"Spänningsregulator" på R100

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

"Spänningsregulator" på R100

Inläggav 2652266 » 2008-04-23/20:33

Hej.


Meddelandet om nya hemsidan kom lämpligt för min del.


Jag har problem med att batteriet laddas ur.  Voltmetern visar 12 V, mot 13 V. Någon sa att laddningsspänningen skulle ligga på runt 14 V. Han menade att det förmodligen var fel på spänningsregulatorn. Hur kan jag vara säker på det är där felet sitter? Är det i så fall ett stort ingrepp?


Jag ska förmodligen sälja den, men vill att den ska vara iordning i så fall.


Hälsningar Hans-Olof Holm


 

2652266
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 1995-03-02/01:00

Re: "Spänningsregulator" på R100

Inläggav Håkan » 2008-04-24/06:54

<p>
2652266 skrev:</p>
<p>Hej.</p>
<p> Hur kan jag vara säker på det är där felet sitter? Är det i så fall ett stort ingrepp?</p>
<p>Hälsningar Hans-Olof Holm</p>
<p> </p>
<p>
</p>
<p>Hej Hans-Olof.</p>
<p>Laddningsregulatorn, eller spänningsregulatorn,</p>
<p>sitter under tanken, en liten burk på sidan om övre ramröret.</p>
<p>Vanligtvis har den en aluminiumkapsling, finns även av svart plast.</p>
<p>Under den sitter en trepolig el-kontakt.</p>
<p>Det där är en vanlig Bosch regulator, nya som funkar på din hoj, finns på dom större firmorna för biltillbehör.</p>
<p>T.ex. från en SAAB eller Volvo av samma årsmodell som din hoj.   </p>
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: "Spänningsregulator" på R100

Inläggav Albert » 2008-05-05/16:55

Är du säker på att det är den som är paj ?...

På 1981 års R100RT bl.a. så var tråden för hård dragen när man tillverkade rotorn... tråden gick av när motorn blev varm...
Ett annat känt fel är att en av dioderna pajar... diod kostar någon några kronor diodbrygga kostar mer - den händige byter trasig diod själv.

BMWs regulator skall ge 13,7V - för att ladda batterierna skall regulotorn ligga på 14,2-14,4V vid 20'C. Mkt debatt på hemsidan om laddning genom åren.
Jag använder 1N4004 som likriktardiod på de två blå kablarna som går in i regulatorn => 0,6V spänningshöjning. Inte bra när det är varmt och sommar förstårs... -;) Du har väl voltmätare på bumsen ?

Notera - alla diskussioner om spänning på BMW's nät gäller över batteripolerna, inte någon annan stans !
Spänningsfallet till lyckthuset är betydenade! Mäter du över H4:an kan du ha ett fall ned till 7-8V från 14V!!!

Kör Försiktigt!
Albert
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: "Spänningsregulator" på R100

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-05-05/21:57

Om den laddar ur vid stillastående, är det sannolikt en diod som pajat eller någon kortis nånstans. Lätt att kolla med amperemeter (avstängd motor och en polsko lyft).

Om den laddar dåligt under gång, skulle jag absolut kolla generatorkol med anslutningar ("magnetiseringskretsen") innan jag börjar byta delar.

Och du: Ett helkass batteri kan ge dina symptom. Tar det emot laddning när du kör extern laddare?

Lycka till och berätta för oss hur det gått!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: "Spänningsregulator" på R100

Inläggav Albert » 2008-06-21/18:05

- Jag har problem med att batteriet laddas ur.
A:
Hur då laddas ur ?
Över natten ?
På en vecka ?
eller ?...


- Voltmetern visar 12 V, mot 13 V.
A:
Vilken voltmeter ?
Den på styret eller ? (den visar -minst- 1V för lite!)


- Någon sa att laddningsspänningen skulle ligga på runt 14 V.
A:
BMW = 13,7V från regulatorn. Varierar något mellan olika ekipage.
Batterier vill ha 14,2-14,4V...


Han menade att det förmodligen var fel på spänningsregulatorn.
A:
...sånt händer men då har du inga 12V heller över polerna...


Hur kan jag vara säker på det är där felet sitter? Är det i så fall ett stort ingrepp?
A:
Om batteriet laddar ur sig under natten = kortis!
Om batteriet laddar ur sig på 1-2V = normalt; "BMW sjuka"
Om spänningen inte ökar när du varvar upp motorn över 1500/2000rpm (från ca 3000rpm laddar generatorn fullt)... trasig lindning, trasig diod eller trasigt laddningsrelä.
Inget av ingreppen är egentligen "stora" - allt är relativt lättåtkomligt på 2-ventilaren.

Vad har du för nivå på syraprovaren ?... är batteriet sjysst ?...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst