R75/5 - Ladning...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R75/5 - Ladning...

Inläggav Steinwi » 2007-06-28/00:15

Hei..
unnskyld min norske språkdrakt..
Men jeg har et problem med ladningen til batteriet på min 75/5 (73 mod) som jeg nettopp har kjøpt. Den lader ikke nok. Dvs at forbruket (kjørelys etc) er høyere enn det den lader. Verkstedet måler ladningen til 13.5V ved 5000 omdreinger, men knapt 12,5 ved 2000 omdr. Og forbruket er altså høyere..
Jeg kjører jo ikke maskinen på 5000 omdr.
Hva kan være feil ? Er det noe som stjeler strøm, eller skal ikke ladingen rekke til alminnelig forbruk ?
Steinwi
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-06-28/00:09

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-28/11:48

Steinwi;15685 skrev:Hei..
unnskyld min norske språkdrakt..
Men jeg har et problem med ladningen til batteriet på min 75/5 (73 mod) som jeg nettopp har kjøpt. Den lader ikke nok. Dvs at forbruket (kjørelys etc) er høyere enn det den lader. Verkstedet måler ladningen til 13.5V ved 5000 omdreinger, men knapt 12,5 ved 2000 omdr. Og forbruket er altså høyere..
Jeg kjører jo ikke maskinen på 5000 omdr.
Hva kan være feil ? Er det noe som stjeler strøm, eller skal ikke ladingen rekke til alminnelig forbruk ?


Den frågan kräver nästan deltagande av Oraklet i Delphi för att rätt besvaras...

Troliga felkällor är:

-Generatorn; kolen, laddningsregulatorn, kablage, diod i likriktaren.
-Batteriet; liten kortslutning i en eller flera celler.
-Förbrukarna; krypström, kortslutning.

Det du snabbast kan kolla är förbrukarna genom att serieansluta en amperemeter till batteriet (men kör inte startmotorn om inte mätaren är speciellt anpassad för det) och slå på tändning + belysning. Över 9-10A tyder på problem om du inte har massa extra lull-lull.
Generatorkolen checkar du också enkelt. Se på längd, fri rörlighet i styrningen samt att anslutningarna är OK.
En bra indikation på batteriets hälsa får du genom att prova varje cell med laddningsprovare (densimeter). Stor variation mellan cellerna talar för utbyte.

Har du inte hittat felet med följande enkla kontroller, blir det till att kavla upp skjortärmarna...
Lycka till och berätta hur det gick för dig!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Takk for svar...

Inläggav Steinwi » 2007-06-30/09:28

Ja, jeg har sjekket litteraturen på nettet over R75/5 og strøm / elektrisitet, og det er sikkert MANGE kilder til problemer...
* Batteriet er nytt (biltema, men godt nok)....
* Generator / lading: Generatoren er målt til å levere 13,5 V, men ved 5000 omdr (hvem kjører en 75/5 i 5000 omd over tid)... Ikke sagt noe om hvor mye Watt, men den skla ighht boken levere 180W (hvordan måler man det ??)...
Tror også det er noe som "stjeler" strøm.. Ikke noe ekstra på sykkelen, bare lys + horn...
Hvordan seriekobler jeg et voltmeter ? (jeg er novise)...
Og hvordan kan man måle om det lekker fra en krets ?
Jeg er takknemlig for all hjelp !!
Steinwi
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-06-28/00:09

Laddning..

Inläggav gösser » 2007-06-30/15:28

Hej!
Jag tycker du ska ta loss diod-bryggan,(sitter högst upp under bröstkåpan) och lämna in den till en Bosch-verkstad för uppmätning. Har själv råkat ut för problemet på en R 100/7-77. Den laddade inte och laddningslampan lyste svagt hela tiden. Även en kompis med en R 100 RS-80 råkade ut för samma sak.
Skulle tro att det är ett ganska vanligt förekommande problem. Men som det redan har sagts, kolla även ärgade kontakter. Lycka till!

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-30/17:59

Steinwi;15777 skrev:Ja, jeg har sjekket litteraturen på nettet over R75/5 og strøm / elektrisitet, og det er sikkert MANGE kilder til problemer...
* Batteriet er nytt (biltema, men godt nok)....
* Generator / lading: Generatoren er målt til å levere 13,5 V, men ved 5000 omdr (hvem kjører en 75/5 i 5000 omd over tid)... Ikke sagt noe om hvor mye Watt, men den skla ighht boken levere 180W (hvordan måler man det ??)...
Tror også det er noe som "stjeler" strøm.. Ikke noe ekstra på sykkelen, bare lys + horn...
Hvordan seriekobler jeg et voltmeter ? (jeg er novise)...
Og hvordan kan man måle om det lekker fra en krets ?
Jeg er takknemlig for all hjelp !!


En Voltmeter ska du inte seriekoppla men en Amperemeter däremot.
Om du själv är lite osäker, föreslår jag att du tar din mc till en bilelektriker som snabbt kan konstatera om generatorn levererar de angivna 180 W samt om den drar tjuvström någonstans.

Å andra sidan: Om du når de angivna 13,5 V (om nu 13,5 V är maxspänning enligt spec!), kan du vara ganska säker på att Ampere/Watt också är OK.

Vid vilket varv skall generatorn leverera fullt enligt boken?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

laddning

Inläggav Albert » 2007-06-30/18:27

Hej,

Så det är åter dags för diskussioner kring BMWs generator...
Generatorn är bra, den snurrar bara för långsamt -:(
Du kan montera en diod, 1N4004 (är billigast) mellan laddregulatorn och de två blå kablarna som ansluter till regulatorn (höger sidan om ramröret under tanken).

Här är lite länkar till artiklar jag fick publicerat på Svea Sidvagnsklubbens hemsida:
http://www.webstruktur.com/svea/

http://www.webstruktur.com/svea/board/messages/5/103.html?torsdagden18november19992306

http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/bilgen.html

http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/mont_bilgen.html

http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/carb.html

http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/carb2.html

http://www.webstruktur.com/svea/board/messages/12/132.html?lrdagden11december19991748

Det finns nu mera en så kallad 400W's generator från Taiwan, Emerald Island Ltd, emerald.island@msa.hinet.net ; men vad generatorn verkligen lämnar vägrar de svara på... de svara över huvudtaget inte alls... du hittar generatorn hos MotorWorks http://www.motorworks.co.uk/bmw/home.php och Motoren-Israel http://www.motoren-israel.de/DesktopDefault.aspx ; men med en prislapp på ca 4000kr och inte ett datablad... då väljer jag att åter igen montera en bilgenerator på senaste förvärvet (R100RT 1981):
Mitt råd till dig är att börja med dioden - troligtvis räcker det för dig; men... vill du ha värmehantag, x-traljus mm så bör du fundera i mer el och då har du bara 2 alternativ; bilgenerator eller pirat generator från Taiwan.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav kalleu » 2007-07-09/19:58

Godkväll alla Bumsers,hade själv en r75/5 -72 och den fick tjänstgöra även vintertid utan större problem(man fick kicka).Det bästa vore ju att man hittar felet.Spänning under körning borde ligga på 13,8-14,4 volt.Laddregulator är väl den gamla typen med reläer som har kontakter som blir brända med tiden.
Precis som andra påpekat kan även likriktarbryggan ha trasiga dioder eller dåliga lödningar.Har inget minne av att man måste tokvarva för att det skall
ladda ok eftersom det är en trefasgenerator och ingen antik likströmmare.Bäst vore om du hittar någon som är van vid dessa problem.
Det är inte så lätt att förklara via ett sånt här forum.
Vänliga hälsningar Stene
kalleu
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-06-24/23:23

Inläggav kalleu » 2007-07-09/20:06

[quote="Albert;15806"]Hej,

Så det är åter dags för diskussioner kring BMWs generator...
Generatorn är bra, den snurrar bara för långsamt -:(
Du kan montera en diod, 1N4004 (är billigast) mellan laddregulatorn och de två blå kablarna som ansluter till regulatorn (höger sidan om ramröret under tanken).

Hej,det här med en diod,menar du att man höjer laddspänningen med 0,5 Volt.
Om man gör det och allt funkar ok finns det inte risk att man överladdar batteriet under den varma årstiden tiden på långkörningar.

mvh Stene
kalleu
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-06-24/23:23

Inläggav T. S. » 2007-07-09/21:57

Jag råkade en gång ut för att en diod i likriktarbryggan gick sönder.
Den laddade fortfarande men mindre än vad den förbrukade.
Enligt voltmetern på cykeln ( ej särskilt tillförlitlig) laddade den under 12 volt med ljuset påslaget.
Om jag minns rätt laddade den strax över 12 volt med ljuset avstängt.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Albert » 2007-07-10/00:26

Svar till Sten:

...har du överhuvudtaget prövat att höja spänning med diod ?
Det är förresten 0,6V och inte 0,5V som den höjs.

Är det bekant att laddning av blybatteri skall vara mellan 14,2 och 14,4 volt och inte 13,7 som BMW generatorn för det mest lämnar ?...
Noterade du skillande om 0,6V ?...

För upplysnings skull - jag kör inte med originalgeneratorn; den ger inte tillräckligt med ström ens vid 14,5V. Jag har f.n. en 70A (980W vid 14V) från en Saab. Haft laddregulator på den som gav 14,8V tills kolen var slut. Visst får man fylla på lite batterivatten då och då - precis exakt i den omfattning som användarmanualen föreskriver (den har du väl läst?!).

En liten jämförelsse:
Suzuki GS850GN 1979, Kawasaki Z400 J-3 1982, båda lämnade 15V - i original.
Monterade en Nippon Densu 40A på Suzukin - den gav 15V i original.

Om du inte testat och kan referera till vad du erfarit... varför lämnar du då hypotetiska åsikter ?! Vad vill du uppnå med din åsiktsbaserade varning ?

Efter över 20 000 mil med hög laddspänning på både bil och MC anser jag att det rör sig om skrönor - och att min personliga erfarenhet väl räcker till för att uttala mig. Dessutom vet jag mycket väl vad som skrivbordskalkylerna anger och uppger som gränsvärden - men skrivbord är inte verkligheten!

Vill du ha absolut rätt ladd-spänning så ska du montera antingen en LADAC (som anses bäst) eller en PulsOtronic - båda med laddspänningsanpassning till vad batteriet vill ha / behöver ha; vilket på sommaren kan sjunka till under 13V och på vintern övergå 15V. Kontakta KGK 08-92 30 00, Alby Bil-El Sundbyberg, m.fl.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst