Rimligt pris

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rimligt pris

Inläggav CG Arvidsson » 2013-09-12/07:19

Har snokat reda på en R60/2 med endast 1700 mil på mätaren. Lackering och en del renovering gjort i slutet av 90-talet bl.a blyfrikonvertering. Hojen har stått stilla i 4-5 år, motorn går runt fint med kompression och den såg bra ut i skymningen. Fick kopior på allt arbete som gjordes i slutet av 90-talet. Vad är ett rimligt pris för en sådan?
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav polymasa » 2013-09-12/11:00

Hej
Kolla om det 1 700 mil eller 11 700 mil? Mätaren slår väl om vid 10 000 mil.
Jag funderar lite över varför man lackar om en hoj som gått 1 700 mil... Det kan nog ha en stor roll för priset, har hojen gått 1 700 mil är det ett kap men är det 11 700 mil blir väl priset lite annorlunda.

Jag köpte en hoj som stått ett antal år och det var mycket jobb innan den var körklar. Allt gummi hade torkat, nya bränsleslangar, rengöra och fetta in styrlager, hjullager, gå igenom bromsar m.m. Så räkna med lite jobb, gör man det själv är kostnaden inte så stor men tar lite tid.

Men lycka till och hoppas du och säljaren kommer överens om "rätt" pris :-)

Mvh
Per A
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Rimligt pris

Inläggav CG Arvidsson » 2013-09-14/09:41

Historieforskningen går vidare. När nuvarande ägares far köpte den 1974 hade den gått ca. 1100 mil. Den stora sevice/renoveringen gjordes av framlidne Ola Widegren som verkar varit en ambitiös mekaniker. Allt noga bokfört och debiterat, sammanlagt över 56000kr. Då är inget gjort invändigt i motorn gjort förutom blyfrikonvertering och byte av en del packboxar och packningar. Likaså av växellåda och kardan. Som väl är finns det mycket papper bevarat. Nu går forskningen vidare med hjälp av landsarkivet och släktforkningsprogram. Ett litet tecken är sadeln,inte utbytt eller lagad enligt fakturorna, och den är i nyskick. Den borde synas på om mätaren gått runt.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav Håkan » 2013-09-14/18:37

Hej C-G.
Många R60/2 kördes av polisen. En del av dom var vitlackerade (yttre tjänst, trafikövervakning), en del svartlackerade (utbildnings MC, ofta stationerade i Strängnäs, tror det var ett samarbete med Armens motorskola där).
Är det en sådan MC? Så brukade polisen köra 8000-10000 mil innan den såldes, ofta via försvarets överskottsförsäljning. Kolla ägarhistoriken bakåt, info finns hos Transportstyrelsen.
En så pass gammal MC kan faktiskt ha gått 21700 mil.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rimligt pris

Inläggav CG Arvidsson » 2013-09-14/22:12

Gammal poliscykel är det inte. Den såldes ny av Åke Ahlqvist i Göteborg till Värnamo. Det är denna mannen jag håller på att söka efter. Första försöket på namnet gav inget, men det blev en trevlig pratstund. Spänningen är oliiidlig.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav CG Arvidsson » 2013-10-04/18:25

Nu har jag kommit hem med min R60. Skicket får nog anses som mycket bra. Skärmar och tank är omlackade och mycket fina. Efter en del plock fram och tillbaka med stiften fick jag igång den och den spann riktigt fint. Tänkte då ta en liten provtur. Drog in kopplingen och lade i ettan. Hojen tog ett skutt rakt mot min bil, men som tur var stannade motorn. Det visade sig att kopplingslamellen klibbat fast och omöjligatt få loss. Nu blir det till att ta bort lådan och fixa till detta. Kanske att jag då går vidare med sving och ram och lackar om dessa.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav Izvor » 2013-10-04/20:56

Man får väl gratulera till nya motorcykeln! Jag tycker att den ramen är den snyggaste ramen någonsin har byggts. Jag själv var och tittade på en i våras, den låg ute på Blocket hade en Hoske tank. Otroligt snygg men tyvärr för dyr för mig.
Ang. Kopplig kan den verkligen klibbat fast? Intryckt koppling borde vara då pass stark att den särar isär plattor.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Rimligt pris

Inläggav Håkan » 2013-10-04/21:11

Jaa, jag är också lite fundersam på hopklibbad koppling. Är inte det ett våtkopplings problem? Kan en torrkoppling klibba ihop?
Vill minnas att på den tiden jag körde Triumph (T100R 1969), fick man först dra in kopplingen och kicka några gånger så kopplingen släppte innan man startade, men Triumph hade våtkoppling...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rimligt pris

Inläggav Marie » 2013-10-04/21:17

Nog attan kan en torrkoppling klistra ganska så duktigt. Det har jag upplevt på ett antal bilar som stått länge.Och i samtliga fall har det handlat om enkelskiviga torrlamellkopplingar. Men i samtliga fall har jag kunnat få loss den utan demontering.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-10-04/21:23

Jodå, jag har också råkat ut för fastklibbade kopplingslameller på torrkopplingar.
Som Marie skriver, brukar det dock gå att få loss med lite lirkande. I med en (hög) växel, dra in kopplingshandtaget och rucka hojen fram och tillbaka, så kan den nog lossna!
Alternativt kan Du lägga i ettans växel, hålla fast bakhjulet med fotbromsen och (med indraget kopplingshandtag) "rycka" i den med hjälp av startmotorn.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav Mimmi » 2013-10-04/21:25

Hej Gunnar!
En /2 har ingen startmotor, det handlar ju om Schwingenmodelle...

Som redan flera andra sagt så är ihopklibbad lamell inte så ovanligt på en torrkoppling som stått länge, eller olämpligt förvarad.
Det brukar gå att rycka loss kopplingen i de flesta fall.
Ett preparat som jag använt för att lösa upp ihopklibbade kopplingar är Tri, men det finns ju inte att få tag på numera...
Senast redigerad av Mimmi 2013-10-04/21:32, redigerad totalt 4 gånger.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-10-04/21:28

Mimmi skrev:Hej Gunnar!
En /2 har ingen startmotor, det handlar ju om Schwingenmodelle...

Då blir det att kicka! ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav CG Arvidsson » 2013-10-05/12:53

Jag har ryckt mig svett och lamellen vill inte lossna. Det blir till att ta ur lådan och göra riktigt. Den är ändå i behov av en ny packbox bakom svänghjulet. Nu är jag också sugen på att ta resten också och lacka ram och svingar också. Tank och skärmar är riktigt fina och motor/växellåda har ju inte gått mycket. Då blir ju inte kostnaden stor, bara lite arbete. Fälgarna skulle behöva kromas om och nya ekrar. Någon som har ett bra tips på kromningsfirma. Jag renoverade en R69S i början av sjuttiotalet som var brandskadad så jag tror att jag går iland med detta också.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav Håkan » 2013-10-05/13:17

CG Arvidsson skrev:Någon som har ett bra tips på kromningsfirma.

Enligt mig finns väl bara en. Lisjö korm beläget utanför Surahammar.
https://www.google.se/search?q=Lisj%C3% ... 4ATHzICYCw
Här finns en del andra tips också:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -i-sverige
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rimligt pris

Inläggav Smurfen » 2013-10-05/14:52

Re: lamell som "fastnat".

Det där har jag faktiskt råkat ut för på en 90S som jag skruvade med för ett antal år sen. Det satt fast så rejält att jag fick knacka loss lamellen från yttre tryckplattan med hammare. Hände flera gånger, en gång på bara en veckas tid sen senaste losstagningen.
Jag tror att inte att lamellen klibbar fast utan rostar fast, så var det på den här S:en. Kanske beroende på en piratlamell eller på materialets sammansättning (metall i beläggningen). Jag har inte råkat ut för det på nåra andra bumsar jag skruvat/kört med - 5-6 st under 35 år.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Rimligt pris

Inläggav Håkan » 2013-10-05/14:58

Smurfen skrev:Jag tror att inte att lamellen klibbar fast utan rostar fast,

Jag tror också att det där är vad som hänt. Har också sett fenomenet på nån hoj jag rivit ner (utan att försöka starta den före).
Att lamellen "klibbar fast" tror jag fortfarande är ett våtkopplingsproblem.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rimligt pris

Inläggav Mikael G » 2013-10-06/10:29

Förkromningsverket Lagmansholm utanför Vårgårda, där kromar jag bil/mc delar.
Får hoppas att du inte behöver lacka, kroma, renovera efter nästkommande 1700 mil :-)
Mikael G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-08-17/07:38

Re: Rimligt pris

Inläggav CG Arvidsson » 2013-10-06/15:50

Nu verkar det finnas nya fälgar hos en del tyska firmor som ligger bra till i pris, så det blir nog så att jag kostar på det. Men det kommer nog att dröja innan det blir ytterligare 1700 mil. Jag har några cyklar till som måste luftas, igår fick 90S:n en tiomilatur, och idag 50 mil med RT:n. Kan inte någon beskriva kortfattat hur man får in bilder i forumet, mina får tydligen inte plats och jag är ingen datanörd.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Rimligt pris

Inläggav Izvor » 2013-10-06/16:03

Hej

Jag gör så här:
1. Skaffa konto på www.photobucket.com
2. Ladda upp bilder som du vill dela
3. När du uppdaterar din tråd här så öppnar du den bilden på Photobucket. Nånstans där kan man kopiera IRL kod (copy)
4. Går tillbaka till ditt inlägg på BMW forumet och kopierar in (past) då kommer det en massa bokstäver och siffror att visas. Men när du publicerar så kommer bilden upp. Testa med "förhandskganska" innan.

Jag gör så, finns säkert fler sätt. Tänk bara att när man tar en bild så av nån konstig anledning så kapas det bort en del av bildens högra sida. Går säkert att ställa in men jag är inte heller superkompis med datorer.

Lycka till!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst