Utväxling

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Utväxling

Inläggav AndersF » 2013-08-22/16:30

Min R65-motor varvar onödigt högt i min R69s-ram. Lådan har fem kugg och skillnaden mellan 4:an o 5:an är minimal. Motorn är modern 80-talare från en GS. Kanske subjektivt upplevelse av högt varv men dock - det är 3000 vid 70 och 5000 vid 120 ca. Slutväxeln är original -65 och har märkning '25/8'. Vi utgår från att mätarna visar hyggligt rätt, att min bedömning av motorns varvtal och hastighet är skaplig och att slutväxelns märkning överensstämmer med innehållet.

Håller ni med mig?

Sidovagnsutväxling är 26/6 tydligen. Jag skulle vilja ha 25/9. Det finns inte, men det finns en möjlighet att öka femmans växel. Jag har givetvis sökt på forumet och hittat - inget konkret om slutväxlar - men en uppgift om att det finns "6 % längre femmor" att köpa. Antagligen att beställa från Tyskland? Någon erfarenhet i forumet av sådan konvertering?

Motorgången är skön, bensinförbrukningen låg, jag har inte bråttom men ginge det skulle jag gärna sänka varvet vid högre farter - i detta fall omkring 90 blås.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Utväxling

Inläggav Håkan » 2013-08-22/17:23

Den här finns:
http://www.siebenrock.com/en/products/t ... 22992.html
Observera att du måste ha en växellåda tillverkad efter april 1982. Vet du vad som sitter i din MC?

Ett annat sätt, enklare sätt, är att köpa en utbytesväxellåda från Siebenrock med detta drev monterat.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Utväxling

Inläggav AndersF » 2013-08-23/20:54

Tack Håkan. Blixtsnabb som vanligt. Utbyteslåda låter vettigt och som ett vinterpyssel att bita i. Det är klart det blir dyr frakt till en verkstad utomlands, men ett bra alternativ ändå.

Tänker lite så här ändå: Vad har de större boxrarna för slutväxel? Jag menar både 900 o 1000 cc borde kunna dra betydligt högre utväxling.
AndersF
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2012-05-03/18:48

Re: Utväxling

Inläggav hpngs1000 » 2013-08-23/21:29

Hej Håkan, AndersF!

Mnja, delvis rätt när det gäller ålder på växellådorna. Det finns högre femmor för båda typer av lådor. Vill minnas att kuggvinkeln skiljer och därför är femmans drev, det med högre utväxling märkt med ett X. Är dock osäker på vilken vinkel som skall ha ett X-märkt eller ett omärkt drev.

Dreven är inte svåra att hitta i Tyskland, HPN, Motoren Israel, Siebenrock, Wüdo är några av de kända namnen. Bara att leta på nätet så hittar du.

Har monterat ett antal långa femmor och vill minnas att de kostar runt 1400 SEK.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Utväxling

Inläggav Albert » 2013-08-25/07:41

AndersF skrev:Tack Håkan. Blixtsnabb som vanligt. Utbyteslåda låter vettigt och som ett vinterpyssel att bita i. Det är klart det blir dyr frakt till en verkstad utomlands, men ett bra alternativ ändå.

Tänker lite så här ändå: Vad har de större boxrarna för slutväxel? Jag menar både 900 o 1000 cc borde kunna dra betydligt högre utväxling.


Det är samma drev/ratio i låda.
Slutväxels utväxling är det som skiljer.

Man åker på att byta ut originaldreven i lådan. Se hpngs1000's svar. Jag har också bytt i mina lådor (4-5st), men jag byter 1:an också eftersom det gör det lättare att krypköra (körningseländet).
www.midland.se kan leverera drev, eller så köper du direkt från Tyskland.

Skillnaden mellan 4 och 5 på 5 växlad låda är löjligt liten. 5:an har samma utväxling som 4:an i 4-växlade lådor. Hört talas om att Krauser byggde om lådorna till 6-växlade, bortsett från back-växellådorna (vilket kostade ca 25000kr kring år 2000).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst