R75/5 -73 En liten summering.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R75/5 -73 En liten summering.

Inläggav eksund » 2019-08-27/06:14

Som första inlägg på forumet, kan man väl göra en liten summering.
En för flera år sedan rimlighetsrenoverad R75/5 -73, fick för några dagar sedan 10 mil under däcken.

Rimlighetsrenoveringen omfattade ny lack, ny tank med originallack och randning, ny framskärm handrandad, ny sadel, nya slangar och däck, nya backspeglar, lite ny kabel, förgasarrenovering och vanligt justeringsarbete av ventiler.
Blev också tvungen att byta packboxen mellan motor och svänghjul. Tyvärr läckte det olja då förre ägaren som "renoverat" cykeln använt drivdorn för att montera packningen.
På tidigt 2000 tal gjordes en längre resa i Norge. Där släppte kardanaxeln från växellådan. Också det beroende på okunskap från förre ägaren/renoveraren. Tur o oturen så hade jag relativt nära till en släkting som med kärra efter bilen kunde ta hem cykeln till sig. Där plockade jag ner hela kardan och fick tag i bultar som passade. Efter ett senare byte till riktiga bultar har cykeln aldrig krånglat. (Nästan i alla fall)

Den har mer eller mindre stått still, förutom några turer vartannat år till bilprovningen. Så fick jag för mig att ta en liten runda, men kom bara till första korsningen då ett läckage på en bränsleslang upptäcktes. Tillbaka till garaget och byta slangarna. Så i söndags, lite för varmt för mig, men på med hjälm och annat nödvändigt och ut på vägarna. Skön känsla. Måste nog ta en tur till innan det blir för sent i år.

För många år sedan monterades en elektronisk tändning på cykeln, vilken varit och är väldigt pålitlig. Startar alltid på första försöket och går underbart jämt.
Användarvisningsbild
eksund
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-08-10/08:17

Re: R75/5 -73 En liten summering.

Inläggav BmwMats » 2019-08-27/20:27

Låter mycket trevligt, grattis till en trevlig hoj ! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst