Bra fråga!
I origial verkstadshandbok finns det inte beskrivet om hur BMW's oljekylare är uppbyggd och fungerar. I BMWs reservdelskatalog (se ref nedan) Kapittel 11 plansch 43, finns en sprängskiss på kylarsystemets uppbyggnad, dvs ff.a. termostatens innanmäte.
Enligt planschen så är termostaten mycket riktigt en fjäder, och denna fjäders förspänning är också justerbar. Vidare ser man att själva termostaten kan "slamma igen" varvid ingen cirkulation till kylarens fås.
Du har väl läst:
http://www.cdegroot.com/cgi-bin/mirror/ ... um/Oil.htmTyvärr tar Bob inte upp mycket kring just själva kylaren, men väl om smörjsystemet och problem i och kring det.
Det är -mycket- vanlig kommentar/fråga som du ställer. Din iaktagelse är helt korrekt ur mitt perspektiv - för vid ca 20min i kö-körning bör oljan nått upp mot 100'C (min är på 130-140'C). Det är dock som så att BMW motorerna går olika varmt... jag har fått svar från olika håll att deras endast når upp till ca 90'C, och har aldrig fått svar från någon annan att dess motor nått över 100'C som mina...
Vidare, jag har hört/läst, att BMWs termostat öppar först vid 95'C - en uppgift jag inte kan styrka eller dementera. Lockhart m.fl. öppnar vid 75-80'C. Oljan lär smörja bäst om den är mellan 75-90'C om jag minns rätt.
Ref:
BMW Art.nr. 01-09-9-796-332 1 5 XII/81 (Tryckt i WDR)
Säljs av:
http://www.motobins.co.uk Råd:
- öppna, plocka isär din termostat; gör ren den, byt o-ringen i den, justera förspänningen på fjädern; om det inte räcker - gå vidare:
- byt bort termostaten mot RS-locket istället
- alt Israeli-Motoren distansring med K-filter
- Wüdo - oljetrågsdistansring med dubbla trågpackningar (eller gör som Håkan - tillverka din egen).
*
- 20W/50 olja, byte var 500:e mil inkl oljefilter och filter-o-ring + ev., tätbrickan.
- om kör i afrika (bekant i Kenya tog detta råd); montera dubbla kylare.
- byt oljepumpen efter 10 000mil (hellst före 15 000).