Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav T68 » 2013-09-06/12:26

Ok, får nog erkänna att det där charmiga med att "det alltid kan komma en droppe olja eller två under en gammal motor" nu övergått till ett besvärande läckage.

Det läcker alltså lite för mycket shejk-vätska i framkant på motorn på min R90S. Ser ut som om det kommer där axeln kommer ut där generatorn sitter. Men är inte helt säker, har inte skruvat sönder än.

Tacksam för alla tips, teorier och förslag på lösning. Kan det vara en packbox som är slut eller något ännu värre? Något för hemmafixaren eller bara lämna in till verkstan?

Kör vackert!
T68
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2010-08-24/08:39

Re: Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav Kenneth » 2013-09-06/13:00

En fundring från en amatör:
Generatorn sitter väl på vevaxelns förlängning, sannolikt så är det väl packboxen för vevens genomföring som läcker. ''Håkan'' vet hur man byter den, troligtvis kommer han med en handlingsplan till kvällen.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav Håkan » 2013-09-06/17:19

Kenneth skrev: ''Håkan'' vet hur man byter den, troligtvis kommer han med en handlingsplan till kvällen.

Jag känner pressen...
Titta på den här bilden, om din MC är tillverkad före 09/75:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=14
Eller den här, om din MC är tillverkad efter 09/75:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=14
Pos. 13 är tätningen bakom brytarspetsar/tändförställning.
Pos. 14 är tätningen bakom generator/generatorankare.
Ta reda på var det läcker, så du inte byter "fel" tätning. Eller byt båda för att vara på säkra sidan.
Dom är ganska enkla att byta. För att demontera generatorankaret behövs en cylindrisk pinne diam. 6 mm längd c:a 40-50 mm som man stoppar i centrumhålet och använder befintlig skruv att dra av ankaret med.
En verkstadshandbok beskriver arbetet.
Det är viktigt att montera de nya tätningarna rakt, annars läcker det igen.
Nya tätningar köper du antingen via en BMW handlare med artikel nummer eller hos t.ex ToolsMomentum med de mått som anges på de länkade bilderna. http://www.toolsmomentum.com/
Lycka till!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav Izvor » 2013-09-06/22:56

Bara ett tips när man byter tätning.

Känn på axelen! Även en tätning efter många driftstimmar sliter ner på axel. Känner du ingen grop på axel så behöver man inte läsa vidare. Skulle du dock känna en liten grop så kan man köpa en annan tätning från tex. Momentum som Håkan tipsar. De erbjuder i samma dim. tätningar med flera läppar (1 läpp, 2 läpp, 3läpp där då en yttre och två innre osv.). Om man har haft originalt med en tätande läpp så kan man köpa en tätning med två läppar. På så sätt flyttar man de nya läppar på friskare delen av axeln och på så sätt håller den tätt längre. Men som sagt då handlar det oftast om många driftstimmar innan man märker förslitning på axeln men man bör kolla upp det.


Izvor
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav Håkan » 2013-09-07/01:44

Izvor skrev: Skulle du dock känna en liten grop så kan man köpa en annan tätning från tex. Momentum som Håkan tipsar. De erbjuder i samma dim. tätningar med flera läppar (1 läpp, 2 läpp, 3läpp där då en yttre och två innre osv.)... På så sätt flyttar man de nya läppar på friskare delen av axeln och på så sätt håller den tätt längre.

Ett mycket bra råd, Izvor. Nåt att känna till för en motorrenoverare. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav knutk » 2013-09-09/13:14

Om simmerringen begynner å leke grunnet slitasje, mao der befinner seg et lite spor i veivakslingen, vil det være tilstrekklig å gi den nye simmerringen en litt annen plassering.
Før den gamle ringen demonteres kan man registrere plasseringen i hullet. Normalt vil den være montert slik at ytterkanten på simmerringen ligger jevnt med flaten rundt.
Om der finnes slitasj-spor på veivaksling kan man tillate seg å skyve den nye simmerrringen 1-2 mm dypere i hullet. Da vil tetningen komme i kontakt med veievasking på et nytt og lite slitt område.
Nå er det vel slik med gamle motorer at tetningen ikke ryker fordi motor benyttes for mye. Lekkasjen skyldes trolig heller at motor er brukt for lite. Således kan man ikke forvente a finne spor i akslingen,(men bør sjekkes uansett).
Uten spor i aksingen er det bare å sette inn nye simmerring i samme plassering som den gamle.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav Håkan » 2013-09-09/15:44

knutk skrev:Om simmerringen begynner å leke grunnet slitasje, mao der befinner seg et lite spor i veivakslingen, vil det være tilstrekklig å gi den nye simmerringen en litt annen plassering.
Før den gamle ringen demonteres kan man registrere plasseringen i hullet. Normalt vil den være montert slik at ytterkanten på simmerringen ligger jevnt med flaten rundt.
Om der finnes slitasj-spor på veivaksling kan man tillate seg å skyve den nye simmerrringen 1-2 mm dypere i hullet. Da vil tetningen komme i kontakt med veievasking på et nytt og lite slitt område.
Nå er det vel slik med gamle motorer at tetningen ikke ryker fordi motor benyttes for mye. Lekkasjen skyldes trolig heller at motor er brukt for lite. Således kan man ikke forvente a finne spor i akslingen,(men bør sjekkes uansett).
Uten spor i aksingen er det bare å sette inn nye simmerring i samme plassering som den gamle.

Visst det här rådet kan många gånger fungera bra, mycket bra.
Men det finns tillämpningar där det kan vara förödande. Radialtätningen (packboxen) bakom kopplingscentrum på BMW boxer får absolut inte monteras djupare. Då kan den blockera vevhusventilationen! Och händer det, då kan det börja läcka från fler ställen, det kan till och med bli motorskador.
Senast redigerad av Håkan 2013-09-11/20:15, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljeläcka i framkant på motorn på R90S

Inläggav T68 » 2013-09-11/16:00

Hej!
Ursäkte lite sent svar, men stort tack till alla för goda tips och synpunkter!

Får börja med att fastställa mer noggrant var läckan sitter. Tusan också att jag verkar ha drällt bort min verkstadshandbok :-(
T68
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2010-08-24/08:39


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst