En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-29/10:43

Funderade vidare och kom på att man nog behöver annan utväxling på hastighetsmätare efter att ha bytt slutväxel. Original är det 33/11 och det närmaste jag hittade med trumbroms var 32/11.
Mätardrivningen sitter ju på utgående kardanaxel så det borde rimligen ha en inte oväsentlig betydelse.

Letade runt lite och fann på en site "bmwmotorcycletech.info" att utväxlingen i hastighetsmätaren som står snyggt stämplat på tavlan W=691 (som det står på min) skall hänga ihop med slutväxel 33/11 vilket ju stämmer medan motsvarande W är 670 för 32/11. Innebär att hastighetsmätaren kommer att slå fel alltså. På rätt håll ur lagstiftningens perspektiv om jag tänker rätt här dvs visa för hög hastighet men ändå.

Ytterligare ett skäl att leta. Stålarna rinner iväg...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-12-30/08:53

Varför byta mätare? Om jag räknat rätt kommer mätaren att visa 3% för mycket. Har det någon praktisk betydelse? :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-30/09:09

Håkan skrev:Varför byta mätare? Om jag räknat rätt kommer mätaren att visa 3% för mycket. Har det någon praktisk betydelse? :roll:


Såklart har du rätt 670/691=0,97 den kommer att visa 97% av den "verkliga" hastigheten. Det går absolut att leva med. Det gäller att tänka till, och ha tur när man gör det också, vilket man (läs jag) inte alltid har...

Det först argumentet var skicket. Den är tämligen isärplockad nu, har en sifferrondell i trippmätaren, tiotalet i km-räknaren som vägrat släppa, den hakar i och hänger med hundrametersrondellen. Kampen går vidare!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-12-30/09:35

henriksch skrev:Det först argumentet var skicket. Den är tämligen isärplockad nu, har en sifferrondell i trippmätaren, tiotalet i km-räknaren som vägrat släppa, den hakar i och hänger med hundrametersrondellen. Kampen går vidare!

Har flera demonterade mätare. Så reservdelar finns, skicka PM el. mail så hjälper jag dig. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-30/21:45

I väntan på en skrotad mätare som jag kan sno trippmätare ifrån från Håkan R så tog jag mig an belysning och varningslampor. Har två kassa eftersom den gröna R100:an bara använder hastighetsmätarverket. Tackoochlov eftersom huset på skrotet verkligen är risigt. Fastrostade skruvar gjorde att platsen sprutade när den skulle delas.
Precis allt satt fast, tillbringade ett par timmar med att få ihop.
Felsökning, en tunn fastlödd mässingsplåt, när kvällen tog slut så fattas bara blinkers och helljus...
Pilligt, pilligt
Övre högra pinnen brott i kopparbanan fick ersättas av en mässingsplåt.
Hq (kopia).jpg

Hr (kopia).jpg

Nya glas i form av plexi
Hs (kopia).jpg

Men vad fasen?? Brytare för lyset saknas helt på vä handtag. Den andra R100:an har en liten spak där jag pekar men denna saknas. Hur stänger man av lyset på en R100 RT?? (om jag minns rätt är skrotet en RT)
Ht (kopia).jpg

Får hitta lämplig kabel och montera en brytare kanske?

Lite råddigt när det känns lite som om man lägger ner en massa jobb på ngt som blir lite halvbra...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav DaK » 2020-12-30/23:42

henriksch skrev:Men vad fasen?? Brytare för lyset saknas helt på vä handtag. Den andra R100:an har en liten spak där jag pekar men denna saknar. Hur stänger man av lyset på en R100 RT?? (om jag minns rätt är skrotet en RT)

Man stänger in av lyset, och då generatorn inte laddar på tomgång blir resultatet att ju längre den står med motorn igång ju mindre ström blir det kvar i batteriet.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-12-31/06:25

henriksch skrev:Hur stänger man av lyset på en R100 RT??...

Det går inte. Finns fler fordon det inte går att stänga av ljuset på. Tanken är förstås att man inte skall glömma, köra iväg utan tänd belysning. :)
Ljusrelä som sitter i strålkastaren bryter spänningen till ljuset när startmotorn är aktiverad.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-31/06:56

okej, gott, tack!
Då vet man det. Kändes bara skumt i jämförelse med den andra R100rs:en i garaget. Tänkte att det kanske kunde vara så att brytaren satts i kåpan jag inte har (och som inte följde med).
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-12-31/07:25

Ibland tror jag BMW tog vad de hade på hyllan för dagen...
Min R100RT har ljusomkopplaren men den är inte inkopplad. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-31/08:03

Håkan skrev:Ibland tror jag BMW tog vad de hade på hyllan för dagen...
Min R100RT har ljusomkopplaren men den är inte inkopplad. :)


Hmm, känns ju som ett mer italienskt förhållningssätt än tyskt, trevligt! (sade han som har en klockarkärlek för Laverda, Guzzi och Ducati) :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-01/08:46

Så verkar då all el funka. Efter ett tidsödande pustande och böjande av kontaktbleck, lampsocklar och anslutningar verkar det som om att alla lampor lyser och blinkar som de skall.
"Kretskortet" i lamphuset fick två ytterligare små mässingsbleck i stället för originalanslutningar. Sköra ställen det där...
Hu (kopia).jpg


Efter lite felsökning insåg jag att blinkersreläet är kass. Fint att ha ett extra i andra R100:an som funkar, låter dock lite tröskverk så det får bli två från Biltema.

Hv (kopia).jpg


Det enda som inväntas är då ett hastighetsmätarverk, med det är alltså på gång.

Hx (kopia).jpg


och så var det det där med baklampan, har svårt för R100-modellens kantiga blaffa. Men som tur var hade K motorcykels den äldre modellen på lager. Kent är en trevlig prick som verkar ha en hel del.

före:
Hy (kopia).jpg


och nu, efter:
(Men jag måste nog se till att den vinklas något lite nedåt, attans svårt att skita i detaljerna när man håller på)
Hz (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-01/16:46

Kul att se projektet ta form. Riktigt roligt ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-01/19:29

Näe, det gick ju inte att ha en baklykta pekandes uppåt.
Men med en liten kil
Hå (kopia).jpg

så blev det bättre
Hä (kopia).jpg

(och ingen mer än jag kommer att se det, men det räcker ju gott)

Så dags för lite avgassyten, Högerkröken var en del fransig i kanske så de sista fem cm fick kapas och ersättas med nytt material
Hö (kopia).jpg

Ia.jpeg


och sedan fästen till krökar i bakre änden.
Ib (kopia9.png
Senast redigerad av henriksch 2021-01-01/23:11, redigerad totalt 3 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-01/19:30

BmwMats skrev:Kul att se projektet ta form. Riktigt roligt ! ;)


Tack, kul att det uppskattas!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-01/20:23

Hur svetsade du när du renoverade ditt avgassystem, TIG / MIG ?
Svartplåt ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-01/23:14

BmwMats skrev:Hur svetsade du när du renoverade ditt avgassystem, TIG / MIG ?
Svartplåt ?


38mm tunnväggigt rör i svartplåt och TIG
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-02/03:20

Tror du att det hade gått att MIG-svetsa ihop det lika bra, eller är det TIG som gäller för sådana arbeten ?
(Har tänkt att bygga en ny avgassamlare för ett av mina projekt, där jag måste vända på befintlig installation och vrida avgassamlaren framåt i färdriktningen).
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-02/07:12

BmwMats skrev:Tror du att det hade gått att MIG-svetsa ihop det lika bra, eller är det TIG som gäller för sådana arbeten ?
(Har tänkt att bygga en ny avgassamlare för ett av mina projekt, där jag måste vända på befintlig installation och vrida avgassamlaren framåt i färdriktningen).


Säkerligen går det. Jag hade "tränat" och testat inställningar lite först bara eftersom jag inte har så mycket rutin. Varit noga med att minimera glipor i skarvarna framför allt. Min egen (lilla) erfarenhet är att det är stor skillnad på svets och svets också. Den jag har nu (en äldre trefas Luna 180A) är avsevärt lättare att svetsa med jämfört med min gamla enfas hobbygarage-svets. Tänker att det handlar till viss del om en-fas/trefas men framför allt om kvaliteten på matarverket. Men jag är alltså verkligen långt ifrån ngn expert på området.

Kan vi inte få se lite bilder på ditt projekt?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-02/07:44

henriksch skrev:
Säkerligen går det. Jag hade "tränat" och testat inställningar lite först bara eftersom jag inte har så mycket rutin. Varit noga med att minimera glipor i skarvarna framför allt. Min egen (lilla) erfarenhet är att det är stor skillnad på svets och svets också. Den jag har nu (en äldre trefas Luna 180A) är avsevärt lättare att svetsa med jämfört med min gamla enfas hobbygarage-svets. Tänker att det handlar till viss del om en-fas/trefas men framför allt om kvaliteten på matarverket. Men jag är alltså verkligen långt ifrån ngn expert på området.

Kan vi inte få se lite bilder på ditt projekt?


Får ta och ta några djupa andetag innan jag sätter svetsen i avgassystemet tror jag, då jag enbart har en 34 år gammal Kemppi MIG-svets, men jag får väl försöka ändå ;)

Här kan du läsa allt om mitt Turboprojekt, ram och lite annat saknas, eller eventuellt en någorlunda komplett K75 för att bygga på.

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... kt#p230061

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-02/08:27

BmwMats skrev:
Här kan du läsa allt om mitt Turboprojekt, ram och lite annat saknas, eller eventuellt en någorlunda komplett K75 för att bygga på.

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... kt#p230061

Mvh BmwMats


Läst igenom din turbo-tråd nu. Kul med lite corny idéer som förverkligas! Är alls inte hemma i turbo-tekniken så mycket av det är lite grekiska för mig. När jag skaffade mig en Cagiva Elephant för ett tiotal år sedan för att det är den enda Duccen jag får plats på med mina 192cm så valde jag fram till 93 med motiveringen att efter det kom insprutning med boxar jag inte kan öppna och förstå.
Lite korkat av mig då jag haft såväl insprutning som turbo på mina bilar sedan säkert 20år och det som har kännetecknat detta är total befrielse från problem. Inte mycket logik där inte...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-02/09:58

Hittade en bild på min gamla R75/5:a. Den fanns i ett antal skepnader under de år fem-sex jag hade den. Hela tiden med tusenkubikscylindrar, vassare kam, större ventiler och Åke Jonsson-2-1. Under de första tre-fyra åren också med Veniola högkomps-kolvar, tröttnade dock på att startmotorn inte orkade dra runt motorn. Droppen blev nog när vevaxeln gick av mitt i en omkörning på E4:an och bytte till kolvar från en VW-transporter (om jag nu minns rätt). Den gick väldigt bra sen, snarare bättre vill jag (gärna ;)) minnas.
Denna skepnad är väl väldigt mycket tidigt 80-tal, lite "sleeper" med polisskärm fram och med alldeles för många röda detaljer...
Troligen är bilden tagen våren 85 eller så.
Ic (kopia).jpg


Lackad med servalack och elektrisk lackspruta. En apelsin hade blivit avis av hyn.

Den såldes dock av runt 86-87 till förmån för ett en tom ram och en lastpall med delar i lösgodis-lådor som efter en vinter blev:
Id (kopia).jpg

Här tillsammans med en vän på väg till västkusten. Om jag minns rätt så provades myten om en konservburk virad bakom cylindrarna i tio mil, inte fasen var pyttipannan färdigvärmd när vi kom fram, knappt ljummen. Körde väl för mesigt redan dåförtiden.
Ie (kopia).jpg

liiite nostalgisk blir man allt
Senast redigerad av henriksch 2021-01-03/08:50, redigerad totalt 2 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-02/11:58

Ahhhh... Nostalgibilder :o :D :D :D

Henriksch Racing Red :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-02/12:02

BmwMats skrev:Henriksch Racing Red :mrgreen:


:oops:
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-02/19:58

Avgassystem på plats:
Vänstra bakre fästet var stukat, hade inte sett det på den nylackade pulverlackade ramen, en ordentlig smäll på bakre fästet på vä sida. Väckte en del undringar då vä ljuddämpare pekade åt helt annat håll än högra.
If (kopia).jpg

Men med en bra rörtång och gradvis ökande våld löste dig sig nästan. Var tvungen att sätta distanser mellan infästningen och ljuddämpare Vä
Men med lite nytillverkade klämmor som sitter i bakre motorfästet
Ig (kopia).jpg

Så hamnade det rätt (inom justermånen av originalfästen på ljuddämpare)
Ih (kopia).jpg


Sedan tillbaka till lite hemslöjd
Iia (kopia).jpg


som med hjälp av lite blindmutter blev fästen till sidokåpor
Ii (jopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-02/20:06

såhär, med fel skruvar, försänkta insex är det tänkt att bli.
Ij (kopia).jpg

Ik (kopia).jpg

fast med mindre bucklor och svarta
Il (kopia).jpg


notera att utvecklingen som lackerare är i princip noll på snart 40 år. Apelsinhy! (löser sig, åtminstone delvis när det torkar, färger har utvecklats även om lackeraren stått still...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-02/20:14

Framsteg igen :D
Blir riktigt trevligt bygge, så personligt ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-03/19:39

Svårt att bli annat än personligt när man ger sig fasen på att laga och bygga utifrån det man har så långt det går.

Såhär blev sidokåpan (dock fortfarande med fel skruvar)
Im (kopia).jpg


Andra sidan behöver föregås av sadellås. Pajade den andra då jag försökte löda den med alulod, inte helt enkelt...
Den andra jag hade var i ungefär samma ursprungsskick så det fick bli epoxi i stället.
In (kopia).jpg

Io (kopia).jpg

får bli en modifierad låskolv som låg på lagret
Ip (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-05/20:31

Efter ett antal timmars filande, provande och om igen så sitter den gamla låskolven från ett postfack som ett fungerande sadellås. Har en idé som måste testas, en verktygslåda ovanför batteriet och den skall helt vara låst eftersom det handlar om en original verktygssats fyndad på Tradera som skall ligga där tillsammans med en liten flaska TriPak (oktanhöjare och blyersättningsmedel).
Ir (kopia).jpg

och sidokåpa vänster är på plats
Is (kopia).jpg

Snart dags att baka en sadel, skall bara höja tanken de fyra centimeter som jag vill först. (Det skall ju bli en gubb-MC till just en gubbe).
Och sedan
Instrument kompletta (TACK för affären Håkan!)
It (kopia).jpg

...och all el funkar, äntligen (det enda jag inte hunnit kolla än är bromsljus handbroms, inte luftat än). Som sagt en seg historia fylld av glapp och oxid.
Iu (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-05/21:14

Det tar sig som han sa som hade eld i skägget :)

Kul att se hur det framskrider !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-05/21:23

BmwMats skrev:Det tar sig som han sa som hade eld i skägget :)

Kul att se hur det framskrider !


Jo, lite i taget tuffar det på :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-06/20:30

Alltså, har handlat verktyg på loppisar, på blocket, i andrahandsaffärer, på Tradera i över 40 år nu. Måste erkänna att jag totalt saknar distans och insikt om behov, finner stor glädje i att smörja upp en fyndad gammal Lindstrandstång eller ge nytt liv åt en filklove. Det är ju trevligt att vara försedd men det har ju en hake när man är lagd som en annan och det är ju att det alltid finns en annan att hämta när man släppt den man använde precis i drivan av grejor. Det blir därmed tämligen rörigt kring mig och det ganska fort. Men även en annan har en tröskel, även om den är väldigt hög. En hel dag idag har ägnats åt städning.Tradigt att göra men skönt när det är gjort.
Lv (kopia).jpg

En liten stund över för framåtskridande blev det dock:
Lx (kopia).jpg

Den som blir över kan vara till salu om någon har en r100 som råkat falla (åt höger då)
Nya membran och o-ringar. Hoppade över ringen til spjällaxeln tyvärr, fick inte loss spjällets skruvar. Slet ganska hårt med det men valde till slut att inte riskera skada spjället. Övriga o-ringar så ganska okej ut, smorde upp lite med silikonsprej på spjället och lät det vara.
Ly (kopia).jpg
Senast redigerad av henriksch 2021-01-06/21:25, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-06/21:00

henriksch skrev:Alltså, har handlat verktyg på loppisar, på blocket, i andrahandsaffärer, på Tradera i över 40 år nu. Måste erkänna at jag totalt saknar distans och insikt om behov, finner stor glädje i att smörja upp en fyndad gammal Lindstrandstång eller ge nytt liv åt en filklove. Det är ju trevligt att vara försedd men det har ju en hake när man är lagd som en annan och det är ju att det alltid finns en annan att hämta när man släppt den man använde precis i drivan av grejor. Det blir därmed tämligen rörigt kring mig och det ganska fort. Men även en annan har en tröskel, även om den är väldigt hög


Underbart att höra, det finns tydligen fler som mig... :o :D
Både att renovera gamla verktyg, samt att det även blir rörigt hos mig, men jag har försökt att alltid städa upp efter mig varje dag som jag pysslar med något i garaget.

Fick flera goda skratt av igenkänning när jag läste ditt senaste inlägg.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-01-06/21:15

Känner igen mig. :)

Vad gäller skruvarna till spjällen brukar de vara stukade på baksidan som extra skydd mot att skruva ur sig. Kan krävas en dutt med drummeln och litet slipstift för att kunna lossa dom.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-06/21:24

F800åkare skrev:Känner igen mig. :)

Vad gäller skruvarna till spjällen brukar de vara stukade på baksidan som extra skydd mot att skruva ur sig. Kan krävas en dutt med drummeln och litet slipstift för att kunna lossa dom.


Bra tips, tack! Funderade faktiskt på om det var så, de ser lite åt det avknipsande hållet ut. Man är ju dock inte så himla sugen på att spjället eller dess skruvar följer med in i insuget. Brukar det räcka med återmontering med gänglås-gucka eller brukar du byta skruvarna och stuka dem?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-01-07/00:54

Brukar gå att återanvända, borra ett litet hål som man sen knackar ned en spikdrivare, detta brukar stuka ut gängan såpass att de låser. Eller en ny skruv och stuka ut. Givetvis mot ett mothåll så axeln ej får några slag och blir skev.
Litar inte helt på gänglåsning här, mekanisk låsning är vettigast.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-07/00:57

F800åkare skrev:Brukar gå att återanvända, borra ett litet hål som man sen knackar ned en spikdrivare, detta brukar stuka ut gängan såpass att de låser. Eller en ny skruv och stuka ut. Givetvis mot ett mothåll så axeln ej får några slag och blir skev.
Litar inte helt på gänglåsning här, mekanisk låsning är vettigast.


Är mån att hålla med dig F800åkare, är rädd för gänglåsning och brukar sällan det till små skruv/bult.
Grövre doningar fungerar det dock bra till ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-07/07:53

BmwMats skrev:Henriksch Racing Red :mrgreen:


Den färgen är bättre än Mats solblekröda :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-07/09:25

F800åkare skrev:Brukar gå att återanvända, borra ett litet hål som man sen knackar ned en spikdrivare, detta brukar stuka ut gängan såpass att de låser. Eller en ny skruv och stuka ut. Givetvis mot ett mothåll så axeln ej får några slag och blir skev.
Litar inte helt på gänglåsning här, mekanisk låsning är vettigast.


Jo, kan tänka mig att det inte känns helt säkert med gänglås i så små gängor. Känns dock lite läskigt att få till ett bra anhåll på axeln monterad i förgasaren. Stuka axeln, usch...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav F800åkare » 2021-01-07/09:39

henriksch skrev:
F800åkare skrev:Brukar gå att återanvända, borra ett litet hål som man sen knackar ned en spikdrivare, detta brukar stuka ut gängan såpass att de låser. Eller en ny skruv och stuka ut. Givetvis mot ett mothåll så axeln ej får några slag och blir skev.
Litar inte helt på gänglåsning här, mekanisk låsning är vettigast.


Jo, kan tänka mig att det inte känns helt säkert med gänglås i så små gängor. Känns dock lite läskigt att få till ett bra anhåll på axeln monterad i förgasaren. Stuka axeln, usch...


Så små skruv att det krävs just ingen kraft, räcker att lägga förgasaren ned, hålla emot med en stålbit och knacka med hammare och dorn från andra hållet, man vill ju inte krossa sakerna, bara stuka kanterna, krävs väldigt lite. Bra dock om man är 2 så den som knackar kan göra just det, den andra bara fokuserar på att hålla emot, axeln är starkare
än skruven.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-07/10:25

F800åkare skrev:Så små skruv att det krävs just ingen kraft, räcker att lägga förgasaren ned, hålla emot med en stålbit och knacka med hammare och dorn från andra hållet, man vill ju inte krossa sakerna, bara stuka kanterna, krävs väldigt lite. Bra dock om man är 2 så den som knackar kan göra just det, den andra bara fokuserar på att hålla emot, axeln är starkare
än skruven.

jepp, bra idé, avvaktar två händer till, tack för tips!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-07/21:00

Bing, check
Lz (kopia).jpg

Motorworks slippa-två-vajrar-kit installerat. I kitet låg ett litet smutt lock, precis ett sånt som jag stod och svarvade till. Men det var ju kul att svarva lite.
Lå (kopia).jpg

Luftburksarrangemang
Lä (kopia).jpg

Inte utan att man blir lite imponerad av att 40 år gammal plast och gummi kan vara i så vettigt skick, bara tvättat med såpa.

Sen lite konstruktion
Lö (kopia).jpg

Tanken skall alltså höjas lite såväl fram som bak vilket innebär nya fästen då den därmed måste flyttas bakåt lite samtidigt
Såhär ungefär är det tänkt att den skall sitta
Ma.jpeg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2021-01-07/22:15

Nu börjar det ju att likna något.
Funderar bara på tankens lutning, är det för det estetiska som du gör denna modifiering och lyfter tanken ?
Tror dock att det kommer att bli bra ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-07/23:12

BmwMats skrev:Nu börjar det ju att likna något.
Funderar bara på tankens lutning, är det för det estetiska som du gör denna modifiering och lyfter tanken ?
Tror dock att det kommer att bli bra ;)


På bilden ligger tanken på en träbit bara, lutningen är inte klar. Att höja tanken beror främst på att sadeln behöver höjas lite för att vara bekväm för mig, lite för långa ben. Esteiskt funkar det dåligt att bara höja sadel tycker jag. Har gjort motsvarande grej på min gröna R100 men då också byggt annan bakram och lutat från stötdämparna lite.
Gröna.jpg

Det blev lite som ngt med Scrambler-komplex av den men framför allt är den väldigt lagom stor.
Skrothögen skall ju vara mer /6 - /7-stuk och mycket original fast ändå inte. Höjningen är alltså lite behövlig om än inte egentligen eftersträvansvärd i just detta projekt liksom.

Har också lite svårt för motorcyklar som är högre bak än fram, så lite estetiskt är det nog allt :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-07/23:15

förresten en fråga:

Har alltid haft motorbågar på mina BMW. Tanken att knäcka en cylinder om MC:n faller är ju ganska läskig. Skrothögen saknar bågar och jag funderar på hur viktiga de är. Hur ömtåliga är cylindrarna egentligen? Behövs bågarna?

Skulle iofs kunna tänka mig ett flodljus även på skrothögen, det är ju ganska coolt tycker jag...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2021-01-08/06:53

henriksch skrev:...Hur ömtåliga är cylindrarna egentligen? Behövs bågarna?...

Inte alls.
Cylindrarna håller vid en marksyn, det kan du vara säker på. Möjligen går ventilkåpan sönder, eller i extremfall motorblocket.

Ofta blir skadorna större med motorbågar.
En kompis till mig vickade i låg fart med sin R100S, körde på ettan i ett nyasfalterat vägavsnitt. Motorbågen träffade en stenkant och tröck till ventilkåpan så att skruvhålen i toppen skrack. Motorbågen vred sig i sina fästpunkter, ramen blev sned...

Det är väldigt ofta som motorbågens fästpunkter ger vika. Det snart klassiska exemplet på det är K1600, den lilla "motorskyddsbågen" som sitter skruvad i toppen. Vid en marksyn med en sådan pjäs slås fästörat obönhörligt av! :o Vad kostar ett topplocksbyte på en K1600? Försäkringen betalar. :shock: Men det är en annan fråga...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-08/07:31

Håkan skrev:
henriksch skrev:...Hur ömtåliga är cylindrarna egentligen? Behövs bågarna?...

Inte alls.
Cylindrarna håller vid en marksyn, det kan du vara säker på. Möjligen går ventilkåpan sönder, eller i extremfall motorblocket.

Ofta blir skadorna större med motorbågar.
En kompis till mig vickade i låg fart med sin R100S, körde på ettan i ett nyasfalterat vägavsnitt. Motorbågen träffade en stenkant och tröck till ventilkåpan så att skruvhålen i toppen skrack. Motorbågen vred sig i sina fästpunkter, ramen blev sned...

Det är väldigt ofta som motorbågens fästpunkter ger vika. Det snart klassiska exemplet på det är K1600, den lilla "motorskyddsbågen" som sitter skruvad i toppen. Vid en marksyn med en sådan pjäs slås fästörat obönhörligt av! :o Vad kostar ett topplocksbyte på en K1600? Försäkringen betalar. :shock: Men det är en annan fråga...


Okej, vad bra! Då skippar jag dessa utan prut, de är ju inte så snygga precis. Som sagt är jag ganska svag för mitt 60-70-tals extraljus med fiatopp i centrum på den gröna (och därmed motorbågen som hållare till denna) men man behöver ju inte nödvändigtvis upprepa sig :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-01-08/16:36

Följer din tråd i det dolda. Jag är djupt imponerad!
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Lazarus » 2021-01-08/18:00

Samma här :)
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Kovlingen » 2021-01-08/18:34

Lazarus skrev:Samma här :)

Och här är det en till :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2021-01-08/19:04

Men så trevligt att höra att det finns lite folk som följer och tycker det är kul!
Tack allihop!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

FöregåendeNästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst