Lord Kettering är död ..

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lord Kettering är död ..

Inläggav 2659520 » 2006-11-11/18:54

.... länge leve lord Kettering !
Tack för allt du gjort, inte minst din uppfinning gällande tändsystem för besinmotorer från 1910 (?).
----------------------------------------------------------------------

Nu har t.o.m min R100 gammelbumse fått ett elektroniskt tändsystem !
Det blir förmodligen det sista jag köper.

Det första köpte jag 1975, det var av välkänt engelskt fabrikat. Var till det yttre mycket välgjort. Det fungerade i ungefär 15 minuter, från Biskopsgården till köpcentrat vid Backaplan i Gbg. Dagen därpå skulle jag och cykeln med Englandsfärjan (det blev spårvagnen hem för att hämta tändplatta och verktyg, och byta på P-platsen). Det var skoj att "göra" hela ön på MC !

Mitt nya tändsystem var mycket lättinstallerat. Det enda som inte fanns, var
12V via "dödarknappen", fick dra en sladd från tändspolarna.
Inställning av "tändpunkt" och kontroll med stroboskop gick på en kvart, tack vare den smarta konstruktionen med inbyggd diod för lägesindikering, och ett medskickat verktyg för vridning/fixering av"impulshjulet".

Har aldrig sett lägesmarkeringarna på svänghjulet på detta viset med stroboskop någon gång på någon cykel. Klippstabilt, som på ett fotografi !
Och det är väl vad man kan förvänta sig av ett helelektroniskt system med impulshjul på vevaxeln (inte på kamaxeln som drivs av en sladdrig kedja).

Rent praktiskt gav mig tändsystemet följande :
* Villigare start

* Jämnare och stabilare tomgång

* Något lägre besin förbrukning (har inte mätt noga, men vet att den är ngt lägre)

* Lugnare gång.

* Bättre laddning (det beror inte på tändsystemet som även jag inser,
men jag kollade över alla kablar, kontakter och jordbultar runt generatorn mm när jag ändå var igång)

Några andra finesser med detta system är att det tar 2 minuter (förutom tiden att skruva loss främre vevhuskåpan) att byta tillbaka till orginalsystemet (flytta en kabel). Jag kan dock inte tänka mig att det någonsin skall behövas, men i början kändes det som en säkerhet, jag hade ju vissa erfarenheter !

Det går lätt att komplettera för dubbla tändstift.

Dessutom kan jag ändra tändkarakteristiken genom att ställa in en
vridomkopplare på "Die ElektronikPlatine" på ett av 15 olika lägen, så nu kan jag köra med sidovagn i Alperna, som jag alltid drömt om !

Jag vill rekommendera alla som funderar på att köpa ett system att informera sig om detta system. Det finns bra sidor med mycket bilder på Internet !

Om jag fått systemet gratis för att göra reklam ? Tyvärr inte, jag betalade 189 euro inklusive frakt.

Förresten, vilket system ?
Det heter "Omega Ignition" och utvecklas och tillverkas i Tyskland. Jag köpte mitt genom "Indian", även kallad Ounni Pillai. Han är en mycket kunning och hjälpsam person, inte minst vad det gäller BMW Mc. Besök gärna hans hemsidor !
2659520
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2004-05-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-11-12/01:02

Per Linden;1742 skrev:.... länge leve lord Kettering !
Tack för allt du gjort, inte minst din uppfinning gällande tändsystem för besinmotorer från 1910 (?).
----------------------------------------------------------------------

*SNIPP*



Åsså lockade du till en sökning på Google då jag aldrig hört talas om Kettering förut. Skoj att få lära sig mer! Om braiga, moderna tändsystem samt om motorhistoria...

Är det denne snubbe http://www.discoverychannel.se/bilar/bilpionjaerer/kettering/index.shtml ?
Hur blev han lord i USA?
Mycket att grubbla över....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-11-12/01:37

Och det här är vad NE säger om Kettering. Inte en bokstav om någon brittisk adelstitel där heller....
"Kettering, Charles Franklin, 1876-1958, amerikansk tekniker och bilpionjär. K. grundade företaget Delco, där bl.a. det elektriska tändsystemet och den elektriska startmotorn för bilmotorer utvecklades så att de lämpade sig för serietillverkning. Han blev chef för General Motors' utvecklingslaboratorier 1920."
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron