Läckage vid axel till bakbroms (trumma) R100-82

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Läckage vid axel till bakbroms (trumma) R100-82

Inläggav unyl_72 » 2021-08-03/11:04

Hej

Har fått ett mindre oljeläckage kring axel för trumbroms.
Jag vet inte om det läcker mellan mässingstub och aluminiumgodset eller om det läcker mellan axel och mässingstub, men tänker börja med byte av O-ringarna runt axeln som första åtgärd och hoppas på att det räcker.

När axeln plockats ut satt det endast en O-ring på läckande sida och två in mot bromsbeläggen.

I verkstadshandboken framgår det inte vilken typ av O-ring eller hur många det skall sitta - Det finns plats för fyra stycken.
Någon som vet typ och antal som är rätt?

M.v.h Ulf
Bilagor
bromsaxel.jpg
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Läckage vid axel till bakbroms (trumma) R100-82

Inläggav unyl_72 » 2021-08-03/17:45

unyl_72 skrev:Hej

Har fått ett mindre oljeläckage kring axel för trumbroms.
Jag vet inte om det läcker mellan mässingstub och aluminiumgodset eller om det läcker mellan axel och mässingstub, men tänker börja med byte av O-ringarna runt axeln som första åtgärd och hoppas på att det räcker.

När axeln plockats ut satt det endast en O-ring på läckande sida och två in mot bromsbeläggen.

I verkstadshandboken framgår det inte vilken typ av O-ring eller hur många det skall sitta - Det finns plats för fyra stycken.
Någon som vet typ och antal som är rätt?

M.v.h Ulf



Har förstått att det skall vara tre O-ringar totalt, så det stämmer som bilden visar.
Åkte till Kenneths MC och skaffade nya.
Håller tummen för att läckaget stannat upp.

/U
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Läckage vid axel till bakbroms (trumma) R100-82

Inläggav Holmsten » 2021-08-13/16:58

När jag hade en R100 läckte det vid axeln till bromsbackarna.Jag svarvade då ett extra spår för en oring till.Då blev det tätt.
Holmsten
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2019-01-05/20:48
Ort: D7


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst