroende på regulator och årstid.

Moderna GEL-batterier är smalare och där med lättare att montera. Du får ut syrabatteriet utan att vika isär ramen, men det är på skägget (kläm inte fingrarna!). Det är så tajt att man inte får ens ett rakblad mellan batteri och hjälpram...
Finns de som blivit så irriterade på detta att de monterat bort luftburken och ställt ett bilbatteri där istället. (ex., Skog och Mekaniska Sjm, Stefan Julsgård )
Odyssey PC610(?) är ett populär alternativ. Biltema har ett GEL som passar (730kr Juli 2013). Hör med www.midland.se - han har god erfarenhet av alternativa batterier.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: strömlös-rådlös

Inläggav ylande hunden » 2013-08-31/20:51

Hej igen,
köpte ett Odyssey-batteri, laddade det över natten och halva dan tills laddaren visade att att batteriet var fullt, monterade i batteriet och vred om tändningsnyckeln. Inget. Nothing. Nichts. Rien. Nada. Niente. Fler språk kan jag inte.
El kan jag inte heller. Skruvade bort tanken och kollade kablar. Kollade andra sladdar lite varstans, förhoppningsvis överallt. Det vill säga, jag kollade så att de satt fast. Mätte ingen spänning, har ingen sån grej. Finns de på Biltema o vad heter en sådan mätare?
Hittade till slut en kontakt under hojen. På undersidan av växellådan. Den mer eller mindre föll isär när jag tog i den. Gick inget bra att sätta ihop den igen, ville inte fastna. Däremot ramlade det ena av de två blecken ut i ena delen av kontakten. Kan detta vara kontakten till frilägeslampan? Det var nämligen så att hojen dog, och då menar total mörkläggning, ingen el alls, i exakt samma ögonblick som jag lade i friläget vid ett stoppljus. För att avlägsna denna uppenbarligen trasiga kontakt,är det bäst att klippa eller dra bort skiten, köpa ny kontakt (Biltema?), sticka in trådarna som de satt o förvänta sig att allt ska funka igen. Är det troligt att allt lägger av för att denna kontakt pajar.
Jag har redan i denna tråd fått rådet att mäta spänningen över diverse ställen. Jag har inte gjort detta ännu, eftersom jag trodde att felet låg i batteriet. Men nu måste jag skaffa en sådan apparat. Hoppas på en lång brittsommar så att det blir lite åka i år.
Tack för ert engagemang.
/Per, Göteborg
ylande hunden
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-17/13:09

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Izvor » 2013-08-31/22:27

PM skickat.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Håkan » 2013-09-02/01:46

ylande hunden skrev:Hittade till slut en kontakt under hojen. På undersidan av växellådan. Den mer eller mindre föll isär när jag tog i den.

Hej.
Frilägeskontakten sitter mycket riktigt under växellådan.
Det går alldeles utmärkt att köra utan den, ta loss kablarna och isolera dom, var för sig förstås.
Vill du byta ut kontakten? Köp en ny från BMW, Biltema har inget sånt som passar. Ta bort bulten i bakre motorfästet, ta bort distansen som sitter inpressad i motorfästet, den kan sitta hårt. Byt kontakt, oljan rinner ut då. Fyll ny olja, montera i omvänd ordning.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Izvor » 2013-09-09/10:35

Lite hjälp.

Jag har mätt på motorcykeln och tror att eg. Hittat felet. Tyvärr så har jag glömt ett annat ärende och kunde inte fortsätta. Tänkte bara höra med andra om jag är rätt ute...

Jag hittade en elritning här:http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?62110-R75-6-No-start-headlight-works

Motorcykels el är i original och därför borde vara lätt. Vi mätte på batteriet 12.99 V. I lamphuset med tändningen av var den 11.5 V. Spänningsfall alltså. Med tändningen på 0 V.

Om man följer ritningen så går kabeln + från batteriet till startmotorn, från startmotorn går den till diodbryggan kontakt B+ från diodbryggan går den ut på utgång 30. Från diodbryggan går den till startrelät koppling 30. Där mätte jag faktiskt 12.90 V. Från startrelät utgång 30 går den till lamphuset. Som jag ser det på diodbryggan B+ och 30 ska alltid vara sammankopplade. Har jag rätt?

Felet bör vara från startrelät till lamphuset.

Kan vara dålig kontakt i kabelskon eller skada på kabeln.

Jag ska ta med mig en extra kabel och koppla från startrelät till lamphuset och då borde allting fungera om det inte är jättejordfel längre fram.

Lite inputs tack så att jag inte är ute och cyklar...


Izvor
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: strömlös-rådlös

Inläggav ylande hunden » 2013-09-11/07:19

Fixat! Tack vare en ytterligt hjälpsam och trevlig medlem på detta forum. Dessutom fantastiskt kunnig. Han inte bara hjälpte mig att efter mätningar lokalisera felet, han reparerade det också. Felet var en trasig rutten kabel från startmotorn till diodbryggan.
Sen gick knarren (svarven, kallas den visst också) igång direkt efter att ha stått död halva sommaren.
Nu ska jag ut och köra och dessutom bli medlem på riktigt i BMW-klubben.
Tack för alla svar och ett särskilt tack till Izvor.
Hoppas möta många gammelbumsar därute!
Per S, Göteborg
ylande hunden
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-17/13:09

Re: strömlös-rådlös

Inläggav Håkan » 2013-09-11/20:13

Härligt.
Lycka till med svarven. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst