Har precis tagit isär och är nästan klar med rengöring av bensinkranarna på min R80 1984.
Såg när jag fått ren dem att det finns en kondensavrinnings"tapp" underst på huset.
Har aldrig hört någon säga att man bör lossa på plastkåpan och spraya mekanismen då och då - men av hur det ser ut så tycker jag att det är en gissat lämplig serviceåtgärd. Erfarenheter och åsikter om detta ?
Det som förvånade mig var strypningen i kanalen för reserven; hartser ? Kanalerna är nästan ok nu - så jag avslutar rengöringen med tryckluft och LaHega kallavfettning; spolar rent med vatten.
Nu är fråga... ska/bör jag fylla den mekaniska delen av bensinkranarna där fjädern sitter med fett för att motverka mera rostande och oxiderande ?...
Några erfarenheter om detta ?
Såg här såg i vart fall båda kranarna ut. Gängorna var helt igensatta. Massor av rost och oxid på fjädersida. Rerservkanalen på vänster sida gav 1/4 så mkt genomrinnig som huvudkanalen. Högersidan var något bättre. Inte så mkt rost i tanken; nätfiltren var inte igensatta - men icke rostande tank vore i alla fall ett lyft.