Izvor BMW ? Projekt 2

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Izvor » 2013-11-25/23:38

Då var det næstan dags igen. Det hær ær æn så længe på planeringsstadiet men troligtvis blir det åt det hær hållet.
Jag har nu kopierat bild på en BMW och "paintbrushat" lite.

Bild

Hær syns hela hojen:

http://i1262.photobucket.com/albums/ii6 ... titled.png

Jag har satt lite siffror på de stællen som ska ændras.

1. Luftburken ska vara kvar. Dæremot så ska ev. ABS pumpen och ventiler monteras i dær. Svetsar igen de hålen dær luften går till førgasarna. Det blir ett nødfall ifall man får ont om plats. Vill inte ha massa grejer synligt. Vevhusventilatonen rætt ut och ner.

2.Skivbrommsar, med ABS. Fram och bak. Helst eg. behålla orig. hjul. Men det får visa sig vad jag får tag på før grejer och hur det passar.

3.Avgssystemet går under toppar som vanligt. Tar bort centralstødet och bakom oljetråget bygger en box (ljuddæmpare) från dæmparen två korta utblås på var sin sida.

4.En støtdæmpare som går från svingen upp till ramen. en sån fin med justering.

5.Bakpartiet blir i plåt som svetsas direkt på ramen. Ska bli mjuka former. Kommer inte att gå så vasst upp den kommer att ha den fina bulan i bakændan. I bakændan ska det byggas in stopljus och ev. blinkers. regskylt som stænkskærm, lampa som lyser ner på reg. skylten från bakændan.

6.Aluminumdynan! Min egna "trademark" før hårda mæn. Ev. sån spikmatta som några tipsade om.

7.Førlænga/bygga om svingen. Førlænga och førstærka den. Fræmst før att fjædern ska ha lite hævarm att jobba mot och då får inte bakhjulet ta i. Ci 6-10 cm. Førstærka baksvingen så att den tål att kraften av fædern tas upp nærmare motorn. Få med den bulten i slutvæxeln dær orig. dæmpare satt så att belastningen blir rætt.

Blinkers från styrændar och æven backspeglar som sitter ænda ut.
Om jag inte får tag på en sån lykta som jag har på min så bygger jag sjælv inst. panel. Blir mer el. baserad før att slippa varvtalsvajern samt hastighetsmætarvajer.
Istællet før att all el ska kopplas in i lyktan så drar jag rena kablar och de som måste skarvs kopplas ihop blir under tanken.
Brænsletanken sån som jag har på min idag, sån med lucka.
Bygger om tanken så att man inte ser ventiler. De kommer att peka innåt mot varrandra. Dra brænsleslangar igenom luftfilterkåpan och ut från de små hålen i botten. Ena sidan dær man tar brænsle så monterar jag ev. en magnetventil som øppnar då tædningen ær på (beroende på strømførbrukningen).

Ska førsøka hålla den så ren som møjligt, behålla de gamla linjer och ha en modern bromssystem.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Håkan » 2013-11-26/17:38

:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Evesjö » 2013-11-26/21:46

jag har en sving från en r100 med kardanaxel, dock med dåligt kors. om du inte vill bygga om originalen.
Ge mig ett dåligt bud så är det ditt =)
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Izvor » 2013-11-27/14:35

Evesjö skrev:jag har en sving från en r100 med kardanaxel, dock med dåligt kors. om du inte vill bygga om originalen.
Ge mig ett dåligt bud så är det ditt =)



Tack Evesjø!

Jag avvaktar tills jag har fått tag projeket/hojen så ska jag se vad jag har att utgå ifrån. Ær den svingen længre æn på tex. R75? Som sagt jag ska ha det i baktanke att du har en næstan gratis sving hemma men først ska jag få tag på projektet.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Evesjö » 2013-11-27/16:24

Det beror på vilken R75 du menar =)
Nog bara R75/5 som hade kort va!? men ja det är den längre modellen
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Izvor » 2013-11-27/18:03

Hej

Jag får nog læsa på mig lite om olika BMW modeller, børjar bli pinsamt..

Jag "googlade" lite på svingen och den hade varit perfekt att utgå ifrån! Jag har bara ett rør mellan svinglagrena, på bilder ser man att den har ett "større tillplattat rør" och borde vara bra start att førstærka och få dit en fjæder (man får det momentet/hævarmen) till fjædern. Dålig knutkors ær det glapp i lagren?


Skickar PM.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Håkan » 2013-11-27/18:21

Evesjö skrev: dock med dåligt kors.


Izvor skrev: Dålig knutkors ær det glapp i lagren?


Dåligt knutkors? Dom kan man göra så här med...
Knut1.1.JPG

Knut1.2.JPG
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Izvor » 2013-11-27/19:04

Håkan,

Ær det nya nållager jag ser? Om så ær fallet kan man skaffa de nya via dig?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Izvor BMW ? Projekt 2

Inläggav Håkan » 2013-11-27/19:48

Izvor skrev:Håkan,

Ær det nya nållager jag ser?


Allt går ju och reparera. ;)
Rätt material och rätt verktyg bara...

Skicka mig ett PM eller mail om du vill veta mer.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst