Elektronisk tändning till R75/5 -71

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav 2660381 » 2008-05-08/17:01

Är det någon som vet om det finns elektronisk tändning till R75/5 som man enkelt kan montera? Några erfarenheter? Pris?
/ Ivan
2660381
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-02-06/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Albert » 2008-05-20/20:53

Omega Ignition
http://www.stephenbottcher.net/~omega/omega
Silent Hektik
http://www.silent-hektik.com/

http://www.siebenrock.de
http://www.motoren-israel.de
http://www.hpn.de
http://www.wuedo.com
http://www.q-tech.de
http://www.kallenbach-elektronik.de

Du har i praktiken 3st att välja mellan:
Boyer Bransden - som är prisvärd, men saknar möjlighet att finjustera.
Omega - generatormonterad.
Silent-Hektik - generatormonterad.
Ska du -inte- montera bilgenerator skulle jag rekommendera endera av de generatormonterade eftersom de ger dig finjusteringmöjligheter. Så vitt jag kunnat se på olika hemsidor och grupper så är har det inte lämnats negativ kritik på någon av dessa tre -helt- elektroniska reglreringssystem (kom ihåg att /7:ornas är semi-mekanisk...).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav toien » 2008-06-10/07:48

Hej.
Monterade Omegas tändning på min R90S i fjol och körde sedan på en 520 mils Europatripp utan några som helst mankemang med tändningen, så jag är nöjd med den. Det enda som jag nu är lite brydd över är att något inte funkar som det ska när jag startar hojen och ska åka iväg. Precis när jag ska åka iväg så går den "orent", bluddrar och är kraftlös i ca 5-10 sek, sedan vaknar den till och går som den ska. Gäller när den stått över natten eller längre, mycket märkligt fenomen som jag inte kan säga är relaterat till tändningen i o f s, har inte kollat upp det närmare än.
mvh
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-01-04/20:18

Jag köpte ett Silent-Hektik till min R75/5 -73, med i kartongen ligger en liten alu-bit med gängade hål i. Är det någon som har en susning om den skall sitta någonstans? Den är inte med i manualen nånstans!? Lite underlig manual btw, varför börjar den inte med att förklara vad som skall rivas först, lite konstig utgångspunkt, att alla är elektronikingenjör :-/
Bilagor
Skärmavbild 2013-01-04 kl. 20.22.07.png
Skärmavbild 2013-01-04 kl. 20.22.07.png (234.65 KiB) Visad 14679 gånger
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-01-06/09:51

137 visningar och inte ens en gissning?! Inte direkt soe.se här ;-)
Om någon är ny fiken så kan jag berätta att den starta fint utan denna bit (på 3000rpm = kalsongbyte :o )!
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Håkan » 2013-01-06/11:44

R75_Pelle skrev:137 visningar och inte ens en gissning?!!


Gissa kan jag ju göra, men jag vet inte om gissningen är rätt... :)
Jag gjorde service på en R75 med Silent-Hektik tändsystem för några år sen. Minns inte att jag såg den aluminiumbiten på den hojen. Hojen gick för övrigt väldigt bra, som dom brukar när dom är väl underhållna... ;)

Gissningen då? Kan det vara ett fäste för Silent-Hektik speciella tändspolar? ;)
Kanske den här bilden ger en ledning: https://www.ssl-id.de/silent-hektik.de/BMW_ZS1.htm
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-01-06/19:26

Jag måhända vara gammal... Men det är 5 bilder på den sidan, "stycket" är med på ett, eller ser du något som jag inte ser?
Jag har mailat till S-H, ska bli intressant och höra vad de säger (jag tror att det är till en Ducati eller Moto-Guzzi som delar kit om jag fattar det rätt).
De 10 ägarna innan mig har varit väldigt snälla mot hojen, bara 1 "sönder-mekad" skruv har jag hittat so far... Känns bra, jag kommer från enduro/cross-träsket och där får man vara glad om inte alla skallar är runda på en 2-3 år gammal maskin :shock:
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-01-06/19:51

Nu såg jag! Den är till R45-65.
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav befindlichkeit » 2013-01-07/11:06

Skönt att det löste sig :)

Till R75_Pelle:
Hur kom det sig att du bestämde dig för S-H-tändningen? Jag sitter i valet och kvalet mellan en S-H- eller en Omega-tändning till min R90/6:a. De kostar ungefär lika mkt, men av någon anledning tycker jag Omega verkar smidigare och snyggare (och sen att den är tillverkad i min fars hemstad Braunschweig kan också påverka utfallet...).

Är det någon som skulle vilja förklara för en dum nybörjare hur det fungerar med single, double och triple spark? Vad är det för skillnad?

Sen erbjuds kalaset med antingen _ingen_ tändspole (man kör alltså på sina gamla 6 V-originalspolar, men som tyvärr inte levererar särskilt mycket ström i jämförelse med de som S-H eller Omega skickar med i dyrare varianter), ELLER så kör man med _en_ _dubbelspole_ ELLER, och det är här jag tappar bort mig, så köper man det dyraste kalaset och kan köra med _två_ _dubbelspolar_ och följaktligen y-kablar till vardera tändstift (antar jag, eftersom jag bara har två tändstift på min knarr). Hur fungerar det? Vad ska man med all den kraften till? Är det en effektsak eller är det något annat jag missar?

Många frågor, men vore tacksam för svar!

Mvh,

Mikael
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-01-07/11:42

Två dubbeltändspolar är väl avsett för dom som konverterat till dubbeltändning, alltså ett tändstift till på undersidan av toppen. Jag har monterat ett S-H kombinerat likriktar/laddrelä under tanken. Då har jag kommit ifrån diodplattan är en svag punkt ibland. Denna ger också laddning på lägre varvtal. Funderar också på S-H tändsystem också framöver. Tydligen ska man kolla med en kompass vilken polaritet ankaret har, där har min fel, men då kollar jag genom kåpan. S-H kan verka lite snorkia när dom svarar på mail. Motoren_Israel säljer också ett likande system, fast det är tillverkat av edk-net. Boxen ser väl inte lika proffsig ut som S-H. Men först ska jag investera i en tankförsegling. Det skulle jag gjort innan jag lackade den, men jag har hittat ett par firmor i Tyskland som kan med det ändå. Ta gärna en titt i era gamla tankar, det ser inte alltid så vackert ut.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav befindlichkeit » 2013-01-07/13:16

Jag tittade i min tank i helgen, det såg förvånansvärt finfint ut :)

Är du säker på att dubbla dubbelspolar är till för dem med två tändstift per cylle? Det vore ju bra, för i så fall behöver jag ju i alla fall inte oroa mig för att köpa fel, för här blir inte fler hål borrade!

Mikael
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-01-07/14:22

99,9 % säker. Tittar du S-H hemsida så har dom ett "zundspolenkit" för 2-ventilare, och där ingår en dubbelspole, två tändkablar och två tändstift. Tur att du hade en fin tank, min har stått i ett uthus i nästan 35 år utan värme.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-01-07/21:56

Jag tog första bästa jag hittade som jag hade läst om här (jag tillhör inte de som googlar i ett par år innan de bestämmer sig), Omega hittade jag ingen som sålde och S-H hittade jag direkt på bayerbmw (eller vad de nu heter, sitter vid fel dator...).
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-01-07/21:59

R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav befindlichkeit » 2013-01-10/10:56

Japp, samma här. Beställde S-H-tändning jag med.

Blir bra och spännande detta :)

Mikael
Wer knattert so spät durch Nacht und Wind?
Mikael,
Guzzi Le Mans -84
befindlichkeit
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-14/14:50

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-01-10/19:23

När får era tändsystem, kolla med instruktionen hur man kollar polariteten på ankaret. Med en kompass framför ankaret och tändningen påslagen ska kompassens sydpol peka mot ankaret. Detta kan var tvärtom om man bytt ankare. Tydligen inte helt lätt att ändra polaritet på ett ankare. Kanske någon som vet här. Detta nämner inte Omega något om, kanske deras system är annorlunda. Däremot gillar jag enkelheten på deras, går ha kvar det gamla och koppla över till ganska smidigt. Den tjocka kabeln på S-H som ska ut till boxen tillsammans med de andra verkar lite knepigt också.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Håkan » 2013-01-10/21:47

CG Arvidsson skrev: polariteten på ankaret.


Det där känner jag till... Som jag har fått det berättat för mig, så har ett BMW original ankare (generatorrotor) alltid samma polaritet. Har man däremot ett renoverat, omlindat ankare (finns fler firmor i Tyskland som utför sånt) kan polariteten variera. Beroende på åt vilket håll lindningen är lindad.
Detta gör i sin tur att man får problem med dessa tändsystem som är monterade på generatorn.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-02-02/15:53

Har nu monterat mitt Silent-Hektik system. Blev lurad på ett begagnat Bosch-ankare av en tysk mcskrot, Moteile.de , det var deformerat i framkant så att ringarna inte hade samma avstånd mellan varandra. Mailade Silent och sa att jag inte var säker att mitt gamla ankare var ett äkta Bosch. Bara sätt dit det,svarade dom. Nu är allt monterat, men inte provkört. Kanske har dom gjort någon mod med tanke på polaritet. Tändkablarna kunde dock varit en aning längre. Boxen ska bara fästas med kardborre i vertygslådan.


posting.php?mode=reply&f=220&t=5907#


posting.php?mode=reply&f=220&t=5907#



posting.php?mode=reply&f=220&t=5907#

posting.php?mode=reply&f=220&t=5907#
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-02-02/17:21

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-03-04/19:00

Nu har jag startat upp min 90 S med det nya tändsystemet. Märkte med stroboskåplampan att den var lite lågtänd(sen) så jag fick justera Givarskivan lite. Då gick den bättre på tomgång. Nu går ju inte dom här boxrarna inte riktigt fint förrän man kört en sväng. Jag ville inte stå för länge på tomgång och det är lite för mycket is på min gård här. Den är inställd på Basic-läget med 34 graders förställning och jag tycker den spinner ganska fint.
Sedan funderar jag på det här med blyersättning i bensinen. Många är av den åsikten att detta inte behövs på gamla motorer som börjat sitt liv med blyad bensin. I alla fall så länge man kör i svenska farter. Det rekommenderas att man gör tätare koll av ventilspelet, och det är ju en baggis jämfört med de nyare. Det som slits är ju själva ventilsätet på grund av microsvetsning vid höga temperaturer, med andra ord ventiltallriken tar mad sig material från sätet och ventilspelet minskar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Håkan » 2013-03-04/19:30

CG Arvidsson skrev: det här med blyersättning...


Nja, när jag gjorde en större översyn av min R100GS -95 för några år sen, efter 9000 mil, såg jag att avgasventilerna var mycket slitna. Jag bytte ut ventilerna, slipade in dom nya osv. Numer slår jag i en skvätt blyersättning ibland med förhoppning att dom här ska gå längre än 9000 mil, vill ju inte kladda med ventilservice så ofta...
Har inte hört att blyersättning skadar en i annars "blyfri" motor.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-03-04/21:10

Det är tydligen olika tillsatser i dom olika fabrikaten. Läste en utredning av dom främsta motorexperterna vi har här i landet på ett deTomasoforum,bl.a Per Gillbrand. En del tillsatser ger kraftiga beläggningar i förbränningsrummen, en del ger bättre oktantal än andra. Däremot är aluminiumtoppar inte så känsliga som gjutjärnstoppar. Men din 95-a är väl godkänd för blyfri. Min S kommer bara att smålufsa lite när det är fint väder.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Håkan » 2013-03-05/17:39

CG Arvidsson skrev:Men din 95-a är väl godkänd för blyfri.


Jodå, BMW införde "blyfria" ventilsäten fr.o.m. årsmod. 1985.
Eftersom jag bedömde ett stort slitage på avgasventilerna och inte hört om några skadliga effekter av blyers. så slår jag i en skvätt ibland (inte varje tankning).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Albert » 2013-03-11/16:44

Det var som katten...
Det innebär i så fall att BMW's "blyfria" toppar inte är fullt så blyfria i alla fall...

Rekommendationen som kom från BMW och via olika klubbar världen över kring 1990 då blyfri jippot infördes i Svedala Socken också, var 1-av-3 tankningar skulle helst vara blyad bensin för 84:a o tidigare motorer; detta sades även gälla om man använd -bra- blyersättningsmedel.

Med tanke på den relativt låga kostnaden för joxet i förhållande till den höga kostnaden att fixa ventilerna, så kanske det är en god idé att pyttsa i lite gugga i soppan då o då...

Tack Håkan, för tipset och delandet av erfarenhet.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-11-12/06:42

Nu när det har blivit lite svalare ute så är det som att strömmen inte räcker till. Igår så var det 0°och då fick jag rulla igång hojen (stod ute hela dagen), hoppa inte igång på kicken heller :o
Är det så med S-H tändningen, eller är det något fel?
Jag märkte efter montering att den sög ur batteriet och koppla till ett till batteri, visst att det är kackiga Biltema-batterier men lika har funkat bra i Yamman i 2-års tid...
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Albert » 2013-11-12/07:53

180W's generator + 320A's startmotor + syrabatteri = kickstarta /rullstarta.

Ev., har du 240W's generatorn ?
R75 hade inte den "stora" "starka" 280W's generatorn.

Bumsarna skall ha sina batterier laddade efter man varit ute o kört dem - gärna Gel-batteri med underhållsladdare...
http://www.midland.se kan hjälpa dig.
Själv gillar jag Valeo-startmotor, 15A (japp skiljer 305A kortslutningsström!), men många har problem med dem å föredrar Boschen.

Det finns tre (3) alternativa "bulta på" generatorer på 400W.
http://bmwmotorcycletech.info/AftrMrktAlt.htm
Eller så gör du som jag (min är de tre bilderna i mitten) gör.
http://bmwmotorcycletech.info/reallybigalt.htm
http://bmwmotorcycletech.info/electricalhints.htm
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-11-12/10:25

Nja, det verkar överkurs (för mig just nu). Jag använder hojen dagligen och ladda dagligen är inte aktuellt. Jag får skifta om till analogt under vintern helt enkelt! Eller sälja och köpa en modernare GS :?
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Håkan » 2013-11-12/16:33

Hej Pelle.
Tror inte alls att det beror på Silent-Hektik tändsystem om din MC blir svårstartad i kylan.
Det beror nog, mycket troligare på det sätt som Albert beskriver: Svag generator, litet batteri samt en startmotor som kräver mycket ström. Det blir helt enkelt inte så mycket över till tändspolarna.

Ett friskt batteri av bästa sort kan vara bra vid vinterkörning. Gärna ett större, men har du korta baksvingen kan det vara svårt att få plats med det.
Det finns ett "Polis specat" laddningsrelä till dom gamle, som brukar höja laddningsspänningen med c:a 0,7 Volt. (Eller också kopplar man in en diod i kretsen till laddningsrelä/magnetisering av generatorrotor, ger samma effekt).

Ett sätt, som Albert antyder, är att byta mot den nyare generatorstatorn som finns/fanns på /6 och /7 serien.
Ett sätt, som Albert skriver; är att byta startmotor till en modern av fabrikat Valeo (kom fr.o.m. år -87).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav CG Arvidsson » 2013-11-12/18:04

Rätta mig om jag har fel. Kräver inte /6 generator en annan bröstkåpa som klarar den större fältlindningskåpan. Skulle byta på min 90S som har den mindre generatorn för att få ut mer effekt ur motorn och den passade inte. Däremot kör jag med Silent-Hektik laddrelä som reglerar lite bättre.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Håkan » 2013-11-12/18:13

CG Arvidsson skrev:Rätta mig om jag har fel. Kräver inte /6 generator en annan bröstkåpa som klarar den större fältlindningskåpan.

Detta kände jag inte till, men mycket möjligt...
Fast R90S och /6 är väl från samma årgångar. :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-11-12/21:59

Aha, ni tänkte så.
Jag kanske var lite hemlig där. Men så här är det, jag bytte till för 2 veckor sen, innan (de kalla dagarna i september -° varje morgon, inga bekymmer. Upplevde att det var skillnad med en gång, och igår när det var 0 så räckte inte batteriet till.
Jag bytte tillbaka i eftermiddag, och när jag skulle ställa tändningen (kanske borde vara en egen tråd...) så slutade kicken att fungera, ingen kontakt med motorn alls, och när jag undrar, "va´ fan" och tittar ner så rinner all växellådsolja ur ett hål (strax under kicken) i växellådan, jag har ingen aning vad det skall sitta i hålet (gängat), och inget ligger på golvet [kliar mig i huvudet!], och jag hittar den inte på realoem :cry:
Alla idéer (eller bud :evil: ) mottages tacksamt...
Bilagor
Skärmavbild 2013-11-12 kl. 21.58.15.png
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Evesjö » 2013-11-12/22:21

Läs Izvors tråd. Vill minnas att han hade precis samma fel.
Evesjö
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2010-06-27/05:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Izvor » 2013-11-12/22:58

Japp, som Evesjö tipsar jag råkade ut för samma sak.. Har lagat det nu och det funkar! Håll inte på och försök att starta! Den kuggen och axeln kan fastna med de andra kuggar! Det är bara att riva lådan. På min sida ser du hela förloppet.

Jag läste om den startmotorn, Valeo är det nåt som rekommenderas? Vad kostar en sån? Det lilla jag har kört så märker man att startmotorn äter batteriet trotts att min motor har bra komp och startar mer eller mindre på första startvarvet.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav R75_Pelle » 2013-11-12/23:02

Tackar! Onsdags kvällen är räddad...
R75_Pelle
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-05/12:54

Re: Elektronisk tändning till R75/5 -71

Inläggav Albert » 2013-11-13/06:15

Valeon är "billig".
Har inte aktuella priser, men när kag köpte kring år 2000 kostade de kring 1200-1800. Boschen kostade då ca 3500 (om jag minns rätt)...

Problem med Valeon - magneterna kan lossna. Det spekuleras över världen om det är dåligt lim som fabriken använt, eftersom renoverade startmotorer håller.
Mina har hållit sedan jag skaffade dem å det blir väl i mil ca 20 000-25 000 och över 15 år. Har sett beskrivet, och känner dem som drabbas av, ras inom 100mil... Kan kvalitén verkligen svänga så otroligt mycket?

Kort sving?
= begränsat batteriutrymme => måste montera stick-kontakt ("el-uttag") för att kunna plugga in laddare. Även jag med min 980W's generator och 30Ah's batteri "måste" koppla in laddare i 1-2timmar ngt (eller 0.7A över natten) på min vinter moppe när det är vinter (-15'C ngt o nedåt). Så detta med underhållsladdning på bumsen må man betrakta som en egenskap - på mina riskokare behövdes det aldrig å de hade bara 12-14Ah's syrabatterier.

Izvor - häftigt!
http://i1262.photobucket.com/albums/ii6 ... 0BA4DC.jpg
viewtopic.php?t=19376
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst