Startproblem och rassel R100RS -83

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav akejohan1 » 2020-05-11/15:22

Hej,

Skaffade mig en R100RS från 1983 i höstas och har kört litegranna med den. Skulle ge mig ut på en längre tur, men efter en timmes körning så började det rassla/skramla, så fick stanna till. Rasslade på tomgång med när motorcykeln stod still, lät som det kom från mellan cylindrarna någonstans. Stängde av och skulle testa starta igen, då ”bet” inte startmotorn, utan det lät som den snurrade utan att få fäste. Det kan ju ha varit något annat som lät med, men det var ett rasslande ljud som lät väldigt tydlig på tomgång med.

Någon som har varit med om något liknande eller har en idé om vad det kan vara?

Johan
akejohan1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-04-07/17:08

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav BmwMats » 2020-05-11/16:36

Har endast mycket begränsad erfarenhet och kännedom om boxermaskinerna, men när du säger att inte startmotorn "biter tag" när du försöker starta ånyo, så låter det som om det är något frihjul/solenoiden i själva startmotorn som har lossat eller gått sönder.

I "min värld" låter det som om det kan vara problemet, kanske att den ligger lös eller lossnat och åker in i någon kuggkrans för svänghjulet eller liknande.

Men det finns experter här på forumet som säkerligen kan hjälpa dig, men ge dom tid att läsa din fråga först.

Hoppas att du får ordning på din fina hoj, väl värd att vårda och reparera !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav Håkan » 2020-05-13/05:41

Hej Johan, välkommen hit. :)

Har haft och kört många R100, en trevlig maskin.

Det kan vara fel på startrelä, startmotorns solenoid, startmotorns infästnad osv. Eller nåt annat...
Kan du ta dig till Enköping med din MC så hjälper jag dig med feklsökningen. :)

Eller skriv här, med mera frågor. Jag/vi kan absolut hjälpa dig.

Håkan Runfeldt
0703209069
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav akejohan1 » 2020-05-13/07:13

Tack ska ni ha!

Ska börja med att plocka ner startmotorn i veckan och hoppas jag hittar något. Återkommer!

Här en video på hur det låter vid start:
https://youtu.be/veVeXTpdefw

Johan
akejohan1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-04-07/17:08

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav Håkan » 2020-05-13/09:21

Svårt att säga på ett sådant ljud.
Vad hände om du lägger i en växel, försöker skjuta motorcykeln framåt och bakåt?
Har någon form av underhåll gjorts? Av dig eller föregående ägare?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav tsa » 2020-05-14/17:08

akejohan1 skrev: . . . . Rasslade på tomgång med när motorcykeln stod still, lät som det kom från mellan cylindrarna någonstans. Stängde av och skulle testa starta igen, då ”bet” inte startmotorn, utan det lät som den snurrade utan att få fäste. . . .

Ikke usannsynlig at det er noe feil med startmotoren, men (et skudd i blinde) på modellene etter '81 er det ikke lenger et tungt svinghjul, men hva som kalles en "clutch-holder" (clutch-carrier). Mener å ha lest at tannhjulskransen som startmotoren griper tak i sjeldne tilfeller kan løsne fra "clutch-holderen", og gi problemer som beskrevet. Dette er lettere å feilsøke enn rene startmotorproblemer, bare vipp ut gummipluggen som dekker til hullet for tenningstidspunkinnstilling på venstre side av motoren, og prøv å skyve tannkransen opp- eller nedover med en skrutrekker (den skal sitte fast).

Lykke til med reparasjonen, og kos deg på sykkelen når du får den i gang igjen!
--
'73 R75/5, '78 R80/7, '83 R80RT
tsa
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2012-02-15/21:34

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav akejohan1 » 2020-05-16/09:24

tsa skrev:
akejohan1 skrev: . . . . Rasslade på tomgång med när motorcykeln stod still, lät som det kom från mellan cylindrarna någonstans. Stängde av och skulle testa starta igen, då ”bet” inte startmotorn, utan det lät som den snurrade utan att få fäste. . . .

Ikke usannsynlig at det er noe feil med startmotoren, men (et skudd i blinde) på modellene etter '81 er det ikke lenger et tungt svinghjul, men hva som kalles en "clutch-holder" (clutch-carrier). Mener å ha lest at tannhjulskransen som startmotoren griper tak i sjeldne tilfeller kan løsne fra "clutch-holderen", og gi problemer som beskrevet. Dette er lettere å feilsøke enn rene startmotorproblemer, bare vipp ut gummipluggen som dekker til hullet for tenningstidspunkinnstilling på venstre side av motoren, og prøv å skyve tannkransen opp- eller nedover med en skrutrekker (den skal sitte fast).

Lykke til med reparasjonen, og kos deg på sykkelen når du får den i gang igjen!


Tack för svar! Du har rätt, jag petade på kransen bakom gummipluggen och den satt löst. Men hur har den kunnat lossna från själva svänghjulet/"clutch holder", den sitter väl bultad enligt denna bild? De 6 yttre skruvarna alltså.
Bild

Nu vet jag iallafall var jag ska börja undersöka, så får plocka bort växellåda och se hur det ser ut innan jag kan kos meg på sykkelen! Tack igen för tipset
akejohan1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-04-07/17:08

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav Håkan » 2020-05-16/17:51

akejohan1 skrev:Tack för svar! Du har rätt,

Precis vad jag också tänkte...
Tänk på min fråga: Har något underhåll gjorts i närtid på din MC?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav tsa » 2020-05-21/19:04

akejohan1 skrev:[ . . . kransen bakom gummipluggen och den satt löst. Men hur har den kunnat lossna från själva svänghjulet/"clutch holder", den sitter väl bultad enligt denna bild? De 6 yttre skruvarna alltså.

Mener tannkransen skal være festet med nagler, og ikke skruer. Kanskje en tidlig versjon brukte skruer, men ikke så sent som for '83-modellen. Hvorfor de har løsnet - sannsynligvis overbelastning. Er ikke sikker på om rep med skruer/muttere er en god løsning, prøv å se om du kan finne en brukt del i god stand.

Har du verktøy til sikker demontering av clutchen? Og du vet at veivakselen må blokkeres på fremsiden så den ikke kan gli forover mens "svinghjulboltene er tatt av?
--
'73 R75/5, '78 R80/7, '83 R80RT
tsa
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2012-02-15/21:34

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav Håkan » 2020-05-22/04:42

Min fundering är ju om att hela kopplingscentrum har lossnat. Alltså de fem M11 skruvarna där kopplingscentrum är skruvat till vevaxeln.
Har varit med om "mekaniker" som inte observerat att dessa fem skruvar är sträckskruv, och följdaktligen skall bytas vid varje demontering. När man börjar köra igen så klipps de av... :o
Därav min fråga om något underhåll gjorts i närtid. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Startproblem och rassel R100RS -83

Inläggav akejohan1 » 2020-06-02/21:06

Tack för era svar! Det visade sig att nitarna (inte skruvar alltså) har blivit dåliga och tillslut gått av vilket gjort att startkransen är lös. Tanken är att byta lameller och eventuellt hela kopplingen när växellådan nu är borttagen. Finns att köpa ett "Complete Clutch Kit" på motobins för ca 240 pund. Men förstår inte riktigt hur jag ska nita fast tryckplattan igen? Får köpa mig ett rejält nitverktyg eller hur gör man egentligen? Kan man överväga att svetsa eller lösa det på något annat sätt?
akejohan1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-04-07/17:08


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst