En skrothög och en hög skrot

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-18/18:38

Helg igen, bara knappt en dag i verkstaden. Skrotet utkonkurrerat av barnbarn, de vinner alla dagar i veckan.
Lite gjort i alla fall. En dag och inget som syns men till en ganska stor tillfredställelse för en annan. Jag och min gamla Åbro har hängt hela dagen vilket resulterat i att framhjulet sitter där det skall. Förvisso med M14x2 istället för M14x1,5 som det borde vara. Man tager vad man haver, gjorde mutter lite längre i stället, lika många gängor som håller tänkte jag.
AH.jpeg

Lite bilder på Åbron in action:
Svarva, svarva
AH1.jpeg

Slipa in med ett framhjulslager som tolk
AJ.jpeg

Hepp
AK.jpeg

men nä, visst blev hålet bra men ack vad ängsligt långt ut. Axeln för lång helt enkelt
Dessutom så kommer jag att reta gallfeber på mig om jag inte gör en bussning med krage på högersidan också, den rackaren glider in när man sätter på hjulet /dvs trycker in axlen.
AL.jpeg

Kanske kanske blir utsticket acceptablet långt när en ny bussning med krage kommer på plats. Därför först en ny bussning ny när Åbron och jag är så bra vänner ändå och sedan får vi se.
Kampen går vidare
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-18/20:28

Detta ÄR riktigt trevligt att följa :)

Snyggt arbete med axeln, känner att jag plötsligt har ett behov av att kunna svarva jag också... ;)
Kul att följa ditt arbete, även om din tid inte alltid räcker till.
Vi andra får "tya oss", men som sagt, din tråd är riktigt trevlig att följa.

P.S. Informativ och trevlig text till bilderna :)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-19/17:09

BmwMats skrev:Detta ÄR riktigt trevligt att följa :)

Snyggt arbete med axeln, känner att jag plötsligt har ett behov av att kunna svarva jag också... ;)
Kul att följa ditt arbete, även om din tid inte alltid räcker till.
Vi andra får "tya oss", men som sagt, din tråd är riktigt trevlig att följa.

P.S. Informativ och trevlig text till bilderna :)

Mvh BmwMats


Alltid skoj med lite respons och kul att du uppskattar mitt knåpande, tack!
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-22/19:53

Veckans vardagskvällar tillbringats i läsfåtöljen tillsammans med ett skitigt bromsok (bild visad innan):
IMG_1881.jpeg


Hitta bromsbelägg, klura ut var det har suttit och om det finns renoveringssatser till dem. Inte så säker på att jag måste dyka så djupt i dem men gummina som skyddar axlarna som oket "flyter" på måste bytas ut.

Hittade ett guldställe nästgårds, I Kristianstad (där jag jobbar) finns en Kawazakihandlare som också köpt på sig pallvis med bromsbelägg och renoveringssatser och dessutom är hjälpsam.

Han hade belägg och tipsade om sidor man kan detektiva sig fram på.
Tror att det rör sig om bromsar från en nittiotals Honda ihopsatt i Italien (därav Brembo trodde handlaren).

Avvaktar med att handla på mig mer än en omgång nya belägg tills jag är säker på att jag får dit dem...

Tänker gå tillväga enligt följande (OCH här skulle jag gärna bli motsagd om någon anser att det är dumt eller finns bättre sätt):

1. Sätt i nya belägg
2. Spänn fast oket på skivan på "kolvsidan" med ett mellanlägg mellan skiva och belägg så mycket frigång man vill ha på ett nytt belägg. GISSNINGSVIS 1-2 mm (Synpunkter på hur mycket spel det skall vara mellan ett belägg och en skiva "i friläge" emottages verkligen tacksamt här!!)
3. Sätt oket på flyt-axlar i läge INNE, såhär:
AM (kopia).jpg


Alltså INTE såhär:
AN(kopia).jpg


Eftersom när oket jobbar dvs klämmer ihop beläggen vid inbromsning så kommer oket också att förflytta sig mot ett läge som är mer bild två, som jag tänker mig.

4. Se till att beläggen kommer att hamna rätt i hur de trycker på skivan dvs x-y-led (i skivans plan). Mät i z-led avstånd mellan okets fästpunkter och gaffelns fästöron samt skissa på vilket utseende "adapterplattan" behöver ha.

Klokt? Korkat??

...och sedan har en beställning som fick svettpärlor att tränga fram och betalkortet att nästintill glöda lagts hos Motorworks. Bara en massa smådelar såsom vajrar och gummidelar, renoveringssayts till förgasare osv

Iofs även ett nedre gaffelben till R75/6:an också eftersom hjulaxelhålet är alldeles för stort och kräver en plåtbit som shims för att kunna spännas fast. Enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig är att ett hjullager ngn gång tvärskurit och fått axelan att rotera. Skumt bara att vänsterbenet är okej. Kanske blev än värre däran och då bytt medan högersidan klarar sig med ett hemmaknackat shims? Kändes som ett för allvarligt fulhack så det får bli ett byte.
Lite av en djungel att hitta rätt. Dubbla skivor är ju inte standard på R75/5 1975. Olika hjulaxeldiametrar finns det också. Hoppas verkligen att det blir rätt.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-28/18:34

Vilket drag det är här på forumet. Kommentarerna haglar verkligen.
Nåväl, en stund över i verkstaden och hjulet sitter där det skall.
Svarvat ny bussning till högersidan, nu med krage så fanskapet inte glider med in när man knackar in axeln:
AO(kopia).jpg


...och kortat av hjulaxeln ände så mycket det gick utan att borra nytt hål. Är ytterst medveten om att den är lite lång ändå. Ett beslut (i detta fallet när jag borrade hålet) är alltför ofta beviset på att man är trött på att tänka och i detta fallet blev det inge bra beslut. Det går inte att borra ett nytt innanför, blir en mm eller så in i kragen på bussningen.

Bara att stå ut med epitet såsom "han med dem långa hjulaxeln" eller "du vet han som missuppfattade det där med att köra med förlängt, blandade ihop framgaffel med hjulaxel liksom".
Nåväl, ställer mig inte och börjar om för 5-8 mm, det gör jag bara inte. Åbro:n min är inte en svarv för produktion precis, man hinner fundera på annat när man svarvar med försiktiga skär och utomordentligt långsam längsmatning inställd.
AP(kopia).png


Förresten så kom jag själv fram till att tanken i det förra inlägget om bromsokets placering var fel. Det är i alla fall det som står på tur nu när hjulet äntligen sitter där det skall.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-28/20:26

henriksch skrev:Vilket drag det är här på forumet. Kommentarerna haglar verkligen.
Nåväl, en stund över i verkstaden och hjulet sitter där det skall.
Svarvat ny bussning till högersidan, nu med krage så fanskapet inte glider med in när man knackar in axeln...


Tid är en bristvara för många av oss dessvärre, även om mycket av det som publiceras på forum dylikt detta, är mycket intressant att följa och ta del av och även kommentera.
Eller så skruvas det en hel del i garagen hos våra forummedlemmar så dom inte hinner skriva... :lol:

Åtminstone så följer jag denna tråden med stort intresse, för din vetskap Henriksch 8-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-29/07:36

BmwMats skrev:Tid är en bristvara för många av oss dessvärre, även om mycket av det som publiceras på forum dylikt detta, är mycket intressant att följa och ta del av och även kommentera.
Eller så skruvas det en hel del i garagen hos våra forummedlemmar så dom inte hinner skriva... :lol:

Åtminstone så följer jag denna tråden med stort intresse, för din vetskap Henriksch 8-)


Såklart är det så, tiden alltså. Men om fler hade dokumenterat lite kring vad de gör så hade det varit kul och till nytta för många. Men men, inte gnälla, det är bara trist. Ingen stor grej för min del, läser ju på många ställen som man inte kommenterar själv. Tänker ofta på forum, youtube... som en myrstack där vi alla nånstans drar ett strå till stacken.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-30/19:01

Ledig halvdag, upp med värmen i verkstaden.
Montering flytande Brembos (eller i alla fall ett försök till att...)
Först problemet: M10 i originaloken och M8 i de som skall dit
AQ (kopia).jpg

AR (kopia).jpg

...en (bra) stund senare:
AS (kopia).jpg


försänkt in dem i gaffelbenet
AT (kopia).jpg

och sådärja
AU (kopia).jpg

Dags för adapterplattor i 12mm Alu.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-31/00:01

Snyggt, riktigt snyggt
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-10-31/06:21

En bild på min R100 1983 jag byggde för några år sedan.
R90 framhjul, Suzuki bromsskivor, Honda (Nissin) bromsok.

IMG_0974.JPG

Så finns det dem som kallar mig märkesfanatiker. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-31/07:49

Håkan skrev:Så finns det dem som kallar mig märkesfanatiker. :roll:


Helt obegripligt! :)

Tack för bild! God inspiration och snyggt! Mina ALU-adaptrar kommer att behöva sitta på insidan av gaffelbensfästena. Oken behöver förskjutas 12 mm inåt hjulen. Det kommer inte att bli mycket plats mellan skivornas nitar och okfästena.

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-10-31/14:45

henriksch skrev:
Håkan skrev:Så finns det dem som kallar mig märkesfanatiker. :roll:


Helt obegripligt! :)
...


Kanske fanatiker gällande många märken... ;)
Snyggt jobb Håkan !!!

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-31/20:23

En hel del tid och bara knappt halvvägs idag. Tänjer gränserna på maskinparkens förmågor, fick göra en uppställning där den gamla pelarborren fick agera fräs.
Utgångsmatriel:
Tänjer gränserna på "maskinparkens" förmågor.
AV (kopia).jpg

Testade först 12mm Alu, för grovt. 10 mm dural-Alu fanns också att tillgå (visste väl att det var lönt att spara på den! Säkert haft den i 20 år och flyttat den minst 10 ggr...).
AX (kopia).jpg

M10 till övre fästet
AY (kopia).jpg

AÅ (kopia).jpg

inte färdigformad men sitter där den skall/kan
AÄ (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-10-31/20:39

...men inte mycket marginaler till bordskivans nitar inte
AÖ (kopia).jpg

Det blir nog att ta en mm på okfästet precis där nitarna på bromsskivan skall passera när hjulet roterar.
och annnars det finfint

Adapterplattan skall få ett andra hål för skruv till det andra okfästet. Adapterplattan skall få en form och sen är det över till andra sidan!

Djevlar vad tid man lägger för på att bygga en tredje motorcykel. Skit samma ,det är trevligt pyssel.

Och mellan varven renoverar man ett kitschigt bord som någon importerat med sig hem på 70-talet efter en utpostering till Sydamerika:
BA (kopia).jpg

...och under tiden funderar man på om det inte skall bli en så original-lik BMW som möjligt fast då med ekerfälgar. Funderar på en (svag för asymmetri) packväska i trä, det har jag inte sett.

Rätt skumt att bygga men inte ha bestämt sig riktigt för vad.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-11-01/17:36

Gillar denna tråden sååå mycket... :D
(har jag sagt det tidigare månne) :roll: :lol:

Har bara så lite tid och det kan gå några dagar innan jag har möjlighet att se vad som händer. Jobbar enormt mycket och INGEN fritid för tillfället.

Kämpa på, denna tråden är bland det mest intressanta för tillfället att följa Henriksch ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-01/19:58

Kul att höra att det läses. Ser ju att ganska många kollar. Det är gott så.
Okej, ena sidan tog en dag. Underlättar om man har en mall, den andra tog en timme eller så:
Färdig form:
BC (kopia).jpg

blir mall:
BD(kopia).jpg

chip tjopp, en kopia
BE (kopia).jpg

Å ena sidan
BF (kopia).jpg

å andra sidan
BG (kopia).jpg

Det verkar fanimej som om att det kan funka, det är väl det som bekymrat mig mest inför projektet.
Nu gäller det bara att det håller
(jo, har beställt bultar med hållfasthetsklass 10.9. Stör mig nu mest på att jag beställt sexkant-bultar, borde beställt insex. Suck!)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-01/20:23

...och så på nästa, men det blev två "nästor"

Bestämt mig för att fast montera styrdämpare. Inser att jag alltid kör med den på max på min andra R100. Funderade ett bra tag på hur den skall fästas. Måttet, var hålet skall borras är inte det värsta, även om det känns lite viktigt var det hamnar. Inte så sugen på att borra flera hål i nedre gaffelkronan. 33 mm från centrum av gaffelkronan blir nog ungefär bra:
(gamla inställningen på max dämpning)
BG1 (kopia).jpg


men fegade ur och bestämde mig för att fundera ett slag innan jag tar fram borren. Dessutom behövs ett sätt att hänga den strax under gaffelkronan, annars slår själva domaren i gaffelkronan vi fullt utslag vänster, vilket ju inte är optimalt. Tål att finkulera lite kring innan det sätts i verket. Med åldern har det äntligen infunnit sig en viss förtänksamhet vilket verkligen har varit efterlängtat om man säger.

Sket i det ett tag och tog mig an framskärmen. Det är ett litet problem i sig.

Vill gärna ha originalskärmen. Gaffelstabilisatorn som satt på får ryka eller göras om.
Den i skärmen inbyggda skall dit:
BH (kopia).jpg

BI (kopia).jpg

Men då uppstår (naturligtvis) en del att ta ställning till.
Fästen på gaffeln finns, verkar inte ha använts till något men går att gänga upp till M8.
Den gamla gaffeln är smalare (20 mm) än den nya så någon slags distanser fick tillverkas på svarven av en bit rör och sedan är fästena på nya gaffel såklart inte på samma ställe.

Har inte bestämt mig för om jag skall såga bort stabilisatorfästen och bara använda den gamla plåtvarianten eller om jag skall sätta dit en anpassad variant av den nyare gjutna. Fattar eg inte vilken nytta den gör. Den sitter gummiupphängd med nitbrickor. Lutar åt att såga bort dess fästen (de övre på förra bilden) och bara köra "oldschool".
...och så fick jag ngt att tänka på där också och sen var det söndag kväll
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-07/20:52

Gaffelstabilisator-dag
BJA (kopia).jpg

Nya gaffeln är 20 mm bredare än den som stabilisatorn är gjord för.
BJ (kopia).jpg

BM (kopia).jpg

BN (kopia).jpg

BO (kopia).jpg

Jo, fästena som inte används skall bort. Antar att det bara är dumt men nojar mig lite för att gaffelbenen skall börja läcka när jag sågar bort dem...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-07/20:57

...och så är framskärmen kvaddad
BOa (kopia).jpg


Biltemas glasfiberspackel håller förhoppningsvis

BP (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav booste » 2020-11-07/21:42

Du verkar duktig på att tillverka varför gör du inte en stabilisator som passar i de fästena på gaffelbenen så slipper
du kapa bort dem.
Bilagor
67-5672-1-600x600.jpg
67-5672-1-600x600.jpg (48.41 KiB) Visad 6915 gånger
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-08/07:29

booste skrev:Du verkar duktig på att tillverka varför gör du inte en stabilisator som passar i de fästena på gaffelbenen så slipper
du kapa bort dem.


Ser lite "för nytt" ut för min smak, det är tänkt att bli en gammal R100 med ekerfälgar, inte moderniserad liksom. Man får inte plats med en origial-framskärm med den typen av stabilisator. Tror/hoppas att den gamla typen fungerar bra, de ändrade ju inte konceptet med plåtstabilisator på minst 10 år (vad jag vet). Har sett till att den nedkapade och breddade variant som jag gjort inte är vekare än plåtstabilisatorn var original på R100. Det var i alla fall det som var min avsikt med att lägga så många svetsar på den.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-09/20:31

Slutet av helgen, en liten stund i verkstaden och modet kom till mig
BQ (kopia).jpg

...och flyt var det. Hade mardrömsscenariot att det skulle finns en por i gjutningen ut i något av fästena och ett litet otrevligt hål in i benet skulle dyka upp, en orgie i misslyckad lödning alternativt kletande med kemisk metall tornade upp sig framför mig.
BR (kopia).jpg


Vet ju inte ens om hur de är tillverkade om det skulle kunna hända, ser gjutna ut och skulle väl kunna slippa igenom kvalitetskontrollen om det bara inte läcker tänkte jag.

lite färg, naturligtvis Biltemas svarta fälgfärg
BS (kopia).jpg


Blir övergången för tydlig får jag väl måla alltihop. Som sagt är inte superputs och oklanderlig finish mig grej. :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-13/21:31

Fortsatt framgaffelanpassning
BT (kopia).jpg

fiatopp som skall placeras här
BU (kopia).jpg

Ställe som motsvarar max på den ställbara ratten. Hade lite flyt, skrothögen innehöll en extra styrdämpare som fick offra sitt bakre fäste (sin bakre kullen) för att kunna få till ett främre på den nya.
BV (kopia).jpg

Behövde distansen för att inte själva dämparen skall slå i gaffelkronans undre del vid full styrutslag åt höger. Tänker att det inte är någe bra om det är stydämparbehållaren som utgör styrstopp, bättre att de klackar som finns under gaffelkronan gör det.
BX (kopia).jpg


Nästa steg är att få brosmoken att sluta glimma i guld, ser för nytt ut (känns 90-00-tal liksom).
Inväntar nya belägg samt gummidetaljer.
Saknar dock en djädra fjädergrunka som skall sitta bakom beläggen på det ena oket, störigt värre.

BY (kopia).jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-14/18:15

Mycke tid i relation till framsteg om man sammanfattar dagen:
BÄ(kopia).jpg

(rejält med tid för avfettning gnuggande med tandborste)
och så det där med fjädrande plåtbleck...
finns:
BÅ(kopia).jpg

saknas:
BÄ (kopia).jpg

Vad sjutton skall man söka på för att hitta en sådan??? Sökord alltså??
och sen
Rengöring av framhjul
CA (kopia).jpg

och i morgon
CB (kopia).jpg

Framhjulslagren i frysen över natten...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-11-14/19:25

Oj... Här händer det saker när jag inte finns med... :o :D
Har jobbat extremt mycket under några veckor.
Ledig för första gången på lääänge, riktigt roligt att läsa om dina framsteg Henriksch !!! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav booste » 2020-11-14/22:08

Sök på fjäderbleck.
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-14/22:19

Tack Mats!

Hitta delarna som saknas till oken var lättare än jag trodde, oken sitter ju på BMW F650 Funduro så Motorwoks hade dem och har ju nu min adress och mitt bankkort för internetbetalning som snabbnummer nuförtiden...

Försöker förtränga vad det här kostar mig, men å andra sida sidan har jag väldigt trevligt. Sämre nöjen kan man väl ha?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-11-15/07:41

henriksch skrev:Försöker förtränga vad det här kostar mig, men å andra sida sidan har jag väldigt trevligt. Sämre nöjen kan man väl ha?

Precis, så resonerar jag med. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-15/18:22

Trist start på dagen, skulle montera nya lager och packboxar i framhjulet och det visade sig att jag beställt fel, 38 i stället för 40 mm...
CC (kopia).jpg


Nåväl, det fanns ju en del annat att pyssla med, nu vet jag i all fall vad jag skall beställa.

motorn i ramen
CD (kopia).jpg


Märkligt vad ett tio minuter, ett lyft och två pinnbultar kan kännas som det gör skillnad medan man kan tillbringa en halv dag med att svara bussningar som inte syns när de väl sitter där.

Sidostödet på. Gilla kopparpasta men dat kanske har anats innan, kletigt men känns bra när det sitter där.

CE (kopia).jpg


Ny neutralkontakt, lätt nu, knöligare sen. Den funkar bara ibland på min andra R100 så vis av detta köpte jag en när jag ändå beställde)

CG (kopia).jpg


också i med växellådan

CH (kopia).jpg


Det känns lite som om att det framåt, trevlig illusion att vara i.
Senast redigerad av henriksch 2020-11-15/18:30, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-15/18:29

...och lite jox med hållare till mätarna. Annan övre gaffelkrona kräver lite vinkelslip
CI (kopia).jpg


CJ(kopia).jpg


Slipad och målad, hoppas det räcker med två fästpunkter, får väl komma på ngt annat annars.

CK (kopia).jpg


...och sen vart det söndag kväll, tillbaka i grottekvarnen och längta till verkstaden igen...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-11-15/21:38

Så trevligt att se dina framsteg :)
Det är roligt när man väl kommit så långt så man fått i drivlinan i ramen, det börjar bli en hoj igen ;)

Ja, helgen är alltid för kort tyvärr.
Men det lär väl bli en ny helg med mer skruvande om en vecka, om jag känner dig rätt !

- "Hej hå, hej hå, till verkstan nu vi gå"... lär det höras på fredagkvällen efter veckans grottekvarn... :lol:

Lycka till ;)

- /BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-16/18:15

BmwMats skrev:Så trevligt att se dina framsteg :)
Det är roligt när man väl kommit så långt så man fått i drivlinan i ramen, det börjar bli en hoj igen ;)

Ja, helgen är alltid för kort tyvärr.
Men det lär väl bli en ny helg med mer skruvande om en vecka, om jag känner dig rätt !

- "Hej hå, hej hå, till verkstan nu vi gå"... lär det höras på fredagkvällen efter veckans grottekvarn... :lol:

Lycka till ;)

- /BmwMats


Jo så är det ju, social försiktighet har ju sina uppsidor, svårt att bli mer asocial än att sitta och kura i sin verkstad liksom
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-17/18:08

Börjar få ihop delar till främre bromsar (renoveringssats, fjäderbleck...). Funderar på om, och i så fall varför, man skall behålla bromrörsbitarna som går mellan fördelaren under tanken och ner till oljekylet där gummislang är inkopplad. Nya bromsledningar i stålomspunnen slang skall ändå inhandlas. Varför inte köpa 20 cm (eller så) längre slangar och dra slang hela vägen?

Inbillar mig att anledningen att det inte är så original beror på att gummislangarna flexar lite och ju längre slang desto mer flex så man ville undvika för långa slangar och drog därför rör så långt det gick och plan där det var nödvändigt.

Stålomspunnen slang fixar väl avsevärt mindre än gummislang. Skall man ändå köra rör plus slang eller är det en "försumbar" skillnad? Vet ngn?

Beställer slangar från lokala hydroscandhandlaren och det börjar bli dags.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-11-17/19:17

Kör med Hydroscand alternativet hela vägen, det blir både snyggast och bäst. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-17/19:58

Håkan skrev:Kör med Hydroscand alternativet hela vägen, det blir både snyggast och bäst. :D


Tack, tänkte så, bra att få bekräftat
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-21/20:51

Äntligen helg och lite tid för väsentligheter.
Inväntar packboxar till framhjulslagren samt grejor till främre oken så det får bli att ägna helgen åt andra änden:
Sving på
CL (kopia).jpg

med nya bultar, en av de saker en ungdom med trimmad BMW fört med sig. Enda gången jag fick upp min R75/5:a på bakhjulet så lossnade dessa. Det är dock preskriberat, nu skulle man ju aldrig tramsa sig på det viset längre men ändå, men man ju vet att de kan lossna.
CM (kopia).jpg

Bromsombyggnad från skiva till trumma. Visst är det något fint med att det i grunden är samma grejor, bara att byta system.

Slutväxel, från kalllagret:
CO (kopia).jpg

CP (kopia).jpg

Ett avsteg som inte är så kul, eller så är det det.
från 33/11 till 32/11
Det var det mest lika R100rs jag kunde hitta när jag letade efter trumbroms-växel. Vill man ha ekrar får man väl ta det som finns
Man kör ju inte så fort numera och kanske lite bättre acc??
Blir det påtagligt surrigare/högre varv så firman väl ta på sig jobbet att byta innanmätet senare
Bilagor
CN (kopia).jpg
Senast redigerad av henriksch 2020-11-22/21:59, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-21/20:56

CR (kopia).jpg


bakhjul som legat på vinden ett tag i väntan på projekt, ngt anfrätt och ett himmelrike för logens spindlar

CX (kopia).jpg


lite fälgrengöring senare

CU (kopia).jpg


och i morgon är det söndag och en dag till i verkstaden, det är trevligt!
Senast redigerad av henriksch 2020-11-23/07:14, redigerad totalt 1 gång.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-11-21/21:34

Blir lite avundssjuk när du gör detta jobbet.
Så kul !!!
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-22/07:02

BmwMats skrev:Så kul !!!

Jo nu går det lite framåt, mer rengöring/montering än funderande och tillverkning tillverkning av små bussningar och det är kul att se det skrotet växa tillsammans med skrothögen.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-11-22/07:13

henriksch skrev:
BmwMats skrev:Så kul !!!

Jo nu går det lite framåt, mer rengöring/montering än funderande och tillverkning tillverkning av små bussningar och det är kul att se det skrotet växa tillsammans med skrothögen.


Åja, knappast en skrothög, åtminstone inte nu ;)

Följer denna tråden med stort intresse !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-22/19:13

Trots tvätt igår så behövdes en tvätt/borstning med fälgrengöring igen:
CY (kopia).jpg

Cz (kopia).jpg

Ngt bättre. Så dags för nya lager och packboxar. Har upplevt hur det känns att ett bakhjulslager havererar på min gamla Laverda Jota (dagen efter kontrollbesiktning...). Inge kul. Tur att det inte gick så fort. Tillräckligt obehagligt för att se till att byta lager på ett okänt hjul oavsett skick.
Cå (kopia).jpg


Nya bromsbackar och injustering på en båge som haft skivbroms bak förut tar också lite tid. Sen en stund vid Åbron.
CÄ (kopia).jpg

CÖ (kopia).jpg
Senast redigerad av henriksch 2020-11-23/07:15, redigerad totalt 2 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-22/19:23

...en liten hylsa som håller fjädern vid bromsstaget, inte så original men okej ändå
DA (kopia).jpg

och så var väl bakhjulet klart

DB (kopia).jpg


Dags för bakram. Fick en nyligen pulverlackad med i högen som följde med men den visade sig sakna såväl förstärkning som fäste för bakskärmen Så det fick bli att ta sig an den gamla som satt på skrotet.

Fram med slippapper. När man gör sånt här så blir det liksom verkligt att en cirkel dvs ett rör har ett oändligt antal sidor...

Dc (kopia).jpg


Så mycket mer hanns inte med idag
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-29/18:52

En helg med mycket men inte så mycket framåt egentligen, små problem och en och annan lösning samt lite montering
Tvättta, måla fotpinne och montera växelmekanism.
DD (kopia).jpg

Måla bakram (har en snyggt pulverlackad men den var rensad från en massa fästen)
De (kopia).jpg

Fixa till bromsoken när väl gaffelstabilisatror är på plats. Det gör en hel del nere på hjulaxel hur stabilisatorn är infäst/inschimsad vete 17 hur många ggr jag plockat av framhjulet de senaste dagarna...


...
Bilagor
Dh (kopia).jpg
Df (kopia).jpg
Senast redigerad av henriksch 2020-11-29/19:22, redigerad totalt 3 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-29/19:07

...konstatera att styret jag köpt är en smutt för grovt för handtaget och slipa upp det skitlite.
Dh (kopia).jpg

sitta och glo sådär lagom smart
Di (kopia).jpg

så blev framhjulet monterat i alla fall. Lyckades (hitintills) hålla mig ifrån att kapa i framskärmen.
Dj (kopia).jpg

Mäta nya bromsledningar inför besök his den lokale Hydroscand- handlaren
Dk (kopia).jpg

Konstatera att den nya framgaffeln är ju himla lång.
Original
Dn.jpeg


...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-29/19:18

och den nya:
Do (kopia).jpg

Hilfe jag bygger en chopper :o !!!
Men det går ju att lösa:
Dp (kopia).jpg

och lite till om jag skaffar risers vilket jag nog ändå kommer att göra.

och så tillbaka till förberedelse för montering, batterihållare
Dm.jpeg


och original bakram (utan kapningar)

Dr (kopia).jpg


Visa dagar gör man en massa men inget händer liksom. Detta djävla mantra "Hålla och håll ut" är väl applicerbart även i dessa sammanhang. Man gör det bra ur den andra aspekten i sin ensamhet i verkstaden skvalande P2 söndag.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav Håkan » 2020-11-29/20:08

henriksch skrev:...konstatera att styret jag köpt är en smutt för grovt för handtaget och slipa upp det skitlite.
...

Det är så här...
BMW har styren som är 22 mm, faktiskt precis 22,0 mm.
Många andra tillverkare använder den äldre engelska standarden för styren 7/8" som motsvarar 22,2 mm, Då passar inte BMW,s handtag.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-11-30/19:54

Håkan skrev:
henriksch skrev:...konstatera att styret jag köpt är en smutt för grovt för handtaget och slipa upp det skitlite.
...

Det är så här...
BMW har styren som är 22 mm, faktiskt precis 22,0 mm.
Många andra tillverkare använder den äldre engelska standarden för styren 7/8" som motsvarar 22,2 mm, Då passar inte BMW,s handtag.


Jo måste ha fått ett 7/8 trots att jag är ganska säker på att jag beställde ett 22 mm. Har råkat ut för det innan. Har "samma" styre på alla tre, gillar bredden. Kanske det är det som är orsaken till att jag inte tycker att det behövs styrdämpare som går att ställa ner från "max dämpning".
0,2 mm är dock möjligt att slipa bort med en borrmaskin med bakvänd dorn virad med smärgelduk. Specialverktyg... Det funkar nu att vrida gasrullen.

Man är kanske en lite väl pragmatisk hedning.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-03/20:12

Extra semesterdag i morgon, hämtat nya bromsslangar, allt komplett från utgång handtag och nedåt. Dags att kolla upp om man kan få liv i huvudbromscylindern som sitter en smula fast. Det blir väl att riva och byta men man kan ju alltid hoppas.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav henriksch » 2020-12-04/22:01

Småpill, bromshandtag/cylinder
Ds (kopia).jpg

Rätt ihopärgat och huvudcylinder fast
Dt (kopia).jpg

När den väl släppte och kunde inspekteras så var det ganska geggigt och oxiderat
Du (kopia).jpg

Rengjort och slipat och fin rörelse i bromscylindern
Dv (kopia).jpg

och eftersom det nu går slang hela vägen mellan fördelare och ok så behövs lite styrning ovanför oljekylaren innan slangar går över till gaffeln
Dx (kopia).jpg

(som jag en stund senare felborrade men det gör inte så mycket, det finns gott om plåt, bara att börja om)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: En skrothög och en hög skrot

Inläggav BmwMats » 2020-12-04/22:10

Ser att det går framåt med renoveringen ;)

Känns bra när man får isär grejorna och kan renovera dessa till full funktion.

Lycka till med ditt projekt !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst