Målsättning att få igång en R60 från -66

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-30/12:43

Gjorde ett par extra T-skarvar igår, kan vara bra att ha liggande. (I bra-att-ha-lådan-någonstans-på-någon-hylla) :lol:

Om någon här på forumet behöver få något sådant här tillverkat, så är det kanske dumt att köpa in hela rullar med kopparrör som jag gjort. Rullar på 10 meter går ju inte åt direkt precis.
Hör av er så kan jag tillverka T eller Y-skarvar åt er, eller kanske någon annan variant efter önskemål.

Har köpt rör i olika dimensioner: 6, 8, 10, 12, 15 och 22 millimeter.
Kan bocka och skära dessa efter önskade längder och löda ihop till olika varianter om det inte blir alltför stort eller för komplicerat.
En skiss på hur ni vill ha det så kan jag troligtvis ordna det.

Alla skarvar och kopplingar läckagetestas och trycktestas till 8 bars tryck.

Vore trevligt att kunna hjälpa till om någon här på forumet behöver denna hjälp.

Vänligen BmwMats
Bilagor
IMG_3388.JPG
IMG_3389.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Falken » 2021-03-30/18:32

Riktigt stiligt utfört och extra pluspoäng för att du räcker ut en hjälpande hand till klubbvännerna :)

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-03-30/20:29

Falken skrev:Riktigt stiligt utfört och extra pluspoäng för att du räcker ut en hjälpande hand till klubbvännerna :)


Tack, har ju fått mycket hjälp av dom också, så det är väl lite "Pay-back-time" nu... 8-)

Små sår och goda vänner skall man behandla väl, vet du väl :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-01/19:46

Byter ut ett antal traditionella slangklämmor mot dito i rostfri tråd på den gamla R60'an.
(På inrådan och tips av F800åkare här på forumet) :)
Bilagor
IMG_3398.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav F800åkare » 2021-04-01/21:00

Snyggt! Kommer höja helhetsintrycket när du är klar. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-01/21:10

Tack ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-11/17:09

Har bytt ut några fler gamla slangklämmor mot dito Clamptite.
Kul att alltid ha "slangklämmor" av rätt dimension hemma (på rulle) :D

T-nipplarna äro hemmatillverkade dom också.
Det går inte så fort med renoveringen av den gamla bumsen, men det går frampå ändå... ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_3404.JPG
IMG_3405.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav F800åkare » 2021-04-11/22:20

Mycket bättre, lugnade min OCD direkt. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-11/22:35

F800åkare skrev:Mycket bättre, lugnade min OCD direkt. :)

:lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-13/10:51

Har stött på patrull när bensinen skulle släppas fram till förgasarna.
Båda förgasarna läcker och det rinner ymnigt från båda då jag öppnar bensinkranarna.

Har tagit fotografi på ena sidan, och det ser ut att komma från detta området som är markerat med grön cirkel.
Det sitter en nålventil i denna om man öppnar den, men skall det inte finnas någon packning däri ?
Tog isär den för att felsöka, men ingen packning går att se när jag lossar nålventilen samt den lilla plåtkåpan/hylsan som sitter runt nålventilen och har anligg mot muttern då man drar fast det hela.

Någon som har tips ?

Har det varit en packning där och kanske lösts upp av tidens tand, hojen har ju trots stått i snart 40 år och inte brukats på denna tiden.
Går dock inte att se skymten av någon packning där när jag tar isär och undersöker den.

Fundersam och bekymrad Bumseägare :oops: :cry:
Bilagor
IMG_3426.JPG
Senast redigerad av BmwMats 2021-04-13/11:06, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-13/10:58

Det är här som denna nålventil sitter på förgasaren.
Då jag tog ut denna ser det ut som följer på bilden...
Bilagor
IMG_3429.JPG
IMG_3427.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Håkan » 2021-04-13/12:52

Lite förgasarkunskap. :)
Orsaken till att det droppar där är att flottörens nålventil inte tätar.

Skruven som du tagit ut är blandningsskruv för justering av lågvarvsegenskaper. (Ibland är skruven felaktigt benämnd "luftskruv"). Blandningsskruven har en kanal borrad genom sig, en överströmmningskanal, just för att bensinen skall droppa ut så ägaren blir visualiserad på att flottörnålen inte tätar. Om bensinen istället rinner in i motorn kan stora motorskador bli följden. :shock: Det på grund av att bensin (vätskor) är inte komprimerbara.
Det skall INTE finnas någon packning på blandningsskruven.

Lösningen här är nya flottörnålar.
Jag slipar alltid in de nya flottörnålarna med carburundum i flottörlocket, då håller det tätt över tid.
Skölj rikligt i bensin efter.

Med största sannolikhet behövs även nya flottörer.
Mässingsflottörer har en egenhet att spricka, en ålderssvaghet som hårt dragen mässing tyvärr har.
En sprucken flottör sjunker, och nålen tätar inte.

Lycka till!
:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-13/14:33

Aha, då var det det problemet som du nämnde då du var här förra sommaren Håkan och vi diskuterade min R60'a...
Minns du nämnde att dessa äldre flottörer spricker med tiden.

Hade en svag tanke på att de blandskruvar som jag nyss syftade till kunde vara för luft, men det var bara en hastig tanke, de måste nog vara för bensin i alla fall övertygade jag mig själv om, men ack vad fel jag hade... :shock: :lol:

Jag bugar och bockar Håkan, får försöka ordna flottörerna och nålarna först på något sätt, så får vi se hur det slutar.

Tack ! ;)

Mvh Bumseägaren
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-13/18:00

Så, flottörerna är kontrollerade, har legat i bensin flera timmar, flyter fint fortfarande trots att dom har varit dränkta i denna vätska hela tiden.

Skulle ha vägt dom också, men glömde bort det i hastigheten, kan ju kanske skilja i vikt om om är otäta, men jag tror inte så är fallet.

Flottörnålarna är avputsade med fint medel, hade dock inte någon karborundum liggandes, och jag ids inte att åka och köpa lite slipmedel ikväll, så jag tog försiktigt och gjorde rent dom på lite tvålull genom att vrida dom försiktigt så eventuellt skräp försvann, sedan lite autosol på toppen av nålarna.
Dock hade jag inget slipmedel i själva sätet på flottörlocket, utan testade bara efter rengöringen att blåsa/suga med munnen i bränslenippeln och det var mycket tätt och fint när nålen gled ner på plats.

Glömde även att ta bilder på rengöringen av dessa.

På med förgasarna, det verkar tätt och fint, fyllde på mer bensin på tanken och fortfarande tätt när jag öppnade kranarna.

Trixade i ett 6 voltsbatteri på hojen, satte i tändningsnyckeln och gjorde ett par kickande.
Den tände !!!!!!!! :D :D :D

Stängde luftflödet på luftburken, flödade lite till på varje förgasare, kickade igen och BRUM BRUM BRUM, den gamla Bumsen startade och gick :lol:

Ojämn tomgång och nära på att dö om jag inte höll lite grundgas, men den gick och tuffade så gott.
Fick gå någon minut medans jag mätte temperaturen på cylindrarna medelst en IR-termometer.
Se bilderna.

Dock rök och bolmade den en del då jag troligtvis hade konserverat motorn, genom att fylla cylindrarna med olja för ganska exakt 38 år och 1 månad sedan och inte startat den sedan dess.
Jag ställde undan den i mars 1983 då jag istället köpte mig en begagnad Honda CB750K från 1982.

Så drygt 38 år senare så startar Bumsen igen och puttrar så gott.

Nu blir det oljebyte, har bara kontrollerat nivåerna av den gamla oljan innan uppstarten.

Mvh Bumseägaren ;)
Bilagor
IMG_3447.JPG
IMG_3450.JPG
IMG_3452.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-13/20:39

Nu är motoroljan bytt, 38 år gammal olja... :shock:

Svart som synden... :o
Bilagor
IMG_3454.JPG
IMG_3453.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-13/20:40

Trevligt med magnetoljepluggar :)
Bilagor
IMG_3455.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-13/20:43

Motoroljenivå - Check ;)
All el fungerar, lampor, tuta m.m.

Äntligen nere från MC-lyften, skönt att stå på egna ben (hjul) igen :lol:
Bilagor
IMG_3456.JPG
IMG_3457.JPG
IMG_3460.JPG
IMG_3462.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-15/05:44

Då är det väl dags för att bygga en "Mimmimeter" så att förgasarna kan ställas in korrekt.
Det finns nog ett stort behov av att göra allt från grunden nu efter att jag har haft isär allt och rengjort dom efter bästa förmåga.

Optimalt hade ju varit att tvätta alla delar i en ultraljudstvätt, men jag har ingen tillgång till en sådan dessvärre, så det har fått bli en bytta med fotogen och små borstar som fått tjänstgöra i kampen mot avlagringar och smuts.

Är det någon som känner till grundinställning av förgasarna samt HUR man justerar dom för att uppnå en bra motorgång ?
Har ju bara skruvat på känn tidigare år, men det hade ju varit roligt att få den att gå som det var tänkt från början.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-15/06:19

Vid närmare eftertanke så har jag inga luftnipplar på dessa förgasare så att jag kan ansluta någon "Mimmimeter" för kontroll av tryckskillnaden mellan båda sidor... Hmmm, vill ju inte borra hål i förgasarna för detta. :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-15/15:00

Nu har jag säkert fel och kommer få skäll av Håkan. Men mäter inte bara Mimmimetern undertrycket på insugspulserna? Isf borde du kunna vulka på en slangsnutt på gummina mellan förknasarna och luftburken och därefter fortsätta efter Mimmimetoden.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-04-16/21:13

BmwMats skrev:Är det någon som känner till grundinställning av förgasarna samt HUR man justerar dom för att uppnå en bra motorgång ?
Har ju bara skruvat på känn tidigare år, men det hade ju varit roligt att få den att gå som det var tänkt från början.


Hej
HAr letat mig lite blå efter klipp på detta, Chris Harris och boxer2valve på YouTube har en del tips men det verkar vara rävar (eller, mot förmodan, medelålders män med stort självförtroende) verak lyssna mycket...
Undras hur kristiskt det är egentligen?
/H
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-04-17/07:53

På den gamla "goda" tiden justerade jag såhär.
Varm motor, tomgång. Lyft av en tändhatt för att se vilken cylinder som leder.
Justera med stoppskruv
Vid ca 1500rpm gör lika som med tomgång,
Justera gasvajer
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-18/19:09

Tack för alla tipsen.
Skall titta närmare på detta, idag prioriterades körning med en god vän på små fina kurviga vägar istället.

Bugar och bockar för att ni tog er tid och tipsade mig.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav henriksch » 2021-04-18/19:59

Trevligt med lite åkning! Var det med den gamle då eller nyare?

"Synkade" mina förgasar idag med Chris Harris och boxer2valve i bakhuvudet. Kändes rätt okomplicerat faktist. Skruba lite luftskruv och lyssna, lite tomgångsskruvar och lyssna, Vete fasen om det blev rätt men å andra sidan funderade jag hur fel det skulle kunna bli med denna metod?
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-18/22:38

Det blev en tur med min moderna K1100RS.
R60'an är inte redo ännu, fortfarande återstår injustering av förgasare, nya slangar i fram och bakhjulet och fälgband samt besiktning.
(Däck och slangar är 40 år gamla).
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav CG Arvidsson » 2021-04-20/17:38

IMG_0267.PNG
Idag har jag testat min "Mimmimeter" på R60:n. Oj, vad det funkade bra. Man behövde bara nudda tomgångsskruvarna. Därefter justering av vajerhöljena/sträckningen,räcker att göra på en sida. Det skiljer dock lite mellan strax över tomgång och halvgas. Jag föredrar att den går fint strax över tomgång. Ansluter slangarna i uttag som jag gjort på förgasarna. Kan stå ut med denna åverkan, tillsluts med en rostfri skruv. Nu slipper man darriga nålar i vaccumklockor. 90S:n står på tur till inställning DellOrtona.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav CG Arvidsson » 2021-04-20/17:54

Kom visst med lite andra bilder också från min skärmdump,det bjuder jag på. Den är så känlig att den känner av det rådande lufttrycket. Trodde att spolarvätskan dunstat. Men det var ett litet lågtryck som passerat.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-20/23:51

CG Arvidsson skrev:Ansluter slangarna i uttag som jag gjort på förgasarna. Kan stå ut med denna åverkan, tillsluts med en rostfri skruv. Nu slipper man darriga nålar i vaccumklockor.


Har jag förstått dig korrekt om du gjort uttagen på förgasarna mot cylindersidan till ?
Någon bild som jag skulle få be om hur och var du satte dessa nipplar ?

Har inhandlat slang för detta ändåmål.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav CG Arvidsson » 2021-04-21/17:39

IMG_1404.JPG
Nu har jag en färsk bild på mina vaccumuttag. Mässingsnipplen kommer från en sats med vanliga vaccumklockor. Du kan säkert tillverka något liknande. Den rostfria skruven täcker hålet efter testet. Det var mycket lätt att justera in vaccumpelarna. Börja med tomgångsskruvarna och ställ in ett lagom varvtal. Justera in ett lagom spel på gaswirarna,2-3 m.m. Starta igen och justera försikigt på den ena wiren tills spritpelarna ligger på samma nivå. Det är väldigt känsligt. Sen får du en mycket fin gång på motorn. Jag förmodar att du redan ställt in rätt ventilspel. Idag har jag synkat 90S:n, den var betydligt känsligare, så det ska jag göra om. Får nog nöja mig med att den går jämt strax över tomgång.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-04-21/20:35

Ber att få tacka dig CG för ditt fotografi och fina förklaring.
Jo, jag har ställt ventilspel nyligen och det skall nu vara korrekt gjort efter den beskrivning som jag fick förklarat för mig här i tråden lite tidigare.

Kommer att titta närmare på detta så fort jag har lite ledig tid, men det blir inte förrän tidigast nästa vecka som jag har två dagar ledigt.

Tack än en gång för ditt arbete med bild och text CG ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-05-04/12:19

Håkan skrev:Lite förgasarkunskap. :)
Orsaken till att det droppar där är att flottörens nålventil inte tätar.

Lösningen här är nya flottörnålar.
Jag slipar alltid in de nya flottörnålarna med carburundum i flottörlocket, då håller det tätt över tid.
Skölj rikligt i bensin efter.


Har köpt ventilslippasta, borde väl vara carburundum om jag inte misstar mig ?
Skall testa att slipa in nålventilerna med denna sortens slipmedel.

/BmwMats
Bilagor
IMG_3656.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-05/22:08

Hållit på med lite förgasarjobb på min R60 sista tiden. Har tyckt att den varit lite svårstartad, och gått igång på bara en cylinder. Den andra kom efter en liten stund. Kunde inte flöda den vänstra förgasaren heller. Plockade av flottörhuslocken, och såg då att stången på den ena flödaren var kortare och inte nådde ner till flottören. Orsaken till att den sidan inte startade. Dessutom var hålet glappigt i locket. Ett nytt är på väg från Ulis i Tyskland. De senare har en annan konstruktion på nålventil, påminner om de som sitter i nyare förgasare. Har också sett lite olika storlekar på huvudmunstyckena, mina är 110, och det finns några större som är avsedda för R60 enligt en katalog som jag har. En mycket omfattande reservdelskatalog som jag sparat sen min första R60.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-16/18:12

Nu har jag satt i nya huvudmunstycken, 125 istället för 110. Kört några mil småvägar och inbillar mig att den svarar lite bättre på gasen. Svårstartad kall, kommit på att det inte går att flöda förgasarna även när bensinkranen är på. Börjar tro att tanklocket inte släpper in någon luft i tanken. Ska prova med öppet lock nästa gång.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2021-06-16/18:25

Intressant...
Själv har jag inte kommit till skott att justera in förgasarna ännu, det har varit lite för många andra projekt parallellt tyvärr.
Just nu så är det K75c (brukscykeln) som måste bli klar SNART.

Jag kan starta R60'an och den går, men den går inte bra, ojämnt och svarar dåligt på gaspådrag också.
Den gick fint då den gick för 39 år sedan. Mycket jämnt och fint i motorn, men nu har jag ju varit så oförståndig då jag ställde undan hojen att jag inte dränerade förgasarna samt konserverade den på rätta sättet, så det är säkerligen avlagringar och annat i munstyckena.
Vet inte hur jag skall avhjälpa detta på bästa sätt, eller åtminstone på enklaste och billigaste sättet.
Alternativet hade ju varit att ultraljudstvätta alltihop, men det står ingen sådan tvätt på bänken tyvärr.

Lycka till med din fina hoj CG Arvidsson, vore roligt om vi kunde få ordning på våra gamla hojar inom kort !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2022-01-04/12:48

Lite småpyssel och genomgång av delar till R60'an

Svetsat en skada i toppen, blir fräsning och montering av nytt ventilsäte.
Tändstiftsgängan skall renoveras och gängas.

Nya kolvringar och lite uppsnyggande av delar.
Bilagor
IMG_5941.JPG
IMG_5942.JPG
IMG_5944.JPG
IMG_5945.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Målsättning att få igång en R60 från -66

Inläggav BmwMats » 2022-01-09/13:28

Genomgång av tändning och generator på hojen
Bilagor
IMG_5957.JPG
IMG_5958.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Föregående

Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst