Håkan skrev:Varför byta mätare? Om jag räknat rätt kommer mätaren att visa 3% för mycket. Har det någon praktisk betydelse?
henriksch skrev:Det först argumentet var skicket. Den är tämligen isärplockad nu, har en sifferrondell i trippmätaren, tiotalet i km-räknaren som vägrat släppa, den hakar i och hänger med hundrametersrondellen. Kampen går vidare!
henriksch skrev:Men vad fasen?? Brytare för lyset saknas helt på vä handtag. Den andra R100:an har en liten spak där jag pekar men denna saknar. Hur stänger man av lyset på en R100 RT?? (om jag minns rätt är skrotet en RT)
henriksch skrev:Hur stänger man av lyset på en R100 RT??...
Håkan skrev:Ibland tror jag BMW tog vad de hade på hyllan för dagen...
Min R100RT har ljusomkopplaren men den är inte inkopplad.
BmwMats skrev:Kul att se projektet ta form. Riktigt roligt !
BmwMats skrev:Hur svetsade du när du renoverade ditt avgassystem, TIG / MIG ?
Svartplåt ?
BmwMats skrev:Tror du att det hade gått att MIG-svetsa ihop det lika bra, eller är det TIG som gäller för sådana arbeten ?
(Har tänkt att bygga en ny avgassamlare för ett av mina projekt, där jag måste vända på befintlig installation och vrida avgassamlaren framåt i färdriktningen).
henriksch skrev:
Säkerligen går det. Jag hade "tränat" och testat inställningar lite först bara eftersom jag inte har så mycket rutin. Varit noga med att minimera glipor i skarvarna framför allt. Min egen (lilla) erfarenhet är att det är stor skillnad på svets och svets också. Den jag har nu (en äldre trefas Luna 180A) är avsevärt lättare att svetsa med jämfört med min gamla enfas hobbygarage-svets. Tänker att det handlar till viss del om en-fas/trefas men framför allt om kvaliteten på matarverket. Men jag är alltså verkligen långt ifrån ngn expert på området.
Kan vi inte få se lite bilder på ditt projekt?
BmwMats skrev:
Här kan du läsa allt om mitt Turboprojekt, ram och lite annat saknas, eller eventuellt en någorlunda komplett K75 för att bygga på.
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... kt#p230061
Mvh BmwMats
BmwMats skrev:Henriksch Racing Red
BmwMats skrev:Det tar sig som han sa som hade eld i skägget
Kul att se hur det framskrider !
henriksch skrev:Alltså, har handlat verktyg på loppisar, på blocket, i andrahandsaffärer, på Tradera i över 40 år nu. Måste erkänna at jag totalt saknar distans och insikt om behov, finner stor glädje i att smörja upp en fyndad gammal Lindstrandstång eller ge nytt liv åt en filklove. Det är ju trevligt att vara försedd men det har ju en hake när man är lagd som en annan och det är ju att det alltid finns en annan att hämta när man släppt den man använde precis i drivan av grejor. Det blir därmed tämligen rörigt kring mig och det ganska fort. Men även en annan har en tröskel, även om den är väldigt hög
F800åkare skrev:Känner igen mig.
Vad gäller skruvarna till spjällen brukar de vara stukade på baksidan som extra skydd mot att skruva ur sig. Kan krävas en dutt med drummeln och litet slipstift för att kunna lossa dom.
F800åkare skrev:Brukar gå att återanvända, borra ett litet hål som man sen knackar ned en spikdrivare, detta brukar stuka ut gängan såpass att de låser. Eller en ny skruv och stuka ut. Givetvis mot ett mothåll så axeln ej får några slag och blir skev.
Litar inte helt på gänglåsning här, mekanisk låsning är vettigast.
BmwMats skrev:Henriksch Racing Red
F800åkare skrev:Brukar gå att återanvända, borra ett litet hål som man sen knackar ned en spikdrivare, detta brukar stuka ut gängan såpass att de låser. Eller en ny skruv och stuka ut. Givetvis mot ett mothåll så axeln ej får några slag och blir skev.
Litar inte helt på gänglåsning här, mekanisk låsning är vettigast.
henriksch skrev:F800åkare skrev:Brukar gå att återanvända, borra ett litet hål som man sen knackar ned en spikdrivare, detta brukar stuka ut gängan såpass att de låser. Eller en ny skruv och stuka ut. Givetvis mot ett mothåll så axeln ej får några slag och blir skev.
Litar inte helt på gänglåsning här, mekanisk låsning är vettigast.
Jo, kan tänka mig att det inte känns helt säkert med gänglås i så små gängor. Känns dock lite läskigt att få till ett bra anhåll på axeln monterad i förgasaren. Stuka axeln, usch...
F800åkare skrev:Så små skruv att det krävs just ingen kraft, räcker att lägga förgasaren ned, hålla emot med en stålbit och knacka med hammare och dorn från andra hållet, man vill ju inte krossa sakerna, bara stuka kanterna, krävs väldigt lite. Bra dock om man är 2 så den som knackar kan göra just det, den andra bara fokuserar på att hålla emot, axeln är starkare
än skruven.
BmwMats skrev:Nu börjar det ju att likna något.
Funderar bara på tankens lutning, är det för det estetiska som du gör denna modifiering och lyfter tanken ?
Tror dock att det kommer att bli bra
henriksch skrev:...Hur ömtåliga är cylindrarna egentligen? Behövs bågarna?...
Håkan skrev:henriksch skrev:...Hur ömtåliga är cylindrarna egentligen? Behövs bågarna?...
Inte alls.
Cylindrarna håller vid en marksyn, det kan du vara säker på. Möjligen går ventilkåpan sönder, eller i extremfall motorblocket.
Ofta blir skadorna större med motorbågar.
En kompis till mig vickade i låg fart med sin R100S, körde på ettan i ett nyasfalterat vägavsnitt. Motorbågen träffade en stenkant och tröck till ventilkåpan så att skruvhålen i toppen skrack. Motorbågen vred sig i sina fästpunkter, ramen blev sned...
Det är väldigt ofta som motorbågens fästpunkter ger vika. Det snart klassiska exemplet på det är K1600, den lilla "motorskyddsbågen" som sitter skruvad i toppen. Vid en marksyn med en sådan pjäs slås fästörat obönhörligt av! Vad kostar ett topplocksbyte på en K1600? Försäkringen betalar. Men det är en annan fråga...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst