Bensinkranar renovering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bensinkranar renovering

Inläggav Albert » 2007-10-03/10:22

Har precis tagit isär och är nästan klar med rengöring av bensinkranarna på min R80 1984.

Såg när jag fått ren dem att det finns en kondensavrinnings"tapp" underst på huset.
Har aldrig hört någon säga att man bör lossa på plastkåpan och spraya mekanismen då och då - men av hur det ser ut så tycker jag att det är en gissat lämplig serviceåtgärd. Erfarenheter och åsikter om detta ?

Det som förvånade mig var strypningen i kanalen för reserven; hartser ? Kanalerna är nästan ok nu - så jag avslutar rengöringen med tryckluft och LaHega kallavfettning; spolar rent med vatten.

Nu är fråga... ska/bör jag fylla den mekaniska delen av bensinkranarna där fjädern sitter med fett för att motverka mera rostande och oxiderande ?...
Några erfarenheter om detta ?

Såg här såg i vart fall båda kranarna ut. Gängorna var helt igensatta. Massor av rost och oxid på fjädersida. Rerservkanalen på vänster sida gav 1/4 så mkt genomrinnig som huvudkanalen. Högersidan var något bättre. Inte så mkt rost i tanken; nätfiltren var inte igensatta - men icke rostande tank vore i alla fall ett lyft.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav dag » 2007-10-03/21:18

Detta verkar vara det perfekta användningsområdet för Guzzi-Leifs nyinköpta ultraljudstvätt.


Bild


Bild
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-04/06:32

Du har rätt, Dag.
Kalkosan i karet och några minuters ultraljudande hade gjort att de där grejerna varit rena och sett ut som nya.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Tomas » 2007-10-06/23:24

Funkar sådär!

Inte så effektivt som man skulle kunna tro av beskrivingen. Glasblästring (med lågt tryck) av utvala delar är mer effektivt.
R69-1960, R69s-1964, R69s-1968, R60-1969, R75/5-1973, R90S-95, R80G/S-1981
Tomas
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-04-02/17:52

Inläggav Anders i Urskogen » 2007-11-17/18:13

Albert;21585 skrev: Gängorna var helt igensatta. Massor av rost och oxid på fjädersida. Rerservkanalen på vänster sida gav 1/4 så mkt genomrinnig som huvudkanalen. Högersidan var något bättre. Inte så mkt rost i tanken; nätfiltren var inte igensatta - men icke rostande tank vore i alla fall ett lyft.


AHA.
Då förstår jag varför man bara kan köra på halv gas på min R100RS - 82, när man någon gång måste ta till reserven. Tack för tipset, nu har jag något att göra i morgon.
Anders i Urskogen
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-09-16/07:24

Inläggav Albert » 2007-11-18/07:45

Innan du skruvar isär kranarna - se till att du har reservdelarna tillgängliga.

Ett litet problem bara... du kan inte få reda på exakt vilka reservdelarna är förren du plockat isär kranarna... BMW hade ett antal olika med ett antal olika kombinationer...

Gummipackningen som på mina kranar är 5 håls, bör du räkna med att den behöver bytas - kostar ca 80kr/st.
Tätningsringen som på mina kranar är, 4-kantigt gummi, som sitter på kanten av krananen bör du byta - kostar knappt 20kr/st.

Vid remontering rekommenderar jag starkt att använda Omega 77 fett, och Omega 99 på gängorna.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst