En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-05-26/20:54

Hej

Har då köpt på mig nr3. Denna gång ramsned och gaffelkrökt samt med stukat framhjul. Utöver det så har den stått i många år i skitiga lador. Dock samtliga krokiga delar med på köpet. Det enda jag vet om den är att den startar, det har har jag själv sett...

Nåväl, då har då en hög skrot med potensial att komma igång med bygget jag velat länge, att få använda de ekerhjul med tillhörande slutväxel som jag köpt på mig under åren.
Det som bekymrar mig lite är såklart en säker och tillförlitlig montering av bromsok fram. Originaloken funkar ju int alls, den inre kolven går i ekrarna. Köpte på mig ett par flytande Brembo-ok som har suttit på t.ex Cagiva Elefant med Ducce 900-motor, ungefär lika tung maskin med ungefär lika mycket effekt (dessutom ständigt närvarande sådan, den i särklass trevligaste motorn jag haft men huvva vilken ful båge).

Det blir lite att bita i. Men jag har ju också alla delar till gjutna hjul så fegar jag ur får det väl bli sådana. Gillar att kunna lita på mina bromsar liksom.

Har för mig att jag sett ngn som gjort denna konvertering på forumet så om någon vet och kan dela med sig av erfarenheter så är jag väldigt tacksam

Hoppas kunna få till en funktionell, användbar och trevlig gubb-motorcyckel som dessutom funkar. Bygger inte så pet-snyggt och när jag väl är klar dit jag vill så tvättar jag aldrig mina motorcyklar, inte någon princip alls, det blir liksom bara inte av.

Några bilder:
Liket, notera Kinesiska trottelförgasare för en femhundring st, den startar med dem. Bing 40-or finns och skall dit.
IMG_1883.jpeg


Rak ram, dessutom pulverlackad och klar
IMG_1880.jpeg


...och så ok som skulle behöva komma på plats. Fästena stämmer ju inte så det måste bli någon slags av adapterplattor och det är dem dessa som bekymrar mig. Har en bit 12-12 mm dural-aluminium men vet inte alls vilka dimensioner som är nödvändiga här...
IMG_1881.jpeg


IMG_1882.jpeg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-05-26/21:03

Grattis till lite vinterpyssel... :)

Skall bli mycket intressant att följa din resa genom detta projekt.
Hoppas att du lägger upp mycket bilder och text, det är verkligen intressant detta.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Kovlingen » 2020-05-26/21:05

Heja Heja friskt humör :D Väntar redan på nästa inlägg om planer
och med bilder :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-05-26/21:07

henriksch skrev:
Har för mig att jag sett ngn som gjort denna konvertering på forumet så om någon vet och kan dela med sig av erfarenheter så är jag väldigt tacksam

Hej.
Ja, jag har gjort sånt... fler gånger, fler olika hojar.
Timmen är sen, för mig, kan delge mer imorgon.
:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-26/21:16

Håkan skrev:Hej.
Ja, jag har gjort sånt... fler gånger, fler olika hojar.
Timmen är sen, för mig, kan delge mer imorgon.
:D


Ja, du ska ju i vanlig ordning skrämma liv i tuppen kl. 04:00 :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-05-26/21:36

Håkan skrev:
henriksch skrev:
Har för mig att jag sett ngn som gjort denna konvertering på forumet så om någon vet och kan dela med sig av erfarenheter så är jag väldigt tacksam

Hej.
Ja, jag har gjort sånt... fler gånger, fler olika hojar.
Timmen är sen, för mig, kan delge mer imorgon.
:D


Hade för mig att det var du som gjort det Håkan, men var inte säker. Som sagt väldigt tacksam för tips och kanske bilder!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-05-26/21:41

Förresten!
Parentes i denna tråd:
Är det någon som vet om det är samma bromsskiva som sitter fram och bak på en R100rs? Har ju ett antal nu och den som sitter bak på ettan är sliten. Alltså kan man använda en "framskiva" bak?
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-05-27/04:30

mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-05-27/05:27

Håkan skrev:Hej.
Här finns mycket att läsa:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... mitt+bygge

Just det, tack!
Vad är det som gör att du inte använde orginalskivorna på ekerhjulet?
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-05-27/07:33

henriksch skrev:Vad är det som gör att du inte använde orginalskivorna på ekerhjulet?
mvh
Henrik

Större skivor = bättre broms. :)

Fast egentligen... fränare utseende. :D

Duralaluminium låter bra som bromsoksfäste. Det är flera gånger starkare än den gjutna aluminiumet i gaffelbenen. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-05-27/11:15

hmmm, goda argument båda två, tål att tänkas på :)

Got med bekräftelse på dural, tack!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2020-05-27/11:57

Till en adapter skulle jag välja 7075-t6 och få den anodiserad. Konstrktionsalu som är stark.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-05-28/18:00

F800åkare skrev:Till en adapter skulle jag välja 7075-t6 och få den anodiserad. Konstrktionsalu som är stark.


Är materialet du föreslår lättare att bearbeta än dural?
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2020-05-28/19:41

Njae, kanske aningen mindre slitage på verktygen, får en bättre yta. Den är seg och stryktålig.

Här har du mer info.https://sv.wikipedia.org/wiki/Zicral
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-09-22/19:43

Så går det mot höst och dags att dra igång projekt skrothög.
Inleder med slakt av den sneda.
Utgångsläget
A.jpeg

Kehin-förgasarna (eller vad de nu heter) inköptes för att testa om den gick, under femhundra st för 38mm trottelförgasare utan accpump på eBay
B.jpeg

Hittade sedan ett par Bing 40 som skall renoveras och monteras
Men gick gjorde den. Hoppas växellåda funkar, man är ju en obotlig optimist. Den har 6 Kmil på mätaren. så i bästa fall är den i princip bara inkörd.
tämligen ärrad och anfrätt på ytan.
c.jpeg

Märkning på motorn, vad står detta för? Vet ngn? 81 skulle nog kunna vara årsmod kanske, men resten?
d.jpeg

Efter en dag och en massa bilder på elsystemet, lika bra om man väljer vägen att spara det gamla vilket jag vill om det bara är någorlunda okej i skicket
f.jpeg


Kampen går vidare i makligt tempo.
Förresten någon som har för många av den övre delen av luftfilterburken, den med de stiliga luftintagen och kan tänka sig att sälja så PM:a gärna.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-09-22/23:39

Har dessvärre inget att erbjuda när det gäller hårdvaran, men vill ändå önska dig lycka till med detta projektet.
Kul när du lägger in bilder och skriver lite om hojen.
Kommer att följa detta vinterprojekt allteftersom du uppdaterar tråden.

Riktigt trevligt!

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-09-23/05:37

Tack, uppdateringar kommer efterhand, men kanske inte så ofta eftersom syftet snarare är "mindfullness" än produktion
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-09-27/17:11

Dagens värv, långsamt framåt:
tomt bak
h.jpeg

och en rengjord växellåda som, i alla fall stillastående, verkar ha alla fem hemma
g.jpeg

...alltid nåt
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-09-27/19:08

Trevligt att följa tråden !

Kommer du att öppna upp drivlinan, eller chansar du på att växellåda och motor är funktionella ?

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-09-27/20:12

Enligt mätaren har den gått sextusen mil. Om jag är rätt informerad har den blivit stående länge. En "ny" ram (ram med papper som följde med) , gaffel och framhjul har köpts in men har sedan blixt stående utan att den blivit fixad. Utifrån det tror jag (hoppas jag kanske mer) att den har gått 6 och inte 16 tusen mil och därför tänker inte riva drivlinan. Vi får väl se om den bär sig år som mina andra två som båda ryker en del, R100:an när den stått lutad på sidostödet och R75:an alltid när man drar på lite (har övningskört efter yngste sonen i sommar och blivit varse detta rätt rejält...). Hoppas på att "proviensen" antyder att sextusen kanske kan stämma, optimist som man är.

Kåpan fick jag inte med (det är en gammal RT tror jag) och den vill jag inte ha i alla fall.

Gaffeln som jag också fick med har rostskador på gaffelbenen så den var inte användbar men en nyare 40mm gaffel kostade bara strax över 2 K inkl frakt i Tyskland (Gummi-kuh.de) och skall enligt uppgift passa rakt på. Det enda som skulle kunna böka är väl gaffelstabilisatorn eftersom jag tänker köra med 19-tums framhjul och den nyare gaffeln tror jag är avsedd för 18-tums.

Lutar mer och mer mot att försöka bygga en tyst BMW. Min R100 väsnas en del, är väl mest att beskriva som scramblerbyggd. Anledningen till det är mest för att jag är strax över 190 cm lång och gammal och har tröttnat på att ligga som en slips över tanken efter 25 år på Laverda Jota 1980 års modell och dessförinnan cafébyggd BMW R75/5 med Åke Johnsson-trim. Sitter väldigt bra med höjd bakram och ett ganska brett styre på den. Tiden med skor slitna på yttersidan är liksom över för länge sedan.
Bygga är fortfarande kul, återupptaget pyssel efter sisådär 30 år. Inser fullt ut att det är att kasta pengar i sjön men jag har trevligt när jag pysslar.

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-09-28/06:49

henriksch skrev:Utifrån det tror jag (hoppas jag kanske mer) att den har gått 6 och inte 16 tusen mil och därför tänker inte riva drivlinan.

Rätt. :D Tycker jag, man skall inte laga nåt som inte är trasigt.
Kolla hur oljorna ser ut, kolla magnetpluggar i växellåda/slutväxel. Lite spån kan finnas, men inte massor... Iband kan det hjälpa att skölja med olja nån gång oxå, för att få ur vatten och föroreningar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-09-28/18:27

Lät både motor och växellåda stå och rinna länge, lite spån på magnetpluggen till växellådan men väldigt lite från motorn.
Sitter just och fnurra över hur mycket man skall byta i förgasarna. Membran och o-ringar eller skall man ge sig på hela kitet med munstycken och nålar. Förgasarna kommer inte från samma motor, dessa drog jag hem på Tradera för ett tag sedan så jag har inte den blekaste aning om hur slitet det är.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-09-28/20:04

henriksch skrev:Sitter just och fnurra över hur mycket man skall byta i förgasarna. Membran och o-ringar eller skall man ge sig på hela kitet med munstycken och nålar. Förgasarna kommer inte från samma motor, dessa drog jag hem på Tradera för ett tag sedan så jag har inte den blekaste aning om hur slitet det är.

Byt membran, o-ringar och packningar, det räcker alla gånger. Återigen, "laga" inget som inte är trasigt. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-09-29/17:31

ok, gott, ense rakt av, nytt gummi i förgasarna blir det!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-03/15:59

De katabola processerna närmar sig sitt slut:
i.jpeg
skrotet kortnar


Gaffelbenen synligt krökta, det mesta i elen verkar finnas men är lite skört vilket kanske inte är så konstigt efter nästan 40 år. Inser att det kommer att bli svårt att återanvända kabelstammen. Samtidigt hade det varit bra att hålla färgkoder hos kablar men var 17 hittar man grön med brunt och gulbrun kabel om man skulle ge sig på att försöka bygga en ny kabelstam med rätt färger utifrån det man vill ha kvar?

...och till slut

j.jpeg
kortare än så här blir en R100 inte

k.jpeg



Så dags att bli lite anabol i görandet. Det blir trevligt!

Kunde inte låta bli att fundera på alla små vedermödor som en sån här varit utsatt för under 40 år när jag slipade av centralstödet som hade en del svetsarglädje på sig:

l.jpeg

m.jpeg


får väl försöka snygga till lite nu medan det är lätt.

Fortfarande inte någon som snubblat över en överbliven övre del av luftburken till en R100? Tänker att det är så många som kör med små luftfilter på förgasarna så det borde ju finnas på någons kall-lager.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-03/16:09

Riktigt inspirerande bilder...
Trevlig liten verkstad dessutom ;)

Blir sugen på att komma igång med min gamla R-maskin, vem vet i vinter kanske.

Tack för bilder och text !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-03/16:45

Elkabel med olika färger, två färger osv. hittar du här: https://www.yourvismawebsite.com/orebro ... alisten-ak
Skrev även ett mail till dig. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-03/17:32

BmwMats skrev:Riktigt inspirerande bilder...
Trevlig liten verkstad dessutom ;)

Blir sugen på att komma igång med min gamla R-maskin, vem vet i vinter kanske.

Tack för bilder och text !


Kul med kommentarer, man e ju inte helt asocial, även om mina närmaste omvärld nog har lite andra åsikter i den frågan :) .

En juste liten verkstad med P1 skvalande från radion (utom kl 11 på söndagen och de plötsligt, på full allvar, börjar sjunga falskt i radion men då får man ratta över till P2) är en lisa för själen. En trädel och en mek/metalldel.Det nedsänkta lyftbordet är nog fasen det bästa jag gjort genom åren.
Senast redigerad av henriksch 2020-10-03/18:32, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-03/18:26

Håkan skrev:Elkabel med olika färger, två färger osv. hittar du här: https://www.yourvismawebsite.com/orebro ... alisten-ak
Skrev även ett mail till dig. :)

Guldgruva! Tack för tipset!!
Svarar mailvägen!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-03/19:11

Vad är det som gör att när man väl skaffat nummer två så kommer snabbt en tredje? Den första tanken som slår en är, Det var inte jag!. Men, det var det ju.
Sedan landar men väl i ett lite melankoliskt läge ungefär: Det var väl bara för att den kom i vägen, den var ju inte så dyr, och jag hade råd liksom...
De andra två har i alla fall kommit inomhus nu. Blir väl inte så mycket mer luft under hjulen i år.
n.jpeg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-03/20:50

henriksch skrev:Vad är det som gör att när man väl skaffat nummer två så kommer snabbt en tredje? Den första tanken som slår en är, Det var inte jag!. Men, det var det ju.
Sedan landar men väl i ett lite melankoliskt läge ungefär: Det var väl bara för att den kom i vägen, den var ju inte så dyr, och jag hade råd liksom...


Känner igen detta fenomen... (och även min hustru tyvärr) :lol: ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-04/06:27

henriksch skrev:Vad är det som gör att när man väl skaffat nummer två så kommer snabbt en tredje? Den första tanken som slår en är, Det var inte jag!. Men, det var det ju.
Sedan landar men väl i ett lite melankoliskt läge ungefär: Det var väl bara för att den kom i vägen, den var ju inte så dyr, och jag hade råd liksom...

Efter nummer tre brukar det eskalera.... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-04/06:39

Håkan skrev:Efter nummer tre brukar det eskalera.... :roll:

bevare mig väl!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-04/10:40

henriksch skrev:
Håkan skrev:Efter nummer tre brukar det eskalera.... :roll:

bevare mig väl!


Fråga min hustru, hon vet... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-04/18:34

Är lyckligt lottad i att leva med en kvinna som låter mig hållas så ev. moraliska dilemmor kring ägande och samlande är helt och hållet mina egna. :)
Dagens värv, innefattar två flaskor fälgrengöring, färgborttagning, ett på gården flitigt använt fordon säckakärran, ett kit med borstar av olika slag från Biltema och ovanpå det lite TIG-svetsande samt favvofärgen Biltemas mattsvarta fälgfärg, lite bilder
Före:
o.jpeg

p.jpeg

Under:
na.jpeg

...och efter
q.jpeg

r.jpeg

Ungefär så som jag vilja det, patinerat (inte olikt dess ägare...). Fattar inte det här med att måla gjuten ALU svart, vad är det för konstigt hittepå de hade för sig på åttiotalet. Kan det bli bättre än just gjutet ALU?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-04/18:41

...och så stödet som jag tänker att det kommer in tidigt i den mer konkret anabola delen. Snyggade till/kompletterade svetsar, zinkgrund och sedan Biltemas svarta:
s.jpeg


Så till de frågor som kommit upp under dagen:
Blev förvånad då jag insåg att en nyare gaffel (den jag köpt från Tyskland p Gummi-kuh.de, en 40 mm som jag tänker är från sent 80 eller tidigt 90-tal) inte har fäste för den justerbara styrdämparen som finns på R100rs. Hur 17 "styrdämpade" de då?

Dagens goda:
Hittat övre luftburksdel hos Håkan och dessutom krökarna och utjämningsröret som jag saknade i skrothögen. Så himla bra!

OM någon till äventyrs skulle fundera över om jag avser köra med olika ventilkåpor så går gränsen även för mig strax innan detta. Ligger två nya av den äldre runda typen på vänt. Faller för bling-bling stundom...

Till slut: hur sjutton vänder man biler så de ligger rättvända i inläggen?

Det var väl det som skedde denna helg.
/Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-04/19:32

henriksch skrev:
OM någon till äventyrs skulle fundera över om jag avser köra med olika ventilkåpor så går gränsen även för mig strax innan detta. Ligger två nya av den äldre runda typen på vänt. Faller för bling-bling stundom...


Tack. Det hade jag benämnt som något udda. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-10/18:36

Helg igen. Veckorna jobba och tänka, och hitta delar. Lördag i verkstaden. Kul att komma igång med uppbyggnad.
t (kopia).jpg
Ren ram, en R100RT från -81 (om jag minns rätt)

Funderat en del under veckan vad man börjar har inte gjort ngt så från början förr. Bestämde mig för att börja där jag slutade, centralstödet. Slitna bussningar, svarvade nya.
u (kopia).jpg

Det kom man ju i alla fall ihåg hur det såg ut.
v (kopia).jpg


Åtföljt av framgaffel som är den jag är mest osäker på, ett ekerhjul från före 80-81 och en gaffel från slutet av -80 eller början av 90-talet.

Kraftigare ben och snyggare övre gaffelkrona i alla fall, i alla fall lite mer än en plåtbit.
x (kopia).jpg

Passar fint där uppe, bara att skruva dit.

Lite värre vid hjulaxeln, det glappar...
Bilagor
y (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-10/19:06

Blev till att svarva lite bussningar.
z (kopia).jpg


den högra blev bra (i alla fall ur perspektivet att den låses när man spänner låsningen.

Den vänstra hann bara bli halvfärdig men får göras om. Eftersom den nyare gaffeln verkar vara ca 4-5 mm bredare än originalet så får bussning också fungera som distans så hjulet hamnar i mitten. Bra utgångsläge men jag klantade mig och svarvade den 0,4-0,5 mm för mycket. Gör om-gör rätt som det så ofta heter.
å (kopia).jpg

ä (kopia).jpg


och sen vart det afton

En mängd frågor uppstår
Vad händer med gaffelstabilisatorn när jag försöker trycka dit ett 19-tums hjul?
Hur 17 skall man dölja den, den är ju så ful!
..och sen bromsoken...
Det kommer nog att ta sin tid det här.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-11/01:06

Snyggt och trevligt med bilder, samt beskrivning :-)
Denna tråden tilltalar mig mycket.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-11/17:39

BmwMats skrev:Snyggt och trevligt med bilder, samt beskrivning :-)
Denna tråden tilltalar mig mycket.

Mvh BmwMats


Kul att det blir läst, lite pill att få upp det. Uppskattar själv andras beskrivningar med bilder. Den myrstack som alla drar sina strån till som kallas "internet" är ju en sjudjäkla tillgång för en när man pillar med saker. Finns nästan alltid någon annan som gjort det man vill göra och har delat med sig.

Dagen tillbringats vid min lilla Åbro, halvt komplett men attans billig. Snott ihop en längdmatning med hjälp av en gammal vidrutartorkarmotor som jag styr med en styrning jag hittade på eBay för en femtilapp.

ö (kopia).jpg


Båda sidor klara

AA (kopia).jpg


så nu kan man set att funderingar kring gaffelstabilisatorn var helt onödiga, om jag bara hittar ett sätt att dölja den.

ABkopia).jpg


och bekymret med att fästa bromsoken nog är överkomligt. OM man nu kan sluta noja sig för att i original är det två M10 bultar till ett Brembo-ok. På de jag köpt är det ett fäste med tre M8:or och bara två på det andra oket. Det jag nojar lite över är att jag tänker att det jag trodde var två lika ok när jag ropade hem dem på eBay kanske var ett fram- och ett bak-ok (mindre bromskraft bak räcker kanske med två fästpunkter medan om de skall gå som främre ok man har tre M8:or (gnager det lite i mig))

AC (kopia).jpg


Oket på bilden är det med två fästpunkter där det ena hålet nog skulle funka i nedre fästet på gaffeln med en distans inåt på ca 10mm medan det övre behöver förskjutas.

Någon som har funderingar kring antal fästpunkter på en BMW och M8:or??

Och sen kunde man konstatera att hjulaxeln är för kort. Behöver en likadan 20 mm tjockände och 17mm som går gm hjulet och är gängat. Den behöver vara ca 10mm längre på tjock-sidan och 15 mm längre på gängsidan för att hjulet skall sitta mitt i gaffeln. Tänker att det nog är ngt som behöver fixas av någon som har koll på och kan stålkvaliteter och dessutom kan svarva i dessa, och slå en gänga dessutom. Blir till att scrolla i kontaktboken där...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-11/18:18

henriksch skrev:Någon som har funderingar kring antal fästpunkter på en BMW och M8:or??

M8 håller om du har rätt hållfasthetsklass.
Främre bromsoken på min R1200GS sitter med två M8 skruvar. Enligt ETK har de hållfasthetsklass 10.9.

henriksch skrev:Och sen kunde man konstatera att hjulaxeln är för kort. Behöver en likadan 20 mm tjockände och 17mm som går gm hjulet och är gängat. Den behöver vara ca 10mm längre på tjock-sidan och 15 mm längre på gängsidan för att hjulet skall sitta mitt i gaffeln. Tänker att det nog är ngt som behöver fixas av någon som har koll på och kan stålkvaliteter och dessutom kan svarva i dessa, och slå en gänga dessutom. Blir till att scrolla i kontaktboken där...

Kommer att göra något liknande på mitt GS/Peres/Sheck/HPN bygge.
Ett framhjul från R90 i en framgaffel från en R80GS Basic.
Fullt görbart, tror jag....
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-11/18:41

Hjulaxelproblemet i bild (om till äventyrs någon skulle ha en idé på en lösning utan nytillverkning):
Med hjulaxeln i rätt läge (så att hjulet är exakt i mitten av gaffeln):
Höger sida, "tjockänden":
AD (kopia).jpg


och vänster sida, "mutteränden":
AE.jpeg


och här en skiss över hur axeln skulle behöva se ut:
AF.jpeg


Ideér emottages tacksamt!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-11/18:46

[/quote]
M8 håller om du har rätt hållfasthetsklass.
Främre bromsoken på min R1200GS sitter med två M8 skruvar. Enligt ETK har de hållfasthetsklass 10.9.[/quote]

Gott att höra! Det värmer en stundtals orolig själ det.

Ang hjulaxel: Fick kontakt med en som gillar skumma byggen och känner en svarvare så det kanske löser sig, men det hade ju varit otroligt bra (och tur) om det fanns någon originalaxel som hade funkat.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-11/19:30

henriksch skrev:, men det hade ju varit otroligt bra (och tur) om det fanns någon originalaxel som hade funkat.

Axel från bakhjulet är ju längre. Kanske det funkar?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-11/19:57

Håkan skrev:
henriksch skrev:, men det hade ju varit otroligt bra (och tur) om det fanns någon originalaxel som hade funkat.

Axel från bakhjulet är ju längre. Kanske det funkar?


Kan ju vara en idé! Men tjockänden är kortare... men om man svarvar en hylsa som förlänger tjockänden kanske? Enda haken med det är ju i så fall att det man klämmer på i gaffeln är en påträdd hylsa (åtminstone minst hälften av axeln. Kanske kan borra några hål i hylsan och svetsa fast den på axeln...

Skall mäta, har extra sådan.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-11/20:01

Håkan skrev:
henriksch skrev:Någon som har funderingar kring antal fästpunkter på en BMW och M8:or??

M8 håller om du har rätt hållfasthetsklass.
Främre bromsoken på min R1200GS sitter med två M8 skruvar. Enligt ETK har de hållfasthetsklass 10.9.

henriksch skrev:Och sen kunde man konstatera att hjulaxeln är för kort. Behöver en likadan 20 mm tjockände och 17mm som går gm hjulet och är gängat. Den behöver vara ca 10mm längre på tjock-sidan och 15 mm längre på gängsidan för att hjulet skall sitta mitt i gaffeln. Tänker att det nog är ngt som behöver fixas av någon som har koll på och kan stålkvaliteter och dessutom kan svarva i dessa, och slå en gänga dessutom. Blir till att scrolla i kontaktboken där...

Kommer att göra något liknande på mitt GS/Peres/Sheck/HPN bygge.
Ett framhjul från R90 i en framgaffel från en R80GS Basic.
Fullt görbart, tror jag....


Ditt bygge: GS fattar jag men Peres/Sheck/HPN ???
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-11/20:37

Jomen, det kan funka med lite pyssel!
Har en bakväxel med trumbroms där jag fick hjulaxel med vid köp, trist skick men dock, en sådan kan funka. Bakaxel med skiva från den jag rivit ser annorlunda ut, mycket kortare tjockände.

AG.jpeg


Tjockänden är dock lite tjockare 21 mm mot framaxelns 20 men det går ju att lösa med att göra om bussningen (som jag precis gjort och inte kan sätta up i svarven igen eftersom jag sågat en slits i den för att den skall kunna klämma om axeln...)

Axeln som kommer från R100rs:en jag rivit ner funkar med en hylsa som jag tänkte först men det känns som ett lite sämre alternativ.

Enda haken är ju att jag behöver den axel som funkar. Sitter någon på ett lager med axlar av den typ som är i mitten av bilden så hör av er för 17!!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-12/07:07

henriksch skrev:GS fattar jag men Peres/Sheck/HPN ???

Laszlo Peres var utvecklingschef på BMW Motorrad i München. han var i högsta grad inblandad i framtagning av GS modellen för 40 år sedan, bygge även några hojar "privat"...

BMW Geländesport Werksmaschine 1979.LaszloPeres..jpg
BMW Geländesport Werksmaschine 1979.LaszloPeres..jpg (96.89 KiB) Visad 18315 gånger


Herbet Sheck jobbade på utvecklingsavdelningen i München, han tävlade i Tyska enduroserien med ombyggda BMW R69S och senare R75/5.

Herbert Schek in gara nel 1966, Rheinlandfahrt o Dreitagefahrt..jpg
Herbert Schek in gara nel 1966, Rheinlandfahrt o Dreitagefahrt..jpg (44.75 KiB) Visad 18315 gånger

BMW 600 Geländesport Werksmaschine, 1965.jpg
BMW 600 Geländesport Werksmaschine, 1965.jpg (28.55 KiB) Visad 18315 gånger


HPN byggde de maskiner som BMW vann Paris-Dakarloppet med. https://www.hpn.de/english/english.html

Dakar 1986.jpg
Dakar 1986.jpg (68.07 KiB) Visad 18315 gånger

:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-12/07:13

henriksch skrev:Jomen, det kan funka med lite pyssel!

Enda haken är ju att jag behöver den axel som funkar. Sitter någon på ett lager med axlar av den typ som är i mitten av bilden så hör av er för 17!!

Får kolla mitt lager av axlar. :) Haken är att jag behöver en själv....
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Nästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst