tjuvström på BMW R100 -82

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-06-01/12:24

Hej,

Jag har en R100 från -82 som efter ombyggnad drar ungefär 10,5 mikroampere även när tändningen är av. Jag har provat den "klassiska" felsökningen genom att ta bort säkringarna för att hitta källan till problemet men tyvärr så får jag samma utfall. Har även kopplat ur alla sladdar på kopplingsplinten, kopplat ur diodbryggan och ett antal fler saker men den fortsätter att dra. Det är heller inte tändningslåset som spökar för även det har jag testat att koppla ur. Någon som har fler idéer?

Tack
Erik
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav Mimmi » 2019-06-01/15:54

erikcostalindgren skrev:// drar ungefär 10,5 mikroampere //

Tack
Erik

Hej!

En så liten viloström som 0,0105 mA är inget att bry sig om, den är helt försumbar.
Förresten, vad har Du för något instrument som kan mäta så låg strömstyrka?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav BmwMats » 2019-06-01/20:07

Det är ju knappt mätbart, lär ju inte ladda ut batteriet på två evigheter...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-06-01/22:03

Det drar ur tyvärr. Kanske jag som dålig koll på multimediern men den registrerar μA. Antar att det är mikroampere. Men om det är så lite kanske det är batteriet som är kasst...
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav BmwMats » 2019-06-02/18:51

Det är korrekt, det är mikroampere. Troligtvis är det nog självurladdning vi talar om... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-06-24/19:28

Har nu sökt vidare i detta problem som tyvärr kvarstår och nu börjar jag bli villrådig. Hojen laddade lite halvtaskigt och kom endast upp i 12,9 volt vid 3-4000 varv. Jag köpte en ny regulator för att se om det kunde lösa problemet och visst, den laddar strax över 14 volt nu men drar likt f...bannat ur om den får stå ett dygn eller två. Trött på problemet så satte jag in en brytare direkt från pluspolen på batteriet (naturligtvis inte den som går direkt till startmotorn). Till min besvikelse så drar den fortfarande ur. Kollade även med ett annat batteri med samma resultat. Slutsatsen är väl att det läcker lite olika mycket och mest troligt mindre de gånger jag har mätt. Är det några som har några andra idéer? Kan det vara startmotorn, solenoiden??? HJÄLP!!! :cry:

Om det är någon som vill kika på hojen så finns det bilder på instagram på "oktankaffe". Säljes snart väldigt billigt :evil:
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-06-24/20:29

Ska förresten tillägga att jag inte får någon snurr på startmotorn direkt utan måste trycka ett par gånger på startknappen. Jag har å andra sidan bytt till ett litiumbatteri och har hört att de kan behöva "värmas" upp innan de kan ge full effekt.
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav F800åkare » 2019-06-25/08:01

Med ett fräscht fulladdat 14Ah batteri skulle den lilla strömmen behöva 55 dagar för att dra ur batteriet.

14/0,0105 = 1333 / 24 = 55,55 dygn.

Lithiumbatterier brukar ligga runt 4Ah, det skulle ge ca 15 dygn att dra ur batteriet.
4/0,0105 = 380 / 24 = 15,87.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-06-25/09:27

Nu är jag kanske inte smartast i klassen - men - räknar du inte på milliA istf microA nu. Då blir det ju typ 3 nollor till efter respektive före kommat.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-06-25/10:23

Lithiumbatterier brukar ligga runt 4Ah, det skulle ge ca 15 dygn att dra ur batteriet.
4/0,0105 = 380 / 24 = 15,87.


Menar du att det är batteriet som är kasst i så fall?
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav F800åkare » 2019-06-25/13:03

erikcostalindgren skrev:
Lithiumbatterier brukar ligga runt 4Ah, det skulle ge ca 15 dygn att dra ur batteriet.
4/0,0105 = 380 / 24 = 15,87.


Menar du att det är batteriet som är kasst i så fall?


nej, att det måste vara något som drar ganska mycket mer ström än det du säger dig mätt upp för att kunna tömma batteriet på 2 dagar.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-06-25/14:09

nej, att det måste vara något som drar ganska mycket mer ström än det du säger dig mätt upp för att kunna tömma batteriet på 2 dagar.

'Ok, det är samma som jag misstänker. Att den helt drar mindre just i det läget när jag mäter. Men det måste vara något med startmotorn som krånglar i och med att jag satt en brytare till allt annat. Får gräva vidare där :-)
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-07-02/13:44

Efter mycket om och men har jag nu (tror jag... ganska säker... vågar inte jinxa) kommit underfund med att det är diodbryggan som felet. Den läcker olika mycket och har nu mätt upp betydligt mer än de 10 mikroampere som jag först mätte upp. Hur som helst. Är det någon har tipps om man bäst köper original eller om det finns bättre eftermarknadsprylar? Jag har precis bytt regulatorn så jag behöver ingen kombogrej där.

tack
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav henriksch » 2019-07-02/19:46

Ett långskott, och här visar man öppet sitt amatörskap i frågan, och killgissar lite:

Hade en R75/5 för en herrans massa år sedan, hade problem med diodplattan en hel säsong. Det gav mig en del minnesvärda naturminnen såsom en övernattning i en buske invid europavägen strax söder om Kalmar och en massa laddningsstopp och trevliga möten med människor jag aldrig hade mött annars. Det tog mig en evighet att hitta felet, en kall-lödning bakpå diodplattan. Anledningen att detta skulle kunna vara intressant i detta fall är att om jag minns rätt så bytte jag dioderna på plattan, de fanns att köpa, standardgrejor som var inpressade och fastlödda bara. Det kanske skulle vara möjligt att plocka loss och mäta dina och om de inte funkar byta dioder bara?

Det jag tycker är lite skumt är att en kass diod skulle ge upphov till krypström, eller är det kanske inte så ologiskt om en ett par dioder i bryggan "läcker" bakåt?? I så fall fanns det alltså dioder som funkade att köpa dåförtiden

diodplatta och batteri.jpg
diodplatta och batteri.jpg (47.63 KiB) Visad 8331 gånger


mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-02/21:11

Den här ersätter både diodbrygga och laddningsregulator:
https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45.html
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-07-03/09:27

Ett långskott, och här visar man öppet sitt amatörskap i frågan, och killgissar lite:


Ja, elfel kan driva en till vansinne och många trevliga stopp :D

Jag fattar inte riktigt heller hur det kan vara så att en felaktig diodbrygga ger krypström men jag har nu uteslutit allt annat och har egentligen slut på idéer. När jag kopplar loss +kabeln från solenoiden som går till diodbryggan upphör krypströmmen. Kabeln ser helt ok ut. Förvisso finns det lite oxid på kontakterna men det borde väl bara leda till att den leder strömmen sämre, inte att jag får tjuvström. ´

Jag har även mätt diodbryggan och den ger ungefär 1200 ohm på de stora dioderna och läcker heller inte (dock har olika multimetrar har gett olika svar och en säger att den läcker... suck). Om det inte är diodbryggan som är boven känns det ju dumt att lägga pengar på att köpa en ny.
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav henriksch » 2019-07-03/10:32

Trist läge.
Mer killgissning:
Kan man koppla loss bryggan elektriskt helt och mäta bryggan som om det vore "en diod"? Har din/a multimetrar diodmätningsläge?
Kolla här:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=82155
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-07-03/14:17

Har din/a multimetrar diodmätningsläge?


Hmm jag har bara mätt med två billiga multimetrar satt i ohm-läge samt en dyrare. Den senare visade att dioderna var ok.
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav Izvor » 2019-07-03/19:02

Så här mäter man diod:

https://www.fluke.com/en-us/learn/best- ... multimeter

Det är som en backventil.

Du kan reparera din diodbryga med nya dioder eller då köper du nytt.

Allt tyder på att diodbryggan läcker ström via dioder mot minus och på då sätt tömmer ditt batteri.
Som du själv skriver, kopplar du loss diodbryggan så upphör krypströmmen.

En annan sak är att dioder påverkas av temperatur. De kan läcka mer när de blir varma som tex när motorn går och då tappar du effekt på din totala laddström.

Mitt råd är: byt dioder, kompelett brygga eller satsa på sån RR45.

Lycka till!
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-07-04/11:34

Mitt råd är: byt dioder, kompelett brygga eller satsa på sån RR45.


Tack Izvor! Ska ta och beställa en ny brygga i och med att jag redan bytt ut regulatorn.

Fingers crossed!
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-07-05/19:20

Skrik och panik!!! Nu har jag (läs hobby-Harry) varit framme. Nu går inte start motorn runt. Startrelät klickar bara (ingen oxid eller så på relät.

Lite bakgrund:
Mätte dioderna på bryggan igen med en bra multimeter och enligt den så är de ok.

Gjorde därför en abrovink och installerade en kabel direkt från batteriet till diodbryggan och satte in en brytare däremellan. Original så får diodbryggan matning via pluspolen på startmotorn men det ska väl inte spela någon roll... eller?)

Sedan hade jag även loss solenoiden i min jakt på tjuvströmen. Det krävdes en del kraft och jag var tvungen att använda en slagmejsel för att få loss bultarna.

Vad missar jag? Måste man tänka på något speciellt när man installerar solenoiden etc?

Ytterst dålig första dag på semestern :(
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav erikcostalindgren » 2019-07-05/23:32

Problemet löst. Hade inte lyckats kroka i kammen, eller vad det kallas, med solenoiden. Nu ska det förhoppningsvis vara tyst i den här tråden ett tag framöver :)
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav olaabr » 2020-07-11/06:12

I tråden nämns en ersättningsenhet för diodbrygga och laddrelä. RR45
https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45.html
Tyvärr är denna av dålig kvalitet. Har nu två trasiga enheter utan anledning. När man är i kontakt med dem verkar inte kompetensen inom området hög.

Har bytt till egenbyggd enhet som fungerar fint så långt.
https://www.schweizerschrauber.ch/mot/voltreg.html
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: tjuvström på BMW R100 -82

Inläggav BrooklynS » 2020-07-11/09:25

olaabr skrev:I tråden nämns en ersättningsenhet för diodbrygga och laddrelä. RR45
https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45.html
Tyvärr är denna av dålig kvalitet. Har nu två trasiga enheter utan anledning. När man är i kontakt med dem verkar inte kompetensen inom området hög.

Har bytt till egenbyggd enhet som fungerar fint så långt.
https://www.schweizerschrauber.ch/mot/voltreg.html


Hej!

Det måste ju finnas någon anledning till att enheten går sönder.

Ofta är det värme som förstör dylika komponenter och därför är det viktigt att de monteras så att de har luftcirkulation. Jag brukar montera dessa under tanken på höger sida, dvs där ordinarie laddrelä sitter. Jag har sett att någon monterat den på diodbryggans plats under generatorkåpan och det tror jag att man måste avråda ifrån.

Sedan kan man ha otur osv, men det låter märkligt att två enheter skulle gå sönder utan vidare. Jag köpte en på Motorworks en gång som inte fungerade riktigt bra, de skickade mig bara en helt ny utan kostnad. Då är det bra att ha en seriös firma i andra änden.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst