Sida 1 av 1

Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-08-25/14:48
av henriksch
Har sett att det finns en tråd kring detta. Kom fram till att det måste vara så att skummet som flottörerna är gjorda av åldras och suger i sig bensin. Utplockad men yt-torr väger min flottör runt 18 gram.
Efter en dag i solen 15-16g. Lägger jag den i bensin när den väger 15-16 gr så hänger i alla fall spetsen vid ytan dvs en viss flytförmåga.
Det stör mig att köpa nytt om det finns ett sätt att täta det gamla skummet eller rentav byta ut det mot en välformad vinkork eller ngt.
I första hand tänker jag lägga på ett lager som tätar efter torkning, frågan är vad?
Tål epoxi bensin månne? Inte supersugen att klegga igen förgasaren om det i värsta scenariot bensinen löser epoxi till ngn gegga.
Goda ideer någon?

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-08-25/15:11
av CG Arvidsson
Den godaste idén är ju att köpa 2 nya flottörer hos ex. meyer.de i Tyskland. 20.90€ per styck +frakt. Dom har det mesta till dessa hojar. Utan rätt bensintillförsel fungerar ju ingen motorcykel.

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-08-25/18:36
av henriksch
Jo såklart och jag hamnar väl där men man måste ju tänka om man måste, det som är sporten liksom
/H

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-08-25/19:49
av Håkan
Byt flottörer!
En ny flottör väger 11gram.

Ett tips är, att vid längre stillestånd, tömma flottörhusen på bensin.

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-08-26/20:41
av henriksch
Oj, 7gr mer hos mina, inte konstigt att de flyter dåligt
Insåg det hopplösa och beställde nya igår kväll

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-08-26/20:42
av henriksch
klokt att tömma husen över vintern

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-09-03/18:15
av henriksch
Kanske kan vara bra att veta om någon skulle råka ut för samma sak:
Har torkat en flottör i drygt en vecka nu, torkning till viktkonstans liksom. Nere i strax över 15 g nu (från 18). Beställde samtidigt nya, de väger strax över 12g. Fascinerade mängd soppa en gammal skumflottör kan suga i sig och hur lång tid det tar att torka ur, snabbt i början men sen...

Lite bilder:
(undrar någon varför jag väger en tuta samtidigt så beror det på att labvågen inte går att tarera om man inte lägger på ett par hundra gram som extravikt, men den kostade å andra sidan bara tvåhundra spänn och verkar funka fint med endast detta "obetydliga fel")

Efter två dagar (startvikt enligt en sämre våg 18g):
flottör efter två dagar.jpg

Efter en dryg vecka
Flottör efter dryg vecka.jpg

...och en nyinköpt:
Nyinköpt i plast.jpg


Gillar som sagt inte att handla, roligare om man kan laga men jag kan inte komma på hur jag skulle behandla en skumbit som skall liksom bo i bensin när den väl är torr.

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-09-10/20:26
av henriksch
Nya flottörer, ditsatta rakt av utan justering. Den droppar lite (lite) om den får stå med öppna kranar på ena sidan, två alternativ:
1. Sätet för flottörmunstycket på sidan som droppar slitet/läcker lite, flottörmunstycket är nytt, renoveringsstats från MotorWorks installerad och sätet avtorkat/utrensat med ihoprullat 400-papper, ytterst försiktigt! Kass förgasarhus??
2. Börja joxa med flottörnivåer
3. låta vara och köra ett tag och se om flottörventilen "sliter in sig i sätet" (läs: om det funkar hyfsat så skruva inte/hoppas på det bästa...)
4. Finns ngt akternativ 4. ?
Vilken ände är bäst att börja i?
mvh
Henrik

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-09-10/20:48
av Olof Eriksson
Min erfarenhet av flotörventil är att dom även är känslig mot smuts. Dvs har du ett filter strax innan förgasaren som tar bort rost och smuts från tanken? Annars är ju det självklara att alltid stänga av kranen innan man stänger motorn.

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-09-11/06:30
av Bror Gårdelöf
henriksch skrev: Fascinerade mängd soppa en gammal skumflottör kan suga i sig och hur lång tid det tar att torka ur, snabbt i början men sen...

Det där känner jag igen från mitt eget yrke.
Skumflottören är förmodligen tillverkad av ett lipofilt material, dvs något, som kan ta upp fettlösliga substanser - som bensin - relativt lätt.
Hjärnan är också lipofil, liksom våra narkosmedel. När man stänger av narkosmedelstillförseln inför väckningen, sjunker koncentrationen i blodet (= hjärnan, som är mycket väl genomblödd)/utandningsluften snabbt i början, men ju lägre halt, som finns kvar i hjärnan/blodet/kroppen, desto längre tid tar det att bli av med den.
Alltihop handlar om gradienter.

Re: Flottörer som inte flyter R75/6-75

InläggPostat: 2019-09-16/19:59
av henriksch
Bror Gårdelöf skrev:
henriksch skrev: Fascinerade mängd soppa en gammal skumflottör kan suga i sig och hur lång tid det tar att torka ur, snabbt i början men sen...

Det där känner jag igen från mitt eget yrke.
Skumflottören är förmodligen tillverkad av ett lipofilt material, dvs något, som kan ta upp fettlösliga substanser - som bensin - relativt lätt.
Hjärnan är också lipofil, liksom våra narkosmedel. När man stänger av narkosmedelstillförseln inför väckningen, sjunker koncentrationen i blodet (= hjärnan, som är mycket väl genomblödd)/utandningsluften snabbt i början, men ju lägre halt, som finns kvar i hjärnan/blodet/kroppen, desto längre tid tar det att bli av med den.
Alltihop handlar om gradienter.


jepp, inser parallellen från mitt eget yrkesperspektiv, dock lite fascinerande att se det i realiteten

Nu skall jag bara få till nivåerna också, och sätta bensinfilter på slangarna enligt tipsen här