Äldre BMW

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav Albert » 2007-09-08/20:43

Jo då nog finns det de som kan svara på R60 alltid i klubben -;)

Men... om du är van vid Nipponraketer från 80-talet... då ska du nog fundera mer än en gång innan du planerar europa-tour på en R60... givetvis så håller en R60 minst lika bra som en 80-talsnippones om den är i topp-trim och rätt servad; men du kommer aldrig att kunna marsha i motorvägsfart med en R60... så tänk dig noga för så slipper du bli besviken.

Varför just en 60 max 70 talare ???

Nåväl priser - tja... http://www.blocket.se är ett bra ställe att bilda sig en uppfattning. En annan plats är motsvarande tyska hemsidor -;)

Svagheter hos äldre BMW är främst att de inte servats på mycket länge och att service kan vara felaktigt utförd.
Styrkan hos BMW är att de oftast är mycket enklare att mecka med än japaner -:)
Det starkaste är nog deras pålitlighet och stryktålighet.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-09/08:45

Ok... har du egen verkstad ? Vad har du för mek-kunskaper ?

Kan du köra på Svensk 90-väg med semester-packning i för dig acceptablet tempo/säkerhet idag på någon av dina 400cc, ca 40hk, ca 40Nm vrid, ?

Trafiken idag tycks kräva ca 50hk och 60Nm och för oss själva, för att kunna köra ur problem om det inte går att bromsa och styra sig ur, så behöver vi minst 60hk och 70Nm...

Om du veteranförsäkrar ett gammalt fordon så får du inte åka runt på det... du får bara åka till och från träff, närmaste väg...

Mitt råd är att låt bli 60-talarna. Från 75-80 har du många intressanta märken och modeller att välja på. De större, 750cc och uppåt klarar galant den nutida trafiken. Ramarna är sämre än idag, dito fjädring och bromsar - men det är åtgärdningsbart.

Samtliga äldre fordon får du räkna med att renovera, helt. Och det kostar... jag köpte en BMW förra hösten för 15. Renoveringskostnaden ligger idag på över 15... det kommer inte att sluta på under 25... = >40 o då är den inte färdigrenoverad...
Så ser det ut för alla märken och alla modeller - renoveringskostnaden står givetvis i proportion till hur noggran och krävande du är när du renoverar, och om du kräver original eller accepterar vettiga alternativ.

Så sammantaget rekommenderar jag dig att titta på 80-90-talare i bra kondition om du inte har egen verkstad, renoveringsvana och ekonomi som räcker; då får du mest valuta för pengarna -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Håkan » 2007-09-09/16:27

Albert;19863 skrev:
Om du veteranförsäkrar ett gammalt fordon så får du inte åka runt på det... du får bara åka till och från träff, närmaste väg...



Hej Albert och ni övriga.

Ett veteranförsäkrat fordon får ej användas som nyttofordon.
T.ex. Till och från jobbet, till och från dagis, till och från affären.

Däremot är ALL nöjeskörning tillåten!
Det står i MHRF försäkringsvilkor att "det måste finnas ett nöjesmoment i körningen".

Det uppfyller jag varje gång jag kör motorcykel...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav T. S. » 2007-09-09/17:22

Glöm R60 om du ska ut och åka de är för gamalmodiga med usel väghållning och komfort, den gamla motorn får gå för hårt om du tänker marcha 100..
Satsa på en R75/6 eller R90 /6 från -74 till -76 så får du det bästa med det äldre uteendet. Dessa cyklar klarar galant dagens trafikrytm, enkel konstruktion, gott om reservdelar till hyggliga priser.
För ca 20- 25 tusen ska man väl kunna få ett fint ex' kolla på blocket.
Ett aber är att många har långa körsträckor.
R60 är dessutom ganska dyra i förhållande till användbarheten.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Håkan » 2007-09-10/19:08

Amir;19917 skrev:Hej,


vi kanske ska ta och reda ut om det här med mhrf-försäkring även om jag själv ännu inte har harft mhrf-försäkring. Jag antar att det är mhrf-försäkringen som Ni syftar till i Era inlägg.

Jag har hämtat länken från mhrf. Man får använda endast enstaka gånger ta sitt veteranfordon till sitt jobb för att visa fordonet för sina vänner.

http://www.mhrf.se/index.php?show=faq&f=u2&back=1&x=y9



Hej.

Jag har sedan 1979 haft och har MC med MHRF försäkring, (totalt 4st det har varierat genom åren).

I länken du bifogat kan man läsa:

"Fordonet ska ägas och brukas uteslutande i hobbysyfte"

"Det skall alltid vara ett nöjesmoment förknippat med körningen."

Jag har till exempel gjort fler semesterresor ut i Europa med historiska/MHRF försäkrade MC, försäkringsbolaget har alltid utfärdat så kallat "Grönt kort" och önskat "trevlig resa"

Det finns inga som helst begränsningar i användandet som hobby/nöjes fordon i MHRF försäkringen.
Man kan till och med ta fordonet till jobbet några gånger för att visa det för jobbarkompisar.:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav BulletStefan » 2007-09-11/08:30

Som alltid får man såklart göra klart förutsättningarna för sig i förväg. Gör man det kan man köra till Italien på trampmoped.
Själv köpte jag som min första MC år 2000 en ny indisk Royal Enfield Bullet 535. Kortet tog jag några månader senare. Den är i någon mån 'samtida' med R60, men klenare - konstruktion från tidigt 50-tal, en cylinder, 535 cc, 25 pigga kusar...
Med den har jag rest i Sverige, Danmark, Finland och Litauen. Det går bra bara man i förväg är inställd på att ta det lugnt och hålla sig borta från motorvägar. Första sommaren höll jag på inrådan från erfarna Bulletister hastigheten på max 70 under de första 400 milen, så den resa på runt 200 mil från Stockholm ner till Skåne och över till Danmark som jag och min bror gjorde (han f.ö på en Suzuki GSX400F -82) gick på många små krokiga vägar. Men när vägen är målet och man är novis som MC-förare är en sån resa ett fantastiskt äventyr.
Numera marschar jag 80-90 med hojen, och man får vara beredd på lite mekjobb längs vägen (wirar till broms och koppling är bra att ha med) men jag har aldrig blivit stående. Fördelen med Enfielden är att även om konstruktionen är gammal så tillverkas den alltjämt i 10.000-tal varje år vilket gör att delar finns tillgängliga till billiga pengar, det kan ju vara annorlunda med en BMW som inte tillverkats på 40 år.

Jag skrev det här inlägget bara för att beskriva att man kan allt man vill bara man vet vad man ska förvänta sig. Förra året kompletterade jag även mitt garage med en BMW R1100S (vilket fört mig till detta forum), och den är såklart betydligt bättre på att ta sig längre sträckor med. Bulleten blir det nog mer nöjesåka med korta sträckor hädanefter - bortsett från nästa år då det är jubileum i England och vi lär åka över ett gäng härifrån :)

Förresten, när det gäller försäkringen. Om man nu vill ha en gammal hoj som nyttofordon kostar det väl inte speciellt mycket att ta en 'riktig' försäkring på en så gammal hoj? Istället för den begränsande veteranförsäkringen menar jag.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-11/12:10

Mycket cykel per krona blir det om du kan tänka dig att gå upp till 80-talet.

Fortfarande en "antik" och lättmekad maskin men hyfsad att köra med.

Kör själv en R80RT från 83 och den klarar lätt motorvägsfart.

Visst är det kul med ännu äldre cyklar men när den genen trycker på räcker det att åka till något fint museum.....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav BulletStefan » 2007-09-11/13:00

Amir;20044 skrev:Hej Bulletstefan !

Riktigt kul att läsa att det finns gelikar av mig ute på vägarna:D

Hur är royal hojarna? Jag har läst och hört mkt olika om dessa hojar. vissa säger att man ska akta sig för mångdagsexemplarer och vissa säger att de inte haft några större problem med sina hojar. Vad jag har förstått så är de exemplar som säljs till europa bättre utrustade och bättre ihop satt. Vad är din åsikt när det gäller kvaliten och så vidare?

Mvh

Amir


Jag måste nog faktiskt tillskriva mitt val av hoj viss nybörjaraktig entusiasm och inte så lite naivitet. Därmed inte sagt att jag ångrar mig, men man får inte tänka för mycket på pris kontra prestanda och kvalitet om man väljer en Royal Enfield idag. Ett bidragande skäl till att jag köpte den - och som jag inte nämnde tidigare - var också att min far några år tidigare börjat med veteranhojar när han pensionerades. Och när jag såg Royal-hojarna på hojmässan och insåg att man kunde köpa en 'ny' veteran blev jag förälskad och köpte en tämligen direkt.

Jag har nu alltså haft den åtta säsonger och har kört den drygt 3000 mil. Det tror jag är en bidragande orsak till att jag inte haft några allvarligare problem; vissa jag känner som har Bullets kör kanske 20 mil per år och då ärgar det här och där, packningar torkar etc. Hojarna byggs trots allt som bruksfordon och används som såna i Indien, där dom är den lokala HD'n. Kör man Bullet i Indien är man kung på vägen - trots att där mest säljs 350-modellen - för de flesta åker omkring på 100-125-kubikare.
Man måste dock självklart ha klart för sig att det är en 50-talskonstruktion som dessutom tillverkas i Indien, vilket innebär att kvaliteten på stål mm egentligen inte riktigt är i klass med de ursprungliga engelska hojarna. Jag har läst mycket om att importörerna 'väljer ut' de bästa exemplaren på fabriken, men det förhåller jag mig lite skeptisk till. Det förekommer måndagsexemplar bland både egenimporterade hojar och 'export', som min är. Ytterst tror jag dock det handlar om att man måste vara en viss sorts människa för att ha en Bullet. Den kräver att man har lite känsla och handlag, och att man inte är rädd för att nu och då göra småsaker som att justera ventilspel, förgasare etc, och även inse att hojen mår bäst av att inte tokköras. Då klarar man sig förhoppningsvis från större grejer som vevlagerras, som kräver lite mer jobb men som man klarar av själv om man är någorlunda händig (dock förstås inte vid vägkanten utan hemma). Jag har också haft enorm nytta av kontakten med övriga Bulletister i Sverige, vi har en maillista som gör att vi kan utbyta mektips och även delar vid behov. Delar går att få tag i antingen från Indien (billigt och tar tid) eller från England (dyrt och snabbt), och en del finns även i Sverige (också dyrt). Själv har var och en av mina åtta säsonger lärt mig något nytt om hojen då det alltid varit nån ny aspekt att greja med. Men jag är nog också sådan att jag ser det mer som en chans att lära mig nåt än ett 'problem' som en del kanske tycker (och gör sig av med hojen när dom tröttnar).

Ska man snacka pris på hojarna är tyvärr exporthojarna egentligen alldeles för dyra. Idag ligger en ny på en bit över 50' (jag betalade 45' för min 2000), och man får såklart väldigt mycket mer hoj för dom pengarna om man köper en begad japan eller BMW. Idag är det också tyvärr omöjligt att själv importera en ny hoj från Indien (där dom kostar 12'); hojar tillverkade efter juni 2003 går inte att registrera pga några EU-regler om helfordonsgodkännande. Så se upp för att köpa en sån via Blocket, det brukar finnas en del ute billigt som folk tagit hem och dom är alltså i praktiken oanvändbara här. En äldre än -03 är dock inga problem att ta hem om man hittar en i bra skick, alternativt köp en som redan är regad, brukar finnas några ute för runt 20' för det mesta.

Det blev ett långt inlägg - får se om jag får anledning att fortsätta min svada :D
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav ROPE » 2007-09-11/20:59

Hej du!
Själv köpte jag en R 100/7 1983-års modell. Ser precis ut som en veteranhoj, utan att vara det - än så länge. Jag har haft den några månader och den är stark och håller lätt motovägsfart. Den är inte ens ansträngd. Jag har fått den servad på Förenade Bil i Malmö - inga problem, reservdelar finns och priset var inte avskräckande. Jag gillar att åka motorcykel, men är inte intresserad av att skruva, mer än mycket lite. Men jag håller med dig om att en klassisk motorcykel, med den rätta looken skall det vara. Jag köpte min på blocket efter en längre tids spanande. Den hade gått 8000 mil och var i bra skick.
Roland Persson
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50

Inläggav 2650852 » 2007-09-12/08:43

Dom gick över till brytarlöst tändsystem på årsmodell -81 samtidigt som dom började med Galnikal (nikasil) cylinderlopp, lättare svänghjul och Brembo bromsok fram samt en del till förändringar.
Mvh Ivar
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-12/10:58

Dom bästa boxrarna av den här generationen är helt klart R 100/7 81- 83.
Men jag har alltid gillat R 90/6 74- 76, den har en härlig gång i motorn och ett mer gammaldags utseende. Problemet är usla bromsar.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-09-12/11:04

Jag kan förresten tillägga att min far har en R100 från -82 (alltså då rimligen en R100/7) som han köpte förra året. Den känns verkligen som en rätt modern hoj och har inga problem att hänga med i snabbare motorvägsfart, samtidigt som den har kvar en del av det 'äldre' utseendet och kort sagt är väkdigt snygg.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-12/12:39

R100/7 har egentligen ingen kåpa men det såldes ganska många med R100 S
kåpan monterad. Den är trots sin ringa storlek mycket effektiv.
Är det -82an på blocket så är det en sån kåpa.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Håkan » 2007-09-12/19:32

Old boxer;20103 skrev:R100/7 har egentligen ingen kåpa men det såldes ganska många med R100 S
kåpan monterad. Den är trots sin ringa storlek mycket effektiv.
Är det -82an på blocket så är det en sån kåpa.


Hej.

Ett litet förtydligande till "Old boxer Thomas" och andra inntreserade...

På R100 årsmodell 1981-84 tog BMW bort tillägget "/7".
Modellerna heter R100, R100CS, R100RT, R100RS.
Under dom åren tog Rindars in modell R100 med S kåpa till Sverige, men dom heter bara R100.
R100CS har också S kåpa, men känns lätt igen på svart lackering med guldränder.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Förtydligande igen..

Inläggav gösser » 2007-09-12/20:29

Eftersom den sista boxermodellen jag ägde var just en R 100 av -81 års
modell vet jag att S-kåpan inte var monterad orginal. Jag fick beställa
den separat,(jag visste ju att den var bra se'n R90S-dagarna). Även i
tidningen Bikes "priser och modeller" från -81 är den "naken" på bilden.
Året efter slogs tydligen R100 och R100CS ihop. De satte kåpa på R100
men behöll tydligen 67-hästars motorn, (CS-en hade ju 70 kusar). Året
därefter var tydligen oförändrat. Men -84 försvann de stora boxrarna.
Det var ju det året som K-modellerna började säljas. Det såldes tydligen
endast 800-kubikare i boxerutförande det året.

Lars



Håkan;20127 skrev:Hej.

Ett litet förtydligande till "Old boxer Thomas" och andra inntreserade...

På R100 årsmodell 1981-84 tog BMW bort tillägget "/7".
Modellerna heter R100, R100CS, R100RT, R100RS.
Under dom åren tog Rindars in modell R100 med S kåpa till Sverige, men dom heter bara R100.
R100CS har också S kåpa, men känns lätt igen på svart lackering med guldränder.
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Håkan » 2007-09-12/21:14

gösser;20129 skrev:Men -84 försvann de stora boxrarna.
Det var ju det året som K-modellerna började säljas. Det såldes tydligen
endast 800-kubikare i boxerutförande det året.

Lars


R100 i fler modeller tillverkades även 1984 enl. ETK.
Troligen importerade inte Rindars några R100 det året.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav T. S. » 2007-09-12/22:13

Håkan;20127 skrev:Hej.

Ett litet förtydligande till "Old boxer Thomas" och andra inntreserade...

På R100 årsmodell 1981-84 tog BMW bort tillägget "/7".
Modellerna heter R100, R100CS, R100RT, R100RS.
Under dom åren tog Rindars in modell R100 med S kåpa till Sverige, men dom heter bara R100.
R100CS har också S kåpa, men känns lätt igen på svart lackering med guldränder.


Intressant jag har aldrig tänkt på det, du har tydligen rätt om -81. Men efter att jag läst på så försvann tydligen tillägget /7 redan -79 då basmodellen kallades R100 T. Däremot hängde R80/7 med till -80.
Man lär sej något nytt varje dag.

Hälsn
Svenska petimäterförbundet.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-12/22:32

gösser;20129 skrev:Eftersom den sista boxermodellen jag ägde var just en R 100 av -81 års
modell vet jag att S-kåpan inte var monterad orginal. Jag fick beställa
den separat,(jag visste ju att den var bra se'n R90S-dagarna). Även i
tidningen Bikes "priser och modeller" från -81 är den "naken" på bilden.
Året efter slogs tydligen R100 och R100CS ihop. De satte kåpa på R100
men behöll tydligen 67-hästars motorn, (CS-en hade ju 70 kusar). Året
därefter var tydligen oförändrat. Men -84 försvann de stora boxrarna.
Det var ju det året som K-modellerna började säljas. Det såldes tydligen
endast 800-kubikare i boxerutförande det året.

Lars


R100 CS tillverkades ända till -84, sista året endast i 52 ex. På vissa marknader såldes dock R 100 med toppkåpa i stället 82- 83.
Jag tror det var så i Sverige.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-13/08:31

Amir;20153 skrev:.

När togs kick bort på bmw?

Mvh

Amir


-74 var sista årsmodellen med kick som standard, den fanns dock som tillbehör åtminstånde till -83 förmodligen ännu längre.
Problemet är att den är helt oänvändbar, för klen och dålig utväxling.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Petimäter

Inläggav Håkan » 2007-09-13/18:29

Old boxer;20138 skrev:Intressant jag har aldrig tänkt på det, du har tydligen rätt om -81. Men efter att jag läst på så försvann tydligen tillägget /7 redan -79 då basmodellen kallades R100 T. Däremot hängde R80/7 med till -80.
Man lär sej något nytt varje dag.

Hälsn
Svenska petimäterförbundet.


Hej.

Jag är förmodligen lite insnöad på dom här R100 modellerna:rolleyes:
Nu har jag läst på i orginalhandlingar från Rindars.

R 100/7 60 hk, tillverkades -77. -78. importerades -77, -78.
R100S 65 hk:eek: , tillverkades -77, -78. import -77, -78.
R100S 70 hk:eek: , tillverkades -79, -80. import -79.
R100RS 70 hk, tillverkades -77-84. import -77-83.
R100T 65 hk, tillverkades -79, -80. import -80.
R100RT 70 hk, tillverkades -79-84. import -79-83.
R100 67 hk, tillverkades -81-84. import 81-83.
R100CS 70 hk, tillverkades -81-84, import -81.

R100 modellerna finns alltså med 4 olika effekter,(Bl.a. R100S hade först 65 hk och senare 70 hk).

När R100 återuppstog 1987 hade alla modeller 60 hk och var avsedda för blyfri bensin.


Har jag kvalat in i petimäterförbundet nu?:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Ännu fler data...

Inläggav Mimmi » 2007-09-13/18:53

Hej!

För att ytterliggare förvirra det hela så måste man ha i beaktande att de modeller som BMW tillverkar efter 1/9 ett år har nästa år som årsmodell.
De delar alltså på Baujahr och Modelljahr.
Som exempel kan en R100 av "nya reviderade utförandet" som kallas -81 mycket väl vara tillverkad -80.

Detta innebär att de sista 1000cc har årsmodell -85 fastän den sista lämnade bandet i november -84. De sista tillverkade 1000cc av typ (Baureihe) 247 var en serie om 500st RS som hette R100RS "Classic 500". De var lackade i en speciell tvåfärgslackering, silver och blå med skuggning.

Som tidigare någon nämnt så försvann /7 som ändelse på modellserie 247 i och med juli månads utgång 1980.

För övrigt får vi inte förglömma "Die Schattenboxer", de små R45 och R65, som så lätt kommer i skuggan av sina större syskon. Den modellserien hette 248, och den sista lämnade inte bandet förrän september -86.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav dag » 2007-09-14/10:54

nils-erik;20101 skrev:min kära R100RS är till salu ( till rätt köpare vill säga :cool: ). Tekniskt en 1980, men försedd med brytarlöst tändsystem. nya stötdämpare, i mycket bra skick med endast ca 5780 mil bakom sig. originalpackväskor förstås. klarar autobahnfart utan några som helst problem


Hej Nils-Erik.

En intressant färgkombination på din hoj. Är det original?
Har den ute för försäljning? Vore kul att se några fler bilder.

Hälsningar Dag
(uppväxt i Motala :) )
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-15/06:54

Jodå både Håkan och Mimmi kvalar lätt in i petimäterförbundet. Jag ska skriva ut och plasta in era inlägg.
Amir du gör mej förvirrad jag tog för givet att det var den äldre R60 tillverkad 56- 67 du varute efter men den på bilden är ju den helt anorlunda modernare modellen tillverkad 69- 73. Då kan du lika gärna köpa en R75 från samma år så får du lite mer pulver.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-15/18:08

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-15/22:04

nils-erik;20328 skrev:ser fin ut , yes.....men men men ....den har ju trumbromsen fram, skivorna kom inte förrän med 6-serien tror jag. framhjulet är inte att leka med vid försök till inbromsning. f.ö. var ju 5-serien känd för att kunna wobbla ordentligt.
"fråga mig ty jag var med", min först hoj var en R75/5-71.
inget att rekommendera, iaf inte när det gäller väghållningen


Det var väl den som polisen hade så mycket trassel med? Som de förlängde svingen och bytte stötdämpare på för att slippa allvarliga olyckor?
Kommer ni ihåg wobbeldebatten som härjade då, till och med i aftontidningarna (jodå; allt går igen!)? Åsså TSV-testen med det mest överraskande resultat mellan en chopper, en Honda 750 samt en polis-BMW.
Huga!

Av de förslag jag sett hittills, ser 600'an mest intressant ut. Vilken pärla! Som lugn veteranglidare alltså...

Noterar med glädje Amirs förnuftiga intresse för Guzzi. Snacka om underskattade bågar!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav dag » 2007-09-15/22:07

nils-erik;20328 skrev:ser fin ut , yes.....men men men ....den har ju trumbromsaren fram, skivorna kom inte förrän med 6-serien tror jag. framhjulet är inte att leka med vid försök till inbromsning. f.ö. var ju 5-serien känd för att kunna wobbla ordentligt.
"fråga mig ty jag var med", min först hoj var en R75/5-71.
inget att rekommendera


Jag hade också en R75/5 -71 under 70-talet och kan bara instämma. Dåliga bromsar samt wobblingsproblem är bara några av egenheterna.
210 kilo och 50 hästar var också i minsta laget för min smak.
BMW gjorde två andra varianter av samma hoj: R60/5 med 40 hästar och R50/5 med 32 hk.

När den nya R75/5 serien kom 1970 och ersatte gamla R60/2 innebar det en mindre revolution. Från att ha varit en tråkig "gubbhoj" med en ramkonstroktion från kriget, som helst skulle köras med sidovagn påkopplad, earlesgaffel, trött motor, obefintliga bromsar och 6 voltssystem blev BMW plötsligt något att räkna med.

R75: orna var extremt pålitliga, driftsäkra, välbyggda, läckte inte olja och enkla att meka med. Att en motorcykelmotor kunde gå i 10.000 mil utan totalrenovering var något som motorcykelvärlden aldrig sett förut.

R75/5 ersattes sedemera av serie /6 och /7 där många av barnsjukdomarna var lösta. Dessutom tillkom en R90 (inte minst "supersporthojen" R90S som du kan läsa om i en annan tråd) och senare R100 hojarna.

Om du är intresserad av motorcykelhistoria och att restaurera gamla hojar mer än att åka kan R60/2 eller varför inte R27 vara trevliga projekt.

Om vill ha en "gammal" lättmekad hoj som det finns delar till och som du dessutom kan åka på, ska du välja en nyare R75-R90-R100 /6 eller /7.
Med en sån tar du dig runt hela Europa utan problem.
Glöm de mindre R45/R60 modellerna som är för klena.

Och undvik alltså R75/5 ...

http://www.blocket.se/vi/12809309.htm?ca=12_s
http://www.blocket.se/vi/12684054.htm?ca=12_s

Bild
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

R75/5 och R90/6

Inläggav Velocette » 2007-09-16/12:00

Jag köpte ny R75/5 i 1972 och sen R90/6 i 1975. 75`an var mera lättkörd på krokiga vägar vad jag kommer i håg. Men med uppakning och passagerare var den inte 100%, men bättre än många jamförbara hojar då. Passageraren sitter inte presis mellan hjulen, men långt bak.Men jag kommer inte ihåg stora wobbelproblem. Men deremot på 90/6`an wobblade med passagerare och uppackning. Men den var bättre som långfärdsmaskin. Jag gillade min 90/6.
Med Hoskkedämpare och Koni stötdämpare. Men min R80ST er en mycke bättre motorcykel. Särskilt vad gäller vägegenskaper. Ursäkta min svenska.:rolleyes:
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Inläggav dag » 2007-09-17/10:50

nils-erik;20380 skrev:En bekant knutte köpte sig ett framhjul med ett s.k. Fontana-nav, med 4-backig trumbroms. Ekrarna var väl inte mer än 6-7 centimeter långa (!!!).
Det räckte med att titta på bromshandtaget för att göra en "stoppie".


Finns fortfarande att köpa:

Bild

http://www.manx.co.uk/products/hubs/f250f.htm
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-17/14:34

dag;20449 skrev:Finns fortfarande att köpa:

Bild

http://www.manx.co.uk/products/hubs/f250f.htm


Varför blev bilden så suddig?
Åh; tårar av rörelse skymmer min blick...
Åsså ett hugg i hjärtat och en åsnespark i magen.
Vilket konstverk!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-17/14:43

??? Jag tycker att det ser ut som nånting ni hämtat från Antikrundan. Ungefär lika praktiskt att ha som en gammal mekanisk räknemaskin nu när det finns elektroniska fickräknare som kan mer och kostar en spottstyver...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-17/15:08

nils-erik;20462 skrev:har du inte sett trådrubriken ? detta är nostalgi, Marie :D


Må så vara men gammal skit blir inte bättre för att den är gammal....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-17/15:17

Marie;20460 skrev:??? Jag tycker att det ser ut som nånting ni hämtat från Antikrundan. Ungefär lika praktiskt att ha som en gammal mekanisk räknemaskin nu när det finns elektroniska fickräknare som kan mer och kostar en spottstyver...


Jag tror varken en mekanisk räknemaskin eller en fickräknare fungerar bra som broms. Kan inte begripa vad du fick det ifrån. :D

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-17/15:19

Marie;20463 skrev:Må så vara men gammal skit blir inte bättre för att den är gammal....


....sa hon som glatt åker på en drygt 20 år gammal 'flygande tegelsten'.... :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-17/16:23

gunnare;20466 skrev:....sa hon som glatt åker på en drygt 20 år gammal 'flygande tegelsten'.... :D



Av ekonomiska skäll, Gunnar... Den kan classicaförsäkras..... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-17/20:57

Marie;20460 skrev:??? Jag tycker att det ser ut som nånting ni hämtat från Antikrundan. Ungefär lika praktiskt att ha som en gammal mekanisk räknemaskin nu när det finns elektroniska fickräknare som kan mer och kostar en spottstyver...


Det handlar inte om funktion, det handlar om att färdas med stil.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-17/21:28

Marie;20460 skrev:??? Jag tycker att det ser ut som nånting ni hämtat från Antikrundan. Ungefär lika praktiskt att ha som en gammal mekanisk räknemaskin nu när det finns elektroniska fickräknare som kan mer och kostar en spottstyver...


Hm....
Vilken ädel och fin konstruktion. Går i princip att fås att fungera som man vill genom att beräkna minus- respektive plusbackens mekanik - något som inte behärskas av många konstuktörer idag.:cool:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-09-17/21:44

Thomas Jansson;20498 skrev:Hm....
Vilken ädel och fin konstruktion. Går i princip att fås att fungera som man vill genom att beräkna minus- respektive plusbackens mekanik - något som inte behärskas av många konstuktörer idag.:cool:


Nu gör du MIG nostalgisk!
Plötsligt kom det tillbaka i skallen på mig hur man ställer upp momentekvationerna för att beräkna självverkan hos trumbromsar.... Det var ju mer än ett kvartssekel sedan jag gjorde det senast...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-17/22:31

Marie;20503 skrev:Nu gör du MIG nostalgisk!
Plötsligt kom det tillbaka i skallen på mig hur man ställer upp momentekvationerna för att beräkna självverkan hos trumbromsar.... Det var ju mer än ett kvartssekel sedan jag gjorde det senast...


Se där, nu vaknade ingenjörshjärtat! Hur vacker är inte denna magnifika trumbroms, jämfört med de pizzatallrikar till bromsskivor med fula ABS-tandhjul vi har på våra moderna fartmonster!
Funktion ÄR vackert, och en välkonstruerad trumbroms är faktiskt rätt effektiv. Haken är väl att en modern skivbroms, mycket tack vare avancerade material i bromsbelägg och annat, är ännu effektivare - och dessutom självjusterande, nästan underhållsfri samt funkar ihop med ABS. Synd, för stiliga var de gamla 'jumbotrummorna'!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-18/09:50

Marie;20503 skrev:Nu gör du MIG nostalgisk!
Plötsligt kom det tillbaka i skallen på mig hur man ställer upp momentekvationerna för att beräkna självverkan hos trumbromsar.... Det var ju mer än ett kvartssekel sedan jag gjorde det senast...


Ja - det var en härlig tid och hur många gånger har vi inte haft omistlig nytta av just dessa kunskaper?

Jag tror att det huvudsakligen är de försämrade mattekunskaperna som gett upphov till skivbromsens popularitet.;)

Eftersom jag periodvis jobbat som lärare i bl a konstruktionselement vet jag att det t o m kan vara svårt att få en blivande högskoleingenjör att inse hur ett vanligt spett fungerar - för vår del avverkades detta moment ju redan i fysiken i åk 7.

Högst några % av dagens studenter klarar av att dimensionera en dubbelverkande trumbroms. Det kan nog därför finnas en del tveksamma lösningar på en del dagens produkter. Något att tänka på då ni susar omkring på era super, hightech bågar i drygt 200 knyck....

Kunskaperna var dock inte alltid imponerande förr heller.

En av våra åkare på orten skulle byta lastbil och besökte i tur och ordning både Scania och Volvo. På Volvo frågade han försynt om hur det var med momentet på Volvos lastbil varpå försäljaren bestämt hävdade "moment är det som drar sönder bakaxlarna på Scanias bilar - sån skit finns inte på våra lastbilar". Klart att han valde en Volvo som dessutom var lite billigare på den tiden.

Nu är det ju inte så att många år i skolan nödvändigtvis ger ett bra resultat.

Antag att du har 3 kategorier att fråga:

1) Äldre hemmafru utan någon som helst teknisk bakrund.

2) Gymnasie/högskoleingenjör.

3) Civilingenjör eller högre utbildning.

Ställ frågan: Om 2 cyklister rullar nedför en backe på identiska cyklar. Det enda som skiljer dem åt är vikten, 50 respektive 100 kg - vem kommer fortast ned för backen?

Flest rätt svar får man kanske lite förvånande av grupp 1, d v s de som egentligen borde ha de sämsta förutsättningarna. Varför de svarar rätt kan de inte förklara då det ju är självklart!

Cirka 70 - 80% svarar fel av grupp 2 - man kan ibland få en motfråga om det råder vakuum där cyklisterna är.

Av grupp 3 vilka borde kunna ge ett riktigt svar får man nästan inga svar alls då ju frågan måste utredas vidare. Det finns ju mycket att ta hänsyn till, lagerfriktion och rullmotstånd som funktion av cyklistens vikt, om egenuppvärmningen av däcken inverkar och hurvida den större vikten ger upphov till ett större luftmotstånd och i så fall hur detta skall beräknas o s v, o s v. Det som besvarats rätt av en fullständig amatör kan lätt expanderas till en forskningsuppgift som tar flera år om frågan hanteras på rätt sätt.

Grupp 3 har ju också en del prestige att tänka på och det kan vara bättre att inte svara alls än att avslöjas som okunnig....

Ursäkta inläggets längd & karaktär!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav BulletStefan » 2007-09-20/14:19

Amir;20654 skrev:http://www.blocket.se/vi/12814472.htm?ca=14_s

Visst, sitter kicken på vänster sida på bmw eller?

Men jag ser inte kicken på den här och vad jag har förstått av Er så fanns kick som standard fram till 75.

Ser NI kicken?

Mvh

Amir


Om den sitter på samma sida som på en Ural så sitter den på vänster sida ja. Och jag tycker mig definitivt se kicken på bilderna. Du måste komma ihåg att BMW har veven i längsriktningen och kicken därför sitter 'på tvären' 90 grader mot veven. Dvs men trampar den rakt ner och inte längs sidan av hojen, därför syns ingen utanpåliggande kickarm som på 'normala' hojar. Det enda som syns på bilden är själva kickpedalen upptill, kickstaget döljs av ram mm.

Tittar du noga ser du kickpedalen precis där insugsgummit övergår i metall vid luftburken.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Kick

Inläggav Velocette » 2007-09-20/14:26

Kicken sitter på vänster sida. Var standard på min R75/5 och ganska lätt at trå ned.
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Inläggav dag » 2007-09-20/16:33

Varför en R60/5 ? De är slöare och mindre eftertraktade än R75/5 ? 40 hästar och 210 kilo blir segt i dagens trafik.

Hade R60/5 inte några sidokåpor som täcker batteriet? Känns som om något fattas...

Den vita originalfärgen är lite ovanlig på civila hojar - var mest polismotorcyklar som målades vita. R60/5 fanns också i exklusivare variant med kromad tank, som ser ganska "retro" ut idag.

39.000 känns spontant väldigt dyrt för en R60/5 från 1972 med repad framskärm - även om färgen är original, hojen nyputsad och mätaren visar knappt 4000 mil. Såvida inte pengarna är oviktiga och köparen är en samlare som vill ha exakt den här modellen.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

fakta o annat...

Inläggav Mimmi » 2007-09-20/18:18

dag;20664 skrev:...Hade R60/5 inte några sidokåpor som täcker batteriet? Känns som om något fattas...

Den vita originalfärgen är lite ovanlig på civila hojar - var mest polismotorcyklar som målades vita. R60/5 fanns också i exklusivare variant med kromad tank, som ser ganska "retro" ut idag.


Amir;20674 skrev:Sen att den enligt http://www.bikez.com är 4 vxl så är det ett tecken för mig att motorn är långslaggig så som äldre motorer brukar vara vilket jag tycker om:cool



Hej!

Jag kan bara instämma i Dag´s åsikt om R60; men valet är fritt, eller "den resandes ensak" kan man också säga.:)

Beträffande sidokåpor kan jag inte svara med 100% säkerhet. Jag har själv aldrig ägt någon R60/5, men på de bilder jag har, så verkar de flesta standardutrustade sakna sidokåpor. Däremot förekommer det sådana på de modeller som är utrustade med den sk. "Toastertanken". Alltså den av Dag omnämnda delvis förkromade tanken. Men det var ingen specialmodell som hade den, utan denna tank var en USA-modell som även kunde mot pristillägg erhållas i Europa. Sidokåporna som förekommer tillsammans med "Toastertanken", men även standardtanken ser också väldigt "USA" ut. De är stora smaklösa kromblaffor.

Däremot förefaller samtliga /6 ha sidokåpor, men av ett helt annat slag.

Växelantalet har intet att göra med huruvida en motor är långslagig eller ej. Det beror endast på hur konstruktören fördelar utväxlingarna över varvtalsområdet.

Beträffande slaglängden på just denna modell är den 70,6mm. Den är alltså kortslagig. (Eftersom borrningen är 73,5mm).
Ett intressant faktum i sammanhanget är att samtliga modeller av dessa boxermodeller har samma slaglängd. Alltså 500, 600, 750, 800, 900 och 1000cc av Baureihe 246 och 247.
Däremot har de av mig förut omtalade "Schattenboxer", Baureihe 248 (R45 o R65) kortare slag, 61,5 mm.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-20/18:21

dag;20664 skrev:Hade R60/5 inte några sidokåpor som täcker batteriet? Känns som om något fattas...

Den vita originalfärgen är lite ovanlig på civila hojar - var mest polismotorcyklar som målades vita. R60/5 fanns också i exklusivare variant med kromad tank, som ser ganska "retro" ut idag.

.


Ingen av /5 serien fram till den längre baksvingen som infördes under året -73 hade sidokåpor av glasfiber. Dom som sitter på de nyare med lång baksving passar inte. En kromad variant fanns 72.
Tanken med kromplatta fanns bara på -72 års modell.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-20/21:13

Mimmi;20677 skrev:Hej!

Jag kan bara instämma i Dag´s åsikt om R60; men valet är fritt, eller "den resandes ensak" kan man också säga.:)

Beträffande sidokåpor kan jag inte svara med 100% säkerhet. Jag har själv aldrig ägt

*SNIPP*

aglängd. Alltså 500, 600, 750, 800, 900 och 1000cc av Baureihe 246 och 247.
Däremot har de av mig förut omtalade "Schattenboxer", Baureihe 248 (R45 o R65) kortare slag, 61,5 mm.


En del svar här på Forum är.....krispiga. Härligt!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-21/07:46

Kicken på R65 5:an på blocket enligt URL ovan:
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav ROPE » 2007-10-10/18:05

Min BMW är en R 100 med S-kåpa. Årsmodell är 1983. 67 hk. Cykeln är såld i Sverige
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst