Gammel bumsar ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Gammel bumsar ?

Inläggav schassen » 2006-10-20/07:08

Undrar om gammel bumsar är våra 2 ventilade luftkylda? Dom heter ju R -kubikantal.Så inget blir fel i våran kunskaps bank.Nä nu måste jag kolla hur det går med olje tråden :D Mvh Hans.
schassen
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-04-14/19:59

Gränsdragning.

Inläggav Mimmi » 2006-10-20/13:48

Hej!

Enligt min åsikt, om den kan vara något att bry sig om, är "Gammelbumsar" enbart de modeller som är tillverkade mellan 1923 och 1969; dvs från R32 till och med R50/2, R60/2 samt R69S. Modeller med tvåventils boxermotor tillverkade från och med 1/9 -69 till och med någon gång under -95 eller 96 (uppgifterna varierar) är inte "Gammelbumsar". De är helt enkelt "tvåventilare", Zweiventiler" eller "Airheads". Kärt barn har som bekant många namn.
Denna serie inleddes med /5 modellerna, som innefattade R50/5, R60/5, samt R75/5.

Tvåventilseran avslutades med R80GS samt R100GS.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav schassen » 2006-10-20/16:10

Tack Mimmi du är saklig och tekniskt insatt.Hoppas att allt är bättre med dig.Med din värk och så höstdepretionen att inte kunna köra hoj för att det är kallt.Håll humöret uppe.Det finns ALLTID nån som har det värre.Du kanske skulle börja köra harly vibrations masage är väl nyttigt? Trevlig helg.Mvh Hans;)
schassen
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-04-14/19:59

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2006-10-21/11:23

Hmm.

Och 4-ventils /7'or, var hamnar dom?
Nåja vi är kanske inte så många entusiaster kvar så vi får väl skriva lite här och var. Har tagit ned min gamla trotjänare i källaren för ompyssling, inge stort bara byta lyftare, kolla vevaxel- och kam lager.:D
Trotjänaren kom ut från fabriken okt-76 som en R100RS, sen har den bytt skepnad i maskineri och ram under de. 30.000 mil den har avverkat under dessa faktisk nu 30 år. Lever nu ett lugnare liv runt Luleå med några mil om året. En ungdom K11LT har fått ta dom längre sträckorna och så har åldern på föraren slagit till det blir SAS och hyrhoj för alp turerna.

PS: Skojigt att se hur indelningen i forum utveckar sig.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Hmmmm.

Inläggav Mimmi » 2006-10-21/18:40

tibbe;330 skrev:Hmm.

Och 4-ventils /7'or, var hamnar dom?
Nåja vi är kanske inte så många entusiaster kvar så vi får väl skriva lite här och var. Trotjänaren kom ut från fabriken okt-76 som en R100RS, sen har den bytt skepnad i maskineri och ram under de. 30.000 mil den har avverkat under dessa faktisk nu 30 år.
PS: Skojigt att se hur indelningen i forum utveckar sig.

/Tibbe


Hej!

Den hamnar naturligtvis bland "zweiventilboxermodelle". Detta eftersom det de facto är en /7, men eftermarknadsutrustad med, förmodar jag, Krausertoppar:cool: .
Jätteroligt att Du sköter om och vårdar en så´n goding!:) Den måste vara en av de 711 först tillverkade...
Är den fortfarande utrustad med ekerhjul, eller har den fått gjutna alu-fälgar monterad:confused:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2006-10-21/18:58

Hej Mimmi.

Den har fatiskt serienummer 161, ekerfälgar med blå rand, blåa bromsok och blåa beteckningar, sen har den fått en rödfärg med svarta "kanter", komfortsoffa, och som sagt en krausermotor med mikuniförgasare m.m.

Funderar ibland på att köpa en R100, skifta delar och återställa R100RS'n i orginalskick samt få en bushoj.

Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav mille » 2006-10-21/21:39

Jag har ju också en gammal rs-77. Vad menar du Mimmi med dom 711 först tillverkade och hur kollar jag sånt?
MVH Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2006-10-22/08:47

Hej.

Om den har silvermålade ekerfälgar med en blå rand på vardera sidan, blått bromsok, blåa bokstäver i modellbetekningen : motor ( båda sidor ) och längst bak på sadelunderredet ( ankskjärten kallad ), silverblå målning så är det en av de första RS'n.
Även kallad jubileumsmodell har jag för mig.
Man kan också kolla med serienumret om det startar med 608 är det en europeisk modell, och 618 nordamerika.
För mera info se: http://www.geocities.com/rs77webmaster/rs77/index.html
Med texten:
If you see one of these silver blue bikes, send an e-mail to webmaster, or fill in our update form. You need to identify the bike by it's serialnumber; this number is imprinted both beside the steering head, and beside the oil filler cap. The 1977 model was produced from march 1976 to june 1977 with serial numbers (VIN):
6180001-6181263 (USA models) and
6080001-6085159 (non-USA models).

Ta en titt på denna US-modell http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=72148
Målningen är snarlik orginalet men handtagen på ankskjärten känner ja inte igen och pakethållare saknas så det kan vara US-versionen eller en inte helt rätt retaurerad R100RS.
US-modellen har refexer på sidorna bak som denna maskin.

Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2006-10-22/08:57

Hej.

Om den har silvermålade ekerfälgar med en blå rand på vardera sidan, blått bromsok, blåa bokstäver i modellbetekningen : motor ( båda sidor ) och längst bak på sadelunderredet ( ankskjärten kallad ), silverblå målning så är det en av de första RS'n.
Även kallad jubileumsmodell har jag för mig.
Man kan också kolla med serienumret om det startar med 161 är det en europeisk modell, och 160 nordamerika. sen vet jag inte hur många europeiska resp. US-maskiner som tillverkades av den första " blåa" serien.
För mera info se: http://www.geocities.com/rs77webmaster/rs77/index.html
Med texten:
If you see one of these silver blue bikes, send an e-mail to webmaster, or fill in our update form. You need to identify the bike by it's serialnumber; this number is imprinted both beside the steering head, and beside the oil filler cap. The 1977 model was produced from march 1976 to june 1977 with serial numbers (VIN):
6180001-6181263 (USA models) and
6080001-6085159 (non-USA models).

Ta en titt på denna US-modell http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=72148
Målningen samma men handtagen på ankskjärten saknas på euro modellen, som att euro-modellen har pakethållare.
US-modellen har refexer på sidorna bak.

Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav 2650852 » 2006-10-22/10:26

Hejsan
Sätet på bilden är en ensitssoffa, jag tror att det fanns att beställa extra även i sverige. Min -77 hade ingen pakethållare utan bara ett svart rör bakom sadeln. En annan detalj som jag såg var utformningen av bensinkranarna som är annorlunda
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Inläggav mille » 2006-10-22/15:13

Hej nu har jag varit ute och kollat och min är nummer 158! Vet någon hur många rs-77 vi har i sverige?
Tack för snabba svar.
MVH Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2006-10-22/17:32

Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Mimmi » 2006-10-22/18:26

tibbe;354 skrev:Hej Mimmi.

Den har fatiskt serienummer 161,/..../
Funderar ibland på att köpa en R100, skifta delar och återställa R100RS'n i orginalskick samt få en bushoj.
.../Trotjänaren kom ut från fabriken okt-76.../...
Tibbe


Hej!

Med chassinummer 6080166 är den enligt alla (för mig) tillgängliga förteckningar, inkl BMW i München, tillverkad i augusti -76:confused: ...

De första 3 st tillverkades i mars, 0 i april, 10 st i maj, juni och juli inga tillverkade, 164 st i augusti, 227 st i september samt 308 st i oktober.

Premiärvisningen skedde i september det året, på Internationella MC-mässan.
De första provkörningarna ägde rum i i Murnau, Bayern, under samma månad. (i hällande ösregn, varvid de samlade mc-journalisterna var fascinerade av hur bra kåpan var i regnväder).

Den korta dynan var en speciell RSutrustning, pakethållaren var ej originalmonterad. Aluminiumhjul fanns redan från början att beställa som dyr fabriksutrustning, de var av en annan typ än de senare originalhjulen. De saknade den gjutna förstärkningen vid navet. ( de visade sig vara dåliga och kunde vara farliga, så de byttes ut gratis till det senare utförandet)
Bakhjulet hade trumbroms, redan på årsmodell -78 ersattes den av skivbroms.
Dessutom så ändrades vissa småsaker under löpande produktion, som ett exempel kan nämnas att grundtändläget ändrades från 9° till 6° f.om ch.nr 6080369.

Beträffande Dina funderingar på att återställa Din RS-77 till originalskick, så tycker jag absolut att Du skall göra det; det är roligt med äldre maskiner i omodifierat katalogskick!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav mille » 2006-10-22/21:34

Tackar tackar Tibbe!
Min är alltså tillverkad i augusti-76. Jag missade trettioårsdagen precis innan jag köpte den i september.
Jag brukar hänga på citroen akuten annars, men det här är ju lika kul:)
MVH Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Bokstäver-CC ?

Inläggav Hans Ekman » 2006-11-02/11:15

Klurigheter i bokstäver och kubik ex.
R 50 R60 R75 mfl. är kopplade till cc. men ex. R69 -R26-R27=kubik samt ändring i modellserien-tror jag,kanske finns det fler exempel.
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst