Att förbättra effekten, prestandan på sin 2-ventilare.
2-ventilarna, utom R90S, går att enkelt och snabbt förbättra till en förhållandevis rimlig slant.
Dell'orto PHM förgasare - 34-36mm för 800cc och 36-38(40) för 1000cc. Mikuni flatside är kul. Keihan trottel har jag inte provat - men de var rappa på min Suzuki.
Luftfiltret stryper rätt bra - ett K&N ger en varv villigare motor, och något lite bättre prestanda.
Ljuddämparna... suck... megafonerna som http://www.Midland.se tog hem var helt rätt! Lite pyssel att bestycka om förgasarna bara.
Ska man göra mera och vill ha mera så... kostar det också mera både i tid och pengar.
Siebenrocks konverteringssatser är mycket prisvärda - de är bara ca 500kr dyrare än original, men de lätta kolvarna väger snabbt upp den prisskillnaden; motorn blir "silkeslen" i gången.
Tyvärr säljer inte Sibenrock (ännu) endast kolvarna utan endast satser kolv+cylinder. Israel Motoren säljer däremot lösa kolvar o priset för dem är nästan de samma som för original kolvar.
Siebenrock har en assymetrisk kam som enligt rykten är mycket bra - jag har dock inte sett några bromsbänks tester på den.
Ändrad slaglängd finns egentligen inte att tillgå. R45 och R65 har en annan vevaxel som går att byta till R80/100:ans vilket innebär ändrad slaglängd på just R45/65.
Ventiler går att byta. Större insug ger bättre fyllnadsgrad. T formade ger bättre än Y formade ventiler.
Dubbeltändning går att göra. Kostar rätt mycket och ger -inte- motorkraft i förhållande till priset, men gör det möjligt att köra på sämre bensin (öststaterna). Den direkta fördelen är avsevärt förbättrad förbränning - alltså något för miljömupparna -:) En intressant sidoeffekt är att motor-tempen blir lägre, vilket kanske beror på att man bör sänka förtändning en hel del eftersom flamfronten går mycket snabbare (=2st istället för 1).
2-ventilarna har förvånandsvärt litet oljetråg, o endast R100RS och vissa RT hade oljekylkare. Under all kritik BMW! Det anses att 140'C på oljan "är normalt" för en luftkyld motor...
Tycker nog man skall vara snällare mot motorn - så att installera en distansring till oljetråget och oljekylare rekommenderas. (Sienbenrock, HPN, Wüdo, Wunderlich osv har sina egna).
Om man nu inte är nöjd med 1000cc eller 1100cc... tja... kompressor matning eller turbo. Vi har några stycken i sverige som kör/kört R100-turbo.
Strängen bör väl handla om vad Du gjort och/eller vad Du söker för lösningar på prestanda.