bmw r 65 gs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav Håkan » 2007-09-30/20:19

Amir;21318 skrev:Hej,

Förmodligen har skrivit denna inlägg i fel avdelning eftersom jag inte vet riktigt vart denna motorcykel bör vara.

Är det ngn som har erfarehet om bmw r 65 gs? Svaga och starka punkter? Verkar vara en ovanlig modell i Sverige.

Mvh


Amir

Hej Amir.

R65GS tillverkades mellan 1987-1990, jag tror inte generalagenten importerade några, de som finns i Sverige är troligtvis privatimport.

R65GS har första versionen av enbent baksving (utan paralever), en effektsvag motor, 27hk (för att passa tyska försäkringsregler).
650cc motorn har 61,5mm slaglängd, (samma som R45), tillskillnad från övriga tvåventilsboxrar som har 70,6mm slag.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Håkan » 2007-11-02/14:05

Amir;21451 skrev:Hej,




Den ska tydligen finns motorstarkare varianter av den.

En person har talat om för mig att strypningen bör sitta enligt detta citat "
det är insugs stosen (metall röret som skruvas i toppen) som är smalare lopp på."

Är det fler som kan verifiera detta?


Mvh

Amir


Hej, vet inte hur det gått med dina R65 planer, men...

Jag kollade i ETK.

Det finns en 20kW (27hk), och en 35kW (48hk) variant.

Det är ganska stora skillnader.
Ventilstorlekar skiljer, kompresionsförhållande (kolvar) skiljer, och förgasarstorleken skiljer modellerna åt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-02/22:35

Amir;21451 skrev:Hej,



Det är det här exemplaret som jag är intresserad av. Jag misstänkte ifrån början att den var importerad eftesom den verkar vara ovanlig i Sverige.

Ekrade hjul, luftkyld, kardan, offroad och lättmekad? Kan det bli bättre?:D

http://www.blocket.se/vi/13261157.htm?ca=14_s


http://www.bmbikes.co.uk/specpages/R65GS.htm

Den ska tydligen finns motorstarkare varianter av den.

En person har talat om för mig att strypningen bör sitta enligt detta citat "
det är insugs stosen (metall röret som skruvas i toppen) som är smalare lopp på."

Är det fler som kan verifiera detta?

Toppen på tårtan är att jag har mailat honom och ringt honom. När jag ringer honom får man höra att det inte går att nå vederbörande just nu. Jag vet inte om det är ngt avbrott i hans trakter eller ej. Men vi får se om jag får tag i ägaren.


Mvh

Amir


Verkar vara ett mycket fint ex, själv har jag ju en äldre och lite större motor men det har knappast någon avgörande betydelse, priset verkar helt OK för det fina skicket - det är bara att slå till!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst