Min R65-motor varvar onödigt högt i min R69s-ram. Lådan har fem kugg och skillnaden mellan 4:an o 5:an är minimal. Motorn är modern 80-talare från en GS. Kanske subjektivt upplevelse av högt varv men dock - det är 3000 vid 70 och 5000 vid 120 ca. Slutväxeln är original -65 och har märkning '25/8'. Vi utgår från att mätarna visar hyggligt rätt, att min bedömning av motorns varvtal och hastighet är skaplig och att slutväxelns märkning överensstämmer med innehållet.
Håller ni med mig?
Sidovagnsutväxling är 26/6 tydligen. Jag skulle vilja ha 25/9. Det finns inte, men det finns en möjlighet att öka femmans växel. Jag har givetvis sökt på forumet och hittat - inget konkret om slutväxlar - men en uppgift om att det finns "6 % längre femmor" att köpa. Antagligen att beställa från Tyskland? Någon erfarenhet i forumet av sådan konvertering?
Motorgången är skön, bensinförbrukningen låg, jag har inte bråttom men ginge det skulle jag gärna sänka varvet vid högre farter - i detta fall omkring 90 blås.