En skrothög och en hög skrot
Postat: 2020-05-26/20:54
Hej
Har då köpt på mig nr3. Denna gång ramsned och gaffelkrökt samt med stukat framhjul. Utöver det så har den stått i många år i skitiga lador. Dock samtliga krokiga delar med på köpet. Det enda jag vet om den är att den startar, det har har jag själv sett...
Nåväl, då har då en hög skrot med potensial att komma igång med bygget jag velat länge, att få använda de ekerhjul med tillhörande slutväxel som jag köpt på mig under åren.
Det som bekymrar mig lite är såklart en säker och tillförlitlig montering av bromsok fram. Originaloken funkar ju int alls, den inre kolven går i ekrarna. Köpte på mig ett par flytande Brembo-ok som har suttit på t.ex Cagiva Elefant med Ducce 900-motor, ungefär lika tung maskin med ungefär lika mycket effekt (dessutom ständigt närvarande sådan, den i särklass trevligaste motorn jag haft men huvva vilken ful båge).
Det blir lite att bita i. Men jag har ju också alla delar till gjutna hjul så fegar jag ur får det väl bli sådana. Gillar att kunna lita på mina bromsar liksom.
Har för mig att jag sett ngn som gjort denna konvertering på forumet så om någon vet och kan dela med sig av erfarenheter så är jag väldigt tacksam
Hoppas kunna få till en funktionell, användbar och trevlig gubb-motorcyckel som dessutom funkar. Bygger inte så pet-snyggt och när jag väl är klar dit jag vill så tvättar jag aldrig mina motorcyklar, inte någon princip alls, det blir liksom bara inte av.
Några bilder:
Liket, notera Kinesiska trottelförgasare för en femhundring st, den startar med dem. Bing 40-or finns och skall dit.
Rak ram, dessutom pulverlackad och klar
...och så ok som skulle behöva komma på plats. Fästena stämmer ju inte så det måste bli någon slags av adapterplattor och det är dem dessa som bekymrar mig. Har en bit 12-12 mm dural-aluminium men vet inte alls vilka dimensioner som är nödvändiga här...
Har då köpt på mig nr3. Denna gång ramsned och gaffelkrökt samt med stukat framhjul. Utöver det så har den stått i många år i skitiga lador. Dock samtliga krokiga delar med på köpet. Det enda jag vet om den är att den startar, det har har jag själv sett...
Nåväl, då har då en hög skrot med potensial att komma igång med bygget jag velat länge, att få använda de ekerhjul med tillhörande slutväxel som jag köpt på mig under åren.
Det som bekymrar mig lite är såklart en säker och tillförlitlig montering av bromsok fram. Originaloken funkar ju int alls, den inre kolven går i ekrarna. Köpte på mig ett par flytande Brembo-ok som har suttit på t.ex Cagiva Elefant med Ducce 900-motor, ungefär lika tung maskin med ungefär lika mycket effekt (dessutom ständigt närvarande sådan, den i särklass trevligaste motorn jag haft men huvva vilken ful båge).
Det blir lite att bita i. Men jag har ju också alla delar till gjutna hjul så fegar jag ur får det väl bli sådana. Gillar att kunna lita på mina bromsar liksom.
Har för mig att jag sett ngn som gjort denna konvertering på forumet så om någon vet och kan dela med sig av erfarenheter så är jag väldigt tacksam
Hoppas kunna få till en funktionell, användbar och trevlig gubb-motorcyckel som dessutom funkar. Bygger inte så pet-snyggt och när jag väl är klar dit jag vill så tvättar jag aldrig mina motorcyklar, inte någon princip alls, det blir liksom bara inte av.
Några bilder:
Liket, notera Kinesiska trottelförgasare för en femhundring st, den startar med dem. Bing 40-or finns och skall dit.
Rak ram, dessutom pulverlackad och klar
...och så ok som skulle behöva komma på plats. Fästena stämmer ju inte så det måste bli någon slags av adapterplattor och det är dem dessa som bekymrar mig. Har en bit 12-12 mm dural-aluminium men vet inte alls vilka dimensioner som är nödvändiga här...