En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-05/08:17

BmwMats skrev:Ser att det går framåt med renoveringen ;)

Känns bra när man får isär grejorna och kan renovera dessa till full funktion.

Lycka till med ditt projekt !


Tack, jo det tuffar på i långsamt tempo. Man har ju tid på helgerna, det lilla sociala liv man har får stå på Corona-vänt...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-05/19:41

Så var då äntligen frambromsar på plats
målat handtag
Då (kopia).jpg

monterat
Dä (kopia).jpg

fixat hållare för slangar
Dö (kopia).jpg

ordnat dragning till gaffel
Ea (kopia).jpg

och bytta slitdelar på oken
Eb (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-05/19:50

sådärja
Ec (kopia).jpg

och, på slutet av dagen
monterat lite bakre fotpinnar och diskat bakskärm. snabba saker som gör som om att det känns att det framåt
Ed (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-06/18:15

Oj vad snyggt det blir ! :o :D

Attans trevligt att börja montera ihop det och se resultatet.
Trevligt, tummen upp !!! :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-06/19:00

Jo det är verkligen himla kul att montera!

Dagens värv:
Bakskärm
Ee (kopia).jpg

Belysning bak
Ef (kopia).jpg

Plugga hålen, fästpunkter för lamphållare i kåpan, Inte riktigt nöjd där, det flataste huvuden i skruvlådan var vagnsbult, kanske gör om där.
Eg (kopia).jpg

Blinkers fram sitter ju i kåpan på en RS. Som väl är så har man ju sin skrothög, en gammal blinkersbrygga bakre kan bli lösa blinkers fram med hjälp av ett rostigt rör och lite svetsande.
Eh (kopia).jpg

Ei (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-06/19:06

...man kan aldrig ha för många verktyg, trist att konstatera men man har fanimej alltid nytta av allt, nån gång. Och då är det ju oumbärliga...
Ej (kopia).jpg

sådär
Ek (kopia).jpg


aktuellt totalläge
El (kopia).jpg


så var det söndag afton...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-07/20:07

Funderar på en grej.
Har inte bytt delar i huvudcylindern, mest av brist på tålamod att invänta saker man beställer. Har inte fyllt på bromsolja än. Det finns ju en returfjäder inne i cylindern. Vet ngn om denna fjäder skall orka trycka tillbaka kolven i cylindern när den är "torr", dvs utan olja?
Med andra ord är det fjädern i huvudcylindern som gör att bromsklossarna släpper rejält från skivorna när man släpper bromsen? Har alltså inte specifikt smort tätningar i huvudcylindern innan jag tryckte in kolven. Stod och velade lite om jag skulle ta lite bromsolja, smörja lite med bromsoksfett eller låta bli och tänka att det löser sig när väl oljan hälls på. Så plupp, gled kolven snygg in i cylindern och sedan blev det liksom inta av.
Kan inte låta bli att fundera på om fjädern inte släpper trycket och bromsarna ligger på bara för att jag inte smort eller inte bytt delarna/tätningar. Det hade varit lite hånt att behöva tömma när man väl fyllt på och luftat, bromsvätska är ju så eländigt att hålla på med.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-08/21:26

Det är inte säkert att kolven och dess tätning glider helt perfekt mot cylinderns innervägg, men med lite silikonfett på ytorna innan du monterar dessa, så brukar det bli mycket bättre.

Bilden visar på det Silikonfett som jag använder för bromsar och koppingssystem på mina fordon.
Är i geléform i tuben, men när man väl smetar ut det så blir det väldigt följsamt och lättarbetat.

Lycka till - BmwMats
Bilagor
IMG_1972.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-08/22:00

Hmm, ja lika bra att pilla itu och smörja lite kanske. Silikonfett och bromsvätska lirar alltså tillsammans?
Tack för tips!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-08/22:23

Det gör det. Behövs inta mängder, bara ett mycket tunt skickt behövs.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-08/22:49

ok, gott!
Tack för tips!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-08/23:06

Lite felstavning.. "Inga mängder" skulle det stå... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-08/23:36

Ingen fara, det gick fram ändå! Tack!
/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-08/23:40

Har smort alla bromscylindrar och liknande när jag gjort reparationer med detta fett.
Finns nog specialfett också, men det är en annan prislapp på dom alternativen.
Silikonfett håller gummit mjukt och skyddar mot fukt också.

Ser verkligen fram mot dina nästa inlägg och bilder !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-09/00:07

tack! kul att det blir läst, snart helg! :D
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-09/11:23

Har en fråga till dig Henriksch... :roll:

Pulverlackar du några delar, tänkte på bromsoken och dess nya infästningar till gaffeln, eller spraylackerar du dessa med sprayflaska ?
Har funderat på att börja pulverlackera de delar som jag renoverar.

Vet du hur pulverlack kontra spraylack håller sig i längden med avseende på rost och oxidation ?

Såg att du lackerar batterihållaren med vanlig grundlack och därefter förmodar jag att du spraylackerar dessa delar, men jag är bara lite nyfiken...

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-09/19:13

Ramen är pulverlackad, det var den när jag köpte den. Det känns lite bra. Min tro/förhoppning är att pulverlack håller bättre än spray.
I övrigt använder jag mig av Biltemas matta fälgfärg. Har använt den länge och upplever den som slitstark. Den är dessutom lätt att använda och snabbtorkande vilken en personlighet som jag, utan större tålamod med att vänta på att färg torkar, verkligen uppskattar.
Finish är ju som säkert anas av det jag gör inte min grej på motorcyklar. Jag gillar det funktionella och patinerade. Det handlar inte bara om slöhet utan om vad jag gillar. Uppskattar när det funkar och känns helt men att det syns att det är använt. Det återfinns i 50- och sextiotals klockor jag inte kan låta bli att handla, på gamla 50-tals lampor som jag har för många, läderväskor, cyklar, symaskiner...
Så om det inte håller kanonbra är liksom inte bara negativt för mig. Är en sån som verkligen uppskattar en juste sleeper i bilbyggarsvängen, inte demonstrativt sunkigt (typ syrat för att se rostigt ut) men använt liksom.
Detta sagt som bakgrund till att jag inte är så noga med att färgen är fantastisk på att hålla. Biltemas fälgfärg passar mig väldigt bra.

Som jag nog sade i början av den här evighetslånga tråden så kan jag ägna väldigt mycket tid och tankemöda åt att bygga t.ex. en motorcykel men sen tvättar jag den aldrig. Sån är jag. Därför är jag definitivt inte någon bra person att recensera färger, än mindre kromputsmedel... ;)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-11/21:49

Ännu en fyradagarsvecka, tvungen att ta ut semester innan året gått ut annars blir det utbetalt och vad är lite stålar mot en dag i verkstaden?
Jovisst gjorde lite lite silikon susen på återgången i huvudcylindern
Em (kopia).jpg

Dags för vänsterhandtaget:
Föll för motorworks reklam att släppa det där med chokereglage på styret och slippa chokewires. Med andra ord behövs inte reglaget på styret.
En (kopia).jpg

Eo(kopia) (kopia).jpg

Ep (kopia).jpg

klar för montering (efter att ha slipat upp den de attans 0,2 mm som krävs eftersom jag beställt fel styre)
Eq (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-11/22:00

...så dags för framlykta
Er (kopia).jpg

Bara det att den skall ha fästen på gaffeln eftersom nån kåpa blir det inte.
Nära till en välsorterad metallhandlare, det har sina fördelar, Berggrens Metallica är ett underskattat turistmål på Österlen.
Ex (kopia).jpg

Gjorde det fatala misstaget att inte ha koll på vinklarna när jag byggde om min gröna, fick göra om efter ha retat mig på dem i två år.
Ey (kopia).jpg

Ey2 (kopia).jpg

efter lite kapande och knackande
Ez (kopia).jpg

afton!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-11/23:03

Blir attans bra detta här Henriksch !!!

Kul när du bygger och tillverkar dina egna delar. Inspirerande ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-12/08:32

BmwMats skrev:Blir attans bra detta här Henriksch !!!

Kul när du bygger och tillverkar dina egna delar. Inspirerande ! ;)


Vi får väl se när jag kladdat ner dem och bränt på med TIG-svetsen idag. De skall helst hamna på samma ställe på rören så lyktan inte blir sned, mycket som kan gå fel... :?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-12/19:43

Knappt en halvdag idag, men lite framåt i alla fall:
Svetsjigg av engångstyp, faktiskt två-gångs. Fick släcka lite emellan varven men funkade.
Ga (kopia).jpg

Man fattar inte hur de får till det, folket på Youtube, snygga valkar och inte en djävla bubbla, hur jag än försöker så blir det max såhär, ingen katastrof ut mitt okritiska perspektiv men långt ifrån svets-porren man blir hänger på varannan dag på tuben.
Gb (kopia).jpg

Anpassat rörens längd så att en o-ring skall sitta i varje ände. Det kommer nog att skramla så det räcker ändå.
Gc (kopia).jpg

Funderar på hur mätarhuset skall komma att hamna. Ser ut som om att originalfästet får kortas några cm för att mätarhuset skall landa ungefär såhär
Gd (kopia).jpg

och avsluta dagen med färg. Gäller att passa in torkning av färg till nätterna, så attans tråkigt att vänta på.
Ge.jpeg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-12/21:59

Dom där svetsarna ser ju ljusår bättre ut än mina stapplande försök med MIG´gen jag har här hemma.
Inte bara utrustningen som spelar in, utan även hur man handskas och hur duktig man är med svetsen.
Bra mycket bättre än mina försök till att bränna fast några loppor... ;) :lol:

Se skräckexemplet nedan... (eller rättare, sagt skrolla snabbt förbi det) :mrgreen:
Bilagor
IMG_2265.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-13/09:15

Äh, bättre att göra och lära sig vartefter än att låta bli. Tänker ofta om mina egna svetsar: kass svetsare - mycket slipare...

Dessutom är det jag bara bra att det finns mycket järn under stödet, det slits ju så förbannat! :)

...och svetsarna på mina lamphållare är ju TIG vilket, i alla fall jag tycker att det är lättare att kontrollera och borde därför bli snyggare än vad jag lyckas med. Men som sagt om alternativet är att låta bli så lär man sig ju aldrig och det blir heller inte mycket byggt. Hur kul hade det varit?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-13/11:58

Nej precis, det är väl det som är det fina i kråksången, att man skapar något eget, eller bara känslan att man förändrat/renoverat något på egen hand, än att bara köpa nytt hela tiden...

Har inga större svetsbehov för tillfället, men en TIG hade varit väldans kul att ha på bänken, kanske blir det när jag kommer igång med mitt Turboprojekt på K75'an och skall svetsa ihop en ny avgassamlare, avgasrör samt fästen för turbokompressor och intercooler.

Förresten, mellan gaffelbenen och dom nya lamphållarna som du tillverkade, har du någon distans däremellan, eller kommer du enbart att ha dessa övre och undre O-ringarna som distans i vertikalled ?

Blir tjusigt det där ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-13/18:58

BmwMats skrev:en TIG hade varit väldans kul att ha på bänken

Förresten, mellan gaffelbenen och dom nya lamphållarna som du tillverkade, har du någon distans däremellan, eller kommer du enbart att ha dessa övre och undre O-ringarna som distans i vertikalled ?

Blir tjusigt det där ! :D


Köpte en Esab enfas 160 A för helt rimliga pengar (kanske 2,5 kkr eller ngt sådant ) för några år sedan. Har en Bra Luna trefas MIG som knappast gått sedan dess. Om man har små jobb så är det supersmidigt, skvätter inte och det känns som man har koll. TIG-lödning med mässingslod är också himla trevligt, täta bensintanken med och annat. För mig som bara småpillar räcker TIG långt. Gassvetsen tar jag nästan aldrig fram längre.

Har bara o-ringar i ändarna. Gaffeldiameter är 41mm (ganska grov vs original) och innerdiameterna på rören 42 mm, ville ha dem så tight som möjligt. Klämmer o-ringarna med övre gaffelkronan. Har använt ungefär samma lösning på mitt andra R100-bygge fast med Alu-rör och alu-fästen (där lödade jag ett par fästen på rören och gjorde fästen i plåt (kanske 5 mm tjock ALU som jag skruvade i fästena). Det har fungerat bra. I detta fallet känns övre gaffelkronan än mer stabil och spänns ner med låssmuttern i centrum. Har kapat rören till lyktfästena så att ringarna trycks ihop ngt lite när man spänner ner gaffelkronan och känner, trots förmågan att noja mig är en av mina bättre grenar, ingen oro att det skall "skramla".
mvh
H
Senast redigerad av henriksch 2020-12-13/20:31, redigerad totalt 3 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-13/19:27

Söndag
Småpill i forma av
Byte genomföringar i lamphuset och igensättning av hål som använts förut (med kåpa) men inte behövs nu.
Gf (kopia).jpg

och anpassning av eBay-klipp som inte passar. Styr-förhöjare (det kommer att bli en BMW för vuxna) som inte riktigt passar tog mycket tid.
Gf1 (kopia).jpg

Och sedan tändningslåset där kabel hade tappat två av fyra flatstift. Vet inte riktigt var de ska skall sitta (och Clymer ger ingen vägledning) vet ngn??
Gg (kopia 2).jpg

Gg1 (kopia).jpg

korta ner hållare för mätarhuset, hamnar alldeles för högt annars. Det börjar bli ganska lite kvar av den nu.
Gh (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-13/19:31

så hamnar mätarhuset lite mer rimligt i höjd i förhållande till lamphus. Dessutom kommer hastighetsmätarvajern att kunna dras utan att stöta i.
Gi (kopia).jpg

så framifrån blir det såhär
Gj (kopia).jpg


Saknar för tillfället en gummikrage till hastighetsmätaren. Kanske finns en i skrothögen, använder inte varvräknare på den andra R100:an. Gäller bara att hitta den...
Sedan blir det nog att pilla itu och smörja upp hastighetsmätaren den går trögt och trippmätaren kan inte nollställas.

slutpillat för helgen
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-14/12:12

Hittade ett elschema på nätet som hjälpte till där inte Clymer hade markeringar:
R100RS-RT Wiring Diagram.pdf
(150.17 KiB) Nerladdad 117 gånger

fiffigt att sätta ut markeringar i ett elschema som motsvarar de som finns i verkligheten.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-14/18:02

Gjort en ganska trist upptäkt idag, fått en nyckel med i köpet, en helt rätt modell, med BMW-emblem och vikbart huvud men fel djävla nyckel, den passar inte i något av de fyra lås, tändning, styrlås, sadellås eller det fräcka vikbara vajerlåset som satt instucket i ramen. Så nu sitter man där.
Går det att tillverka en nyckel utifrån en cylinder?? Måste man köpa tre nya låskolvar med tillhörande nyckel, ser hur nät-köpkortet-kortet glöda belåtet bara av att jag formulerar tanken i skrift. Så sura pengar 1-1,5 kkr för ett tändningslås, beg kanske lite under tusenlappen.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-12-14/18:21

BMW använder ju Neiman lås. Det är ju ett välkänt fabrikat. Kanske en kunnig låssmed kan tillverka nyckel. Ta loss sadellåset, som är enkelt att ta loss, gå dit med det och fråga.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-14/18:35

Håkan skrev:BMW använder ju Neiman lås. Det är ju ett välkänt fabrikat. Kanske en kunnig låssmed kan tillverka nyckel. Ta loss sadellåset, som är enkelt att ta loss, gå dit med det och fråga.


Bra tanke om det går. Försökte Googla men ännu inte hittat om det går. Har sadellåset löst.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-12-14/19:02

Tror inte Google löser det där. Däremot tror jag att en skicklig hantverkare gör det. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-14/19:35

Håkan skrev:Tror inte Google löser det där. Däremot tror jag att en skicklig hantverkare gör det. :)


Trodde jag, kanske inte lönt att fortsätta försöka få in nyckeln i den där slitsen på sidan av datorn då längre?? :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-15/17:04

Jovisst funkade det med googla. En halv natt på YouTube senare vet jag vad har att göra. Om jag sedan lyckas är ju en annan femma, vi är klart i gränslandet för smedens förmåga här.
Inhämtade tips
1. Utgå ifrån tändningslåset. Det är oftast det man lagt mest möda på.
Gk (kopia).jpg

2. Pilla, pilla...
Gl (kopia).jpg

3. Och när man försiktigt försiktigt lyfter pen den vita plattan med kontaktblecken far en liten kula ut som ett jehu. Helt oförberedd men försedd med osannolik tur så låg den lätt att hitta mitt på golvet. Inte skicklighet när det där. Hur fasen skall jag få dit den sedan är en senare affär. Det skall ju gå (sett utifrån perspektivet att den faktiskt satt där och någon måste ha gjort det en gång.)
Gm (kopia).jpg

4. Nästan inne börjar jag undra om jag plockat låskolven från rätt håll, men jag tror faktiskt det ändå. Undrar om jag inte hade kunnat dra ut kolven. Nu är det som det är, men risken är att jag får ångra det.
Gn (kopia).jpg

5. Fick tag på tre nyckelämnen hos den lokala låsfirman idag. Nästa steg är att börja fila.
Go (kopia).jpg

Skam den som ger sig.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-15/17:15

...och som om inte skrothögen var tillräckligt med sysselsättning så landade denna i verkstaden
Gp.jpeg

Ja, jo, kanske inte helt följdriktig på detta forum.

Så lastar man in den och tänker HILFE! var skall den stå??? Man försöker återigen med ett "det-var-inte-jag!" Men, det var det ju, igen.
Lärdom (som man borde dragit för länge sedan): Vin till maten på lördagen och nätauktioner är fanimej ingen bra kombination, oavsett slutpris!

Har "alltid" velat ha en skomakarmaskin och om man elektrifierar den med motor och trampa från en gammal grön Husqvarna (symaskin alltså, favoritmodellen framför alla) så tar den ju inte så stor plats, VÄL?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-15/22:51

Fram med nålfilarna dock först slipa/polera ytan för att kunna se var det skall filas.
Gq (kopia).jpg

sedan knacka märken försiktigt med hammare
Gr(kopia).jpg

fila, prova, fila, prova, fila, prova...
och när blecket ligger jämnt med kolvens ytan stopp för satan annars sticker blecket ut på andra sidan och ämnet är förstört. Det första blecket th låg i höjs utan filning det andra är klart här. (jepp, innanför telefonens närgräns men det syns med lite god vilja)
Gs(urklipp).jpg

och efter att ha upprepat detta med alla blocken såg nyckeln ut såhär
Gu(urklipp=.jpg

och kolven med nyckel i såhär
Gv (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-15/23:00

...och funkar det skall i låshöljet
Gx (kopia).jpg


Tyvärr funkar den inte i sadellåset, inte säker på varför. Det kan ju vara så att någon gång har sadellåset bytts ut och det är två olika nycklar eller så är någon av cylindrarna slitna och nyckel passar i tändningslåset men inte sadellåset. Får väl se i morgon och den passar i tank- och styrlås. Det kan ju såklart också vara blåbäret till låssmed som filat lite för lite, eller för mycket.

Nu återstår bara att se om jag får ihop låset helt och hållet, med kulor, fjädrar, kontaktbleck. Annars var detta ju lite bortkastat.

Själva nyckelproblemet gick dock att lösa med lite googlande, några filar och ett nyckelämne ;)
Senast redigerad av henriksch 2020-12-16/07:37, redigerad totalt 2 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-16/00:51

Gick inte att låta bli att se om det gick att få ihop trots att väckarklockan ringer i svinottan. Det verkar som om att det gick, djädra pill dock, fyra minimala fjädrar två lösa kontaktbleck och så den där kulan på sidan för lägenas skull.
Gy (kopia).jpg

Tänker att jag får skruva loss den andra och kolla att stiften har rätt kontakt, om jag inte hittar ett kopplingsschema att kolla emot.
Då är det bara tre kvar. :(
Tanklocket hade varit lite bra att kunna låsa men de övriga kan jag leva utan om nyckeln jag gjort inte funkar.

Förresten, det hade inte gått att plocka låscylindern utifrån, med våld kanske men hade aldrig kunnat få dit den utifrån i alla fall, den svarta brickan i bakänden klickar fast i cylindern
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-12-16/08:15

Det är ju bra, att du inte ger upp för lätt. :)
Grattis! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-16/22:45

Håkan skrev:Det är ju bra, att du inte ger upp för lätt. :)
Grattis! :D


Tack, vi får väl se hur det funkar...
Nja, ger man upp lätt skall man väl inte precis ge sig på denna typ av idiotprojekt. Mer en sån som slår huvudet i väggen, backar ett par steg och springer in i den i stället liksom. Lite dum alltså!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-19/19:42

Liten eftermiddag idag, bara El-jobb. Funderade ett tag på att byta rubbet och börja om från början men jag tror egentligen att det inte är så nödvändigt. Löda och krympslang funkar bra. Färger blir rätt. Finns en del el som gått till klocka och voltmeter och så som inte behövs men det mesta är ju original.
Gz (kopia).jpg

Gå (kopia).jpg

och efter det ett lager krympslang ovanpå allt. Ser helt ok ut.
Blinkers fram fixade också. har var en skum grej. Hö blinkers skall vara blå/svart men kontaktdonet mellan kabelstam och "kåp-kabel" såg ut såhär: blå/grön blir blå/svart.
Gö (kopia).jpg

Kan inte se det på elschemat. Inte utan viss vånda lödde jag ihop det som det satt... dvs bytte färgkod på samma sätt som i i kontaktdonet.
och till slut lite färg på tutorna och deras fäste så det kan torka över natten monteras som nästa steg
Bilagor
Ha (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-19/22:31

Suttit och fån-glott på kopplingsscheman nu en bra stund. Blå kabel med grön rand finns ingenstans. Sånt blir man lite knäpp på. Den finns bevisligen, ser ut som en orginalkabel och sitter bevisligen kopplad i kontaktdonet till blå med svart rand. Alla andra färger i kontaktdonet stämmer och sitter logiskt placerade. Hade det varit tydligt hemmasnickrat så hade det varit sin sak men nu??

Testade en gång att koppla fel i baklampan på min första R75/5:a och lyckades smälta hela kabelstammen, 40 år sedan nu men jag minns hur det kändes att inte tänka efter...
Då kunde man ju köpa en ny kabelstam komplett för rimliga pengar så det gick ju vägen.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-20/17:56

Fortsatt eldag, kabelstammen inkopplad, inte mycket att visa egentligen
Målat om laddningsreläet, undertill, otroligt ointressant
Hb.jpeg

monterat, t.ex. tutor (äntligen säger läsaren, det har jag verkligen väntat på!)
timmar av småpill och inget har hänt mer än att original kabelstam sitter där den brukade
Hc.jpeg

Började i alla fall fundera över det här med sidokåpor
Hf.jpeg

dessa skall det inte vara
Kanske ngt i denna stil i form av en ALU-plåt, får se
He.jpeg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-27/19:19

Ännu en dag ägnad åt saker jag inte kan/inte gjort förr:
Hh (kopia).jpg

Hi (kopia).jpg

Hj (kopia).jpg

Hk (kopia).jpg

Inet ännu klara. med slipning och anpassining behövs
Hl (kopia).jpg

Noterade vilken himla stor skillnad det är i smidbarhet mellan olika AlU plåtar. Hade bara 3mm plåt hemma så det fick bli så. Hade ett helsike med den första och sedan bytte jag plåt till en som jag tänkt som mjukare/segare och det var väldigt stor skillnad, speciellt vid krympning i hörnen. Stabila är de i alla fall.
Fasen vet om jag vill ha sidokåpor eller ej monterade, får se.
Senast redigerad av henriksch 2020-12-27/20:18, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-27/19:58

Tjusigt arbete med sidokåporna i aluminium :o :D

Ja, aluminium och aluminium äro inte riktigt samma när man jämför... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav lordnisse » 2020-12-27/21:12

Har nog inget att tillföra i tråden när det gäller ditt bygge, men vill i alla fall skriva att jag gillar byggtrådar oavsett vad som byggs, förstår att det läggs ner mkt jobb på tråden också, så jag ville egentligen bara ge tumme upp och tror att det är många som läser och uppskattar.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-27/23:43

BmwMats skrev:Tjusigt arbete med sidokåporna i aluminium :o :D

Ja, aluminium och aluminium äro inte riktigt samma när man jämför... ;)


Tja, nybörjare som plåtknackare, pysslat lite med varmsmide men inte plåt.

Det som gjorde mig lite förvånad var att den ospecificerade alu-plåt man köper kan vara så olika
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-27/23:50

lordnisse skrev:Har nog inget att tillföra i tråden när det gäller ditt bygge, men vill i alla fall skriva att jag gillar byggtrådar oavsett vad som byggs, förstår att det läggs ner mkt jobb på tråden också, så jag ville egentligen bara ge tumme upp och tror att det är många som läser och uppskattar.


Kul att höra. Gillar själv läsa andras byggtrådar, kul att se, behöver inte uppskatta resultatet/produkten ens för att det skall vara kul.

Inte så himla mycket jobb egentligen, skriver ju inte så mycket, har mobilen med i verkstaden och knäpper lite vartefter. Att lägga upp bilder går ganska snabbt.

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-28/19:22

En hel eftermiddag ägnad åt ett tämligen ihopärgat och rostigt mätarhus. Fick fart på hastighetsmätaren med hjälp av en hel del WD40.
Ho (kopia).jpg

troligen vägmätaren också. Allt satt fanimej fast. Drivningen mellan väg och tripmätare (det lilla mässingsdrevet th i bild) satt som berget men släppt med försiktig värmning
men tripmätaren. I alla fall inte än.

Hp (kopia).jpg


Funderar lite på hur lönt det är att försöka med detta mätarhus egentligen, det har uppenbarligen stått ute och tagit in fukt. Borde ju finnas en del sådana över efter allt motogadget-utrustade scramblerbyggen de senaste åren.

Någon som vet var man kan få tag på ett komplett mästarhus till rimliga pengar så tages tips tacksamt emot. Det jag har är tveksamt om det går att rädda...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

FöregåendeNästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst