Skönt att det löste sig
Till R75_Pelle:
Hur kom det sig att du bestämde dig för S-H-tändningen? Jag sitter i valet och kvalet mellan en S-H- eller en Omega-tändning till min R90/6:a. De kostar ungefär lika mkt, men av någon anledning tycker jag Omega verkar smidigare och snyggare (och sen att den är tillverkad i min fars hemstad Braunschweig kan också påverka utfallet...).
Är det någon som skulle vilja förklara för en dum nybörjare hur det fungerar med single, double och triple spark? Vad är det för skillnad?
Sen erbjuds kalaset med antingen _ingen_ tändspole (man kör alltså på sina gamla 6 V-originalspolar, men som tyvärr inte levererar särskilt mycket ström i jämförelse med de som S-H eller Omega skickar med i dyrare varianter), ELLER så kör man med _en_ _dubbelspole_ ELLER, och det är här jag tappar bort mig, så köper man det dyraste kalaset och kan köra med _två_ _dubbelspolar_ och följaktligen y-kablar till vardera tändstift (antar jag, eftersom jag bara har två tändstift på min knarr). Hur fungerar det? Vad ska man med all den kraften till? Är det en effektsak eller är det något annat jag missar?
Många frågor, men vore tacksam för svar!
Mvh,
Mikael