.... länge leve lord Kettering !
Tack för allt du gjort, inte minst din uppfinning gällande tändsystem för besinmotorer från 1910 (?).
----------------------------------------------------------------------
Nu har t.o.m min R100 gammelbumse fått ett elektroniskt tändsystem !
Det blir förmodligen det sista jag köper.
Det första köpte jag 1975, det var av välkänt engelskt fabrikat. Var till det yttre mycket välgjort. Det fungerade i ungefär 15 minuter, från Biskopsgården till köpcentrat vid Backaplan i Gbg. Dagen därpå skulle jag och cykeln med Englandsfärjan (det blev spårvagnen hem för att hämta tändplatta och verktyg, och byta på P-platsen). Det var skoj att "göra" hela ön på MC !
Mitt nya tändsystem var mycket lättinstallerat. Det enda som inte fanns, var
12V via "dödarknappen", fick dra en sladd från tändspolarna.
Inställning av "tändpunkt" och kontroll med stroboskop gick på en kvart, tack vare den smarta konstruktionen med inbyggd diod för lägesindikering, och ett medskickat verktyg för vridning/fixering av"impulshjulet".
Har aldrig sett lägesmarkeringarna på svänghjulet på detta viset med stroboskop någon gång på någon cykel. Klippstabilt, som på ett fotografi !
Och det är väl vad man kan förvänta sig av ett helelektroniskt system med impulshjul på vevaxeln (inte på kamaxeln som drivs av en sladdrig kedja).
Rent praktiskt gav mig tändsystemet följande :
* Villigare start
* Jämnare och stabilare tomgång
* Något lägre besin förbrukning (har inte mätt noga, men vet att den är ngt lägre)
* Lugnare gång.
* Bättre laddning (det beror inte på tändsystemet som även jag inser,
men jag kollade över alla kablar, kontakter och jordbultar runt generatorn mm när jag ändå var igång)
Några andra finesser med detta system är att det tar 2 minuter (förutom tiden att skruva loss främre vevhuskåpan) att byta tillbaka till orginalsystemet (flytta en kabel). Jag kan dock inte tänka mig att det någonsin skall behövas, men i början kändes det som en säkerhet, jag hade ju vissa erfarenheter !
Det går lätt att komplettera för dubbla tändstift.
Dessutom kan jag ändra tändkarakteristiken genom att ställa in en
vridomkopplare på "Die ElektronikPlatine" på ett av 15 olika lägen, så nu kan jag köra med sidovagn i Alperna, som jag alltid drömt om !
Jag vill rekommendera alla som funderar på att köpa ett system att informera sig om detta system. Det finns bra sidor med mycket bilder på Internet !
Om jag fått systemet gratis för att göra reklam ? Tyvärr inte, jag betalade 189 euro inklusive frakt.
Förresten, vilket system ?
Det heter "Omega Ignition" och utvecklas och tillverkas i Tyskland. Jag köpte mitt genom "Indian", även kallad Ounni Pillai. Han är en mycket kunning och hjälpsam person, inte minst vad det gäller BMW Mc. Besök gärna hans hemsidor !