Jag har fått motorproblem med min R100 (RT) - 1981

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Jag har fått motorproblem med min R100 (RT) - 1981

Inläggav AnWi » 2020-08-30/10:54

Vi gjorde en minisemester på runda 50 mil, fördelat över flera dagar. Motorcykeln skötte sig exemplariskt. På hemvägen blev det dags att tanka, i Hjortkvarn, och medan vi stod där kom regnet. Det regnade ihållande till vi närmade oss Norrköping men det är ju inte ovant när man åker MC.

När vi kom till Hamnbron var det kö och vi fick krypa fram. När vi skulle starta vid rödljuset dog maskinen. Det kändes som om den storknade. Efter en stund gick den igång men vi tog oss de sista kilometrarna en bit i taget.
Väl hemma sprayade jag alla elkontakter, kollade stift och trodde allt var ok. En vecka senare tog jag motorcykeln på ett ärende. Runt fem kilometer. Maskinen gick dit som en dröm men hem kom jag inte! Hemfärden gick bara en bit i taget. Varje gång jag startade gick maskinen en liten stund. Sedan storknade den, Ibland med präktiga avgassmällar!!!

Jag fick, till slut, lämna maskinen och blev hämtad. På kvällen gick jag tillbaka och kunde köra hem maskinen på 2an. Det gick att hålla liv i motorn om den fick varva > 3000 RPM.

Nu har jag bytt tändmodul, tändstift, gjort rent tändspolar och kablar. Jag har fin gnista. Perfekt synk på gasvajer, den lyfter spjällen samtidigt på båda förgasarna. Justerat tomgångsställskruvarna. Allt ser bra ut.

Idag tänkte jag ta en provtur men den startar bara på en cylinder. Drar jag i vänster gasvajer händer först ingenting men drar jag lite till varvar maskinen upp på bägge cylindrarna. När jag släpper efter slutar vänster cylinder att tända.

Vad ska jag leta efter? Fel i förgasaren? Det känns ju inte som ventilproblem eftersom motorn går fint på högre varv.

Är det någon som har ett bra tips? Just nu har jag slut på idéer


Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Jag har fått motorproblem med min R100 (RT) - 1981

Inläggav Håkan » 2020-08-30/14:53

Trasigt membran i en förgasare.
Eller nåt annat förgasarrelaterat. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Jag har fått motorproblem med min R100 (RT) - 1981

Inläggav Phontabiker » 2020-09-14/06:32

Hur många spolar på den maskinen ? Ibland kan tändspolar ge gnista en stund tills de blir varma , bara en gissning jag även skulle kika på om förgasarna som Håkan skriver skulle vara ok ;) Är det två spolar så borde den ju gå på den andra cylindern
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Jag har fått motorproblem med min R100 (RT) - 1981

Inläggav AnWi » 2020-09-21/14:07

En god vän hade membran men...
Få loss skruvarna som håller toppen var inte lätt.
Skruvmejsel nope
Gasbrännare plus mejsel nope
Gasbrännare plus slagmejsel nope
Borrmaskin med vasst borr. Yes!
Skönt att det var skruvskallar med Phillips så att borret centrerar
Det var en spricka på ena sidan så nu sitter förgasaren åter på MCn.

Grattis Håkan som vann tävlingen. Jag hade nog kommit sist. Det är smått otroligt vad tjurigt det var att montera förgasaren!

Nu går maskinen på båda cylindrar men jag behöver trimma in den så motorn går bra. Sen blir det provkörning.

Tack för tipen
Bästa klubben!!!

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Jag har fått motorproblem med min R100 (RT) - 1981

Inläggav AnWi » 2020-09-21/14:12

Som svar på frågan. Det är två spolar som är seriekopplade så de får 6 Volt var.

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Jag har fått motorproblem med min R100 (RT) - 1981

Inläggav Håkan » 2020-09-21/19:29

Oj! Gasbrännare på förgasare, det verkar vågat... :shock:
Värmepistol, elektrisk sådan, på motorcyklar. Aldrig öppen låga!

Har tagit loss dessa skruvar, som med tiden kan sitta riktigt hårt, med slagskruvmejsel och förgasaren fixerad på arbetsbänken.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron