Förstå tändning + generator (R75/7 1977)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Förstå tändning + generator (R75/7 1977)

Inläggav Feroyn » 2019-05-15/13:34

Hej allesammans! Mitt första inlägg här. Jag är lite av en noob när det gäller hojmekande, fast det går sakta men säkert framåt.

Jag har köpt mig en välanvänd BMW R75/7 från 1977 som jag nu renoverar och bygger om till en mer scrambler-aktig hoj. Har strippat den rätt mycket och byter ut en hel del grejer nu.

Jag har ett par frågor:
1. Jag har köpt nytt "Antigravity 12 cell" batteri. Jag fick lite tips om att jag behöver köpa en regulator/likriktare som inte laddar med för hög spänning, osv. Hittade en sån här för typ 1200:- (är inte billigt detta!) "Regulator, rectifier pattern | ELA00045" https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... bEGgnoQjrw

Min fråga är då ifall det finns något billigare? Jag förstår funktionen och nödvändigheten av att byta upp mig för att detta nu är ett litium-jonsbatteri, men 1200?

2. Hur fungerar tändningen och vart ligger allt detta på hojen? Jag förstår inte riktigt hela grejen om att byta ut tändning till elektroniskt. Är det inte redan elektriskt från batteri osv? Fick tipset om att byta tändningssystem. Typ ett sånt här: https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... katFdJwRJE "Boyer Bransden micro digital ignition kit including coils | ACA66286"

Känner mig som en stor noob men bäst att jag frågar och blir smartare från kunnigt folk som er. :)

Tack för hjälp och vägledning. Kommer väldigt troligt ha fler frågor moving forward...

Mvh,
Walid
Användarvisningsbild
Feroyn
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-05-15/12:59

Re: Förstå tändning + generator (R75/7 1977)

Inläggav Håkan » 2019-05-15/16:08

Hej, välkommen hit. :D

Fråga 1, så tror jag inte du behöver vara orolig.
Generator, laddningsregulator ger inte så hög spänning på de gamla boxrarna att ett Lithiumbatteri tar skada.
Däremot om du vill ladda batteriet, till exempel på vintern, så kanske du behöver en speciell laddare. Följ batteritillverkarens rekommendationer.

Fråga 2, din motorcykel är original utrustad med batteritändning, styrs med brytarspetsar och kondensator.
Fungerar det bra, så är det ju bara att tuta och köra. :)
Nackdelen i förhållande till en elektronisk styrd tändning är att brytarspetsar slits vartefter man kör. Du får justera tändningen, kanske en gång om året... :roll:
Tycker man det är jobbigt, kan man så klart byta. Men du kan köpa många omgångar brytarspetsar och kondensator för dom pengarna.

Du är hjärtligt välkommen att ställa fler frågor.

Jag tipsar gärna också om vår Classicsektion: http://www.bmwklubben.se/classic
Och vår sommarträff: http://www.bmwklubben.se/aktivitet/2019 ... traff-2019
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst