EL-förbättringar på 2-ventilaren

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

EL-förbättringar på 2-ventilaren

Inläggav Albert » 2007-08-07/15:13

2-ventilaren har en mycket fin och bra generator - den snurrar bara helt enkelt för långsamt!

Att köra 2-ventilare i stadstrafik, kö-körning osv innebär en påtaglig risk att bli stående med ett tomt batteri!
Jag hade själv glömt bort hur ... illa det är eftersom jag kört med Bosch 55A och 70A sedan 1992. Skaffade en R100RT utan kraftverk hösten 2006 pga ett litet ventilproblem med motorsallad på min R80 - o höll på att bli stående vid Stureplan (Stockholm Centrum) med tömt batteri o fattade först inte vad som tagit åt moppen.

Innan ovan händelse var min R100RT givetvis installerad med en 1N4004 diod mellan de två ingående blå kablarna till laddningsregulatorn (höger sida under tanken) vilket ger en garanterad spänning av 14V, och obelastad kan den ge upp till 14,6V: men inte ens den förutseende åtgärden av mig räckte...
Hade totalt glömt att man måste stänga av ALL belysning på en 2-ventilare om man vill köra i stan.

Det senaste året har det dykt upp en pirat-generator vilken påstås ge 400W. Den säljs av bl.a. Israel Motoren och Motorworks. Motorworks är ärliga och svarar att de -inte- fått något vettigt datablad på generatorn, Israel Motorens svar är av karraktär och sort som jag avhåller mig från att återge i detta offentliga forum.
Producenten, Emerald Island Ltd på Tawian svarar inte.
Det 2-3st konsumenter jag haft kontakt med som köpt denna svindyra generator säger att den är bra och att de inte saknat ström sedan de monterat den. Personligen vill jag nog ha lite mer hård data innan jag spenderar ca 4000kr på något som ingen har uppgifter om (inte ens de uppgifter som krävs av EU för import och försäljningen...).

Så, vad att göra ?
- Banner 30A batter
- 1N4004 likriktar diod mellan 2-blå kablar och laddregulatorn
- lågeffektlampor
- varva mera (bör hålla 3000rpm eller mer för att få laddning).
- montera bilgenerator (jmf 4-ventilarna)

http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/bilgen.html

http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/mont_bilgen.html
(Det är fel på forum - denna länk visas inte korrekt som den är inskriven!)


Grundläggande är dock att kabelstammar och kontakter är hela, rena och anpassade för strömstyrkan.

Det finns 1 serie fel på samtliga (för 1985) 2-ventilare.
* jordkabel till jordpositionen på "kretskortet" i lykthuset saknas
* 4-6mm2 direkt matning från pluspolen till permanent plus på "kretskortet" i lykthuset saknas.
* strömmen till hel/halvljuset går via styret; relästyrning saknas i lykthuset.
Åtgärdas dessa "fel" har man mycket mer ström att tillgå då det är rätt stora förluster i form av värme på grund av de ökade motstånden tillföljd av dessa "fel".


O den här strängen bör väl handla om vad Du gjort och/eller vad Du har för el-problem på din 2-ventilare.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-07/19:57

Intressanta länkar - trodde nog att det var uteslutet med bilgen & kåpa men det verkar ju gå utmärkt.

Jag har ju 2 cyklar, R80 G/S 81 har nyligen begåvats med 2 extraljus men skulle nog behöva mera kräm i generatorn inför vinterns äventyr, däribland Krystallrallyt. Den kommer oxså att få minst dubbla batterikapaciteten genom att jag placerar ett extra batteri i packväskan ovanför ljuddämparen.

Vad jag kan se på dina bilder borde det gå att montera en bilgen tillsammans med motorbågar.

Biltema säljer ju numera generatorer till Volvo - har du någon erfarenhet av dessa?

Det borde gå att få en sådan Volvogen att sitta på vänster sida - det har jag på 2 av mina traktorer - synpunkter?

Jag har inte lyckats hitta några "passande" extraljus till min R80 RT - 83.

En del tycks sätta dem i ventilationsintagen - var finner man dessa insatser?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-08-07/20:41

Några till tips,

Byt ut jordkabeln mellan batteriet och växellådan till en jordfläta som du sätter fast ovanpå växellådshuset eller i någon av bultarna som håller växellådan mot motorn.
Har en -76 R100RS med kraftigt modiferad motor, så det blev bulten ovanpå växellådan och sen har jag öppnat bakgaveln på filterhuset för att få bättre andning m.m.

Byt startmotor till Valeo motorn, den håller enl ryckten inte så bra som den stora svarta äldre startmotorn men är effektivare. Bra att ha vid kallstart.

Skaffa ett kall starts batter som kan ge hög ström vid kyla.

Bra inställda förgasare och tändning underlättar starter.
Hört om ett tips att sätta gamla bublans elmotorvärmare under oljetråget för kallstart men har inte sett det. Slog i mekonomen och oljevärmaren till Typ 1 verkar inte helt lätt att montera även för en van mekaniker, behövs en hel del modiferiingar av oljetråg och oljevärmare vad jag kan se.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Kabelage

Inläggav hpngs1000 » 2007-08-08/13:10

tibbe;17981 skrev:Byt startmotor till Valeo motorn, den håller enl ryckten inte så bra som den stora svarta äldre startmotorn men är effektivare. Bra att ha vid kallstart.

Skaffa ett kall starts batter som kan ge hög ström vid kyla.

Dagens alla 2-ventilade!

Finns hyllmeter skrivna om laddsystemen till 2-ventilade boxrar. Eftersom jag utslutande håller mig till G/S och GS känner jag till men vet inget om RT och RS mer än att det finns en hel del trassel lokaliserade till lykthusen.

Det finns dock en hel del gemensamt som kan vara använbart. Som Svempa skriver kräver Valeo klart mindre startström eftersom den arbetar via en planetväxel. Tyvärr har de en förmåga att släppa permanentmagneterna inne i startmotorhuset. Resultatet blir ett tydligt KLONK och inget mer när man tänkt sig starta för att åka på lilla fikarundan. Jag har sett olika lösningar på hur detta fixas men magneterna är limmade och med rätt sorts lim kan man limma tillbaka mageneterna. Se bara till att polerna är vända åt rätt håll............ Reservdelar hittar man billigare på skroten, samma startmotor finns på Opel Corsa och en del Renaultmodeller.

Att använda Hawker Odyssey-batterier av lämplig storlek tycks vara en välsignelse men kräver att laddsystemet är i mycket gott skick eftersom den typen av batterier är känsliga för laddspänningen. Tyvärr har jag inga siffror att redovisa.

På flera G/S och GS har jag modifierat laddsystemen och har därefter aldrig haft laddbekymmer:
Dra en extra jordkabel från registerkåpan till vevhuset. Det finns ett par lämpliga gängade hål att använda,. Var noga med att se till att den svarta färgen är borta vid registerkåpans anslutning.
Gör ett par nya grövre jordkablar till diodbryggans fästpunkter om bryggan är gummiupphängd.
Dubblera kabeln som går från diodbryggans flastift till solenoiden på startmotorn.
Gör nya, grövre kablar mellan diodbryggan och generatorn.
Löd alla anslutningar till kabelaget runt generator/diodbrygga/laddregulator.
Byt laddregulator till motsvarande Volvo Amazon eller Ford Escort av motsvarande årsmodeller som hojen.

Se till att snurr på motorn! DÅ funkar det!

Men tänk på att 240 Watt inte räcker värst långt hur man än bär sig åt!

Jag har ett par bekanta, ett amerikanskt par som åker jorden runt, i små portioner, och de åker på en sidvagnshoj och den är utustad med en 400 W generator till full belåtenhet. Finns att beskåda på http://www.norseaodyssey.com/.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Albert » 2007-08-15/13:35

Uppdatering gällande generator till Bumse.

Rekommenderar:
http://www.startmotor.se/Contact
Start & Generator i Nacka AB
Planiavägen 17
131 34 Nacka
Tel: 08-556 333 35

De är vana vid att MC-åkande vill ha bilgenerator på sina motorcyklar.
Finns färdiga "satser" till priser som helt klart konkurrerar ut skroten (!).
Ring/besök dem för pris.

Ex.,
Den där Saab generatorn jag köpte på skroten för 800 tarvade nytt laddrelä... knappa 400:- för ett pirat, och Bosch vill ha hela 900:- ...
Ny motsvarande Saab generator/fabriksrenoverad, med garanti, tar de endast 1414:- inkl moms för... Det hade helt klart varit värt mellanskillnaden för å slippa fixa till generatorn - tror till och med att jag faktiskt går back på generatorn från skroten kontra om jag köpt en motsvarande hos Start & Generator Speciallisten! -:D

Firman ligger mycket lättillgängligt från Södra Länken oavsett fordonstyp.

Den minsta generator som går att få tag i är:
* ca 14cm lång inkl remskiva.
* ca 10cm i diamter (själva huset).
* ca 14cm mellan monteringshålen i öronen
* 180-grader mellan öronen
* 45A
De något större generatorerna från Nippon Densu är på upp till 65A, sen' blir de "stora".
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst