Albert;19863 skrev:
Om du veteranförsäkrar ett gammalt fordon så får du inte åka runt på det... du får bara åka till och från träff, närmaste väg...
Amir;19917 skrev:Hej,
vi kanske ska ta och reda ut om det här med mhrf-försäkring även om jag själv ännu inte har harft mhrf-försäkring. Jag antar att det är mhrf-försäkringen som Ni syftar till i Era inlägg.
Jag har hämtat länken från mhrf. Man får använda endast enstaka gånger ta sitt veteranfordon till sitt jobb för att visa fordonet för sina vänner.
http://www.mhrf.se/index.php?show=faq&f=u2&back=1&x=y9
Amir;20044 skrev:Hej Bulletstefan !
Riktigt kul att läsa att det finns gelikar av mig ute på vägarna:D
Hur är royal hojarna? Jag har läst och hört mkt olika om dessa hojar. vissa säger att man ska akta sig för mångdagsexemplarer och vissa säger att de inte haft några större problem med sina hojar. Vad jag har förstått så är de exemplar som säljs till europa bättre utrustade och bättre ihop satt. Vad är din åsikt när det gäller kvaliten och så vidare?
Mvh
Amir
Old boxer;20103 skrev:R100/7 har egentligen ingen kåpa men det såldes ganska många med R100 S
kåpan monterad. Den är trots sin ringa storlek mycket effektiv.
Är det -82an på blocket så är det en sån kåpa.
Håkan;20127 skrev:Hej.
Ett litet förtydligande till "Old boxer Thomas" och andra inntreserade...
På R100 årsmodell 1981-84 tog BMW bort tillägget "/7".
Modellerna heter R100, R100CS, R100RT, R100RS.
Under dom åren tog Rindars in modell R100 med S kåpa till Sverige, men dom heter bara R100.
R100CS har också S kåpa, men känns lätt igen på svart lackering med guldränder.
gösser;20129 skrev:Men -84 försvann de stora boxrarna.
Det var ju det året som K-modellerna började säljas. Det såldes tydligen
endast 800-kubikare i boxerutförande det året.
Lars
Håkan;20127 skrev:Hej.
Ett litet förtydligande till "Old boxer Thomas" och andra inntreserade...
På R100 årsmodell 1981-84 tog BMW bort tillägget "/7".
Modellerna heter R100, R100CS, R100RT, R100RS.
Under dom åren tog Rindars in modell R100 med S kåpa till Sverige, men dom heter bara R100.
R100CS har också S kåpa, men känns lätt igen på svart lackering med guldränder.
gösser;20129 skrev:Eftersom den sista boxermodellen jag ägde var just en R 100 av -81 års
modell vet jag att S-kåpan inte var monterad orginal. Jag fick beställa
den separat,(jag visste ju att den var bra se'n R90S-dagarna). Även i
tidningen Bikes "priser och modeller" från -81 är den "naken" på bilden.
Året efter slogs tydligen R100 och R100CS ihop. De satte kåpa på R100
men behöll tydligen 67-hästars motorn, (CS-en hade ju 70 kusar). Året
därefter var tydligen oförändrat. Men -84 försvann de stora boxrarna.
Det var ju det året som K-modellerna började säljas. Det såldes tydligen
endast 800-kubikare i boxerutförande det året.
Lars
Amir;20153 skrev:.
När togs kick bort på bmw?
Mvh
Amir
Old boxer;20138 skrev:Intressant jag har aldrig tänkt på det, du har tydligen rätt om -81. Men efter att jag läst på så försvann tydligen tillägget /7 redan -79 då basmodellen kallades R100 T. Däremot hängde R80/7 med till -80.
Man lär sej något nytt varje dag.
Hälsn
Svenska petimäterförbundet.
nils-erik;20101 skrev:min kära R100RS är till salu ( till rätt köpare vill säga ). Tekniskt en 1980, men försedd med brytarlöst tändsystem. nya stötdämpare, i mycket bra skick med endast ca 5780 mil bakom sig. originalpackväskor förstås. klarar autobahnfart utan några som helst problem
nils-erik;20328 skrev:ser fin ut , yes.....men men men ....den har ju trumbromsen fram, skivorna kom inte förrän med 6-serien tror jag. framhjulet är inte att leka med vid försök till inbromsning. f.ö. var ju 5-serien känd för att kunna wobbla ordentligt.
"fråga mig ty jag var med", min först hoj var en R75/5-71.
inget att rekommendera, iaf inte när det gäller väghållningen
nils-erik;20328 skrev:ser fin ut , yes.....men men men ....den har ju trumbromsaren fram, skivorna kom inte förrän med 6-serien tror jag. framhjulet är inte att leka med vid försök till inbromsning. f.ö. var ju 5-serien känd för att kunna wobbla ordentligt.
"fråga mig ty jag var med", min först hoj var en R75/5-71.
inget att rekommendera
nils-erik;20380 skrev:En bekant knutte köpte sig ett framhjul med ett s.k. Fontana-nav, med 4-backig trumbroms. Ekrarna var väl inte mer än 6-7 centimeter långa (!!!).
Det räckte med att titta på bromshandtaget för att göra en "stoppie".
Marie;20460 skrev:??? Jag tycker att det ser ut som nånting ni hämtat från Antikrundan. Ungefär lika praktiskt att ha som en gammal mekanisk räknemaskin nu när det finns elektroniska fickräknare som kan mer och kostar en spottstyver...
Marie;20463 skrev:Må så vara men gammal skit blir inte bättre för att den är gammal....
Marie;20460 skrev:??? Jag tycker att det ser ut som nånting ni hämtat från Antikrundan. Ungefär lika praktiskt att ha som en gammal mekanisk räknemaskin nu när det finns elektroniska fickräknare som kan mer och kostar en spottstyver...
Marie;20460 skrev:??? Jag tycker att det ser ut som nånting ni hämtat från Antikrundan. Ungefär lika praktiskt att ha som en gammal mekanisk räknemaskin nu när det finns elektroniska fickräknare som kan mer och kostar en spottstyver...
Thomas Jansson;20498 skrev:Hm....
Vilken ädel och fin konstruktion. Går i princip att fås att fungera som man vill genom att beräkna minus- respektive plusbackens mekanik - något som inte behärskas av många konstuktörer idag.
Marie;20503 skrev:Nu gör du MIG nostalgisk!
Plötsligt kom det tillbaka i skallen på mig hur man ställer upp momentekvationerna för att beräkna självverkan hos trumbromsar.... Det var ju mer än ett kvartssekel sedan jag gjorde det senast...
Marie;20503 skrev:Nu gör du MIG nostalgisk!
Plötsligt kom det tillbaka i skallen på mig hur man ställer upp momentekvationerna för att beräkna självverkan hos trumbromsar.... Det var ju mer än ett kvartssekel sedan jag gjorde det senast...
Amir;20654 skrev:http://www.blocket.se/vi/12814472.htm?ca=14_s
Visst, sitter kicken på vänster sida på bmw eller?
Men jag ser inte kicken på den här och vad jag har förstått av Er så fanns kick som standard fram till 75.
Ser NI kicken?
Mvh
Amir
dag;20664 skrev:...Hade R60/5 inte några sidokåpor som täcker batteriet? Känns som om något fattas...
Den vita originalfärgen är lite ovanlig på civila hojar - var mest polismotorcyklar som målades vita. R60/5 fanns också i exklusivare variant med kromad tank, som ser ganska "retro" ut idag.
Amir;20674 skrev:Sen att den enligt http://www.bikez.com är 4 vxl så är det ett tecken för mig att motorn är långslaggig så som äldre motorer brukar vara vilket jag tycker om:cool
dag;20664 skrev:Hade R60/5 inte några sidokåpor som täcker batteriet? Känns som om något fattas...
Den vita originalfärgen är lite ovanlig på civila hojar - var mest polismotorcyklar som målades vita. R60/5 fanns också i exklusivare variant med kromad tank, som ser ganska "retro" ut idag.
.
Mimmi;20677 skrev:Hej!
Jag kan bara instämma i Dag´s åsikt om R60; men valet är fritt, eller "den resandes ensak" kan man också säga.
Beträffande sidokåpor kan jag inte svara med 100% säkerhet. Jag har själv aldrig ägt
*SNIPP*
aglängd. Alltså 500, 600, 750, 800, 900 och 1000cc av Baureihe 246 och 247.
Däremot har de av mig förut omtalade "Schattenboxer", Baureihe 248 (R45 o R65) kortare slag, 61,5 mm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst