Justering framhjulslager R75/6?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Justering framhjulslager R75/6?

Inläggav Håkan Växjö » 2008-04-09/09:16

Undrar över hur man korrekt justerar lagerspänningen i framhjulslagret.
Ekerhjul med enkel bromskiva 1975 års modell.
Enligt boken ska man dra axelmuttern till 4,5 kgm och sedan är det klart.
Tycker dock att lagret blir för hårt spänt, hjulet bromsas av lagerspänningen.
Ska man mixtra med mellanlägg på något sätt så att lagret inte spänns upp mer än till en viss spänning oavsett hur hårt man spänner axelmuttern?
Nya SKF lager monterade igår.
Lagret tätas på varje sida av en packbox. Den tätar mot två rörbitar (distanser) som i sin ena ände har en fläns. Då Bumsen blev min för några år sedan var flänsen monterad så att den satt utåt, mot gaffelbenen. Visst ska denna "rörbit" vändas så att flänsen sitter inne i packboxen, vänd mot lagret?
Någon händig entusiast som kan hjälpa mig med mina frågor?
/Håkan
Håkan Växjö
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-04-09/08:59

Inläggav Asterix » 2008-04-09/13:16

Kolla här, ser ut som det satt rätt från början http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/MainDiagrams.asp?mospid=47835 diagram # 36_153
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Tack för hjälpen!

Inläggav Håkan Växjö » 2008-04-09/14:34

Bilden svarade ju på båda frågorna.
Nu blir det till att tillverka schims.
Det fanns inget på plats.
/Håkan
Håkan Växjö
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-04-09/08:59

http://www.motorcykelservice.se/

Inläggav Kenneth » 2008-04-09/14:44

Håkan Växjö;32853 skrev:Bilden svarade ju på båda frågorna.
Nu blir det till att tillverka schims.
Det fanns inget på plats.
/Håkan


http://www.motorcykelservice.se/
Här finns både kompetens och delar till din BMW
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Justering framhjulslager R75/6?

Inläggav Håkan Växjö » 2008-04-23/10:51

<p>Nu är det klappat och klart.</p>
<p>För den som tänker sig att ge sig på att själv schimsa in framhjulslager, kan meddelas att det går åt lite tålamod. Det gäller ju att få stången som ligger mellan lagren exakt rätt i längd. Längden bestämmer ju hur mycket lagren ligger an i lagerbanorna. För lång stång så blir det glapp och för kort så ligger båda lagren an och kanske för hårt. Som jag förstår det skall anliggningen mot lagerbanorna justeras så att om man lägger ner cykeln, så ska det övre lagret arbeta och det undre få "vila" sig och hämta in nytt fett mellan rullarna och lagerbanorna. Det betyder att man ska kunna känna ett minimalt glapp radiellt. BMW originadelar (schims) kan köpas i intevall om 5/100 mm. Jag valde att svarva en egen distans i rostfritt stål. Det gick åt två bitar innan det blev perfekt. När man är nära att det ska bli bra, är det i slutskedet ytterst lätt att ta av för mycket material. Den första blev några hundradelar för kort. Den andra mötte samma öde, men med lite pålött silver i änden fick den nytt liv och kunde tas ner till rätt längd. Tack alla som tagit sig tid att svara och ge tips och råd.</p>
<p>/Håkan R75/6 1976</p>
Håkan Växjö
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-04-09/08:59


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst