Sida 1 av 1

tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-01/12:24
av erikcostalindgren
Hej,

Jag har en R100 från -82 som efter ombyggnad drar ungefär 10,5 mikroampere även när tändningen är av. Jag har provat den "klassiska" felsökningen genom att ta bort säkringarna för att hitta källan till problemet men tyvärr så får jag samma utfall. Har även kopplat ur alla sladdar på kopplingsplinten, kopplat ur diodbryggan och ett antal fler saker men den fortsätter att dra. Det är heller inte tändningslåset som spökar för även det har jag testat att koppla ur. Någon som har fler idéer?

Tack
Erik

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-01/15:54
av Mimmi
erikcostalindgren skrev:// drar ungefär 10,5 mikroampere //

Tack
Erik

Hej!

En så liten viloström som 0,0105 mA är inget att bry sig om, den är helt försumbar.
Förresten, vad har Du för något instrument som kan mäta så låg strömstyrka?

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-01/20:07
av BmwMats
Det är ju knappt mätbart, lär ju inte ladda ut batteriet på två evigheter...

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-01/22:03
av erikcostalindgren
Det drar ur tyvärr. Kanske jag som dålig koll på multimediern men den registrerar μA. Antar att det är mikroampere. Men om det är så lite kanske det är batteriet som är kasst...

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-02/18:51
av BmwMats
Det är korrekt, det är mikroampere. Troligtvis är det nog självurladdning vi talar om... :(

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-24/19:28
av erikcostalindgren
Har nu sökt vidare i detta problem som tyvärr kvarstår och nu börjar jag bli villrådig. Hojen laddade lite halvtaskigt och kom endast upp i 12,9 volt vid 3-4000 varv. Jag köpte en ny regulator för att se om det kunde lösa problemet och visst, den laddar strax över 14 volt nu men drar likt f...bannat ur om den får stå ett dygn eller två. Trött på problemet så satte jag in en brytare direkt från pluspolen på batteriet (naturligtvis inte den som går direkt till startmotorn). Till min besvikelse så drar den fortfarande ur. Kollade även med ett annat batteri med samma resultat. Slutsatsen är väl att det läcker lite olika mycket och mest troligt mindre de gånger jag har mätt. Är det några som har några andra idéer? Kan det vara startmotorn, solenoiden??? HJÄLP!!! :cry:

Om det är någon som vill kika på hojen så finns det bilder på instagram på "oktankaffe". Säljes snart väldigt billigt :evil:

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-24/20:29
av erikcostalindgren
Ska förresten tillägga att jag inte får någon snurr på startmotorn direkt utan måste trycka ett par gånger på startknappen. Jag har å andra sidan bytt till ett litiumbatteri och har hört att de kan behöva "värmas" upp innan de kan ge full effekt.

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-25/08:01
av F800åkare
Med ett fräscht fulladdat 14Ah batteri skulle den lilla strömmen behöva 55 dagar för att dra ur batteriet.

14/0,0105 = 1333 / 24 = 55,55 dygn.

Lithiumbatterier brukar ligga runt 4Ah, det skulle ge ca 15 dygn att dra ur batteriet.
4/0,0105 = 380 / 24 = 15,87.

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-25/09:27
av Magnus Brobeck
Nu är jag kanske inte smartast i klassen - men - räknar du inte på milliA istf microA nu. Då blir det ju typ 3 nollor till efter respektive före kommat.

MVH Magnus

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-25/10:23
av erikcostalindgren
Lithiumbatterier brukar ligga runt 4Ah, det skulle ge ca 15 dygn att dra ur batteriet.
4/0,0105 = 380 / 24 = 15,87.


Menar du att det är batteriet som är kasst i så fall?

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-25/13:03
av F800åkare
erikcostalindgren skrev:
Lithiumbatterier brukar ligga runt 4Ah, det skulle ge ca 15 dygn att dra ur batteriet.
4/0,0105 = 380 / 24 = 15,87.


Menar du att det är batteriet som är kasst i så fall?


nej, att det måste vara något som drar ganska mycket mer ström än det du säger dig mätt upp för att kunna tömma batteriet på 2 dagar.

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-06-25/14:09
av erikcostalindgren
nej, att det måste vara något som drar ganska mycket mer ström än det du säger dig mätt upp för att kunna tömma batteriet på 2 dagar.

'Ok, det är samma som jag misstänker. Att den helt drar mindre just i det läget när jag mäter. Men det måste vara något med startmotorn som krånglar i och med att jag satt en brytare till allt annat. Får gräva vidare där :-)

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-02/13:44
av erikcostalindgren
Efter mycket om och men har jag nu (tror jag... ganska säker... vågar inte jinxa) kommit underfund med att det är diodbryggan som felet. Den läcker olika mycket och har nu mätt upp betydligt mer än de 10 mikroampere som jag först mätte upp. Hur som helst. Är det någon har tipps om man bäst köper original eller om det finns bättre eftermarknadsprylar? Jag har precis bytt regulatorn så jag behöver ingen kombogrej där.

tack

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-02/19:46
av henriksch
Ett långskott, och här visar man öppet sitt amatörskap i frågan, och killgissar lite:

Hade en R75/5 för en herrans massa år sedan, hade problem med diodplattan en hel säsong. Det gav mig en del minnesvärda naturminnen såsom en övernattning i en buske invid europavägen strax söder om Kalmar och en massa laddningsstopp och trevliga möten med människor jag aldrig hade mött annars. Det tog mig en evighet att hitta felet, en kall-lödning bakpå diodplattan. Anledningen att detta skulle kunna vara intressant i detta fall är att om jag minns rätt så bytte jag dioderna på plattan, de fanns att köpa, standardgrejor som var inpressade och fastlödda bara. Det kanske skulle vara möjligt att plocka loss och mäta dina och om de inte funkar byta dioder bara?

Det jag tycker är lite skumt är att en kass diod skulle ge upphov till krypström, eller är det kanske inte så ologiskt om en ett par dioder i bryggan "läcker" bakåt?? I så fall fanns det alltså dioder som funkade att köpa dåförtiden

diodplatta och batteri.jpg
diodplatta och batteri.jpg (47.63 KiB) Visad 8529 gånger


mvh
Henrik

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-02/21:11
av Gunnar Elmgren
Den här ersätter både diodbrygga och laddningsregulator:
https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45.html

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-03/09:27
av erikcostalindgren
Ett långskott, och här visar man öppet sitt amatörskap i frågan, och killgissar lite:


Ja, elfel kan driva en till vansinne och många trevliga stopp :D

Jag fattar inte riktigt heller hur det kan vara så att en felaktig diodbrygga ger krypström men jag har nu uteslutit allt annat och har egentligen slut på idéer. När jag kopplar loss +kabeln från solenoiden som går till diodbryggan upphör krypströmmen. Kabeln ser helt ok ut. Förvisso finns det lite oxid på kontakterna men det borde väl bara leda till att den leder strömmen sämre, inte att jag får tjuvström. ´

Jag har även mätt diodbryggan och den ger ungefär 1200 ohm på de stora dioderna och läcker heller inte (dock har olika multimetrar har gett olika svar och en säger att den läcker... suck). Om det inte är diodbryggan som är boven känns det ju dumt att lägga pengar på att köpa en ny.

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-03/10:32
av henriksch
Trist läge.
Mer killgissning:
Kan man koppla loss bryggan elektriskt helt och mäta bryggan som om det vore "en diod"? Har din/a multimetrar diodmätningsläge?
Kolla här:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=82155
mvh
Henrik

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-03/14:17
av erikcostalindgren
Har din/a multimetrar diodmätningsläge?


Hmm jag har bara mätt med två billiga multimetrar satt i ohm-läge samt en dyrare. Den senare visade att dioderna var ok.

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-03/19:02
av Izvor
Så här mäter man diod:

https://www.fluke.com/en-us/learn/best- ... multimeter

Det är som en backventil.

Du kan reparera din diodbryga med nya dioder eller då köper du nytt.

Allt tyder på att diodbryggan läcker ström via dioder mot minus och på då sätt tömmer ditt batteri.
Som du själv skriver, kopplar du loss diodbryggan så upphör krypströmmen.

En annan sak är att dioder påverkas av temperatur. De kan läcka mer när de blir varma som tex när motorn går och då tappar du effekt på din totala laddström.

Mitt råd är: byt dioder, kompelett brygga eller satsa på sån RR45.

Lycka till!

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-04/11:34
av erikcostalindgren
Mitt råd är: byt dioder, kompelett brygga eller satsa på sån RR45.


Tack Izvor! Ska ta och beställa en ny brygga i och med att jag redan bytt ut regulatorn.

Fingers crossed!

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-05/19:20
av erikcostalindgren
Skrik och panik!!! Nu har jag (läs hobby-Harry) varit framme. Nu går inte start motorn runt. Startrelät klickar bara (ingen oxid eller så på relät.

Lite bakgrund:
Mätte dioderna på bryggan igen med en bra multimeter och enligt den så är de ok.

Gjorde därför en abrovink och installerade en kabel direkt från batteriet till diodbryggan och satte in en brytare däremellan. Original så får diodbryggan matning via pluspolen på startmotorn men det ska väl inte spela någon roll... eller?)

Sedan hade jag även loss solenoiden i min jakt på tjuvströmen. Det krävdes en del kraft och jag var tvungen att använda en slagmejsel för att få loss bultarna.

Vad missar jag? Måste man tänka på något speciellt när man installerar solenoiden etc?

Ytterst dålig första dag på semestern :(

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2019-07-05/23:32
av erikcostalindgren
Problemet löst. Hade inte lyckats kroka i kammen, eller vad det kallas, med solenoiden. Nu ska det förhoppningsvis vara tyst i den här tråden ett tag framöver :)

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2020-07-11/06:12
av olaabr
I tråden nämns en ersättningsenhet för diodbrygga och laddrelä. RR45
https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45.html
Tyvärr är denna av dålig kvalitet. Har nu två trasiga enheter utan anledning. När man är i kontakt med dem verkar inte kompetensen inom området hög.

Har bytt till egenbyggd enhet som fungerar fint så långt.
https://www.schweizerschrauber.ch/mot/voltreg.html

Re: tjuvström på BMW R100 -82

InläggPostat: 2020-07-11/09:25
av BrooklynS
olaabr skrev:I tråden nämns en ersättningsenhet för diodbrygga och laddrelä. RR45
https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45.html
Tyvärr är denna av dålig kvalitet. Har nu två trasiga enheter utan anledning. När man är i kontakt med dem verkar inte kompetensen inom området hög.

Har bytt till egenbyggd enhet som fungerar fint så långt.
https://www.schweizerschrauber.ch/mot/voltreg.html


Hej!

Det måste ju finnas någon anledning till att enheten går sönder.

Ofta är det värme som förstör dylika komponenter och därför är det viktigt att de monteras så att de har luftcirkulation. Jag brukar montera dessa under tanken på höger sida, dvs där ordinarie laddrelä sitter. Jag har sett att någon monterat den på diodbryggans plats under generatorkåpan och det tror jag att man måste avråda ifrån.

Sedan kan man ha otur osv, men det låter märkligt att två enheter skulle gå sönder utan vidare. Jag köpte en på Motorworks en gång som inte fungerade riktigt bra, de skickade mig bara en helt ny utan kostnad. Då är det bra att ha en seriös firma i andra änden.