Enstånka R 26. Hård gång. Vad göra?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Enstånka R 26. Hård gång. Vad göra?

Inläggav gideonw » 2007-04-09/23:15

Har en R 26 från -59, som startar skapligt bra och går att justera till god tomgång och fart framåt efter noga inställning av tomgångskruv och blandningsventil. Efter 10 min körning blir motorgången "hård" och motorn tappar kraft. Varje kolvslag känns stötigt. Den blir inte ssk varm och tändningen är välinställd enligt stroboskopet. Tändstiftet nytt. Har någon ett tips?:confused:

Inlägg den 30 aug.-07: Arne Almstedt i Söderköping fann ut, att det fanns en dålig isolering i tändningen, på 6-voltsidan. Krypströmmen ökade vid varm motor, så att stiftet inte fick tillräcklig ström, eller spänning. Efter byte till en ny isolator, så går nu denna 49-åring som en dröm.......
gideonw
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-06-03/06:59

Inläggav Kjell Johansson » 2007-04-10/16:16

Kanske är bensinlocket igensatt så det blir vakum i tanken och stort motstånd?
Kanske långsökt men det har hänt mej med gamla mopeder i sedan länge svunna tider

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Några tankar.

Inläggav Mimmi » 2007-04-12/20:13

Hej!

Först och främst så är det enormt svårt att diagnosticera på avstånd, utan att varken hört, sett eller känt på patienten.
Men det finns en del saker jag tänker på.

Gustav har varit inne på bränslebrist orsakat av igensatt ventilationshål i bensintanken. Kontrollera även ett eventuellt bränslefilter. Jag har ingen aning om hur det ser ut på en R26, men mc från den tiden brukade ha ett metallnätsfilter sammanbyggt med bensinkranen. För att komma åt det så måste alltså kranen demonteras från tanken. Jag har flera gånger på äldre mc/mopeder varit med om att detta filter var så tätt att det varit i princip ogenomsläppligt.

I övrigt så går mina tankar till defekt tändspole, de kan konstra när de blir varma. Kondensatorfel brukar yttra sig så att motorn är svårstartad, men inte så som Du beskriver felet. Men allt är ju möjligt. Dålig kondensator brukar avslöjas av sönderbrända brytarspetsar.

Andra idéer som far i mitt huvud är en gammal nypningsskada på kolven. Sådana skador kan ge exakt de symptom som Du beskriver. Kärvande ventiler/ ventilmekanism kan även de ge dålig motorgång. Mer eller mindre fastbeckade kolvringar är ett annat tänkbart alternativ.
Skadade ram- och vevlager kan också göra motorn "trög" när den blivit varm och toleranserna ändras av uppvärmningen.

Ja, som Du förstår finns det många alternativ. Jag hoppas att Du kan hitta felet och få det avhjälpt. Det är synd att en såpass gammal och trevlig maskin inte skall fungera så att den kan användas.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst