2-ventilaren har en mycket fin och bra generator - den snurrar bara helt enkelt för långsamt!
Att köra 2-ventilare i stadstrafik, kö-körning osv innebär en påtaglig risk att bli stående med ett tomt batteri!
Jag hade själv glömt bort hur ... illa det är eftersom jag kört med Bosch 55A och 70A sedan 1992. Skaffade en R100RT utan kraftverk hösten 2006 pga ett litet ventilproblem med motorsallad på min R80 - o höll på att bli stående vid Stureplan (Stockholm Centrum) med tömt batteri o fattade först inte vad som tagit åt moppen.
Innan ovan händelse var min R100RT givetvis installerad med en 1N4004 diod mellan de två ingående blå kablarna till laddningsregulatorn (höger sida under tanken) vilket ger en garanterad spänning av 14V, och obelastad kan den ge upp till 14,6V: men inte ens den förutseende åtgärden av mig räckte...
Hade totalt glömt att man måste stänga av ALL belysning på en 2-ventilare om man vill köra i stan.
Det senaste året har det dykt upp en pirat-generator vilken påstås ge 400W. Den säljs av bl.a. Israel Motoren och Motorworks. Motorworks är ärliga och svarar att de -inte- fått något vettigt datablad på generatorn, Israel Motorens svar är av karraktär och sort som jag avhåller mig från att återge i detta offentliga forum.
Producenten, Emerald Island Ltd på Tawian svarar inte.
Det 2-3st konsumenter jag haft kontakt med som köpt denna svindyra generator säger att den är bra och att de inte saknat ström sedan de monterat den. Personligen vill jag nog ha lite mer hård data innan jag spenderar ca 4000kr på något som ingen har uppgifter om (inte ens de uppgifter som krävs av EU för import och försäljningen...).
Så, vad att göra ?
- Banner 30A batter
- 1N4004 likriktar diod mellan 2-blå kablar och laddregulatorn
- lågeffektlampor
- varva mera (bör hålla 3000rpm eller mer för att få laddning).
- montera bilgenerator (jmf 4-ventilarna)
http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/bilgen.html
http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/mont_bilgen.html
(Det är fel på forum - denna länk visas inte korrekt som den är inskriven!)
Grundläggande är dock att kabelstammar och kontakter är hela, rena och anpassade för strömstyrkan.
Det finns 1 serie fel på samtliga (för 1985) 2-ventilare.
* jordkabel till jordpositionen på "kretskortet" i lykthuset saknas
* 4-6mm2 direkt matning från pluspolen till permanent plus på "kretskortet" i lykthuset saknas.
* strömmen till hel/halvljuset går via styret; relästyrning saknas i lykthuset.
Åtgärdas dessa "fel" har man mycket mer ström att tillgå då det är rätt stora förluster i form av värme på grund av de ökade motstånden tillföljd av dessa "fel".
O den här strängen bör väl handla om vad Du gjort och/eller vad Du har för el-problem på din 2-ventilare.