Växellådsras på R75/7 - vad göra?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växellådsras på R75/7 - vad göra?

Inläggav Numbe » 2007-04-08/10:03

Säsongen har inte börjat så bra: efter de första uppvärmande milen u a började växellådan i min 75/7:a leva rövare. Först i form av ett svagt, skärande missljud på 5:an med en känsla av kraftförlust/mekaniskt motstånd. Fenomenet varade i några sekunder. Sedan normalt igen en stund. Därefter ett kraftigt rassel, som om drev och splines inte längre hade kontakt. Varade också några sekunder, sedan normalt igen. Aktion med växelspaken hjälpte inte; växelläget var korrekt.
Nu vände jag hemåt och använde inte femman mer. Efter en stund började dock liknande fenomen dyka upp på trean: ett mycket kraftigt vinande/skärande ljud – som från ett plattjärn mot en sliptrissa – följt av känsla av momentan kraftförlust, alternativt mekaniskt motstånd i lådan. Efter några sekunder normalt igen.
Här gav jag följaktligen fan i trean också. Växelläge 1–2–4: inga problem. Ingen känsla av något onormalt i spaken: alla lägen går att lägga i som vanligt och även 3–5 känns normala vid ringa belastning, men alltså ej vid varv över 3500 och under acceleration.
Jag ser i sprängskisser i Clymer's att 3:an och 5:an ligger samlade i ena änden av växellådan. Min fråga till bättre vetande medlemmar: Vad har hänt, vad måste göras (och, nageltuggande: vad kan det tänkas komma att kosta)?
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Numbe
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-09-06/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-04-08/11:57

hejsan
jag har också haft det där felet en gång i tiden. Då var det det främre lagret på utgående axel i lådan som hade gått sönder. Man måste plocka isär lådan för att byta det så det blir ganska dyrt om man inte gör det själv.
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Kolla oljan

Inläggav Boss » 2007-04-08/21:42

Hej, mitt råd är att kolla oljan, skölj ur lådan och kolla om det finns spån. Är så fallet kan du nog bereda dig på att byta drev också, tyvärr. :(
Det kan ju isåfall vara värt att kolla vad en utbyteslåda kostar, det var inte så blodigt om jag minns rätt.
Du kan chansa och lägga en femhundring på ett undermedel. Se länk.
http://www.rvs.se/

Jag med flera har testat det med gott resultat, det fungerar faktiskt.
Men observera det renoverar, inte reparerar, dvs är det sönderkört funkar det inte.
Men är lagerytan nednött skulle det inte alls förvåna mig utan att du kan köra ett bra tag till utan att dela lådan.

Lycka till.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav T. S. » 2007-04-08/22:04

Mitt råd är att renovera lådan, så fruktansvärt dyrt är det inte.
Lagren sitter direkt i växellådshuset, skär ett lager har du förstört huset.
Trilskande lådor är inget ovanligt på gamla boxrar, det brukar vara det som ger upp först. Hur långt har den gått?
Renovering vid 10-15 000 mil hör till. Felrenoverade lådor är också vanligt, ta inte isär den själv om du inte är säker på vad du gör. Ta ur lådan är däremot inte alltför avanserat.
Kontakta Håkan Runfeldt pdservice.se han kan säkert hjälpa dej.
Sen har du en fint fungerande Bumse i många år till.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-04-09/19:43

Håller med om att det låter som det inre lagret på utgående axel.
Det är ganska trixit att få isär lådan, först få loss medbringaren på utgående axel. Kräver en speciell avdragare och en hel del muskelkraft samt en lagom slägga. Nästa är att lossa bakgaveln genom uppvärmning och här är det inte populärt att använda ugnen i köket.
Så tipset om du inte har ett gott emkaninsk handlag och en verkstad. hör med Håkan. Och byt gärna alla lager och packboxar när den ändå är isär.
Håkan brukar också vara noggrann med schimsningen så du kommer troligen att få en mera lättväxlad låda efter renoveringen.

PS. Jag har fixat mina egna lådor men känner Håkan sen många mekdiskussioner under åren.

/ Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Marie » 2007-04-09/20:41

tibbe;10154 skrev:Nästa är att lossa bakgaveln genom uppvärmning och här är det inte populärt att använda ugnen i köket.


Varför det?:confused:
Är det inte det som ugnen finns där för.....?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-04-10/19:20

Rätt Marie.
Glömde bort att naturligtvis så tömmer man först lådan på mineral/syntetolja.
Fyller den sen med lacknafta och kör motorn på c-stödet, tömmer den igen och fyller med t-röd och kör på stödet ett tag till. För att avsluta med en "marrinad" av oliv-olja några crossade vitlökar och ett par skvättar madeira innan den töms och läggs på grillgallret i ugnen.
Grillas gärna tillsammans med hasselbackspotatis och gärna också en härlig fårstek så kommer jag med en flaska "Papa Luna" 2005.

PS. glöm inte att ha ett komplett set av nya packningar, lager och ev. några kugghjul hemma vid monteringen

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Tack för alla goda förslag!

Inläggav Numbe » 2007-04-11/21:00

Jag återkommer när jag har beslutat om åtgärd och sedermera kan rapportera om eventuella allmänintressanta resultat.

/Numbe
Användarvisningsbild
Numbe
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-09-06/01:00

Reparationen klar – se vad som hade hänt:

Inläggav Numbe » 2007-04-25/21:23

Hej igen alla goda stödpersoner i detta ärende!

Om du läser tråden från början, ser du vad som hände och vilka förslagen och råden var. Och så här – steg för steg – fick historien ett lyckligt slut:


1. Jag läste noga alla diagnosförslag och råd. (Stort tack för dem!). Jag fäste mig därvid särskilt vid Tibbes förslag till alternativt bruk av växellådsoljan i samband med att ugnen möjligen togs i bruk. Intressant!
Ett attraktivt och förtroendeingivande affärsförslag inkom också från Håkan. Beslöt dock att inte reflektera närmare över det, bland annat på grund av avståndet Enköping–Linköping.

2. Beställde med hjälp av diagnos från forumet (huvudspåret var som framgått trasigt främre lager på utgående axel) tid hos Karléns Motor.

3. Körde trots Claes Karléns principiella avrådan mycket försiktigt dit hojen för egen maskin. Det gick dock lyckligtvis och synbarligen bra: inga oljud eller mekaniska varningssignaler. Blev emellertid omkörd av glada mopedister.

4. Karléns Motor rev lådan, konstaterade att den innehöll vatten och att grundfelet mycket riktigt var ett fullständigt utslitet främre lager på den utgående axeln. (Se bifogat fotografi, där det dock är bakre lagrets skål som vattensörja-sjukt tittar fram i fonden). Fem lager och packboxar byttes. Visst slitage på drev fanns, men bedömdes ej föranleda bytesbehov. Kopplingskomponenterna var u a och fick sitta kvar.

5. Reflektion kring lagerhaveriets ursprung efter diskussion med Karléns Motors personal: Denna R 75/7 har någorlunda säkert endast rullat 7 400 mil. Emellertid har den också i sitt liv stått stilla i 16 år i rad. Det fanns en tydlig "grop" i botten på den yttre lagerbanan till det havererade lagret – som om en kula, kanske omgärdad av en olja/vattenfilm, stått just där och låtit korrosion och andra kemiska processer ha sin gång i godan ro i 16 år...

6. Bumsen återbördad. Jag har hittills kört cirka 10 mil och allt fungerar som det ska igen. Såvitt jag kan bedöma gjorde Karléns Motor ett kompetent, noggrant och snabbt jobb till ett pris som var helt OK med tanke på komplexitet och materialinsats. (Parentes: Det har tidigare i detta forum tidvis riktats viss kritk mot denna verkstad. Jag kan verkligen inte instämma i den! Tvärt om tycker jag att Karléns Motor i Linköping verkar vara ett ymnighetshorn av såväl kunskap som servicekraft och även på andra vis en riktig pärla som vi BMW-åkare i Östergötland ska vara rädda om!)

7. Avslutningsvis och åter: Stort tack till Ivar Risslén, Old boxer, tibbe, Marie, Håkan, nils-erik, AnWi, Boss och Tre Hjul som alla på olika men värdefulla sätt engagerat sig i min trasiga växellåda!
Användarvisningsbild
Numbe
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-09-06/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-04-25/21:44

Kul att höra, och om dom skimsat den enl. konstens regler så bör du ha en lättväxlad låda nu som håller många mil.
Kollat att höljet till hastighetsmätarviren och "gummihuvan" är hela, fyll gärna gummihuvan med vattenfast fett.

Om oljebehandling i ugnen så kunde inte låta bli att låta fingrarna dansa runt på tangenterna med ett finurligt leende på läpparna.

Ha det
Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-25/22:08

Bara att gratulera till den kompetenta vården och korta konvalecensen!
Åsså fick vi åter en påminnelse om att byta smörjmedel (=korrosionsskydd med mera) innan köruppehåll.

För övrigt har jag varit med om att tappa ur bortåt en deciliter kristallklart vatten + ytterligare någon dl vidrigt kontaminerad hypoidolja ur en (italiensk) slutväxel vid oljebyte efter vinteruppehåll - visade sig vara damasken vid sving/växellåda som var lite trasig och släppt in vatten vid tvätt. I det fallet gick pinjongens stödlager aningen krasigt efteråt - stål kan rosta snabbt och mycket...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-25/22:09

Skönt att höra att det ordnat sig så snabbt och bra!

Likaså är det skönt att höra att Karléns inte är så usla som vissa ansett, kanske det problemet legat mera på planet social kompetens eller personkemi?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Håller med

Inläggav Hans Ekman » 2007-06-20/21:45

Kan bara hålla med vad du skriver om Karléns för fans det många med Karléns
kappacitét nästan en i varje "by" som skötte om våra BMW nu heter dom bil..........+något och borde göra studiebesök hos nämda firma eller annan mc-verkstad:cool:
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst