Toppar i renoveringsbehov?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Toppar i renoveringsbehov?

Inläggav Philippe Axelsson » 2024-02-14/09:50

Hej på er. Jag håller på att renovera en R75/7 och nu är det topparna som ligger på arbetsbänken. Utifrån min bedömning så tror jag att sätena till avgasventilerna troligen behöver bytas alternativt slipas. Jag kan givetvis ha fel och skulle behöva lite input från någon med mer erfarenhet. Anledningen till varför jag tror att topparna kan behöva lite kärlek är att avgasventilerna sitter något lågt i sätet. Tätningsytan på ventiltallriken är lite långt ut på kanten när jag kollar den mot sätet. Själva ventiltallrikarna är raka och fina, inga gropar eller ojämnheter tycker jag mig se. Styrningarna till avgasventilerna har lite stort spel i sidled (på känn, har dock inte kunnat mäta, har ingen bra anordning att fästa indikatorklockan på avgassidan. Lateralspelet på insugsventilerna ligger däremot på ca 0.2-0.25 mm).

Hur som helst, finns det någon här på forumet som har god erfarenhet av någon verkstad som kan ta sig an en topplocksrenovering/genomgång/inspektion utan att förstöra topparna? Har läst på lite forum om hur tråkigt det kan bli om det inte görs ordentligt.
Stig i Axvall har jag hört om och förstått att han ska vara mycket duktig. Jag åkte inom Axvall på väg söder ut vid ett tillfälle och frågade om han kunde ta sig an topparna men han svarade bara at han inte hade tid (jag hade inte med mig topparna och menade jag inte att jag ville ha dem klara på studs). Finns det någon i Stockholm med omnejd som ni kan rekommendera? Jag rör mig också i Skåne lite då och då, rekommendation där är också välkommet.

Bifogar också några bilder en av avgasventilerna. Måtten på skaftet är i princip samma på båda ventilerna. Jag vet att det är vid vändkanterna mest slitage sker (vita markeringen), men blev förvånad över hur stor skillnad det var på mätningen jämfört med resten av skaftet. Någon sekund tänkte jag att det är från produktion eftersom resten av skaftet inte alls verkar ha gått åt. O-ringen är den punkt på skaftet som lateralspelet mäts. Lite små repor finns också på skaftet och några går bara precis att känna med nageln. Är dem skrot eller kan de användas igen tro? Jag vill inte gärna se att ventilerna riskerar att gå av för att ingå i äktenskap med kolvarna. Om jag inte minns fel är specarna 7.50-7.35 mm på skaften.

Allt gott!
Bilagor
20240131_111917.jpg
20240131_112025.jpg
20240131_115208.jpg
Philippe Axelsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-07-26/12:03

Re: Toppar i renoveringsbehov?

Inläggav Håkan » 2024-02-14/12:18

Hej Philippe.
Det var ju synd att Stig i Axvall inte hade tid att hjälpa dig, honom har jag goda erfarenheter av och han är verkligen kunnig på BMW. Kanske han har det lite lugnare en annan tid på året?
En annan firma som jag vet åtar sig den typen av jobb är Lars Ståhl Verkstads AB i Arboga.
https://stahlverkstad.se/
Hör med dem, de har hjälpt mig vid något tillfälle.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Toppar i renoveringsbehov?

Inläggav Philippe Axelsson » 2024-02-14/16:13

Håkan skrev:Hej Philippe.
Det var ju synd att Stig i Axvall inte hade tid att hjälpa dig, honom har jag goda erfarenheter av och han är verkligen kunnig på BMW. Kanske han har det lite lugnare en annan tid på året?
En annan firma som jag vet åtar sig den typen av jobb är Lars Ståhl Verkstads AB i Arboga.
https://stahlverkstad.se/
Hör med dem, de har hjälpt mig vid något tillfälle.


Tack för tipset Håkan. Ska kolla upp det!
Philippe Axelsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-07-26/12:03


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst