Efter många år med olika renoveringar och konverteringar samt felsökning har jag nu i praktiken eliminerat alla rimliga källor som skulle kunna orsaka den dåliga toppfarten och den absurt höga bränsleförbrukningen.
I början av 90-talet var det många som skrev till Bumsen o klagade över 0.8L/mil på R80/7 ex., Polisen.
Nu när jag har kraschat en top och cylinder (förlorade en avgasventil...) så fick det bli ersättningsprodukter med mer cc från Sienbenrock. Motorn går verkligen mjuk och fint - som en dröm, bortsett från att det är inte några 70hk och inte några 7.6kg vrid inte... lika lite som det innan var 55hk och 6kg vrid... finns alltså en gemensam nämnare som inte påverkas av, cylindrar, kolvar, förgasare, avgassystem, luftintagningssystem, gnistor osv...
Enligt BMW böcker ska det sitta en 336-graders kam i... men vad är det som sitter i då de R100or jag kört där det verkligen sitter 336-graders kam i har en helt annan motorkarraktär med förväntad topfart och normal accelleration jmf med min uppgraderade R80...
Är det rimligt att misstänka/gissa att den svenska Polisen specialbeställde R80/7 1981-1984 med en annan kam som orsakar den larviga topfarten av ca 150 och ett bensinsörplande som inte står SUV:arna långt efter ?
Att den Egyptiska Polisen specialbeställde en R80 version med 44/40 ventiler och 40mm's förgasare har jag lyckats få bekräftat från både Bing och BMW - men att det skulle finnas en special version för sverige med en annan kam...
Efter alla år och konverteringar inser jag att den version som jag har drar verkligen 0.6-0.65L/mil och att få den att dra under 0.6 är en ren utopi. Har trott att det berott på förgasare, ventiler, kolvringar, kompressionsförhållande, osv etc - men nu kan jag konstatera att ingenting av alla dessa normala orsaker (inkl högerhandens aktivitet) i praktiken påverkar läget.
Det som gör det hela ännu mer skumt är att den drar i praktiken lika mycket oavsett väglag (tort, blött, slask, snö) och oavsett däck (sommar, vinter). Normalt sett skyller man detta på felaktigt bestyckade förgasare... har provat "allt" därvidlag också...
Det enda jag inte kollat är kammen, bortsett från att den lyfter knappa 7mm ( BMW data: 6,756mm) på samtliga ventiler.
För jämförelse:
R80/7 ska dra 0.5L/mil vid 110km/h
R100 ska dra 0.55L/mil vid 110km/h
Min drar ca 0.67L/mil vid 110km/h - den drog ca 0.85L/mil vid 110km/h när jag köpte den av polisen 1991...
Någon annan i klubben med liknande erfarenheter ?
Hittat orsak/-er ?