Bertil;19620 skrev:Har en R69S -66 som jag kört på blyfri 98 oktan. Enligt förre ägaren är den inte blyfrikonverterad. Jag har nyss lärt mig av Ola Widegren att detta kan leda till problem i utblåsventilen. Ventilsätet bör bytas, kanske måste även ventil bytas. Jag har nu råkat ut för att ett korrekt ventilspel reducerats till noll. Inte oväntat enligt Ola. Någon som kan ge mig råd: i fortsättningen använda blyfri bensin med blyersättningsmedel tillsatt eller byta ventilsäten? Skall förstås fixa ventilspelet först, med hjälp av Tomas i Danderyd (tack Tomas!).
Old boxer;19625 skrev:Byt inte till blyfria säten. Den här firman garanterade att de inte lossnar.
HPNGS1000;19641 skrev:Hej Old Boxer & Alla andra!
Om ett säte lossnar beror det säkerligen inte på ventilsätet, snarare på handlaget vid montering eller materialet. Det är ingen nyhet att säten kan lossna men det finns enkla åtgärder för att förhindra det.
För några år sedan lät jag blyfrikonvertera min HPN, och då monterades ett säte som hade någon tiondel större diameter bara för att få hårdare krymppassning.
Detta har funkat i snart 5000 mil helt utan mankemang!
HPNGS1000;19641 skrev:Hej Old Boxer & Alla andra!
Om ett säte lossnar beror det säkerligen inte på ventilsätet, snarare på handlaget vid montering eller materialet. Det är ingen nyhet att säten kan lossna men det finns enkla åtgärder för att förhindra det.
För några år sedan lät jag blyfrikonvertera min HPN, och då monterades ett säte som hade någon tiondel större diameter bara för att få hårdare krymppassning.
Detta har funkat i snart 5000 mil helt utan mankemang!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst