Mimmi;11029 skrev:Nu till Ditt egentliga ärende. Din R90 lär ha Nikasil eller Galnikalbehandlade aluminiumcylindrar. Det innebär att cylindern saknar foder, och slitytan i loppet är aluminium med denna behandling.
Men, jag har läst/hört någonstans att det finns firmor som borrar och behandlar cylinderloppen. Om detta är sant, och i så fall vilken kvalitet det är på ett sådant arbete vet jag inget om.
Alldeles säkert är det dyrt i alla fall.
Dagens!
Som Ivar riktigt påpekar kom GalNiCal alt NiCaSil först iom -81 års modeller. Tidigare modeller kunde borras alt honas.
Vad gäller GalNiCal/NiCaSil är det inte möjligt att borra, bara en synnerligen lätt honing kan göras. Och visst kan man "reparera" dessa cylindrar. Inom motocross- och endurovärlden är skadade cylindrar mer eller mindre vardagsmat.
För ett par år sedan fick jag problem med hög oljeförbrukning på min R80 GS Basic med 1043 cc cylindrar. Upptäckte då att en cylinder hade en stor repa i väggen och motorrenoveringsfirman dömde ut den. Givetvis fanns inga cylindrar att få tag på just då, så det var bara att börja leta. Hittade Delta MC i Falkenberg som skickade iväg cylindern till Holland för nybeläggning av NiCaSil'en. Dessutom var det så att kolven hade undermått medan cylinderhålet var ok. Hade funderat över ett kolvklapper som uppstod vid väldigt varm motor och hade nu fått förklaringen.
Mätte upp den korrekta kolven och cylindern, fick på så sätt rätt kolvspel. Varken HPN eller Mahle kunde uppge kolvspel och hur det skulle mätas så det fick bli lite mellan tummen och pekfingret.
Skickade iväg cylindern med en lapp om vilket mått som cylindern skulle slipas till, och tre veckor senare kom den tillbaka och själv blev jag 2.400 kronor fattigare. Hade liksom inget alternativ.
Själva processen går till så att man på kemisk väg löser upp den gamla beläggningen, ny sprutas på och sedan slipas cylindren till rätt mått.
I hela detta visade det sig att det inte heller fanns några nya kolvringar att köpa!! Q-Tech hade en sats som inte var till salu och HPN hade inget på hyllan. Klaus Pepperl hos HPN ringde ett drygt år senare och undrade om jag fortfarande var intresserad, dom hade just fått in restordern.........Tack vare goda kontakter via HPN's Forum fick jag en ny kontakt som hade två kolvringssatser liggande.................Tur ska man ha ibland.
Jag hade börjat leta efter alternativ och troligen hade ringarna till en Porsche 928 S passat.
Att oljeförbrukningen inte sjönk är en annan historia, men hojen har aldrig gått så bra som den gör nu!!!