Borra cylindrar?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Borra cylindrar?

Inläggav toien » 2007-04-23/19:10

Hej.
Lite osäker på om det är gammelbumsar eller boxerforumet som gäller för mig, men jag testar här i a f.
Jag har en R90S ' 74 som gått ca 11 000 mil. Topparna är fixade (dock ej blyfrikonverterade) för drygt 1 000 mil sedan. Nu är det så att den blåryker och vill dra en del olja, funderar på om det är dags att borra den ett steg och byta kolvar? Vad och var köper jag kolvar bäst i såna fall? Är inte ute efter trimning, utan bara få den att sluta förpesta för de som åker efter mig, liksom
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Min åsikt.

Inläggav Mimmi » 2007-04-23/20:48

Hej!

Jag för min del anser nog att Du lagt frågan på fel ställe. Jag hävdar med emfas att "gammelbumsar" är de modeller som är tillverkade före augusti -69. Dvs /2 samt R69S som de senaste modellerna. Uttryckt på ett annat sätt är det de modellerna med rullningslagrad motor. Men tyvärr så är jag inte anförtrodd att vara moderator i någon tekniktråd, så jag kan inte flytta Ditt inlägg.
Eftersom de tvåventilade boxermodellerna av denna generation som började med /5 1969 och som tillverkades till mitten av nittiotalet, så tycker jag inte att man kan kalla de moderna tvåventils R för "gammelbumsar".
Det om detta.

Nu till Ditt egentliga ärende. Din R90 lär ha Nikasil eller Galnikalbehandlade aluminiumcylindrar. Det innebär att cylindern saknar foder, och slitytan i loppet är aluminium med denna behandling.

Man brukar säga att dessa cylindrar ej går att borra om, eftersom denna behandling är en mycket speciell sak. Den är nämligen så tunn att den måste ersättas efter en bearbetning.
Men, jag har läst/hört någonstans att det finns firmor som borrar och behandlar cylinderloppen. Om detta är sant, och i så fall vilken kvalitet det är på ett sådant arbete vet jag inget om.
Alldeles säkert är det dyrt i alla fall.
Jag skulle inte tro att en sats nya cylindrar med rätt kolvar kostar mycket mera än att borra och behandla Dina cylindrar samt nya ö.d-kolvar blir så mycket billigare.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav 2650852 » 2007-04-23/21:09

Hejsan
Jag måste rätta Mimmi, bmw började först på -81:orna med Galnikal belägning i cylindrarna, dom äldre hade vanliga cylinderfoder som går att borra. Det finns kanske kvar överdimensionskolvar i BMWs eget reservdelssortiment annars så har Moto-bins och Motorworks i sitt sortiment. Sök på nätet efter adresser. Kolla om det är nödvändigt att borra cylindrarna det kan räcka med att hona dom och byta ringar. Ett råd är att även byta vevstakslagren för är dom slitna så sprutar det för mycket olja på cylinderväggar så att kolvringarna inte hinner skrapa bort den.
Mvh Ivar
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Aha!

Inläggav Mimmi » 2007-04-23/21:18

Ivar Risslén;11034 skrev:Hejsan
Jag måste rätta Mimmi, bmw började först på -81:orna med Galnikal belägning i cylindrarna, dom äldre hade vanliga cylinderfoder som går att borra. Det finns kanske kvar överdimensionskolvar i BMWs eget reservdelssortiment annars så har Moto-bins och Motorworks i sitt sortiment. Sök på nätet efter adresser. Kolla om det är nödvändigt att borra cylindrarna det kan räcka med att hona dom och byta ringar. Ett råd är att även byta vevstakslagren för är dom slitna så sprutar det för mycket olja på cylinderväggar så att kolvringarna inte hinner skrapa bort den.
Mvh Ivar



Hej!

Jag kan ju inte ALLTING, jag blir ju bara 52 snart...:):rolleyes:
Ja så var det ju! Alucylindrar med foder från begynnelsen på glidlagermotorn, men Nikasil/Galnikal först från revisionen hösten -80 för årsmodell -81.
Det finns anvisningar för cylinderslitaget, och kolvspelet. Då kan man lätt avgöra om det räcker med en honing och nya ringar eller eller om en borrning behövs.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav toien » 2007-04-24/17:17

Tack för era svar.
Håller med om att R90n inte är en gammalbumse trots sina 33 år, men det postas i detta forumet andra frågor om liknande, därav min post här.
Jag river av cyllarna och mäter upp dem så får jag se om jag honar eller borrar, nya kolvar får jag loss för ca 100€ styck, så det ä'r välan inte hela världen att borra heller.

tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Inläggav hpngs1000 » 2007-04-25/11:45

Mimmi;11029 skrev:Nu till Ditt egentliga ärende. Din R90 lär ha Nikasil eller Galnikalbehandlade aluminiumcylindrar. Det innebär att cylindern saknar foder, och slitytan i loppet är aluminium med denna behandling.

Men, jag har läst/hört någonstans att det finns firmor som borrar och behandlar cylinderloppen. Om detta är sant, och i så fall vilken kvalitet det är på ett sådant arbete vet jag inget om.
Alldeles säkert är det dyrt i alla fall.

Dagens!

Som Ivar riktigt påpekar kom GalNiCal alt NiCaSil först iom -81 års modeller. Tidigare modeller kunde borras alt honas.

Vad gäller GalNiCal/NiCaSil är det inte möjligt att borra, bara en synnerligen lätt honing kan göras. Och visst kan man "reparera" dessa cylindrar. Inom motocross- och endurovärlden är skadade cylindrar mer eller mindre vardagsmat.

För ett par år sedan fick jag problem med hög oljeförbrukning på min R80 GS Basic med 1043 cc cylindrar. Upptäckte då att en cylinder hade en stor repa i väggen och motorrenoveringsfirman dömde ut den. Givetvis fanns inga cylindrar att få tag på just då, så det var bara att börja leta. Hittade Delta MC i Falkenberg som skickade iväg cylindern till Holland för nybeläggning av NiCaSil'en. Dessutom var det så att kolven hade undermått medan cylinderhålet var ok. Hade funderat över ett kolvklapper som uppstod vid väldigt varm motor och hade nu fått förklaringen.
Mätte upp den korrekta kolven och cylindern, fick på så sätt rätt kolvspel. Varken HPN eller Mahle kunde uppge kolvspel och hur det skulle mätas så det fick bli lite mellan tummen och pekfingret.
Skickade iväg cylindern med en lapp om vilket mått som cylindern skulle slipas till, och tre veckor senare kom den tillbaka och själv blev jag 2.400 kronor fattigare. Hade liksom inget alternativ.

Själva processen går till så att man på kemisk väg löser upp den gamla beläggningen, ny sprutas på och sedan slipas cylindren till rätt mått.

I hela detta visade det sig att det inte heller fanns några nya kolvringar att köpa!! Q-Tech hade en sats som inte var till salu och HPN hade inget på hyllan. Klaus Pepperl hos HPN ringde ett drygt år senare och undrade om jag fortfarande var intresserad, dom hade just fått in restordern.........Tack vare goda kontakter via HPN's Forum fick jag en ny kontakt som hade två kolvringssatser liggande.................Tur ska man ha ibland.

Jag hade börjat leta efter alternativ och troligen hade ringarna till en Porsche 928 S passat.

Att oljeförbrukningen inte sjönk är en annan historia, men hojen har aldrig gått så bra som den gör nu!!!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst