Momentdragning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Momentdragning

Inläggav CG Arvidsson » 2013-12-08/22:28

Finns det någon här som är tillräckligt gammal för veta åtdragningsmomentet av bulten som håller svänghjulet till min R60/2. Jag har sett både 17 kpm och 22kpm, min är en 68 års modell. Arbetet går framåt så sakteliga. Allt det svartlackerade ska hämtas i slutet av nästa vecka.Delar från Tyskland har kommit och en del är på väg. Har nu också plockat av toppar och cylindrar och dessa var riktigt fina. Ventillyftarna och kamaxel fanns inte tillstymmelse av slitage eller korrosion på. Likaså blocket invändigt var fritt från avlagringar. Då var min 90S i betydligt sämre skick. Nu håller jag på att göra motorn snygg utvändigt med diverse borstar och WD-40, ska även glasblästra generatorkåpan. Cylindrar ska också få ny färg och stötstångsrör. Har också fått tag på nya kromfäljar och ekrar. Är det sant som jag läst i en tysk bok att man ska smörja lite MOS-2 fett på ytan på svänghjulet som går mot packboxen? Detta för att den inte ska börja med att gå torrt, det låter ju rimligt. Synd bara jag fortfarande inte kommer på hur jag får ut bilder på forumet. Skiftnycken leder över tangentbordet ännu.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Momentdragning

Inläggav Mimmi » 2013-12-08/22:46

Hej!

Beträffande åtdragningsmomentet för balanshjulet säger mina anvisningar 17kpm för de tidiga och 22kpm för de senare modellerna. Vilka som räknas till tidiga resp. sena framgår dock ej. Dock är jag av uppfattningen att en -68 definitivt måste räknas som en senare modell. Detta eftersom R 60/2 kom ut -55 och gick ur produktion sent -68 eller under -69.
Smörjningen av balanshjulets tätningsyta är ett mycket bra förslag. Att smörja den yta som skall gå mot en tätning, oavsett om det är en Simmerring, packbox eller en glandtätning av något slag är något jag tillämpat sedan "Hedenhös". Detta är praxis/ normalt inom industrien (underhåll/rep.), verkstadsbranschen och annat. VAD man smörjer med är lite olika, ofta får det bli vad man har till hands. "Man tager om man så haver" Men det föreslagna fettet är definitivt inte fel!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Momentdragning

Inläggav Håkan » 2013-12-09/06:33

Mimmi skrev:Hej!

Beträffande åtdragningsmomentet för balanshjulet säger mina anvisningar 17kpm för de tidiga och 22kpm för de senare modellerna. Vilka som räknas till tidiga resp. sena framgår dock ej. Dock är jag av uppfattningen att en -68 definitivt måste räknas som en senare modell. Detta eftersom R 60/2 kom ut -55 och gick ur produktion sent -68 eller under -69.

Hej.
De uppgifter jag har säger att R60 tillverkades mellan 1956 till och med 1960, R60/2 tillverkades mellan 1960 till och med 1969.
Det är R60 eller R60/2 som är tidig respektive sen modell.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Momentdragning

Inläggav Mimmi » 2013-12-09/17:19

Hej!

Ja så är det så klart! :)
Jag läste bara i tabellerna, inte i brödtexten om svingarmmodellerna.
Men i vilket fall som helst så är ju min uppgift och slutsats om vad som är den senare modellen korrekt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst