Hej!
Jag har en R90s -74, har ägt den nästan 30 år. Den har dock inte rullat många mil de senaste åren. Det börjar bli dags att få den lite finare. Det rasslar lite i motorn, räknar med att det är dags att byta kamkedja med tillhörande tätningar.
Tyvärr är den inte helt oljetät. Det blir att köpa en sats med packningar och tätningar till cylindrar.
Växellådan var trasig när jag köpte den, det fattades några kuggar på mellanaxeln. Det blev en begagnad vxl-låda från en polis bmw. Tyvärr är denna låda utan kick. Det är lite bökigt att springa igång motorcykeln när batteriet är trött.
Frågor:
1. Topplockspackningar att köpa idag, verkar vara samma till R50 - R90. Hur kan detta fungera med olika borrningar?
2. Jag har den gamla växellådan kvar med kickgavel, det verkar dock väldigt knepigt att byta denna gavel. Känner ni till någon i Västra Götaland som är duktig på dessa gamla växellådor?
3. Det har avverkats ett antal Yasa batterier över åren. De har dock inte varit helt täta och det lockar med gel-batteri istället. Det kanske kan fungera med ett batteri till åkgräsklippare, har ni något att rekommendera?