Startrelä R65

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startrelä R65

Inläggav Siggelin99 » 2020-04-01/22:08

Hej, har en R65 (1979). Ville plötsligt inte starta. Har två relän, ett heter ”start relay” och ett ”buzzer relay” på kopplingsschemat. Båda är likadana och sitter brevid varandra. Visar sig att om jag tar bort det ena ( det närmast styret, tror det är ”buzzer relay”) så startar hojen utan problem. Om jag tar bort bägge startar också hojen utan problem. Om jag bara sätter i ”buzzer relay” är hojen död. ???
Är det bara att tuta och köra utan relän?
Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta?
Med vänlig hälsning,
Urban Lindberg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Siggelin99
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-11-09/19:46

Re: Startrelä R65

Inläggav Håkan » 2020-04-02/06:59

Hej Urban, välkommen hit.
Verkar märkligt att du kan starta din MC utan startrelä...
Nåt är helt klart fel här. Har du ägt motorcykeln länge? Tidigare ägare som gjort någon "hemmakoppling"?
Har du ett elshema? Om man följer upp det bör man se vad som fallerar. Eller ta hjälp av någon kunnig på fordonsel.

Att det fungerar utan "Buzzer relay" det förstår jag. Buzzer är en signal som ljuder tillsammans med blinkers. Den funktionen kan man leva utan.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startrelä R65

Inläggav Siggelin99 » 2020-04-03/20:48

Hej, tack för svar!
Hojen är en ny bekantskap och det är säkert som du säger att en tidigare ägare har kopplat runt lite. Jag har själv gjort lite eljobb men bara kontrollampor, blinkers och strålkastare så tycker inte det borde påverka. Mysteriet är väl också att den startade och gick bra med relän inkopplade för att sedan inte ens vilja klicka med startknappen intryckt och sedan starta snällt utan relän. Hoppas att det inte är någon fara att ha det så och får väl lära mig att leva med mystiken =). Tack igen för svar.
Urban
Siggelin99
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-11-09/19:46

Re: Startrelä R65

Inläggav Siggelin99 » 2020-04-05/12:44

Hej, svarar igen. Verkar gjort fel igår för det kommer inte upp...
Stort tack för svar. Är en ny bekantskap så troligen är det som du säger ngn gammal hemmakoppling. Skumt bara att det funkade innan. Får kanske lära mig att leva med det=).
Tack igen för svar.
Urban
Siggelin99
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-11-09/19:46


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst