Sida 3 av 4

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-10-06/05:22
av henriksch
Bmw r100 Sunne skrev:Även monterat en stötdämp bak. Vad tror ni om ådragningsmoment m10 bultarna? Står inget i min haynes.


Huvva, sånt tänker int jag på, i alla fall inte när det bara handlar om järnbult i järnfärste, drar det för kung och fosterland, inte sällan säkert för mycket... Liiite bättre på att akta mig när det handlar om ALU. Man blir det om man en gång fått tändstiftsgängan med stiftet upp när man skruvat ut ett stift på en mack 60 mil hemifrån

Men om det inte står specat i Haynes så kan man väl dra det utifrån generella rekommendationer för en M10:a. Har för mig att sådana rekommendationer finns i Haynes, annars lätt googlat?

/H

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-10-08/20:22
av Bmw r100 Sunne
Bromsstag bak i rostfritt

Det gamla staget var bortom all räddning. Gick av när jag skulle skruva av muttern baktill.
Jag köpte en rostfri gängstång på biltem. 1m. 85kr.
Rostfri gaffellänk m6x12. 34kr. Kullager.se

Då fick jag över gängstång så jag kunde fixa ett ordentligt växellänkarm. 2st vinkellänk m6. 25kr/st. Kullager.se.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-10-09/13:17
av BmwMats
Bra karl reder ut det mesta (även om prylarna är från Bilbuttricks) :lol: ;)

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-10-22/20:17
av Bmw r100 Sunne
Från svartdassigt till skitsnyggt!

Jag försöker montera styre och mätare. Polerad sarg kan rekomenderas. Möjligtvis irriterande i soljus men form framför funktion
20211022_204618.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-10-24/11:47
av Bmw r100 Sunne
Svart styre

Styret åkte i stora färgbadet. För att bryta av så blev styrklämmorna polerade. Börjar likna något!

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-10-29/22:41
av Bmw r100 Sunne
20211029_204127.jpg


ReläHJÄLP

Jag kom inte ihåg, har googlat/youtubat, har missat att ta bild på detta.
I bakre delen på kabelflätan bortanför kontakten till bakljus/bakblinker sitter en relähållare som jag inte förstår? Var ska hållaren monteras? Vad har den syfte? Kanske någon vänlig själ här som vet?

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-04/19:59
av henriksch
Är du säker på att det är en relähållare inte bara ett kontaktstycke?

Det finns väl bara tre relän laddnings- start- och blinkrelä att välja på? Är de inkopplade rätt så finns det ju inget kvar liksom. Dessutom finns det enligt Clymer inget av dessa som har helblå, helgrön och helbrun kabel (om jag nu tolkar din bild rätt).
Det finns ju ett kontaktstycke (på skrotet jag byggde i alla fall) där all el till bakskärmen kopplas

Ganska trevande och lätt okunnigt svar kanske...

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-05/13:50
av Bmw r100 Sunne
Ytterligare djupdykningar har ev gett svar. Relähållaren är till ett relä som skall styra en i många örons väldigt irriterande alarmhorn/busser som ska varna när man glömt blinkersen. Ska inte ljuda när man har kopplingen indragen eller ligger i neutralläget. Dvs inte leva om när du står i ett rödljus. Jag vet inte var hållaren ska sitta och saknar själva tutan.

buzzer relay 6131 1 373 916

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-05/18:13
av henriksch
Okej? Det fanns inte på mina, 81-83:or och hade gått bort direkt!

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-10/12:27
av Bmw r100 Sunne
Det tar sig. Eftersom jag känner mig nervös för motorplock så skjuter jag detta framför mig. Lättare att skruva ljus och bakskärm/sadel.
20211110_061433.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-10/16:27
av BmwMats
Ser ju ut som om patienten är inlindad med gips och gasbinda... :lol: :mrgreen:

Bra tänkt, lätt att repa och slå märken i lacken.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-10/21:17
av Bmw r100 Sunne
Jag skulle hellre vilja ha ett par däck på fälgarna men finns inte tillräckligt mycket innehåll i motorcykelbudget just nu. Får duga med gips och gasbinda ett tag till.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-10/21:52
av henriksch
Vet du att motorn är kass på ngt sätt? Har du provstartat den?

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-11/12:47
av Bmw r100 Sunne
Skattemärke från -86. Drygt 6000mil. Motorn gick perfekt när den parkerades. Första åren var förra ägaren noga med att starta varje säsong. När jag tog över vårdnaden satt båda kolvarna stumt fastrostade. Mycket rostolja och våld så poff kom de loss. En cylinder gick sönder, har fått tag i en ny begagnad. Nu går vevaxel och vevstakar runt utan bekymmer.

Nu ska jag montera tillbaka cylindrarna med samma kolvar, nya ringar, nya packningar och tätningar. Samma ventiler, , ventilfjädrar, stötstänger, vippbryggor...

Har ni goda tips på motorihopplockning så mottas dessa med tacksamhet.
Jag vet att jag behöver slipa ventilerna för att de ska sluta tätt. Dessa läckte när jag testade innan isärplock.

Jag har inte råd att lämna bort motorn till proffs.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-11/18:12
av henriksch
Det bästa rådet heter väl Clymer tänker jag, kompletterat med lämplig YouTube-kanal. Boxer2valve är en favorit för mig.
Exempel på ett avsnitt som kanske kan vara vettigt att kolla på:

https://www.youtube.com/watch?v=FpRTeRnrxvk&t=1193s

Clymer-bibeln är juste att ha med sig ut i verkstaden. För det mesta klarar man sig med den.

mvh
Henrik

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-11-27/21:09
av Bmw r100 Sunne
Sadelskinn och skumgummi i mycket bra skick. Resten, nja, inte riktigt.

Någon som r intresserad av mjukdelarna. Annars behåller jag i reserv.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-12-15/11:23
av Bmw r100 Sunne
JAG BLIR GALEN

Jag vet att svaret är fortsätt med det du gör men måste bara få skriva av mig. Jag blir tokig! Jag har nu försökt pilla mig igenom en blockerad passage i 2dagar. Har fått upp 1/2. Den sista passagen bjuder på minst sagt en utmaning.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2021-12-15/12:01
av Bmw r100 Sunne
Lösning

Peta in fälgtvätt samtidigt som du mekanskt pillar. Plötsligt händer det som han som vann 1milj på triss i morse.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-02/20:31
av Bmw r100 Sunne
Känns som att förgasarna aldrig blir klara. Nu saknar jag bara lilla vajerfästet till chokevajern. Någon som har en över?
20220102_101913.jpg


Annars har jag tillslut tagit mig mod att börja m motorn. Jag väntar på grejer till kopplingen. Därför kan jag inte lyfta i motorn ännu. Tänkte börja lite smått med kolvar och ringar. Vansinnigt vad ringarrna satt fast i kolven. Jag var tvungen att bända, slita, dra och lyckades tillslut få loss alla 3 ringarna. Blev en liten skada som jag tror mig fått till på ett bra sätt.

Nu ska bara de nya ringarna på plats. Några tips för att få dit ringarna utan att bryta av dem?
20220102_102036.jpg


Har också börjat slipa ventiler.
20220101_165608.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-04/12:28
av BmwMats
Trevligt att se framåtskridandet av din renovering.

Kolvringar ÄR känsliga, men jag har själv lyckats att få på dom genom att försiktigt kränga på dom på kolven med varsam hand lite i taget.
Har fungerat för mig, men det kanske finns bättre metoder eller hjälpmedel.

Ta det som sagt vackert, man vill ju inte bryta sönder dom....

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-04/12:29
av BmwMats
P.S. Följer tråden när jag har möjlighet, dock med stort intresse :)

/BmwMats

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-04/12:43
av BmwMats
Kolvringar i min boxer...

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-05/19:18
av Bmw r100 Sunne
Kolvringar

Ibland krånglar man verkligen till det. Kolvringar är inga problem att montera för hand.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-05/19:20
av Bmw r100 Sunne
Cylinderputs

20220105_184223.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-05/19:25
av Bmw r100 Sunne
Batterilåda

Några tips på vad man bör göra ev mycket rostig batterilåda?

20220105_191510.jpg


Jag funderar på om man inte kunde göra något roligt av en gammal kameraväska. Tror in besiktningen kräver en låda i metall?

20220105_191607.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-06/01:48
av F800åkare
Ta bort rosten med elektrolys om den är strukturellt gångbar efteråt är det bara att måla den sen.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-06/20:12
av Bmw r100 Sunne
F800åkare skrev:Ta bort rosten med elektrolys om den är strukturellt gångbar efteråt är det bara att måla den sen.


Grymt tips. Jag har youtubat hela eftermiddagen. Här ska elektrolysas!

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-06/23:36
av F800åkare
Bmw r100 Sunne skrev:
F800åkare skrev:Ta bort rosten med elektrolys om den är strukturellt gångbar efteråt är det bara att måla den sen.


Grymt tips. Jag har youtubat hela eftermiddagen. Här ska elektrolysas!

Kolla in Bmwmats inlägg om detta, en tråd med bra beskrivning och bilder. Där jag fick mod att testa från.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-07/15:20
av BmwMats

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-07/20:45
av Bmw r100 Sunne
BmwMats skrev:Länk till inlägget:

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... er#p241644

Mvh BmwMats


Tänk vilken fantastisk grej internet är. En fråga ang en rostig skitpryl. 2 dygn senare har man svar, lösning och inhandlat allt som behövs. Lokala färghandeln säljer citronsyra. En gammal laddare till något ospecifikt levererar 12v 1amp likström. Vatten finns i kranen. Håll tummarna. Jag börjar med det platta "locket". Färdiga resultatet kanske imorgon.

Luktar inte ens giftigt.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-07/20:55
av BmwMats
Ser bra ut det här !
Tack för bilderna ;)

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-07/21:43
av Bmw r100 Sunne
BmwMats skrev:Ser bra ut det här !
Tack för bilderna ;)


Vad tror ni Mats och F800åkare om stötstång-stålrören som är fästa i cylinderna (alumunum)? Kan man rostasuga dessa? Hur reagerar aluminiumet?

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-07/23:52
av BmwMats
Har dessvärre ingen kunskap om detta, ifall det påverkas eller ej.
Har nog inte haft något som jag testat med som är av både stål och aluminium samtidigt.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-08/10:09
av Bmw r100 Sunne
Magiskt

Kanske hela världen redan visste detta redan med elektrolys i citronsyra. 12v 1amp 12tim gör magi med rostig metall.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-08/10:15
av BmwMats
Kul att du testade denna metod.
Bara en lätt borstning så du får bort ytskiktet efteråt, så är det som nytt nästan ;)

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-08/11:00
av BmwMats
Skall du grunda batterifästet med zinkfärg, eller vad tänker du använda som grundfärg ?

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-10/15:03
av Bmw r100 Sunne
BmwMats skrev:Skall du grunda batterifästet med zinkfärg, eller vad tänker du använda som grundfärg ?


Blev en vanlig acrylprimer på sprayburk. "Motip"

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-10/18:44
av Bmw r100 Sunne
Batterihyllan behövde flera dygn med flera vändningar föör att den skulle bli rostfri överallt. Blev otroligt bra. Nu borstad med stålborste.
20220110_184141.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-15/17:08
av BmwMats
Hmmm, trevligt med JULPYNT, för det står det ju på kartongen :mrgreen:

Nåväl, roligt att du fick fason på batterihyllan medelst denna enkla trevliga metod.
Kallar ju det för "Fattigmansbläster" för det är både enkelt och billigt, även om det kanske tar en stund att bli av med all aggresiv rost som bildats under tid.

Kul !

/BmwMats

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-18/19:26
av Bmw r100 Sunne
Kopplingsknas

Jag tycker jag har sökt info så jag blivit vindögd. Jag förstår fortfarande inte vad jag gjort fel? Jag får inte kopplingen att fungera. Allt är bortskruvat tom svänghjulet. Uppmätta toleranser. Nya bult. Momentdraget. Kopplingsaxeln som går igenom växellådan rör sig som den ska när växellådan icke är monterad. När jag skruvar dit lådan kan jag inte trycka in axeln, inte ens med lite för mycket våld. Varken med eller utan kopplinggsarmen. Hur trögt ska det vara?
Ska man se texten på kopplingen från utsidan?

Vad har jag gjort fel?

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-20/20:08
av Bmw r100 Sunne
Om ni någonsin drabbas av kopplingsknas så är en lösning att svära, googla, skruva isär/plocka 2-3 ggr. Sedan fungerar det! Ingen aning vad jag gjorde fel eller rätt?? Nu verkar det iaf fungera. Man behöver trycka så pass på kopplingsarmen attdet gör ont i huden.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-21/06:31
av Bmw r100 Sunne
Nästa steg är att få ihop cylindrar och kolvar och få dessa på plats där de hör hemma. Enklaste kolvringihoppressare gör ett utmärkt jobb.

Jag har en cylinder med oring-tätning och en med packning. Har det någon betydelse? Ska jag använda något tätningskladd vid montering av cylindrarna mot blocket?

20220121_055141.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-01-25/05:52
av Bmw r100 Sunne
Sakta men säkert börjar motorn breda ut sig.

20220125_054817.jpg

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-02-02/20:50
av Bmw r100 Sunne
Giftermålet avklarat

God idé att ta bort växellådan inna motorn lyfts på plats. Jädrar vad motor väger när man ska krångla denna på plats i ramen.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-02-12/21:10
av henriksch
Snyggt!!
/H

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-02-14/14:09
av BmwMats
Mycket !!!
Gillar lackskyddet på alla detaljer under monteringsgången. ;)

/BmwMats

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-04-30/18:42
av Bmw r100 Sunne
Long time no see

Tappad lust, saknad av delar och saknad av pengar gjorde tillsammans en paus i garaget. Byte av värmekälla i huset gjorde att hojen vvar tvungen att flyttas. För att flyttas behövs det däck. Poff så blev det roligt igen. Jag är sjukt nöjd över mitt beslut med vita fälgar. Görsnyggt

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-05-02/08:25
av BmwMats
Kul att se att du nu hittat din borttappade lust :lol:
Så grannt, så grannt...

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-07-09/16:09
av Bmw r100 Sunne
Hej och trevlig helg. Jag håller på att försöka starta motorcykeln med sådär resultat. Kan man bifoga en film i forumet. Skulle behöva lite idéer fråån någon klok människa.

Re: R100T 1980

InläggPostat: 2022-07-09/20:12
av F800åkare
Youtube och sen kopiera in länken är nog enda tror jag.