Ngn som testat Modifiering av ATE-system

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ngn som testat Modifiering av ATE-system

Inläggav henriksch » 2021-07-28/07:59

Den vajerstyrda bromscylindern på en R75/6 med dubbla ATE fram är ju ganska trög. Detta trots noggrann rengöring och byte av vajer.
Funderade på att testa att byta till Den senare modellen av bromshandtag med huvudbromscylindern uppe på handtaget, alltså den typ som sitter på senare R100 med dubbla Brembo fram och byta ut huvudbromscylindern under tanken till en fördelare med bromsljuskontakt likt det arrangemang som sitter som std på R100.
Samtidigt byta alla slangar och rör till stålspunnna från Hydroscand
Tanken är att ta bort en källa till tröghet i systemet, vajern. Samtidigt får man ju en huvudbromscylinder som man vet är vettigt dimensionerad för dubbla skivor fram.
Har satt på senare tvåkolvs flytande ok på r100-skrotet jag donade med i vintras och är väldigt nöjd med det, påtagligt bättre bromsar än original-Brembo som jag har på min gröna R100

Har någon testat detta, ger det förbättring eller sitter "Broms-problemet" på ATE-bromsarna bara i oken?

mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Ngn som testat Modifiering av ATE-system

Inläggav Håkan » 2021-07-28/09:08

Hej Henrik.
Har inte testat själv, men känner till de som gjort denna modifiering på R90S. Bromsarna blev bättre, men inte som moderna bromsar.
Värt att tänka på är att R100 81-84 gas/bromshandtag är utförda för en gaswire. Det är inte optimalt. Gas/bromshandtag från R100RS 87- framåt har dubbla gaswires, mycket bättre.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ngn som testat Modifiering av ATE-system

Inläggav CG Arvidsson » 2021-07-28/11:05

Jag kör med originaloken på min R90S. Den enda uppgraderingen är stålspunna bromsslangar. Vågar påstå att bromshandtaget är stummare än på 1250 RT:n. Det är mycket viktigt att oken justeras in med den exentriska axeln som dom är monterade på. Dra ett streck med en tuschpenna på båda sidor av bromsskivorna. Lägg ett lätt bromstryck på skivan och snurra hjulet i körriktningen. Vid rätt justering ska tuschstrecket vara helt borta. Innan justering ska bromsoken luftas ordentligt.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Ngn som testat Modifiering av ATE-system

Inläggav Håkan » 2021-07-28/11:46

CG Arvidsson skrev:Den enda uppgraderingen är stålspunna bromsslangar.
Det är mycket viktigt att oken justeras in med den exentriska axeln som dom är monterade på.

Precis, jag förordar att du gör enligt CG:s råd. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ngn som testat Modifiering av ATE-system

Inläggav BrooklynS » 2021-07-28/18:19

CG Arvidsson skrev:Jag kör med originaloken på min R90S. Den enda uppgraderingen är stålspunna bromsslangar. Vågar påstå att bromshandtaget är stummare än på 1250 RT:n. Det är mycket viktigt att oken justeras in med den exentriska axeln som dom är monterade på. Dra ett streck med en tuschpenna på båda sidor av bromsskivorna. Lägg ett lätt bromstryck på skivan och snurra hjulet i körriktningen. Vid rätt justering ska tuschstrecket vara helt borta. Innan justering ska bromsoken luftas ordentligt.



Det här är otroligt viktigt!

Först efter justeringen av beläggen ger bromsarna det de skall, och de har god effekt om man orkar ta i med handen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ngn som testat Modifiering av ATE-system

Inläggav henriksch » 2021-07-28/20:55

Ok, gör ett försök till. Har bytt till stålspunna slangar men erkänner villigt att jag kanske inte varit tillräckligt noga mend justering. Lite nybörjare på ATE. Haft /5 trumman och den var förfärlig, det var bland annat den som gjorde att jag bytte från BMW till Laverda Jota för trettio år sedan. RS-bromsarna är ok tycker jag efter har återvänt till BMW efter trettio år. Med R75/6 blev jag mest av en slump, den behövde bli omhändertagen. Och nu har sonen "snott" den vilket gör bromsarna centrala i farsgubbens ögon..
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst