synka förgasare.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

synka förgasare.

Inläggav fritze » 2008-02-11/16:55

Hoppas att min bums inte är för ny för detta forum, säg till mig att byta till rätt plats till tex r. boxermodeller om så är fallet. Känner att man man hamnar mellan stolarna lite.
Har en r 100 r -94 och tänkte försöka mig på att synka förgasarna eller måste man lämna in den för det?Är lite novis på detta område och hoppas att det finns ngn som kan göra detta för begripligt för mig.
tack på förhand
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44

Inläggav Marie » 2008-02-11/17:46

fritze;28980 skrev:Hoppas att min bums inte är för ny för detta forum, säg till mig att byta till rätt plats till tex r. boxermodeller om så är fallet. Känner att man man hamnar mellan stolarna lite.
Har en r 100 r -94 och tänkte försöka mig på att synka förgasarna eller måste man lämna in den för det?Är lite novis på detta område och hoppas att det finns ngn som kan göra detta för begripligt för mig.
tack på förhand


Lite i nyaste laget tycker nog en del att den är.... ;)
Puritaner sätter gränsen som 'före /5'

Gör en sökning på sökordet 'Mimmimeter' så tror jag att du får lektyr i ämnet, så att det räcker och blir över.

Har du inte två vänsterhänder med vardera fem centralt placerade tummar så klarar du säkert att synka själv.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav fritze » 2008-02-11/18:27

Okej
Då tackar jag för tipset och smyger snabbt iväg till r-boxermodeller......
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44

Inläggav JAC » 2008-02-11/18:46

Ett tips är att köpa två vacuummeterinstrument på en biltillbehörsfirma ( ca 70-100 kr/st.) Sedan koppla gummislang till dem, med en mkt. liten förstrypning måste till. (Jag använde mig av de smala plasrören som följer med 5-56 och WD40 burkarna). Annars slår nålarna för mkt. fram och tillbaka. Sedan är det bara att skruva tills båda instrumenten visar lika. Det skall nog finnas uttag på förgasarna för montering av vacuumslangarna, så fanns det på några årsmodeller äldre än din.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Om synkning.

Inläggav Mimmi » 2008-02-11/18:56

Hej!

Utöver "Mimmimeter" så sök även på "synkning" samt "synkronisering". Vi har skrivit mängder om detta under årens lopp.

Däremot rekommenderar jag inte att använda klockor vid synkningen. Ursäkta mig FOKKER, men detta är min erfarenhet. En "Mimmimeter" (egentligen en differenstryckmätare, oerhört exakt, känslig och självkalibrerande) eller liknande ger ett mycket bättre resultat. Det är ju inte ett visst värde i siffror som är det intressanta i detta fallet, utan att varje cylinder suger exakt lika. Det är väldigt svårt att avgöra om det är lika när det är två visare på två olika instrument som skall avläsas samtidigt.

För övrigt tillhör jag de som envist hävdar att enbart R-modeller av årsmodell -69 eller äldre är "gammelbumsar". Så enligt min ödmjuka uppfattning skall Du skriva om Din maskin i R avdelningen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav fritze » 2008-02-11/22:26

Got your point, Mimmi
Är inte så gammal som jag kommer att bli......
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst