Pyssel

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-06/22:11

Kass kompression. Upptäckte skillnaden när skrotet och skrothögen kom igång, den gröna kändes som polisen (R75/6) som dessutom ryker svårt.
Tetstar att byta ringar och slipa ventiler:
A1.jpg


A2.jpg


a3.jpg


Ganska svårt angripet säte på vänstra Insugsventilen, rostporer i anliggningsytan, slipa och slipa...

A4.jpg


Testade då och då genom att hälla förtunning in insuget på toppen, slipade tills det inte läckte längre

A5.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-06/22:15

och så var det även dags för Dellorto 41:or
a6.jpg


Frågan är bestyckning, det sitter 170 huvudmunstycken i dem, tycker det låter mycket. Kompisar som kör Guzzi 850 med Dellorto ligger på 140.
Beställde 160 och neråt till 145, får väl se vad som passar
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav BmwMats » 2022-02-08/14:17

Tack för att du delar med dig av dina reparationer.
Intressant att både se och läsa allt du skriver.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-12/20:58

Insug
Vill ha original luftburk, passar på en "scrambler" (eller vad man nu skall kalla den gröna) tycker jag. Dellorto 41 är "kortare" än BING40
Gratisvarianten av Fusion360 och 3d-skrivare fixar det lätt, lite pill vid datorn, ett misslyckat försök men sen:
inslug 1.jpg

Missade spår för O-ring fick lösa det på svarven
insug 2.jpg

insug 3.jpg

och sedan var det bara att skruva dit med gummi mellan såväl insug på cylinder och insugsböjen. Fick kapa böjen, satte stålringarna som anhåll till slangklämmorna lite längre in bara.
Fysisk montering klar
Insug 4 (kopia).jpg

Sen är det ju det där med trottellyft. Det funkar inte at bara hänga i befintliga vajrar. I original är det drygt 30 mm lyft för att öppna till "fullt spjäll" på en Bing. En Dellorto-41:a behöver såklart 41 mm i trotterlyft för at ge full trottelöppning (för gammal och feg för att använda mig av det men ändå, det måste ju vara en själv som bestämmer, inte klantig teknik).
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-12/21:08

OM jag nu mätt rätt så är problemet med klent trottellyft inte i gashandtaget, det verkar klara strax över 40 mm, utan ligger i vajerfördelaren:
GAswire 1.jpg

Vajer-rörelsen i denna är max 33mm
Men det går ju att tillverka ett längre mellanstycke, kapa av ändarna på originalet och sätta på ett längre, 3d-skrivare Eller svarv fixar det, valde fåtöljsittar-varianten igen (klent med svarvämne men gott om filament på lager...) :
gaswire 2 (kopia).jpg

sen är det epoxi och pilla med vajrar som gäller
Senast redigerad av henriksch 2022-02-12/22:21, redigerad totalt 2 gånger.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-12/22:19

BmwMats skrev:Tack för att du delar med dig av dina reparationer.
Intressant att både se och läsa allt du skriver.

/BmwMats


Trevligt med kommentarer, tack!
mvh
Henrik
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-13/19:14

Mycket pyssel att få till tillräckligt lyft på trottlarna.
Förlängd vajerdelare från 33 mm till 45mm, 40 mm räcker men kanske lite läge för marginal tänkte jag.
Nytt mellanstycke:
delare 1 (kopia).jpg

såga itu ett originalrör:
delare 2.jpg

..och foga ihop
delare 3.jpg

sådärja
Nu är lyfter det hela vägen äta upp till gashandtaget, har filat lite på stoppet i gashandtaget så nu är det bara att hoppas att rörelsen i handtaget räcker
delare 4.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav BmwMats » 2022-02-14/13:58

MEN :o :o :o

Otroligt att du kunnat göra sådana plastprylar med datorn och en 3D-skrivare :o
Trodde inte det gick att göra så fina saker hemma, eller är det en industriskrivare du använt dig utav ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-16/20:25

BmwMats skrev:MEN :o :o :o

Otroligt att du kunnat göra sådana plastprylar med datorn och en 3D-skrivare :o
Trodde inte det gick att göra så fina saker hemma, eller är det en industriskrivare du använt dig utav ?


En juste hemma-Kjell&Company-skrivare och gratisprogram, Ender tror jag den heter. Mina söner tyckte att det var dags att blir lite uppdaterad vs Blomqvist-svarv och Pelarborr från 1960-talet eller så. Pilligt/lite tålamodsprövande att lära sig mjukvaran (ritprogrammet Fusion 360) men resten är en promenad i parken.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-16/20:37

Så, då var det lyft i Dellorto 41:orna och choke
Hade ett äldre Magura-reglage på lagret som jag gillar, ett tutfäste på ramen framme under tanken ledigt (eftersom den vita fick en tuta av den gröna, varför två??) och med lite knåpande och några mindre lyckade försök ett mellanstycke utskrivet:
choke 1.jpg

och såhär sitter det:
choke 2.jpg

man behöver max en fjärdedel av möjligt slag på reglaget för full choke på ett par Dellorto men snygg är det, tycker jag. Byggt för att hålla ett antal livstider med skitsnygg kuggkonstruktion.
Så är det bara kvar att skriva ut ett lock som ersätter spaken på vänster handtag. Hade svarvat ett för ett tag sedan till skrotet men helt omöjligt att hitta, får bli i plast sålänge, det dyker kanske upp...
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-20/19:24

Då vart det uppstartat. Rasslade igång med nya Dellorto, nu skall de bara justeras in.
Men efter mekande och 3D-skrivarjox så kan det vara lite trevligt att slå på något.
Ser lite skrangligt/pinnigt ut i bakänden och dessutom hade det varit bra med ngt att lägga verktygsrullen, kanske en bit avloppsrör som i så fall behöver döljas. Sidokåpor:
Sidokåpa 1.jpg

Sidokåpa 2.jpg

Sidokåpa 3.jpg

Sidokåpa 4.jpg

Sidokåpa 5.jpg

Knackat i 3 mm Alu, trevligt att jobba, hyfsat lätt att såväl sträck som krympa
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-02-20/19:31

...och så här är helheten i nuläget:
Snott ventilkåpor från skrotet, den får nog gå mot original. Funderar över logistiken förknippat med att skifta fram och bakände mellan skrot och grönt, flytta gaffel och ekerhjul från skrotet till den gröna och låta skrotet bli original mekanisk sett men fortfarande utan kåpa. Bättre en hel- än två halv-ombyygda.
Har man inte att göra så skaffar man sig. Kanske får bli nästa år.
Hela.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav BmwMats » 2022-02-23/11:01

Gillar ditt arbete med att forma plåten till en stilig sidokåpa.
Verkligen handarbete och det skall du ha all kredit för.
Många hade kanske köpt något nytt, själv hade jag kanske modifierat något gammalt eller gjort något i glasfiber, men du gör det i plåt. Mycket imponerande !!! :D

Gillar din tråd här, lika ivrig varje gång jag tittar in här på forumet ifall du har gjort något nytt på hojen.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pyssel

Inläggav BmwMats » 2022-02-23/11:02

P.S. Gillar din "huggkubbe" eller vad du kallar den för där du har spänt fast ett skruvstycke.
Gediget och enkelt, men attans praktisk !

Hatten av - igen ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-03-08/20:26

BmwMats skrev:Gillar ditt arbete med att forma plåten till en stilig sidokåpa.
Verkligen handarbete och det skall du ha all kredit för.
Många hade kanske köpt något nytt, själv hade jag kanske modifierat något gammalt eller gjort något i glasfiber, men du gör det i plåt. Mycket imponerande !!! :D

Gillar din tråd här, lika ivrig varje gång jag tittar in här på forumet ifall du har gjort något nytt på hojen.

Mvh BmwMats


Tack! Trevligt pyssel är det :), kanske mest för att man inte kan så måste man liksom. Gillar att köpa verktyg mer än att köpa delar.
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-03-08/20:35

BmwMats skrev:P.S. Gillar din "huggkubbe" eller vad du kallar den för där du har spänt fast ett skruvstycke.
Gediget och enkelt, men attans praktisk !

Hatten av - igen ;)

/BmwMats


Jo det är ett tillskott i verkstaden, demonterbart skruvstycke och sandsäck kompletterar. Tämligen lätt att flytta runt med säckakärra. Användbarheten är faktist större än jag trodde när jag satte ihop den av byggrester från ett timmerhusbygge jag fick av en vän.
Kubbe.jpg

kubbe2.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav BmwMats » 2022-03-08/21:13

Underbart att se, skulle vilja göra något liknande själv... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-03-08/21:17

Lite framåt, annat har tagit tid
hängslen/"gångjärn", den ena sidan skall kunna öppnas och innanför ett 100 mm rör med plats för verktygsrullen tänker jag mig.
Kåpa1.jpg


Öppnad:
Kåpa2.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-03-12/17:45

Projekt sidokåpa/verktygsfack klart.
Avloppsrör i PVC hänger i ramen. Rörsvep är bra grejor att ha hemma. Öppningsbar på ena sidan, fixades genom att skriva ut halvor som sitter i rörsvepen och tillsammans har 0,5 mm större diameter än bakramens rör vilket gör att hur hårt man än spänner rörsvepet så kan det glida runt ramröret.
Ganska gott om plats för original verktygsrulle, får plats med en liten burk med ståltråd, eltejp och skruv för nödfix vid vägkanten också om man vill.
kåpa 1.jpg

kåpa 2.jpg

kåpa 3.jpg

kåpa 4.jpg
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29

Re: Pyssel

Inläggav BmwMats » 2022-03-12/17:53

henriksch skrev:Projekt sidokåpa/verktygsfack klart.


Snyggt, riktigt snyggt... :)

Kul, du är händig med plåt och hammare, det märks tydligt !
Följer din tråd med spänning ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pyssel

Inläggav henriksch » 2022-03-12/19:18

Tack!
Jo, ganska nöjd själv, Tidigt i "plåtslagarkarriären" men i mogen ålder... :)
henriksch
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 2011-05-02/18:29


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst