Blyfrikonvertering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Blyfrikonvertering

Inläggav Bertil Brandén » 2007-09-05/19:36

Har en R69S -66 som jag kört på blyfri 98 oktan. Enligt förre ägaren är den inte blyfrikonverterad. Jag har nyss lärt mig av Ola Widegren att detta kan leda till problem i utblåsventilen. Ventilsätet bör bytas, kanske måste även ventil bytas. Jag har nu råkat ut för att ett korrekt ventilspel reducerats till noll. Inte oväntat enligt Ola. Någon som kan ge mig råd: i fortsättningen använda blyfri bensin med blyersättningsmedel tillsatt eller byta ventilsäten? Skall förstås fixa ventilspelet först, med hjälp av Tomas i Danderyd (tack Tomas!).
Användarvisningsbild
Bertil Brandén
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-05-28/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-05/21:41

Bertil;19620 skrev:Har en R69S -66 som jag kört på blyfri 98 oktan. Enligt förre ägaren är den inte blyfrikonverterad. Jag har nyss lärt mig av Ola Widegren att detta kan leda till problem i utblåsventilen. Ventilsätet bör bytas, kanske måste även ventil bytas. Jag har nu råkat ut för att ett korrekt ventilspel reducerats till noll. Inte oväntat enligt Ola. Någon som kan ge mig råd: i fortsättningen använda blyfri bensin med blyersättningsmedel tillsatt eller byta ventilsäten? Skall förstås fixa ventilspelet först, med hjälp av Tomas i Danderyd (tack Tomas!).


Byt inte till blyfria säten. Den här firman garanterade att de inte lossnar.
Trots detta lossnade ett i Holland på min R100 med stort motorras som följd.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

R80

Inläggav Velocette » 2007-09-06/06:19

Skal R80 1984 ha blybensin ?
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Inläggav hpngs1000 » 2007-09-06/11:09

Old boxer;19625 skrev:Byt inte till blyfria säten. Den här firman garanterade att de inte lossnar.

Hej Old Boxer & Alla andra!
Om ett säte lossnar beror det säkerligen inte på ventilsätet, snarare på handlaget vid montering eller materialet. Det är ingen nyhet att säten kan lossna men det finns enkla åtgärder för att förhindra det.

För några år sedan lät jag blyfrikonvertera min HPN, och då monterades ett säte som hade någon tiondel större diameter bara för att få hårdare krymppassning.

Detta har funkat i snart 5000 mil helt utan mankemang!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Bertil Brandén » 2007-09-06/14:10

HPNGS1000;19641 skrev:Hej Old Boxer & Alla andra!
Om ett säte lossnar beror det säkerligen inte på ventilsätet, snarare på handlaget vid montering eller materialet. Det är ingen nyhet att säten kan lossna men det finns enkla åtgärder för att förhindra det.

För några år sedan lät jag blyfrikonvertera min HPN, och då monterades ett säte som hade någon tiondel större diameter bara för att få hårdare krymppassning.

Detta har funkat i snart 5000 mil helt utan mankemang!


Tack!
Jag kör med blyersättningsmedel så länge och byter väl ventilsäten enligt ditt förslag när jag har motorcykeln på verkstad nästa gång.
Bertil
Användarvisningsbild
Bertil Brandén
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-05-28/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-06/17:15

HPNGS1000;19641 skrev:Hej Old Boxer & Alla andra!
Om ett säte lossnar beror det säkerligen inte på ventilsätet, snarare på handlaget vid montering eller materialet. Det är ingen nyhet att säten kan lossna men det finns enkla åtgärder för att förhindra det.

För några år sedan lät jag blyfrikonvertera min HPN, och då monterades ett säte som hade någon tiondel större diameter bara för att få hårdare krymppassning.

Detta har funkat i snart 5000 mil helt utan mankemang!


Minasäten var också extra stora och räfflade, ett sådant säte var omöjligt att det skulle lossa enligt Bumsemotor. Likt förbaskat lossade det.
Det beror antaglgen på den som sätter i det. Men hur vet du säkert att han inte missar något när han fixar dina toppar. Telefonen ringer eller frun grälar.
Men visst vill någon kassta bort sina pengar på denna modifiering och sen sitta och lyssna på ventilerna varje gång man kör så varför inte.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-06/21:20

Blyersättningen är ju dessutom billig och lätthanterad så varför byta?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-07/18:43

STOPP!!!

/7 till och med 1984 skall ha blyad bensin!
1985 och nyare är konverterade från fabrik till blyfritt.

Till och med 1984 = blybensin -:D

Från och med 1985 = blyfritt -:(

Använd blyersättning. Det kostar mer än det smakar att byta säten! -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst