Missljud?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Missljud?

Inläggav ROPE » 2007-10-07/17:52

Jag har en R 100 1984 års modell. Den går bra. Men där finns ett missljud när jag kör på de lägre växlarna och slår av gasen. Det försvinner så fort jag kommit över 3000 varv och inte frikopplar. När jag håller stilla och gasar så hörs allt ok. Vad kan det vara?
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50

Inläggav AnWi » 2007-10-08/15:01

Du får nog försöka precisera ljudet bättre om det skall finnas en chans att få hjälp.
Kan du lokalisera varifrån det låter?
Hur låter det? Kan du beskriva lätet?
Kanske någon kan köra vid sidan av din maskin och hjälpa till med det.

Det finns oerhört mycket duktigt folk här på forum men för att kunna hjälpa till, med felsökning, behövs så mycket information som möjligt.


/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav ROPE » 2007-10-10/18:01

Skall göra detta och återkomma och försöka precisera så bra det går. Men håller jag jämn gas eller håller varvtalet över 3000 varv så hörs inget. Likaså om jag kör alldeles jämt, även om varvtalet är under 3000 varv. Men när jag saktar ner på lägre växlar, då kommer det. Jag har kört utan hjälm och försökt lyssna in var det kommer ifrån. Det verkar komma från bakljulet och hörs starkast från vänster sida. Men det påverkar inte funktion eller effekt på något sätt. Håller jag still och varierar varvtalet på motorn hörs ingenting. Så det verkar att vara något med transmissionen?
Cykeln är nyservad och stor BMW-service är gjord.
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50

Inläggav Albert » 2007-10-19/20:17

Gör som jag bad en kille i Pakistan göra - spela in ljudet.
Skicka en liten fil med ljudet (qick-time ger bäst ljud).
En inspelning säger mer än 1000 ord -;)

Bakvagn:
Är splinesen väl infettade ?
Finns det minst 1,5dl olja i kardan ?
Sitter samtliga M6-or på plats och håller kardan på plats ?
Är hjullagren väl omfettade ?
Är svinglagren väl in-/omfettade ?
Är stötdämparna renoverade/servade för max 3000mil eller 5 år sedan (bör göras varje år...) ?

Du glömde skriva om din R100 är trumbromsad eller skivbromsad bak. Om det är skiva så är det mest troligt att du har släpande bromsklossar... lite pyssel att lufta bromsoket bak... måste skruvas loss och vändas upp och ned... man behöver 4 armar (= 2 personers jobb att få bra).

Men som sagt - spela in: skicka ljudfil = mkt lättare att bedömma vad som kan orsaka det du reagerar över/på.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-10-20/11:12

Hej.

Skulle du kunna prova ett par saker som talar om för oss hur det är med växellådan med mera.
Sätt upp hojen på centralstödet och starta motorn.
I Neutralläge dra in koppling och släpp, hur blir skillnaden i ljudet?
Be någon hålla ned framhjulet och prova att lägga in olika växlar på tomgång
Beskriv ljuden för oss.
Med kopplingen inne variera varvtalet och beskriv hur det låter när du både håller stilla vid olika varvtal och när du varierar varvtalet.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav ROPE » 2007-10-30/18:41

Jag funderar på om det inte kan vara kamkedjan. MC:n har gått 8000 mil, är i bra skick och går bra, men det finns ingen uppgift på om kamkedjan är bytt. Det är en R100 1983-års modell. Tänkte be BMW att kolla detta vid nästa service, för nu är det nog färdigåkt för i år.
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50

Inläggav Tekn. » 2007-11-01/06:46

ROPE;23107 skrev:Jag funderar på om det inte kan vara kamkedjan. MC:n har gått 8000 mil, är i bra skick och går bra, men det finns ingen uppgift på om kamkedjan är bytt. Det är en R100 1983-års modell. Tänkte be BMW att kolla detta vid nästa service, för nu är det nog färdigåkt för i år.


Har för mig att detta är en svag punkt på dessa hojar, därmed inte sagt att det är det som låter på din. Tidigare modeller, fram till -80 tror jag det var, så hade de en sk duplexkedja till kamaxeln som i det närmaste var outslitlig. Efter ett hårt arbete med att försämra kvaliteten infördes en enkelkedja, som enligt uppgift har en klart begränsad livslängd, 4000-5000mil har nämnts. En liten tröst i sammanhanget är att den är hyfsat lätt att byta själv.
Tekn.
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-10-08/06:44

Inläggav T. S. » 2007-11-01/14:27

Tekn.;23192 skrev:Har för mig att detta är en svag punkt på dessa hojar, därmed inte sagt att det är det som låter på din. Tidigare modeller, fram till -80 tror jag det var, så hade de en sk duplexkedja till kamaxeln som i det närmaste var outslitlig. Efter ett hårt arbete med att försämra kvaliteten infördes en enkelkedja, som enligt uppgift har en klart begränsad livslängd, 4000-5000mil har nämnts. En liten tröst i sammanhanget är att den är hyfsat lätt att byta själv.


R 100 -83 har enkelkedja, den är minst lika slitstark som duplexkedjan och ska utan vidare gå 10 000 mil. 4- 5000 stämmer inte alls med mina erfarenheter.
Ökat slitage kan det möjligen bli om man kör med dåligt synkade förgasare d.v.s ogämn gång.
Sliten kamkedja låter som kraftigt ventilknack på höger cylinder om jag inte minns fel, det var länge sen sist.
Någon som har bättre minne?
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav hpngs1000 » 2007-11-01/17:37

Old boxer;23209 skrev:Någon som har bättre minne?


Mnja, minnet kan det vara si och så med kanske!

Simplexkedjan bör bytas efter ca 8000 mil om man vill ha en jämn motorgång. Givetvis håller den längre och efter att ha hållit på med äldre boxermotorer och försökt samla på mig erfarenheter, både egan och andras, under ett antal år har jag aldrig hört talas om någon kedja som gått av.

Enklaste sättet att konstatera om kedja/sträckare är dåliga är att kontrollera tändningen på tomgång. Förutsatt att ventiler och förgasare är korrekt justerade skall tändmärket stå stilla vid kontroll med stroboscope-lampa.
Ju sämre kedja/sträckare är, ju mer fladdrar tändmärket. Anledningen är att kedjan sträcks och slackar allt efter belastningen från ventilmekanismen. Tändgivaren sitter monterad på kamaxelns främre ände och ger tändsignalen vid olika tillfällen relativt vevaxel/svänghjul med tändmärke.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav ROPE » 2007-11-13/22:07

Jag har kollat vidare och har troligen kommit på felet. Det är lite skämmigt, men troligen är vänster avgasrör trasigt inuti. Det är därifrån ljudet kommer och inte från motorn. Något inne i ljuddämparen sitter löst. Skall bytas till våren.
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50

Inläggav Albert » 2007-11-16/21:05

ROPE;23794 skrev:Jag har kollat vidare och har troligen kommit på felet. Det är lite skämmigt, men troligen är vänster avgasrör trasigt inuti. Det är därifrån ljudet kommer och inte från motorn. Något inne i ljuddämparen sitter löst. Skall bytas till våren.


Sånt händer -;)
Kamkjedjan rasslar.
Vevstakslager slår/slamrar.
Vipparmarmar tickar/slamrar.
Kolv klapprar.
Ventiler tickar.
Lager ger ett kraschande malande ljud.
Som regel... och undantagen tycks vara en stående regel -:D
Håller tummarna för att det är så enkelt fel som du tror dig funnit - jag minns inte hur plåtljuddämpare låter/fungerar eftersom jag använt rostfritt i stort sett alla år jag kört bumse - men från Suzuki i Kawa tiden så minns jag det som skumma burkiga plåtiga ljud gärna med suspekt skrammel när det rostat sönder på insidan.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst